Nautika opšta... > OPŠTA DISKUSIJA

Jedrilica na rekama

<< < (5/6) > >>

Dora:
Za sve, samo se "metalci" više plaše od nemetalaca :) Bilo kakav  oklop   koji ne mora biti od "neprovidnog"  materijala kao lim ili slično je dovoljan da se struja rasporedi po površini i tako se uzemlji bez posledica po one unutra. U elektro lokomotivama ima kavez od žice, malo jače od one za kokošinjac i to radi da spreči proboj 25k volti na onog ko prolazi 30 cm od toga a taj napon preskače otprilike na 1.5 metara i više, zavisi. Munja ima daleko veći napon ali je princip isti.
Plastika je sama po sebi izolator i dok si unutra ti si u faradejevom kavezu. To ne znači da kad jako munji i seva treba da budeš na sred reke i time bivaš najvišlja tačka :)

Mornar u kanalu:
Пошто се говори о једрилицама , не видим шта може да те заштити сем Бога од ударца грома у једрилицу која је од стаклопластике . Највероватније ће ударити у јарбол и завршити у његовој пети , не смем ни да помислим шта би се десило у том моменту са једрилицом и онима који су на њој .

Ivabor:
Jedrilice su daleko češće izložene udaru groma od motornih čamaca. Umesto u božiju promisao možemo se donekle pouzdati u sistem zaštite od munje na brodu. Iz istog razloga se gromobrani postavljaju i na crkvama, i to iznad krsta  6589 Sistem zaštite se sastoji od šiljka na vrhu jarbola, provodnika i uzemljenja - metalnih površina sa donje strane trupa. Aluminijumski jarbol dobro provodi struju pa nije potreban poseban provodnik, ispod pete jarbola se obično nalazi metalni podupirač od kog se debelim provodnikom strujni udar sprovodi na metalnu kobilicu ili posebne ploče. Kod drvenih i karbonskih jarbola potreban je poseban provodnik i duž jarbola. Postavljaju se nekad i horizontalne veze koje sprečavaju struju da "iskoči" nekontrolisano preko sajli, vinčeva, mokre užadi, krme, mokrog skipera itd. I posebna kola koja štite elektriku i elektroniku na jedrilici. Bez ovoga, munja koja prevali kroz vazduh (izolator) stotine metara, nakon udara u jarbol pronađe lako put i kroz plastiku brodskog trupa. Usput prati vlagu koja se od struje pretvara momentalno u paru i sve to dovodi do katastrofalnih šteta, a ako ima i prosutog goriva u kaljuži... Vlažne mogu biti i čarape i noge mornara što je dovoljno da nastradaju. U oluji sa gromovima, na jedrilici bez gromobrana preporučuje se spuštanje jedra, otkačinjanje kraja buma i spuštanje u vodu (ako je moguće), da bi poslužio kao najkraći put za odvođenje munje u vodu. Metalni trup je bolja zaštita za one u kabini, ali ne i za krmanoša koji drži jednu ruku na bumu ili škoti, a drugu na točku krme i mokar je od kiše. Zaštita od groma na vodi je obimna materija za posebnu temu. Najbolji savet na reci - što pre pobeći na obalu ako nailazi oluja sa grmljavinom.

Bolens:
Kad je već tema otišla u ovom smeru... neko spušta i sidro, pogotovu ako je lanac umesto konopa na njemu. I to i po krmi i po pramcu. A ovo za spuštanje buma u vodu je korisno, pogotovu kod jedrilica, nisam znao, ne znam da li bih se i setio.

Evo i par tekstova na temu:
https://www.naucat.com/hr/vijesti/sigurnost-i-savjeti/udar-munje-na-moru-150228/
https://slobodnadalmacija.hr/more/grom-udara-i-u-gumenjake-515574

Stvarno, ako ste na vodi, verovatnoća da vas drme je 0.1-1:1000, na jedrilici čak skoro 4:1000. Inače je verovatnoća 1: 1,000,000.

Sećam se dobro da je jedna jedrilica potonula na vezu tako što je grom udario u jarbol i ispraznio se kroz sondu eho sondera na trupu, pri tom je istopivši.

zankiki:
Sad se setih jednog vica, kad pitaju popa: veruješ li ti u boga?
Da!
A šta će ti onda gromobran na crkvi?

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju