Po želji našeg kolege Vuka pokušaću na jedno mesto da postavim šta je sve potrebno za ugradnju elektro motora kao pogonskog motora u plovilo.
Kao prvo i najvažnije, potrebno je izvršiti pravilnu procenu isplativosti ugradnje ovakvog pogona prema vrsti i težini plovila.
Počećemo sa osnovnim podelama:
1.- Elektro pogon kao vanbroski motor (koji se montira kao pravi vanbrodski na sopstveni držač ili na vertikalnu osovinu kroz pod plovila)
2.- Elektro pogon kao brodski motor (na osovinski vod)





Ovom prilikom se neću osvrtati na vanbrodske elektro motore već isključivo na brodske....
*Pod brojem dva takodje ima podela a to je način napajanja motora gde razlikujemo takodje dva načina, a to su:
1a.- pogon iskljucivo na akumulatore (jednosmerni motori)


2a.- pogon uz pomoć agregata (hibridni pogon), i tu se u zavisnosti od oblika hibrida koriste jednosmerni ili naizmenicni motori.
A pod hibridnim pogonom takodje postoji podela na nekoliko tipova:
1b.- agregat služi isključivo za dopunjavanje akumulatora (u vožnji ili prilikom stajanja) preko ispravljača (punjača). Motori su jednosmerni i regulacija broja obrtaja motora je naponska.

2b.- agregat proizvodi struju potrebnu za pokretanje elektro motora koji su naizmenični i uglavnom trofazni. Da bi se plovilo kretalo mora da radi agregat i uglavnom u ovim plovilima nema mnogo skladistene struje u akumulatorima. Akumulatori postoje, ali uglavnom da bi se plovilo dovezlo (uz invertorski pretvarač) do obale, u slučaju kvara na agregatu. Regulacija broja obrtaja (brzina plovila), ovih motora je frekventna.
3b.- SUS motor pogoni plovilo i ujedno puni akumulatore a kad se akumulatori napune, SUS motor se gasi i prelazi se na elektro pogon plovila. Znači plovilo ne staje i izmena se vrši u toku plovidbe.

Naravno, sve ove kombinacije mogu da se iskoriste i u "katamaran" verziji (odnosno plovilima sa dva osovinska voda, kakav je Dulov "Azimut") !
