Autor Tema: AIS  (Pročitano 21316 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Dule

  • Gost
AIS
« poslato: 13, 02, 2010, 16:38:12 posle podne »
Uskoro će ga imati skoro svaki čamac. A kako to izgleda na mapi pogledajte
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100

Kažu da košta 200 eura.

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: AIS
« Odgovor #1 poslato: 13, 02, 2010, 17:11:14 posle podne »
Dule,
postoje dve vrste AIS uređaja:

AIS prijemnik - sprava koja prima AIS informacije preko VHF talasa sa baznih stanica i drugih bordova
AIS transponder - ili primopredajnik koji prima informacije o drugima, ali i emituje informacije o brodu na kome je postavljen. Kapetan je dužan da u AIS transponder unosi podatke o brodu kod izmene: broj ukrcanih putnika i posade, vrstu i količinu tereta, destinicaiju i sl. Dok se osnovni podaci o imenu i tipu broda unose prilikom instalacije uređaja.

Razlike u ceni su ogromne:
AIS prijemnik NASA Marine (http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=ais_engine) je na našem cenovniku oko 40.000 dinara (jako stara cena, imamo ga na lageru za potrebe testiranja već dve godine, moram to da ažuriram).
Pored manjih proizvođača, prethodne i ove godine su samostalne AIS prijemnike počeli da nude i "veliki" igrači:
Raymarine AIS250 http://www.raymarine.eu/products/ais/e03015/
Garmin AIS300 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=68191 (prvi sa NMEA2000 komunikacijom)

Pored prijema preko VHF baznih stanica, za šta su potrebne ove sprave, AIS informacije je moguće dobiti i preko interneta, preko nekog od ovakvih sajtova, koji prikupljaju informacije sa AIS prijemnika širom sveta. Kod nas postoji "mreža" baznih stanica koju je podigao Plovput za potrebe RIS-a (rečnog informacionog sistema): Novi Sad, Beograd, Đerdap 1 i 2 (u instalaciji ove dve je i INFO TEAM učestvovao), ali podatke sa "AIS mreže" kod nas niko ne šalje sajtovima poput ovih, verovatno zbog nerasporostranjenosti prijemnika: http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150

Sa druge strane AIS transponderi su daleko skuplji:
Garmin AIS600 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=63743
Raymarine AIS500 http://www.raymarine.eu/products/ais/e62235/
Samo da napomenem, ovo su "Class B" transponderi, namenjeni "malim" plovilima za rekreaciju.
Trgovačka i putnička flotu brodova koristi "Class A" AIS uređaje koji su skoro duplo skuplji od "Class B"
http://www.acrelectronics.com/product2.aspx?sku=2662
A dodatno su zakomplikovani i malim razlikama za inalnd (reke i kanali) i offshore (mora i okeani) upotrebu.

Razvoj AIS-a, izgradnja infrastrukture i uređaji za prijem informacija detaljno prati i moj omiljeni blog posvećen nautičkoj elektronici: http://www.panbo.com/archives/cat_ais.html

A i kod nas se dosta radi na tu temu: http://www.plovput.rs/?strana=19

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: AIS
« Odgovor #2 poslato: 13, 02, 2010, 21:44:51 posle podne »
znajuci kako to ide kod nas platicemo taj sistem skuplje nego bilo gde u evropi,

drugim recima radice losije a kostace drasticno skuplje.. ja ne znam zasto svi  moraju da se tale u ovoj drzavi ...

ako postoji standard zasto ga nismo uvezli i uvezli opremu ? ....

ovako cemo da damo nekome lovu da napravi a onda cemo za 3 godine da damo lovu evropi da bismo bili kopatibilni sa njima i uvescemo svestki sistem il cemo u gorem slucaju opet istoj ekipi da damo drzavne (citaj nase) pare da  "prevodi" podatke iz jednog sistema u drugi ...


Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: AIS
« Odgovor #3 poslato: 14, 02, 2010, 12:41:28 posle podne »
Još samo da nam kažeš gde ploviš?
Reke, mora? Koja?

