Nautika opšta... > OPŠTA DISKUSIJA

Zabrana plovidbe teškim čamcima sa malim motorima - Pitanje za Saleta NB

<< < (2/12) > >>

BEGEJ:
Samo dok ovi iz ministarstva procitaju Vase zelje i pozdrave eto nama novih problema, finansijske prirode naravno. ffff hi

Terca:
@Kapetan, @Dule, @espresso,@HOGAR, @BEGEJ:
najlepše vas molim da se držite teme, znate li za neku normalnu državu u kojoj postoji ovakav propis?

@Sale NB:
Hvala na razjašnjenju. Mogu mirno da spavam, nekako sam uspeo da prevedem reči "small lakes, rivers and canals with wind up to, and including, force 4 (Beaufort) and wave height of 0.3 meter", i da ustanovim da su Britanija i Holandija normalne države.

Ali, ja još znam i da je srpsko tehničko zakonodavstvo već usaglašeno sa njihovim, od 1.1.2012., i da isto važi na celom diljem Evrope, kao preduslov slobodnog protoka robe, kapitala i usluga.

Pisao sam već na plovidba.info, ali ne prate svi sve, pa evo:

Okvir tehničkog zakonodavstva čine tzv. evropske direktive, opšti propisi koji utvrđuju uslove za sastavljanje Deklaracije o usklađenosti sa tehničkim propisima i način označavanja proizvoda u tom smislu. Direktiva koja pokriva oblast o kojoj pričamo (rekreativna plovila do 24m dužine) je ona sa oznakom 94/25/EC , više detalja imate na sajtu Instituta za standardizaciju Srbije http://www.iss.rs/standard/directive.php?directive_id=112 .

Sama direktiva ne sadrži nikakve eksplicitno iznete tehničke zahteve, a najdirektniji put za zadovoljavanje propisa je primena tzv. harmonizovanih standarda (tj. onih čiji je tekst usklađen sa Direktivama i usvojen u svim zemljama članicama EU) a koji su sa njom u vezi. Npr. u našem slučaju spisak standarda za čamce za sport i razonodu je dat na http://www.iss.rs/standard/index.php?directive_id=112 .
Ovi dokumenti se kupuju, a ako vas interesuju baš je sprski institut najbolja adresa za kupovinu jer su tu oni najjeftiniji, a tekst je u svim nacionalno prihvaćenim standardima isti.

Vi se ovde nesvesno pozivate na SRPS EN ISO 12217-1:2012, "Mala plovila - Ocena i kategorizacija stabiliteta i plovnosti - Deo 1: Mala plovila bez jedara dužine trupa 6 m ili veće", tu je opisana kategorizacija koja je obavezna prilikom stavljanja plovila na tržište (kada si proizvođač, i želiš da se čamci prodaju "u radnji" i registruju na osnovu deklaracije o usaglašenosti sa tehničkim propisima, pri čemu sam proizvođač preuzima odgovornost za bezbednost upotrebe pri propisanim uslovima).

Važno je da se razume: primena svih standarda NIJE OBAVEZNA, dovoljno je sačiniti tehničku dokumentaciju tako da se na nedvosmislen način pokaže da roba/čamac zadovoljava bitne pretpostavke o bezbednosti upotrebe (iako je to često teži put za samog proizvođača).

Takođe, navedeni tehnički propisi NE POKRIVAJU segment samogradnje čamaca za sopstvenu upotrebu (takvi ne smeju biti predmet dalje prodaje u priodu od namanje 5 godina), o tome govori naredni deo direktive 94/25/EC:

3. The following shall be excluded from the scope of this Directive:

(a) craft intended solely for racing, including rowing racing boats and training rowing boats labelled as such by the manufacturer;

(b) canoes and kayaks, gondolas and pedalos;

(c) sailing surfboards;

(d) powered surfboards, personal watercraft and other similar powered craft;

(e) original, and individual replicas of, historical craft designed before 1950, built predominantly with the original materials and labelled as such by the manufacturer;

(f) experimental craft, provided that they are not subsequently placed on the Community market;

(g) craft built for own use, provided that they are not subsequently placed on the Community market during a period of five years;

(h) craft specifically intended to be crewed and to carry passengers for commercial purposes, without prejudice to paragraph 2, in particular those defined in Directive 82/716/EEC of 4 October 1982 laying down technical requirements for inland waterway vessels (2), regardless of the number of passengers;

(i) submersibles;

(j) air cushion vehicles;

(k) hydrofoils.


Da vam ne tumačim previše detaljno: pod (g) je segment samogradnje, može se ploviti na bilo kojem plovilu, a posle 5 godina se smatra da je praktično dokazana bezbednost upotrebe i takav čamac se može prodavati.

To se teško može primetiti u praksi jer kod nas ima malo proizvođača koji plovila prodaju na ovaj način a ne kao samogradnju, a registracija plovila je u pravnom vakuumu, novi propisi još nisu donešeni.

Registracija, odnosno upis u registar plovila za čamce nije jedinstven u svim zemljama tj. zavisi od društvene prakse, i pri tom su neki propisi čak i fleksibilniji od naših.
Recimo, neki moji drugari koji su kupovali brodić u Holandiji i plovili naovamo su imali papirološki problem jer su ovde u Kapetaniji zahtevali brisanje iz tamošnjeg registra da bi ga ovde upisali, a brod tamo nije podlegao registraciji...

Mislim da vam je ovo bilo dovoljno za početak istraživanja.

LSI:
Koliko vidim, navedeni standard ne odnosi se ni na glisere (tačka: "k" u spisku izuzetaka).

SALE NB:
@ terca
"craft built for own use, provided that they are not subsequently placed on the Community market during a period of five years;"

Izuzeće po pitanju plovila iz samogradnje se odnosi na plovila koja se ne stavljaju subsekventno u prodaju u periodu od 5 godina.
Pošto i tamo postoje "majstori" koji proizvode brodiće u "samogradnji" , ali proizvode ih za daljnju prodaju, oni moraju svejedno da poseduju certifikat. Možete da proizvedete i prodate maksimalno 1 brodić svakih 5 godina, jedino tada se broji kao samogradnja i ne treba certifikat.
Znači, za brodiće naših majstora, bi bio potreban certifikat.

Apsolutno nisam želeo da se pozivam ni na jedan zakon, već prosto da skrenem pažnju da plovilo od 3 tone sa motorom od 10ks ne ispunjava ni minimum bezbednosti za plovidbu rekama poput Dunava, gde vetar i talasi mogu biti značajno jači i veći nego što je predviđeno tom kategorijom "D", gde bi, po svojim karakteristikama pripadao. Ako ćete vi nakon ovoga što ste pročitali i napisali mirno da spavate, ja nemam ništa protiv, u pitanju je vaša bezbednost , ne moja. Punoletni ste, radite šta hoćete. Samo nemojte da širite priču kako su vaša plovila bezbedna- pošto nisu! Neko bi vam mogao poverovati i nastradati. A to je mnogo skuplje od uštede par litara goriva.

@LSI
Gliseri se označavaju kao planning boats, speedboats, a naziv hydrofoil se odnosi dvotrupna plovila za postizanje visokih brzina , uglavnom su to prototipovi, takmičarska plovila i slično.

Terca:

--- Citat: SALE NB  31, 03, 2012, 10:11:38 pre podne ---@ terca
"craft built for own use, provided that they are not subsequently placed on the Community market during a period of five years;"

Izuzeće po pitanju plovila iz samogradnje se odnosi na plovila koja se ne stavljaju subsekventno u prodaju u periodu od 5 godina.
Pošto i tamo postoje "majstori" koji proizvode brodiće u "samogradnji" , ali proizvode ih za daljnju prodaju, oni moraju svejedno da poseduju certifikat. Možete da proizvedete i prodate maksimalno 1 brodić svakih 5 godina, jedino tada se broji kao samogradnja i ne treba certifikat.
Znači, za brodiće naših majstora, bi bio potreban certifikat.

Apsolutno nisam želeo da se pozivam ni na jedan zakon, već prosto da skrenem pažnju da plovilo od 3 tone sa motorom od 10ks ne ispunjava ni minimum bezbednosti za plovidbu rekama poput Dunava, gde vetar i talasi mogu biti značajno jači i veći nego što je predviđeno tom kategorijom "D", gde bi, po svojim karakteristikama pripadao. Ako ćete vi nakon ovoga što ste pročitali i napisali mirno da spavate, ja nemam ništa protiv, u pitanju je vaša bezbednost , ne moja. Punoletni ste, radite šta hoćete. Samo nemojte da širite priču kako su vaša plovila bezbedna- pošto nisu! Neko bi vam mogao poverovati i nastradati. A to je mnogo skuplje od uštede par litara goriva.

@LSI
Gliseri se označavaju kao planning boats, speedboats, a naziv hydrofoil se odnosi dvotrupna plovila za postizanje visokih brzina , uglavnom su to prototipovi, takmičarska plovila i slično.

--- Kraj citata ---

Ne SaleNB, nema vrdanja.

Na početku ove teme si tvrdio da je u normalnim zemljama ovakvim čamcima zabranjena plovidba po rekama. U toku ove diskusije sam ti pomogao da se oslobodiš te zablude.

Istina, to nisam učinio baš drugarski, ali sam se zauzvrat potrudio da nakucam duži i precizan tekst, kojim bih ti pomogao da popuniš znanja i pronađeš prave resurse za istraživanje ukoliko te tema interesuje.

U okviru ove teme smatram da je to dovoljno.

I samo da ti skrenem pažnju: samogradnju prijavljuje vlasnik plovila, ne onaj ko je zavarivao, lepio tapete ili laminirao kalup.


Da ne dužimo bez potrebe: u noralnim državama NIJE zabranjeno ploviti takvim čamcima.

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju