Ovaj poslednji je baš namunjen :)
Na prve dve slike je Peugeot-ov motor 1.9 d, koje nisam pominjao, ali su takođe dosta koriste za marinizaciju :good:.
Najviše izmena na motoru prilikom marinizacije je potrebno izvršiti na rashladnom sistemu motora. Obzirom da nemožemo da računamo na hlađenje strujanjem vazduha, jer nam je motor uglavnom fino ušuškan kako bi na plovilu čuli još nešto osim njega, a i nije baš jednostavno obezbediti dovoljno vazduha za hlađenje motora na brodu.
Iz navednog nam je jasno da klasično hlađenje automobila pomoću hladnjaka i ventilatora otpada kao moguća varijanta za brodski motor.
Pre nego što nastavim priču o potrebnim dodacima i izmenama na sistemu hlađenja, neophodno je da se osvrnemo na osnovne sisteme hlađenja brodskih motora, a to su:
- Direktni sistem hlađenja, gde se za hlađenje motora direktno koristi voda po kojoj plovimo (rečna ili morska). Po mom mišljenju, jedina prednost direktnog sistema hlađenja je što nam je potrebno malo manje delova za realizaciju istog, odnosno nema potrebe za izmenjivačem toplote vode, ali ostaju izmenjivači toplote za ulje motora i ulje kopče. Dok je prednost ovog sistema jedna, mane su brojnije i ozbiljnije, a osnovno je što nam kroz motor prolazi voda koja može biti slana, slatka, prljava, čista... što dovodi do pojačane korozije unutrašnjih kanala motora, kao i do mogučnosti stvaranja taloga od prljavštine koja neminovno dolazi do motora. Naravno, ni kod direktnog sistema hlađenja voda ne ide direktno u motor, već ide preko termostata inače motor nikada nebi postigao radnu temeperaturu, a samim tim nebi ni potrajao dugo.
Evo i jedne slike dole na kojoj je prikazan direktni sistem hlađenja brodskih motora i sa istog se može videti tok vode za rashlađivanje motora.

- Indirektni sistem hlađenja, gde u rashladnom sistemu imamo dva odvojena kruga rashladne tečnosti. Naime, imamo krug rashladne tečnosti samog motora i sasvim odvojeni krug kojim vodom po kojoj plovimo u izmenjivaču toplote hladimo rashladnu tečnost motora, koja dalje hladi izduvnu granu i nakon prolaska kroz izduvnu granu meša se sa izduvnim gasovima. Po mnogima je ovo najbolji rashladni sistem brodskih motora i ja se sa time u potpunosti slažem. Prednosti ovog sistema se ogledaju u tome što nema direktnog protoka rečne-moreske vode kroz motor pa je samim tim otklonjena nogućnost unutrašnje korozije kanala u motoru, nema mogućnosti stvaranja čepova od nataložene prljavštine, mogućnost korišćenja antifriza pa nema ispuštanja rashladne tečnosti iz motora kad zahladni i td.
Evo i slike kako to izgleda

- Zatvoreni sistem hlađenja, za ovaj sistem je neophodno da imamo cevi sa donje - spoljne strane dna broda (obično dve cevi simetrično postavljene u odnosu na podužnu osovinu broda). Rashladna tešnost se hladi prilikom proticanja kroz navedene cevi, a i za ovaj sistem je takođe potrebna (poželjna) impelerska pumpa koja upumpava vodu za hlađenje ulja i izduvne grane. Po meni ni ovaj sistem nije loš, a kao mana bi moglo da se uzme opasnost da ukoliko zakačimo nešto dnom dođe do oštećenja na sistemu za hlađenje. Mada se iz tog razloga radi i zaštita cevi montiranih na korito.
I opet evo slike

To bi bilo sve za večeras, nastavak sledi...