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: AIS
« Odgovor #4 poslato: 14, 02, 2010, 23:34:36 posle podne »
RIS je već u funkciji: postavljene su bazne stanice u Novom Sadu, Beogradu, HE Đerdap 1 i 2. Prednost praćenja AIS meta softverom se koristi na primer na Savskom pristaništu da se prati pozicija belih lađa koje prolaze Dunavom i pristaju u Beograd. U pristaništu ih vide mnogo pre nego što im se oni najave radio vezom.

Obaveza da svi brodovi koriste AIS transpondere kod nas još uvek ne postoji. Nije čak ni svuda u EU uvedena. Npr. Austrijanci imaju obavezno korišćenje AIS-a na svojim vodama za sve teretne brodove preko određene nosivosti, i sve putničke brodove (ne i za "male" nautičare). Ko nema AIS, a hoće kod njih, mora da ga pozajmi na granici, ostavi depozit u kešu, pa ga na izlasku vrati i preuzme depozit... Vremenom se očekuje da se takva obaveza uvede u celoj EU, tj. da se propiše kao obavezna na nivou Dunavske komisije i sličnih tela.

Za velike brodove se koristi AIS Class A (na moru) tj. Inland AIS (na rekama), a za "male" nautičare je namenjen jefitniji AIS Class B. Razlika je u prioritetu emitovanja, snazi, i frkventnosti ažuriranja pozicije.... AIS prijemnici su najčešće Class A & B i primaju pozicije sa obe vrste transpondera.

p.s. Kap. tvoj komentar nema veze sa temom, a i ne zaslužuje komentar...


Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: AIS
« Odgovor #5 poslato: 14, 02, 2010, 23:53:52 posle podne »
p.s. Kap. tvoj komentar nema veze sa temom, a i ne zaslužuje komentar...

o i te kako ima.... moj komentar ima veze sa zemljom u kojoj zivimo ...

da li hoces da kazes da se ovaj scenario vec desava ili sta ?


ne mislim na nabavku opreme vec na proizvodnju softwera da budem precizan ... softwera koji vec na trzistu postoji ...

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: AIS
« Odgovor #6 poslato: 15, 02, 2010, 00:33:33 pre podne »
Kap,
implementacija Inland AIS-a, ili RIS-a se kod nas dešava već nekoliko godina. Po svim svetskim standardima.
A mreža baznih stanica se uspešno koristi u navedenom primeru Savskog pristaništa... Ne ide baš željenom brzinom zbog nedostatka para (ili bar predpristupnih fondova...).

A kada će naši gurači i samohotke dobiti AIS transpondere? Verovatno čim promene pokvarene radare i ugrade ispravne radio stanice...

Dule,
ne možeš preko one mape da pratiš stanje na Dunavu (Sava za sada nema AIS baznih stanica), jer niko nije priključio svoj AIS prijemnik na internet, tj. na njihov server. Pogledaj opis "Cover your area": http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150

Ako kupiš AIS prijemnik, možeš ga priključiti na NMEA0183 port Garmin plotera koji podržavaju AIS (velika većina), a možeš ga prikačiti i na PC istovremeno.

Internet bi trebalo da bude jeftinija/efikasnija zamena za AIS prijemnik, mada to još uvek nije. Prijemnik dobija sa bazne stanice informaciju o svim brodovima u reonu te bazne stanice ili mreže. A sajtovi poput ovog dobijaju podatke iz celog sveta, odakle god im stižu podaci sa AIS prijemnik povezanih na internet. Kako kod nas još uvek nema tako povezanih prijemnika, nema ni svrhe od interneta...


Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: AIS
« Odgovor #7 poslato: 15, 02, 2010, 00:42:07 pre podne »
btw AIS daje samo sifru broda i to je to , a signal se prema triangulaciji odredjuje ili daje jos neke podatke ?

da li po brodu idu dve stanice ili jedna ? recimo ako brod ima 100 metara logicno bi bilo da ima dve stanice jer bi onda mogao da znas kako je okrenut u odnosu na tebe , pravac naravno odredjujes ponavaljanjem trinagulacije

a zasto ne koriste mobilni internet ? za AIS je ako se ne varam sasvim ok protok i oko 0,02 Mbps , on razmenjuje textualne podatke koji po brodu ne prelaze 1kb  (ako je lepo optimizvano i ako salju samo sifru i jacinu signala)

Van mreže Pera GARMIN

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 724
  • Pol: Muškarac
Odg: AIS
« Odgovor #8 poslato: 15, 02, 2010, 00:46:02 pre podne »
AIS je standardizovani način za razmenu podataka o brodu preko VHF talasa: http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System
Između otalih podataka, prenosi i podatke sa GPS-a o poziciji, brzini, kursu... Sam AIS nema nikakve veze sa određivanjem pozicije.

Al' nema veze Kap., ti si već zaključio da se neko ugrađuje, tako da je svejedno šta je AIS i kako radi, jel'de?

Van mreže IBOGI

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 28
  • Pol: Muškarac
  • Beograd - Veliko Gradiste
Odg: AIS
« Odgovor #9 poslato: 15, 02, 2010, 01:27:04 pre podne »
Dosta sam upucen oko RIS-a tako da mogu da vam dam neke informacije. Petar je dao dosta dobrih i preciznih tehnickih informacija (kao i uvek).
Plov put je nosilac posla oko RIS-a (Recnog informacionog sistema) i u saradnji sa MUP R Srbije (Upravom granicne policije, Zandarmerijom, SAJ, PTJ i Recnom policijom PU Beograd), Ministarstvom za finansije i drugim sluzbama veoma aktivno i ozbiljno se radi.
Ceo RIS program u Srbiji je donacije Vlade Austrije.
U Beogradu, Francuskoj ulici, u prostorijama Plov puta se nalazi vec skoro 2 godine kompletna tehnicka podrska za pracenje plovidbe na reci Dunav.
Njavecu korist od ovog sistema imace firme koje se bave prevozom robe Dunavom. Naime, kada brod krene iz luke u Konstanci, manipulant unosi sve podatke koji se ticu robe, spiska posade, spiska putnika u racunar koji je povezan u sistem RIS-a. Radnici carine, policije, raznih inspekcija putem interneta i u zavisnosti od nivoa ovlascenja koje imaju pristupaju tim podacima i unapred se priprema potrebna dokumentacija tako da se brod ne zadrzava na recnim granicnim prelazima.
Takodje, vlasnik prevoznicke firme ima mogucnost da u svakom trenutku putem interneta vidi gde mu se brod nalazi.
MUP R Srbije, Uprava granicne policije namerava da sve svoje patrolne camce opremi sa ovom opremom.
Za sada koliko mi je poznato svi brodovi koji nemaju ove sisteme ce na ulazu u Srbiji imati mogucnost da iznajme uredjaje RIS-a. Zakonski jos ne postoji obaveza ali namera je da novim zakonom ovo predvidimo.
Beograd - Veliko Gradiste, Dunav spaja, a ja izmedju

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: AIS
« Odgovor #10 poslato: 15, 02, 2010, 01:44:20 pre podne »
Ceo RIS program u Srbiji je donacije Vlade Austrije.

 :good:

@IBOGI hvala na updetu  :good:

Sad par pitanja ...
1 AIS se prenosi na 88b kanalu   162.025, ukoliko necija radio stanica na brodu koja pi po defaultu trebala da bude na A kanalu ali ima i B da li ce ometati AIS ?

88 - A157.425    B162.025

2 Koliko vidim AIS moze da prenese 26 informacija, da li je predvidjeno da se svih 26 informacija koristi i kod nas ili je nesto osiromaseno ?

3 Brod AIS - Stanica AIS je VHF prenos , kako se od stanice prenosi (VHF, INTERNET, GSM mozda cak i WiMAX,) ka centralnoj lokaciji ?

4 Da li ce centralna lokacija davati full set informacija (svih 26) i da li ce koriscenje biti besplatno ? Prevashodno pitam zbog internet korisnika.


