Našao sam na netu dobar opis funkcije i namene hydrofoila, stvarno nisu svi isti niti za istu namenu.
Fins are designed for different purposes! There are hydro foils like the Doel-Fin which (like airfoils) create lift and provide stability, especially when engine is elevated and there are hydro spoilers, with turned down trailing edges which create some drag but

bring down the bow of a stern heavy boat and are best at improving hole shot. The hydrofoils should increase performance and economy when engine trim/height allows fin to ride at or slightly above water's surface at speed. The hydrospoilers tend to decrease top speed and economy but if bringing the bow down and hole shot are prime objectives they are just the ticket.
Kratak indirektan prevod:
Hydrofoil stabilizatori kao Doel-fin, koji izgledaju kao krila, služe za postizanje veće stabilnosti i stvaraju vertikalni potisak. Služe za postizanje većih brzina i smanjenje potrošnje.
Hydro spojleri, kako ih nazivaju, imaju oborene ivice na dole, čime pomažu izglisiravanju i stabilnosti na nemirnom moru/reci. Pogodni su za brodove sa teškom krmom, jer obaraju pramac na dole, ali zato dovode do gubitka na max. brzini i ekonomiji.
Mislim da je upravo to razlog mnoštva oprečnih iskustava sa ovim stabilizatorima. Ljudi u neznanju kupe pogrešan model, i dobiju pogrešan efekat. Ono što je definitivno, nijedan model nema efekta za deplasmance.