E, ovako treba... > Elektrika

Akumulatori

<< < (28/35) > >>

vepar:

--- Citat: Drivee  15, 09, 2021, 08:34:55 pre podne ---Radovane
Zivot i zdravlje baterije zavisi od toga koliko puta je praznjen. Ili su exide praznjeni vise puta od duracela ili si mozda te excide par puta spustio na 8V ili cak i manje, sto je prava ubica za bateriju, pogotovo tu startnu, tada se celije krive. Da li ti potrosaci idu iz kontrolora ili sa klema baterija??

Stim da duracel koristis samo za starovanje kubote, verovatno je to i odogovr na tvoje pitanje. On taj anlaser ne oseti, znaci jako malo si ga trosio.
Kako ja proveravam stanje baterija: Odnesem to sve lepo kuci, napunim sve do kraja, dok ne budu puni 100%(znaci 24h sporog punjenja). Izmerim im napon posle nekih 10 minuta, zapisem recimo12.8V. Dodjem sutra ili prekosutra i opet premerim, ako je napon pao za 0.02V, taj je zasigurno los akumulator. Taj ce biti za 5 dana ispod 12V sto je vec prazan akumulator. Mozes i sacekati 5 dana pa videti sta se desava.
Potom, merenje kapaciteta. Veoma jednostavno, stoperica, TV koji trosi 5A i meris koliko ce da radi. Dobijes pravi kapacitet baterije koju imas.
Kojim uredjajom si testirao akumulatore?

--- Kraj citata ---

Nisam ih nikada ubijao. Nikada nisu isli ispod 11.7 V

Terca:
za prvo pitanje da objasnim:
tester je uređaj napravljen za automobilski aftermarket... i on vam je rekao da ta dva akumulatora ne mogu da daju deklarisanu vršnu struju, koja je neophodna za startovanje SUS motora.

E sad, ti sa te dve baterije i ne startuješ motore, ne treba ti impulsno opterećenje reda nekoliko stotina ampera... nego trošiš maksimalno do 10tak ampera, obično 5. Ukoliko nema proboja neke od ćelija, najgore što možeš imati je  akumulator sa nešto umanjenim kapacitetom.

Na olovokiselinskim akumulatorima se ploče ne krive, to je majstorski sleng. Dolazi do dve vrste elektrohemijskih procesa: sulfatizacije ploča i korozije anode (pozitivne rešetke).

Da ja ne bih ovde sad preterivao sa teorijom ima jedan stari odličan blog pisan na tu temu:
http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/2014/09/prava-istina-o-olovnim-akumulatorima.html


Daklem, postavlja se pitanje da li je opravdano baciti akumulator kome je recimo kapacitet opao na 70Ah u odnosu na deklarisanih 100Ah? Ekološki ne, ekonomski ne, ... do onog momenta dok ne opadne toliko da ne zadovoljava tvoj energetski bilans. AKo je to 2 večeri godišnje, onda ne menjaj ništa, a pare preusmeri u čašćavanje nautičara sa komšijskog kluba.

Ja bih preporučio da probaš da uradiš ekvalizaciju (ujednačavanje ćelija i ujednačavanje gustine elektrolita po visini) i desulfatizaciju akumulatora, to pomaže dobrano, jer ti imaš starterske baterije a one su baš baš za to pogodne (nisu sve baterije bezbedne za "prepunjavanje", prenapone i sl.).

Kad kažem desulfatizacija, NE MISLIM NA HEMIJSKU, to je šarena laža, nego na spor proces punjenja kontrolisanom malom strujom u prenaponu, dugo vremena (potreban je punjač koji to omogućava).
Sve ima opisano na onom blogu negde.

Dora:
Jedno pitanje na koje nikako da nadjem odgovor na netu a svi sve znaju :)
Zveknuli su mi akumulatori od moje gluposti i starosti, koji procenat čega nisam utvrdio.
Kupio sam nove isto startne kao što su i oni stari bili CA-CA donekle marine program, oni su izgurali 9 godina i još bi da nije faktora glupan..
Konkretno pitanje je koliko alternator treba da daje napon kad motor radi na recimo trećini obrtaja, znači nije ler.
Za aute znam i to svi objašnjavaju kao da 24v ne postoji. Alternator gura 27-27,1V, da li je to ok? Solar gura u podne 29.2 što je plafon za 24v koliko znam.

vepar:
Da li su kapacitet aku i udarna struja u proporciji, da li su linearni? Ja svakako moram nesto raditi jer potrosnja od 5-6 A za 10 sati pojede 190Ah akumulatora... i to mi je problem sta ce biti sada na jesen kada krenu plovidbe od 2-3 dana prakticno bez sunca a sa puno webasta....
Prvo moram proveriti da li imam racun od aku jer imaju garanviju 36 meseci koja nije istekla. Ako je ne priznaju koliki efekat moze imati taj proces regeneracije aku ako su sada realno na nekih 50% kapaciteta...

Terca:

--- Citat: Dora  15, 09, 2021, 16:15:06 posle podne ---Jedno pitanje na koje nikako da nadjem odgovor na netu a svi sve znaju :)
...

Konkretno pitanje je koliko alternator treba da daje napon kad motor radi na recimo trećini obrtaja, znači nije ler.
Za aute znam i to svi objašnjavaju kao da 24v ne postoji. Alternator gura 27-27,1V, da li je to ok? Solar gura u podne 29.2 što je plafon za 24v koliko znam.

--- Kraj citata ---

A bre al ti postavljaš pitanja... znamo svi da alternator ima regler koji podešava/ograničava  napon punjenja, za alternatore u sistemima sa nazvnim naponom 24V je ta radna tačka između 28 i 29V.
Nekada su postojali zimski i letnji regulatori, letnji su sa nižim nazivnim naponom, a zimski idu  i nešto preko 29.

Koliko ti meriš direktno na akumulatoru zavisi i od trenutnog stanja ("napunjenosti") ali bi posle duge vožnje ta vrednost trebalo da polako priđe upravo toj radnoj tački (guglaj na engleskom alternator regulator set point).
Kada napon akumulatora dostigne tu vrednost on nije još uvek pun jer se očitava zapravo i pad napona na unutrašnjem otporu akumulatora.... a akumulator je pun kada struja punjenja na tom naponu padne na neku malu mizernu vrednost.

Broj obrtaja utiče na to koliko brzo će očitavanje napona na akumulatora dostići taj set point i u krajnjoj liniji koliko će biti potrebno da se akumulator napuni, tj da struja punjenja na tom naponu padne...

Pogledaj da li na regleru ima ispisan set point (deklarisan nazivni napon) a ako nema a želiš da proveriš skini i donesi meni proverimo za 5 minuta.

Služvba se kao kroz maglu seća da kod tebe postoji i diodni razdvajač - izolator baterija postavljen između dve banke (motorske i servisne) i onda na akumulatoru moraš očitavati posle duže vožnje deklarisani napopn reglera umanjen za pad napona na tom razdvajaču koji je u suštini dve snažne šotki diode i to ti dođe oko 0,6 - 0,7V.

To suštisnki niko ne gleda ali nije dobro jer su akumulatori sve vreme nepotpuno napunjeni... i to se rešava ili promenom reglera što kod tebe može biti teži slučaj da pronađeš baš ono što ti treba,
Postoje podesivi regleri koji idu na 29V ili malo više upravo za sisteme sa battery separatorom.
Treće rečenje je da se otvori alternator i u pobudno kolo doda jedna dioda na red, tada će se izlazni napon podići za sličnih 0,6 - 0,7V (pad napona na diodi) ... i to smo radili.

Što se tiče solaraca ne znam šta bih rekao, nemam pojma gde si to povezao, pre ili posle izolatora na ovu ili onu banku, imaš li uopšte dve banke, jel napon očitavaš na kontroleru ili akumulatoru...

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju