E, ovako treba... > NAUTIČKA DISKUSIJA
Gradnja HOUSEBOAT-a
oblak:
--- Citat: Zakeralo 30, 08, 2014, 21:46:27 posle podne ---Pozz Oblace,
Ako se plasis lose odradjenog posla, onda ni ne pomisljaj na aluminijum. Ne znam kakvi su ti zahtevi, odnosno sta je projektni zadatak, ali koliko se ja birikam u brodogradnju, aluminijum se koristi za brze jedinice zbog male tezine. Posto je proizvodnja aluminijumskih brodova znacajno skuplja od celicnih za deplasmanske rezime plovidbe se uglavnom koriti celik. Izuzetak iz ovog pravila su naravno jedrilice.
Vidim da je dosta ljudi na forumu fascinirano katamaranima, ne znam zasto, ali to je vec licna stvar tako da u to ne bi ulazio. Ja licno bi za sebe uvek radio monotrup, ali kao sto kazem to je licna stvar a o prednostima i manama i jednih i drugih mozemo pisati danima.
I kao sto rekoh ne znam sta je projektni zadatak pa ne bi dalje komentarisao.
Sto se tice savijanja lima, mislim da ti za duplo knikovanu formu, ako je dobro isprojektovana povrsina, ne treba nikakva presa.
Pozdrav
--- Kraj citata ---
Naravno da se plasim, iskustvo 40 godisnjeg zivota u Srbiji su me tome naucili. Generalno smatram da je aluminijum zahtevnii i skuplji za gradnju al da kasnije kroz odrzavanje vrati ulozen trud i novac za razliku od gvozdja loseg kvaliteta koje vrlo brzo , posle desetak godina postane obican pleh. Takodje se dobija manja masa plovila a isti deplasman sto je isto vazno zbog dodatnog prostora za tesku opremu. Katamaran mi je opcija naravno s obzirom na sirinu od preko 3,5m a duzinu do 10m. Odnos te duzine i sirine na monotrupcu zahteva daleko snazniji pogon u odnosu na dva plovka sa odnosom 10:1. Cak i silueta ne mora biti daleko veca na katamaranskom trupu u odnosu na monohull. Izbegao bih nepotrebno varenje u svakom smislu tako sto bih osmislio kako da savijem sto veci broj pozicija. Naravno da je tablu 4 puta savijenu duzine 6m mnogo lakse odraditi ( 4 udarca prese) u odnosu na 24 m vodonepropusnog vara.
Zakeralo:
Pozz Oblace,
Vidim da imas zactani pravac. Samo pre nego sto preseces, jos malo ti to prostudiraj ima tu dosta sbbkbb. Svaki od pravaca ima svoje prednosti i mane.
Recimo celik, rdja, tako je ali ako se dobro pripremi moze dosta dugo da traje(mnogo duze od aluminijuma) uz odrzavanje. Aluminijum, lagan, zajeban za zavarivanje i stari. Starenjem postaje krt i preosetljiv na vibracije i dinamicka opterecenja sto je jako bitno na brodu. Sto nije slucaj sa celikom. Ali to je moje iskustvo mozda neko ima potpuno drugacije.
Katamaran za isti deplasman ima veci gaz, pa je opet pitanje sta ti zelis, plicake ili duboku vodu, sto se tice otpora. Slazem se ali je glavno pitanje koju ti brzinu zelis? Kada znas koju brzinu zelis, i koliko dugacko plovilo zelis onda mozes da uradis grube racunice da li ti se isplati katamaran ili monotrup. Kada ovo budes radio moras dobro da razmislis gde zelis da plovis. E sad ima i onaj srpski princip prvo kupim sporet(motor) pa onda zidam kuhinju(brod).
Ima tu gomila skrivenih detalja koje ces shvatiti tek kada pocnes da koristis brod. Recimo zasto ja ne volim katamarane. Zato sto im je pocetni stabilitet velik. I sada ce svi da pitaju sta tu ima lose. Lose je to sto kada je kriva stabiliteta jako strma na pocetku brod je jako krut i na talasima ima jako velika ubrzanja. Da bi ti pojednostavio prebacicu se u svet auto moto sporta. Svi znamo da su tvrdi amortizeri odlicni za ravne puteve, ali cim krenu neravnine i rupe oni postaju neudobni i neupotrebljivi. Slicno je sa katamaranima, pri malim bocnim talasima postaju tvrdi i neprijatni dok monotrupac to lagano ispegla. Itd itd
Sto se tice "teske" opreme baci ti to malo na papir sta tu ima tako tesko pa ces videti o kolikim razlikama se tu radi. Ako imas vodnu liniju od 10m sirine 1m na jednom plovku. To znaci da ti je ukupna povrsina vodene linije oko 17m2 ako odbijemo suzenje na pramcu i krmi. Sto znaci da za 10cm urona moras da opteretis brod sa 1700kg. I ako sam dobro shvatio tvoju ideju oko toga mislim da ti je sustinski pogresan pristup. Aluminijum se koristi da bi brod bio laksi a ne da bi stalo vise opreme, deplasman se lako ispegla promenom geometrije korita. A na malom brodu daleko najtezi je trup. Ne verujem da ces izaci na vise od 3.5-4t za sve ostalo, osim trupa.
Nadam se da nisam odmogao ili iznervirao.
Pozdrav
oblak:
Mislim da imam pravac a ustvari se menja iz dana u dan. U svakom slucaju bih radio od magneziranog aluminijuma, nikako obocnog upravo zbog otpornosti na vibraciju i uvijanja. Dobro, i celik je u igri, onda trupovi od lima 4mm pa sve sto ide preko u smislu zastite.. Kad sam napisao da cu imati prostora za opremu mislio sam i na sve sto bi stajalo na plovcima a to je pre svega spojna konstrukcija,oplate, podovi, nadogradnja, elementi uzduznog i poprecnog ojacanja.. Sve to ucestvuje u deplasmanu i povecava gaz plovila a plus na to sve dodje i enterijer oprema rezervoari i slicno. Verujem da bi dva plovka duzine 10 a sirine 0,8m sa povrsinom od oko 14m2 bez problema nosilo 2000 kila ostatka da ne bude gaz vezi od 20cm sto je zadovoljavajuce. S obzirom na duplo knikovanu formu koja je dosta manje okvasena od recimo okruglih pontona koje cesto srecemo mislim da bi taj zahtev malog gazenja bio realan. Brzina koju zelim je 8 kn pri svakoj vodi. To je zahtev koji ocekujem od katamarana upravo brzina od 15 kmh i vise sto je iznad deplasmanske brzine monohull trupova . Pitanje motora ostaje otvoreno u smislu da cu to resavati probom zbog vise elemenata kao sto su obicni ili HT motori a mozda cak i 2 evenrude 25 etec. Naravno ostaje otvoreno iodabir projektanta broda. Nikako ne mozete odmoci ni iznervirati, upravo sam svoje ideje izlozio na forumu da bi bile predmet konstruktivne kritike i strucnih saveta. Zainteresovan sam za misljenja u vezi oblika plovaka posebno?
nijah:
E ova tema moze krenuti u pravom smeru...
Pre svega moram reci da je meni struka brodogradnja i da ja to ozbiljno shvatam. Pa zbog toga moji postovi mogu zvucati ostro, tipa kao da se pravim pametan, ali nije tako.
Jedino sto bih mozda mogao je da preotmem ime od kolege Zakerala jh pa da budem jasniji.
Nego sto se tice oblika trupova sa duplim knikom nisi u pravu.
U teoriji geometrisko telo koje ima najmanju okvasenu povrsinu za isti deplasman je lopta. Pa ako bi hteli da to malo priblizimo obliku broda onda bi dobili cilindre (tj valjke ili cevi).
I ako nas interesuje deplasmanski rezim plovidbe onda je najveca komponenta otpora upravo otpor trenja.
Znaci sto manja okvasena povrsina manji je i otpor trenja.
Pa zato recimo jedrilice koje su klasicni deplasmanci su redovno oble forme.
Knikovi su uvedeni iz nekih drugih razloga, za vece brzine i lakse tehnologije izgradnje.
Sto se materijala tice tu je posebna prica. Sve je stvar ukusa i kolicine sredstava. Ja kada bih pravio za sebe odabrao bih celik, jer je mislim aluminijum jos uvek za nasu sredinu ne isplativ.
Katamaran ili monotrup..... Kada kazemo housboat pomislim na kucu na vodi a to mora da je tesko pa je i potreban masivan trup. Ali sve zavisi od zelja i sabiranja masa.
Sto se tice razmaka izmedju trupova katamarana oni su bitni za drugu komponentu ukupnog otpora a to je otpor talasa. S tim sto to nije otpor pri voznji po talasima,
vec se misli na talase koje brod stvara iza sebe pri kretanju.
I naravno ako pomislis da pravis ista ozbiljno obavezno angazuj inzenjere (npr. JA) to se uvek na kraju vise isplati.
Ako mogu ikako da pomognem, pojasnim ili bilo sta, tu sam...
KING:
Mozda i ovo bude od koristi
http://www.dam.co.rs/katamaranDAM.html
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
[*] Prethodna strana
Idi na punu verziju