Priprema broda za zimu (2)
Sa skorim dolaskom zime, još par saveta za pripremanja broda za zimu (vidi I. deo):
Podupiranje brodskog trupa
Reći da je brod u povoljnijem položaju kada je na kopnu pretpostavlja se i da je adekvatno poduprt. Prema jednom industrijskom stručnjaku, oštećenja brodskih trupova tri puta su češća zbog lošeg postupka na obali u odnosu na one koji su zimu proveli u vodi. Neka od plovila na obali oštećena su u trenutku iznenadnog olujnog nevremena sa jakim vetrom. Mnoga druga su, međutim, oštećivana polako, jer su se trupovi deformirali zbog lošeg podupiranja, pa su se u proleće suočili s problemima kao što je loše poravnjanje motora pa sve do slomljenih strukturalnih zaštitnih greda i pregrada.
Oprema koja prolazi kroz trup
Demontažni impeler kilometar sata i sonda dubinomera, ako postoje, treba ukloniti i zameniti čepom koji se može zaključati. A ako manžetna (gde propelerska osovina izlazi iz trupa) curi, stežite maticu dok curenje ne stane. Ne zaboravite da maticu otpustite u proleće.
Vez i vezna užad
Najlonska užad se rastežu i apsorbuju udarce, što je dobro, ali ovo rastezanje habanjem uništava uže na svim tačkama kontakta. Zaštitne ploče trebale bi se upotrebljavati uvek kada je brod ostavljen nezaštićen na duže vreme. Ako već nemate originalne, dobro će doći i plastično crevo.
Kada brod potone na vezu, većinom su glavni krivac vezna užad. To se može desiti uvek, ali se najčešće dešava zimi zbog jačih vetrova i preteranih plima i oseka ( na moru ). Vezna užad moraju biti tako vezana da brod bude što više udaljen od obale.
Baterije (akumulatori)
Brodske baterije mogu se ostaviti u pogonu zbog alarma protiv lopova ili automatske kaljužne pumpe. To oboje je korisno u zimskom periodu, ali ne očekujte da automatska pumpa bude mnogo korisna u slučaju probušene palube, kabine ili trupa – ni zimi ni leti. Pumpa, baterija ili preklopnik plovka mogu se pokvariti, ostavljajući brod nezaštićen. Brod sa hroničnim propuštanjem vode treba se marinirati na suvom i ODMAH popraviti.
Ako baterije (akumulatore) ostavljate na brodu, proverite da sve ćelije budu napunjene destilisanom vodom i električki pune kako ne bi smrznule. Smrznute ćelije uništiće bateriju. Očistite terminale sa sodom u prašku i isperite hladnom vodom. Premažite terminale i kablove petrolejskim želeom protiv rđe. Ako baterije nisu potrebne na brodu, ponesite ih kući. Sve prethodne radnje uraditi , što pre to bolje. Odložite ih u hladnu i suvu prostoriju.
(BoatU.S. Media)