Van mreže IBOGI

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 28
  • Pol: Muškarac
  • Beograd - Veliko Gradiste
Odg: AIS
« Odgovor #11 poslato: 15, 02, 2010, 14:16:21 posle podne »
Tehnicki podaci AIS-RIS su moja slabija strana, ali cu svakako da se raspitam kod menadzera Plov puta vec sutra. Mozda i Petar moze dosta informacija da ponudi zato sto je njegova firma veoma bila zainteresovana za ovaj projekat.

Pouzdano znam da ce pristup RIS-u putem interneta biti podeljen po nivoima ovlascenja. Ostale informacije pokupicu vec sutra.
Beograd - Veliko Gradiste, Dunav spaja, a ja izmedju

Van mreže IBOGI

  • Brodski mali
  • *
  • Poruke: 28
  • Pol: Muškarac
  • Beograd - Veliko Gradiste
Odg: AIS
« Odgovor #12 poslato: 15, 02, 2010, 14:25:18 posle podne »
Ibogi, zašto si ti još uvek brodski mali :)
Definitivno te treba unaprediti

Duki, ja vise citam vase tekstove nego sto odgovaram na njih. Meni ovaj sajt puno znaci sto se tice prikupljanja informacija od ljubitelja vode, plovidbe, pecanja, uopste ljubitelja prirode. Ovde zaista ima strucnih ljudi ne samo strucnih po obrazovanju vec strucnih u licnim iskustvima. Imam srecu da radim posao koji je povezan sa mojim licnim zadovoljstvom. Sto je jos bitnije mogu i da dosta uticem na donosenje i sprovodjenje Zakona. Tako da mi svi vi nesvesno mnogo pomazete.
Na svemu tome vam svima zahvaljujem.
Beograd - Veliko Gradiste, Dunav spaja, a ja izmedju

Van mreže ljubac

  • Oficir sa Malih Voda
  • ****
  • Poruke: 164
Odg: AIS
« Odgovor #13 poslato: 15, 02, 2010, 14:27:05 posle podne »
Dosta sam upucen oko RIS-a tako da mogu da vam dam neke informacije. Petar je dao dosta dobrih i preciznih tehnickih informacija (kao i uvek).
Plov put je nosilac posla oko RIS-a (Recnog informacionog sistema) i u saradnji sa MUP R Srbije (Upravom granicne policije, Zandarmerijom, SAJ, PTJ i Recnom policijom PU Beograd), Ministarstvom za finansije i drugim sluzbama veoma aktivno i ozbiljno se radi.
Ceo RIS program u Srbiji je donacije Vlade Austrije.
U Beogradu, Francuskoj ulici, u prostorijama Plov puta se nalazi vec skoro 2 godine kompletna tehnicka podrska za pracenje plovidbe na reci Dunav.
Njavecu korist od ovog sistema imace firme koje se bave prevozom robe Dunavom. Naime, kada brod krene iz luke u Konstanci, manipulant unosi sve podatke koji se ticu robe, spiska posade, spiska putnika u racunar koji je povezan u sistem RIS-a. Radnici carine, policije, raznih inspekcija putem interneta i u zavisnosti od nivoa ovlascenja koje imaju pristupaju tim podacima i unapred se priprema potrebna dokumentacija tako da se brod ne zadrzava na recnim granicnim prelazima.
Takodje, vlasnik prevoznicke firme ima mogucnost da u svakom trenutku putem interneta vidi gde mu se brod nalazi.
MUP R Srbije, Uprava granicne policije namerava da sve svoje patrolne camce opremi sa ovom opremom.
Za sada koliko mi je poznato svi brodovi koji nemaju ove sisteme ce na ulazu u Srbiji imati mogucnost da iznajme uredjaje RIS-a. Zakonski jos ne postoji obaveza ali namera je da novim zakonom ovo predvidimo.

I država naravno kad im ponestane kinte i uvedu nam taksu po km plovidbe. :pogranichnik:

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: AIS
« Odgovor #14 poslato: 15, 02, 2010, 19:12:30 posle podne »
Nek nam onda uvedu i benzin za nautičare koji je jeftiniji od onog za automobile.
 :diablo: