Anketa

Može li "normalan" mali čamac sa motorom od 5ks da glisira?

Da
18 (52.9%)
Ne
16 (47.1%)

Ukupno glasova: 31

Anketa završena: 29, 08, 2012, 14:31:08 posle podne

Autor Tema: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?  (Pročitano 54490 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #45 poslato: 08, 09, 2011, 08:08:30 pre podne »
Za Saleta je glisiranje klizanje po povrsini vode, sto je, nazalost, opste prihvacena teorija pa smo dosli do toga da i jedrilice mogu da glisiraju. Verovatno i podmornice. I parce stiropora noseno vetrom klizi po povrsini vode velikom brzinom. Neki bi rekli... glisira  :)

GLISIRANJE je kretanje plovila po površini vode uslovljeno potiskom i hidrodinamičkim uzgonom, pri čemu plovilo "kliže" oslonjeno na pramčani talas ili na vazdušni džep stvoren iza pramčanog talasa. ( uslovljeno oblikom i tipom korita.)
Opšte prihvaćena teorija nije teorija, jer je dokazana u praksi! Dule, evo izvinjavam se što sam rekao da neki tabanaši idu brže od glisera, možeš da obustaviš paljbu!   :taunt: :lol: :lol: :lol:

Odlican snimak maverick. Sve se lepo vidi, i kako pramac izadje iz vode, i kako se pramcani talas rasprsuje. Lepo se vidi kako je krma uronjena u vodu i kako je camac nestabilan, tj. kako pokusava da izbaci krmu iz vode, ali cim ostane bez dovoljno okvasene povrsine na krmi, pramac opet ode gore, a krma dole. Ovo je klasicno planning korito koje neuspeva da se odrzi u gliserskom rezimu. Zato bih se slozio da je u pitanju poludeplasman.
   

Vas dvojica bolje "prodajete maglu" od cele srpske vlade!!! Pošto ste nama tako lepo "objasnili" da Maverickov čamac ne glisira,
pozvaće vas Cvetko da vas dvojica "objasnite" narodu kako Srbija nije u krizi! :lol: :taunt:

Maverickov čamac je bukvalno školski primer glisiranja!
Korito jeste polu-deplasmansko, ali ovaj način plovidbe se zove glisiranje- čisto da znaš reći, ako te neko upita!  :lol: :lol: :lol:

Veliki broj kruzera (poput Duletovog Carvera) ima takođe polu-deplasmanska korita, ali ih sve svrstavaju u glisere, jer glisiraju! :good:
Neki bolje, neki lošije, zavisno od karakteristika korita i snage motora.
Onog trenutka kada se korito pod delovanjem potiska motora ( ili jedara) i hidrodinamičkog uzgona izdigne na površinu vode i svoje kretanje nastavlja "klizanjem" po površini, manjim ili većim delom svog korita, tada nastupa gliserski režim plovidbe! Potpuno je nevažno pod kojim uglom je tada pramac u odnosu na površinu vode, koju brzinu plovilo može da postigne i koliko visoko mu se nalazi krma tj. koliko su bokovi uronjeni u vodu. Ove parametre određuje sam oblik podvodnog dela korita, i jasno je da neka korita glisiraju lakše i bolje od drugih - zato ih i zovu gliserska korita!








"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #46 poslato: 08, 09, 2011, 08:10:56 pre podne »
Ovde se lepo vidi sta je problem sa pramcanim talasom i zasto patka ne glisira iako "klizi" po povrsini vode.  :)

Patkica ne glisra zato jer plovi čisto deplasmanski!  :good: :dance: I ne premašuje teoretsku brzinu svog korita!
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže njegos68

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1624
  • Pol: Muškarac
  • Krapolovac
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #47 poslato: 08, 09, 2011, 08:41:15 pre podne »
Ovde se lepo vidi sta je problem sa pramcanim talasom i zasto patka ne glisira iako "klizi" po povrsini vode.  :)

Patkica ne glisra zato jer plovi čisto deplasmanski!  :good: :dance: I ne premašuje teoretsku brzinu svog korita!
Ova patka gura vodu..  :on_the_quiet: Mora da je pravio neki priučeni majstor..   :shout:

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #48 poslato: 08, 09, 2011, 08:59:39 pre podne »
Ja bih pokušao da dam svoj mali i skroman doprinos kako vidim pojam glisiranja tj PLANIN-ga.

Pločasti KAMEN koji tone, ako se kreće dovoljno brzo po površini vode on "glisira",
ali kada mu brzina spadne ispod dovoljne brzine on potone.
Svi koji automobil voze brzo po kiši imali su priliku da dožive da se auto odvoji od asfalta i
prokliže na asfaltu jer gume jednostavno ne postižu da izbace vodu iz šara.
Taj fenomen se zove AQUAPLANING.   :)

Tako da u matematici uglavnom imate dva uslova potreban i dovoljan.
Brzina je uglavnom dovoljan.
Metak može da rikošetira (odbije) od vode ako ima mali ulazni ugao.

Neka teorija kaže da je za pravo glisiranje potrebno barem 60km/h tj 30knt.

Ali!

Da ne bi sad postvljali teoriju šta je starije pile ili jaje, slažem se iz čisto praktičnih razloga,
da na nekom od narednih druženja neko donese motor od 5hp, a neko mala korita.
Ja za testiranje mogu doneti aluminijumski čamac 3.8m težak oko 60kg!  :)


 :friends:  :drinks:

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #49 poslato: 08, 09, 2011, 09:09:55 pre podne »
Ako na šaljiv način rastumačim potreban i dovoljan uslov dobije se sledeće:

Da bi se bio gliseraš, POTREBNo je da imate puno para.  :)
A DOVOLJAN je da imate mali čamac i 5hp!  :lol: :lol: :lol:

 :lula: :taunt:

Van mreže Barba

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 903
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #50 poslato: 08, 09, 2011, 10:20:22 pre podne »
mossi nisi u pravu za kamen, on rikosetira od povrsine vode, ako mislis na zabicu, ali ti je definicija potrebnog i dovoljnog uslova fantasticna.

Nasao sam dva dobra primera. Prvi je isti kao i maverickov slucaj, samo je maverickovo korito bolje:

Lepo se vidi kako pramac prvo ode gore, pa kako krma krene gore (pramac dole), ali nemoze da se odrzi na pramcanom talasu pa pramac ode ponovo gore i tako se ciklus ponavlja. Tu nije problem snage, kakav god motor da stavite isto bi se desavalo, jer nakon sto krma krene gore, nema dovoljno okvasene povrsine za stvaranje hidrodinamickog uzgona, pa krma ponovo uranja. To je jednostavno snaga bez kontrole. 



Drugi slucaj je gumenjak zodiak, isto se ponasa kao i Chris Craft iz gornjeg posta, ali se bolje vidi ulazak u planing.
Obratite paznju kako pramac ode gore (dotle dodje maverickovo korito i tu se odrzava), dok ovde krma izadje (pramac dole) i tu i ostane. Nema vise nikakvog jarcanja pramca, a camac primetno ubrza. To je glisiranje. Trup je gotovo celom duzinom u kontaktu sa vodom.



Ako srpski pojam glisiranja podrazumeva i ovo jarcanje pramca ili oranje na malo manjoj brzini, onda moze da glisira i siklja, jedrilica, balvan, ali i Kapetanov Che i komad table stiropora.

Na donjoj slici se vidi trenutak pred prelazak u planning i to jos uvek nije glisiranje.   
"Niko nije tako beznadezno porobljen kao onaj koji pogresno veruje da je slobodan" - Gete.

Van mreže Barba

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 903
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #51 poslato: 08, 09, 2011, 10:45:06 pre podne »
Evo ga test.

Primer gde zodiac ne moze da izglisira nego jarca pramcem. Dule je i rekao da je potrebno minimum 10HP, a 15HP je prava stvar. Ovaj ima samo Yamahu od 6HP. Znaci Zodiac 310SR i Yamaha 6HP. Voznja krece od 1:30.

 

I Quicksilver 310 sa 15HP u gliserskom rezimu  potpuno miran.

"Niko nije tako beznadezno porobljen kao onaj koji pogresno veruje da je slobodan" - Gete.

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #52 poslato: 08, 09, 2011, 11:15:16 pre podne »
ja stvarno nemam namjeru da se nekako tu uspijemo posvadjati...ni samom mi stosta nije jasno...ali recimo ovako...prije ovog camca sam imao elan gt400, V dno ali stepenasto prema krajevima..prepostavljam da ste vidjeli kakvo je...nema veze sa elanom recimo t 401...na njemu je bio isti motor....nazalost nemam snimak....ali u konacnici: camac je bio tezi i isao je sporije 3-4 km/h...ali voznja je bila prava gliserska i nije bilo ovog spricanja....potrosnja je bila puno veca nego na ovom..
vjerojatno je sale to htio navesti kao primjer....ono je gliser...a veci potrosac....ovaj drugi je skoro tabanas a brzi je i ekonomicniji....

a jbg sad sta je sta..nisam i dalje pametan

Van mreže Barba

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 903
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #53 poslato: 08, 09, 2011, 12:33:56 posle podne »
Apsolutno si u pravu, trupovi imaju odredjene karakteristike. Neki su dobri, neki su solidni, a neki su losi. Ovaj tvoj trup je ocigledno dobar sto se tice potrosnje i max. brzine. Nego reci mi kako on drzi pravac i kako se ponasa pri korekciji pravca motorom na toj brzini u odnosu na gt400, jer se za razliku od njega nalazi u nestabilnom prelaznom rezimu pa pretpostavljam da zna da kliza u stranu.

Ja bih rekao da tvoj camac dobro drzi pravac dok god je V u vodi, kad se pramac izdigne u kontaktu je samo ravan deo pa nema sta da drzi pravac. Pravo glisersko korito spusti pramac kad predje iz oranja u glisiranje, pa ima cime da drzi pravac, a pri tome je ceo camac otisao gore, pa je otpor vode manji, a brzina naravno veca.

Glisiranje je stabilan (uravnotezen) rezim plovidbe isto kao i deplasmanski. 

Naravno to nista nije bitno ako camac zadovoljava tvoje potrebe i ako ti ne smeta sto skakuce.
"Niko nije tako beznadezno porobljen kao onaj koji pogresno veruje da je slobodan" - Gete.

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #54 poslato: 08, 09, 2011, 14:25:16 posle podne »
taj V kod mene je nesto nizi od ravnog dijela a na ravnom dijelu ima tri , ne znam ni kako bih ih nazvao...stabilizatora koji drze pravac...to su ustvari tri L profila tako da s zaokretima nema nikakvih problema niti proklizavanja...s ovim motorom na snimci i na ovako valovitoj vodi ima nesto tapsanja u odredjenom rezimu...s mojim od 30 ks i pravilnim trimom ovisno o rasporedu nema.....ali udobnost je relativno losa...skakuce on stalno i bubrezi na dugim voznjama...imaju problem....a evo i moja utrka s gliserom koji je u krajnoj brzini brzi 2 km od mene, ali staza je bila dovoljna kratka da sam uspio pobjediti za duzinu camca  :lol: oba su s 2t 30 ks....a i evo kako mi ubijamo vrijeme kad je hladno i kad se ne moze pecati  :lol:

!

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #55 poslato: 08, 09, 2011, 14:34:09 posle podne »
a evo utrka retfale s t9 protiv elana t 400 ili 401...tko sad moze reci jeli t9 glisira ili ne
 :lol:

Van mreže njegos68

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1624
  • Pol: Muškarac
  • Krapolovac
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #56 poslato: 08, 09, 2011, 14:44:55 posle podne »
a evo utrka retfale s t9 protiv elana t 400 ili 401...tko sad moze reci jeli t9 glisira ili ne
 :lol:

Taj Retfalin t9 ne glisira..  :sorry: On BRIJE..  :taunt:  :taunt:

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #57 poslato: 08, 09, 2011, 14:49:28 posle podne »
kao sto ste mogli primjetiti mi smo jedno malo drustvance strastvenih pecarosa...ali osim toga volimo i nase male camce na kojim tezimo da sve bude podeseno do maximuma...proracunu brzine...izmjene po nekoliko elisa...mjerenja potrosnje...balans i raspored...sve do u detalja...pa cim netko neku promjenu odradi odmah na crtu... :lol: tako da pojam glisiranja i sve sto je vezano uz to...je i vise nego zanimljivo...ali ne znamo sad bas neke termine oko oblika korita ili definicije glisiranja....ali znamo sta je brzo i sta malo trosi

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #58 poslato: 08, 09, 2011, 16:15:31 posle podne »
Ako srpski pojam glisiranja podrazumeva i ovo jarcanje pramca ili oranje na malo manjoj brzini, onda moze da glisira i siklja, jedrilica, balvan, ali i Kapetanov Che i komad table stiropora.

"Srpski pojam glisiranja"  ili "Barbin pojam glisiranja" je glisiranje u nekom idealnom plovilu, sa idealno podešenim trimom i sa snagom u izobilju!
Opšte prihvaćen pojam glisiranja se odnosi na.... pročitaj predhodne postove, da se ne ponavljam! :taunt:
Kad kažem opšte prihvaćen, ne mislim na Srbiju, već na vaseljenu, a bogami i šire! :lol: :lol: :lol:
Skakanje pramca je tipično za loše istrimovana plovila. Pa to radi i moj Elan sa loše podešenim trimom ili sa premalo gasa. To je slučaj sa Maverickovim čamcem, pošto mu fali balast na pramcu.
Ovaj snimak koji si ti postavio je prikaz kako čovek u lošem koritu forsira čamac u režim plovidbe koji mu baš i ne odgovara.
Rezultat je pomalo smešan- ali i to je glisiranje.
Čisto da ne bude zabune, postoje razne vrste korita, ali i razne vrste gliserskih korita, jednotrupna, višetrupna, tunel korita, a postoji i korito koje se naziva "Sea sled" ( u slob. prevodu: morske sanke)
Gledano sa prednje strane, rekli bi da je u pitanju katamaran, ali "tunel" je nizak i trougaon (a ne trapezoidan), i smanjuje se prema krmi, da bi naposletku prešao u potpuno ravno korito. Gledano odpozadi ili sa boka, korito izgleda kao običan tabanaš!
U pitanju je rasno glisersko korito, koje je do pojave hidroglisera, držalo rekorde u brzini, stabilnosti po teškom moru i nosivosti!
Naravno, ima i mane, a to su lošija upravljivost pri velikim brzinama i velika potrošnja pri srednjim i manjim brzinama.
Po tvojoj teoriji - to uopšte nije gliser!

E sad, složićemo se da se ovde raznorazni čamci zloupotrebljavaju kao gliseri, čime se dobijaju i svakojaki rezultati.
Ali svako korito koje nije izrazito deplasmansko, ima veći ili manji potencijal za glisiranje. Ako staviš dovoljno jak motor, i ako ga oblikuješ koliko-toliko povoljno- glisiraće i balvan! :taunt: :dance1:
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"

Van mreže SALE NB

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2449
  • Pol: Muškarac
Odg: Glisiranje sa 5ks, da ili ne?
« Odgovor #59 poslato: 08, 09, 2011, 16:21:02 posle podne »
Maverick, tvoj čamac ide kao lud, a ako neko insistira da je to deplasmanska plovidba, neka bude tako!
U tom slučaju, imaš najbržeg deplasmanca u klasi ispod 10 metara dužine! :taunt: :good:

Ja sad idem da pišem mail proizvođačima onih američkih alu-glisera za plićake, da im objasnim da se ne reklamiraju pogrešno, inače će Barba da ih tuži! :taunt: :lol: Gde bre taban korito može da glisira! SVAŠTA!  :lol: :lol: :lol:
"Moreplovac ne moli za pravac vetra, već uči kako da plovi po postojećem"