Znaci ponovo azbuka...
Postoje dva tipa korita. Displacement korita i Planing korita. Koja je osnovna razlika?
1. Displacement plovila ili po naski deplasmanci, su korita koja pramcem razbijaju pramcani talas i salju ga preko bokova. Displace water out to the hull side. Zato se i zovu deplasmanci. Povecanjem brzine (kada se prebaci onaj odnos brzine i korena vodene linije od 1.34) pramac izlazi iz vode, pramcani talas se ne razdvaja kvalitetno na bokove, vec stvara ogroman otpor. Pramac je naravno uvek u V. a korita su "kruznog" oblika. Ono sto je bitno je da ne postoji ostar prelaz izmedju bokova i dna korita, vec je u pitanju znacajan radijus.
2. Planing korita od kojih samo neka mogu da izglisiraju, su korita koja ne salju pramcani talas preko bokova trupa. Neki streberi i budale na engleskoj akademiji su provalili da pri ostrom prelazu izmedju bokova i dna, pri odredjenoj brzini plovidbe, voda u potpunosti ne opstrujava bokove stvarajuci otpor, nego se izbacuje sa strane. Ta korita ostaju zarobljena iza nedovoljno rasprsenog pramcanog talasa sa uronjenom krmom, a bez mogucnosti da ga najasu. E onda su pametni majstori zakljucili da ni pramac nicemu nesluzi i napravili klasican tabanas. On moze da ide brzo (i to poprilicno, ali ne moze da izglisira).
Budale ucenjacke su onda shvatili da ce blagi V, nakon izlaska pramca iz vode, dovoljno rasprsiti pramcani talas koji ce se zatim povuci unazad. Onog trenutka kada bude dovoljno rasprsen korito ce ga najasiti i krma ce izaci iz vode. Pri tom ce povrsina opstrujavanja oko trupa i otpor biti minimalni. E to su gliseraska plovila po naski. Daljim razvojem doslo se do korita stepenastih bokova koja su se nekako pokazala najkorisnija u sirokom opsegu brzina.
3. I naravno postoji tu milion varijacija na temu, kao korita sa stepenikom na krmi i svakakve druge budalastine, ali ima i korita koi nisu ni tamo ni vamo, a korisna su, pa su ih nazvali poludeplasmanci. Nisu odlicna ni u jednom od dva rezima, ali ni u jednom rezimu nisu losa, kao korito u pogresnom rezimu.
Zato ja mislim da gumenjak sa ravnim dnom ne moze da glisira, kao sto ni siklja ne moze da glisira, ali moze da siba ko mecava jer ipak ima samo 100kg.
I na kraju plovilo je ili u deplasmanskom rezimu ili pokusava a ne moze da najase pramcani talas, ili glisira. Drugim recima ili razbije pramcani talas ili se sa njim bori.