E, ovako treba... > Plovila
Hunter 535 + Honda BF 20 KS - Vidra
Terca:
Ajde da malo zakuvamo korisnim a malo poznatim podaTcima sajkaca
Pumpa koju nameravaš da ugradiš je odlična i korisna stvar, treba je ugraditi, ali svakako nije neki poseban elemenat bezbednosti sve dok ima i lišća kada je oluja i duva vetar (a to je uvek). Ja znam za dva čamca u NS koja su potopljena u takvim okolnostima, a pumpa je doprinela da vlasnici imaju lažan osećaj sigurnosti, stanuju na 500 metara vazdušnom limijom od priveza i svaki dan došetaju na dunavac, osim kad pada kiša sajkaca
Meni se čini da je 150e za pumpu mnogo, to na aliexpressu košta 20 (i da, sad očekujem da bude neka lavina popišavanja kineske robe i to mi je sasvim ok, na tebi je da proceniš zrelost tehnologije, kao i u slučaju solarnih panela, kontrolera i svačega drugog sličnog, a iz prošlog veka).
Onda, još malo grube a možda interesantne matematike: takva pumpa troši oko 3A kad radi a kapacitet im nije manji od 600 galona na sat, iliti 2300 litara (u najgorem a teorijskom slučaju). U realnom slučaju (izmemereno u plitkoj vodi) to je upola efikasno, pa 1Ah kapaciteta akumulatora predstavlja bar 100 litara vode koja se izbaci iz čamca koji opet ima površinu od oko 10 kvadratnih metara, iliti 10mm vode po kvadratnom metru.
Srednja mesečna količina padavina ja najveća u junu, negde je oko 80-90mm... maksimalne dnevne zabeležene padavine u NS su 50-60mm, ne sećam se tačno... A to praktično znači da sam kapcitet akumulatora nije preterano bitan, sa raspoloživih nekih 8Ah pokrivaš dobrih mesec dana, a pojedinačnu salauku i lakše od toga.
Izbor koji si napravio , a sveo si ga na dva akumulatora: oba su starterska a ti nemaš anlaser na motoru. Oni se (bez trajnih posedica- duboke sulfatizacije ploča) ne prazne preko 30% i treba stalno da su puni. Pritom su klasični olovokiselniski pa imaju samopražnjenje oko 10% kapaciteta na mesečnom nivou, a budući da će preko leta stajati na 40 stepeni to sigurno biti slučaj. (OBRATITI PAŽNJU: samopražnjenje akumulatora je veće leti nego zimi, jer je veća provodnost tečnog elektrolita).
Ti imaš 40 motosati godišnje sa najkilavijim mogućim punjačem (da se ne lažemo, čim na akumulatoru malo trgne unutrašni otpor- tj. kad se puni, deklarisano maksimalno punjenje sa ispitnog stola postaje bajka), i to sa relacijama koje ne prebacuju 15 minuta, pa to znači da će akumulator biti počesto poluprazan, sulfatizovan, odnosno skraćivaćeš mu značajno radni vek. To je i razlog zašto mnogim ljudima na čamcima brzo riknjavaju akumulatori a oni samo prde o nekvalitetnim proizvođačima.
Dobra vest je da se za vek starterskog akumulatora kaže da je gotov kad mu opadne vršna struja (kad ne može da startuje motor) a to tebi i ne treba jer nemaš anlaser, a i kad ga budeš imao to je igračka od anlasera, nije ni mlađe dete od onih u kamionima i starim dizelašima... Nekakav, a opet dovoljan kapacitet ostaje raspoloživ.
Dodatna dobra vest je da će pri takvoj eksploataciji akumualtor moći da se popravlja desulfatizacijom i ekvalizacijom (to važi samo za klasične akumulatore za tečnim elektrolitom a takve si predodabrao) jer je struja potrošača minimalna (bliska je struji potrošnje jedne dvadesetine nazivnog kapaciteta za koju se inače deklariše kapacite, C/20), neće biti korozije rešetke na pločama, i jedino što može da se desi je da mu opadne blago vršna struja, koja tebi i ne treba jer, opet, nemaš anlaser.
Ovde sam vam sad nabacio nekoliko ključnih reči za pretragu i za učenje o akumulatorima, uopšte o elektrohemijskim izvorima struje sajkaca
Da se vrnemo na temu: Recimo, u junu ćeš potrošiti 8Ah na pražnjenje vode, još 5Ah iscuri samo od sebe, sa onim koliko i čime se vozaš nadoknadićeš pola od toga, odnosno akumulator 50Ah će biti ispražnjen 15%, ostali meseci nisu baš takvi, manje ima kiše, pa računam da će za laku sezonicu od 5 meseci (maj-spetembar) stanje akumulatora biti 50-60%, onda ga puniš, desulfatizuješ, ekvaliziraš i udri nanovo.
Namerno nisam napisao ništa o alternativama, stacionarnim baterijama, AGM, VRLA, trt-mrt... jer to nisi ni pitao sajkaca Obrati samo pažnju da ako ne kupuješ akumulator u specijalizovanoj radnji koja ima baterisjku stanicu i održava baterije na rafovima na lageru, pre nego što ga tutneš na čamac bar ga napuni kod kuće, akumulatori se samoprazne...
Suma sumarum: za tvoju pumpicu (samo pumpicu!) bolji izbor od ta dva ponuđena je JEFTINIJI akumulator. Česta provera stanja akumulatora se podrazumeva zbog prehodno napisanog. I dodatno cela računica pada u vodu i mora ispočetka ako odlučiš da zavrneš i neku muziku na taj akumulator harm
I još sumarum, osim ispolca koji je obavezna oprema na čamcu, mnogo je zgodnije za izbacivanje vode da uzmeš onaj lepi mekani žuti sunđer sa malim rupicama koji se koristi za ležajeve, dimenzija recimo 10x20x30cm, time se čamac prazni najbrže, jednim stiskom sa dve (može i ženske) ruke izađe pola lite vode, voda se ravnomerno i kompletno kupi i sa mesta gde ispolac ne prilazi, nema tragova od grebanja i tako to. Odeš lepo u neku sunđeranu (Makis kod Temerinskog mosta ili Dapsi u Gundulćevoj), kupiš neke restlove i da te vidi bog.
I još još sumarum, svakodnevno obilaženje ne mora da bude teret, može dabude i privilegija ako se dobro organizuješ.
Malo sam ovo editovao par puta da brojevi budu egzaktniji, da bude lakše razumljivo (u originalu bilo je grešaka u vezi sa pumpicama)
zoki_ns:
Odabrao sam ova dva kao primer, s obzirom da u jednom autu imamo exide s kojim smo zadovoljni. E sada da mora biti duboko prazneci ne mora...svakako u mom slučaju startna struja nije bitna s obzirom da je pumpa mali potrošač i nema veliku polaznu struju (ako je nazivna struja 3A, polazna je najviše 10 puta veća s obzirom da je DC motor koji se priključuje direktno na pun napon) sto je znatno manje od mogućnosti akumulatora.
Gel i agm nisam razmatrao pre svega zbog cene, moje mišljenje je da ne vredi dati 17000 i više za akumulator koji ce napajati samo pumpu, kada mogu i sa ovim od 7000 da postignem ono sto mi treba. Bilo bi lepo da je gel ali mislim da ce i ovi poslužiti, a zasto davati 17k ako se ne mora.
Što se tiče cene za pumpu slažem se da može značajno jeftinije sa aliexpresa ali u ovu cenu ulazi i pravljenje boksa i nosača akumulatora i priprema za pumpu što ne mogu sam da uradim.
Što se tiče pražnjenja vode na čamcu vec imamo sundjere koje je Terca opisao i ispolac, ali kada ima puno vode lakse je ugrubo izbaciti lopatom pa onda sundjer.
Ja skoro svaki dan dolazim na vez od trenutka kada spustim čamac tako da nije problem ni rucno izbacivati vodu. Čak i ako ne izadjem na vodu volim da dodjem posedim malo na vezu, tako da camac svakako nije bez nadzora. Problem je kad nisam u Novom Sadu par dana, ili npr. dve nedelje ako sam na moru, ne želim nikoga da obavezujem da nadgleda čamac, a pogotovu da ga glanca kao sto bih ja radio sajkaca sajkaca . Malo je nezgodnije u aprilu, maju i oktobru kada je jos hladnije i kad dodjem do čamca cim se udje na čamac od patika ostane malo prljavo i kada izlazim iz čamca moram za sobom da čistim, jer ne volim da ostavljam bilo kakavu prljavštinu :) Tada se ruke smrznu ako napolju bude osetno hladnije.
Sto se tiče akumulatora mene vise brine to sto će se slabo prazniti (npr ne pada kisa mesec dana) jer se tada dešava proces sulfacije i stvaraju naslage olovo sulfata na elektrodama koje se teže razbijaju. Doduše da bi se to desilo akumulator mora duže da stoji i bude izložen samo pražnjenju ili samopraznjenu sto se u mom slučaju nece dešavati. Najgore ce biti preko zime kada akumulator stoji i ne prazni se, sem samopraznjena, ali i to se resava priključivanjem nekog potrošača i povremenim dopunjavanjem akumulatora, što u mom slučaju nije problem s obzirom da imam punjac.
Ovih dana sam kupio i indikator napunjenosti akumulatora za 500 dinara u Lidlu, ako nekom treba mislim da ima još na stanju, koji ce mi stajati na čamcu tako da ću uvek moći da proverim stanje napunjenosti akumulatora. Samim tim nema bojazni da se pumpa neće aktivirati usled prazne baterije.
Sto se tice aspekta bezbednosti slazem se sa Tercom da to nije neki aspekt bezbednosti s obzirom da ta pumpa neće moći brzo da izbaci vodu usled nekih velikih talasa, ali neće ni skoditi, samo treba biti svestan mogućnosti. Posebno što ne znam kako bi ona tada i radila s obzirom da bi se čamac dosta ljuljao i ne znam dal bi detekcija nivoa bila dobra.
Tercina računica je korisna. Jedino sto je pogrešio je to što neće biti 40 sati na vodi, biće bar 100 sajkaca sajkaca sajkaca. Ako se i desi da se akumulator isprazni kojim slučajem lako ću ga dopuniti pomoću punjaca što mogu da uradim jednom dva puta u sezoni, neće trebati više od toga.
@ Terca Moram reći da sam prijatno iznenadjen tvojim znanjem na različitim poljima jh Ne znam šta si po struci i čime se baviš, ali vidim da si zaista svestran.
@ Terca Ja sam ovde predlozio dva modela koja su meni zapala za oko. Da li imas preporuku za neki drugi u tom cenovnom rangu koji se dobro pokazao ili misliš da bi bio bolji izbor?
Pogledaću sada i Duracell mada ih slabo ima kod nas.
P.S. sad nadjoh ovaj exide na jos većoj akciji
https://www.winwin.rs/auto-moto-oprema/akumulatori/akumulatori-za-putnicka-vozila/akumulator-za-automobil-exide-excell-12v50ah-d-eb500-c22-fiat-8623646.html
Ima i varta koji bi bio ok za jos manje para
https://www.kemoimpex.com/auto-delovi/akumulatori/12v-45ah-l-black-dynamic-varta
Bojan Bakic:
Vidi koja marka daje najduzu garanciju sa pristojnom cenom i to uzmi.
Drivee:
--- Citat: vepar 09, 03, 2020, 09:14:16 pre podne ---Nikako duboko-prazneci akumulator na motor... Oni se pune nesto nizim naponom od startnih do max 14v a alternator zna da gura i na 15.5v zato sam i napisao agm akumulator koji je donekle dubokoprazneci a predvidjen je za punjenje na alternatoru... moze i gel, ali se mora zameniti regler na altenatoru, sto ja ne bih radio na ganc novoj Hondi.
--- Kraj citata ---
Nece da bude...mozda na nekim starijim motorima. Honda puni do 14V, bar moja sto je idealno za dubokopraznece. Postoje neki opet kazem stariji koji se pune do 13.6 u svakom slucaju, taj duracell koji sam predlozio je babaroga za sve spomeute gore baterije a cena dosta slicna njima.
Terca:
--- Citat: zoki_ns 09, 03, 2020, 20:36:26 posle podne ---
@ Terca...Da li imas preporuku za neki drugi u tom cenovnom rangu koji se dobro pokazao ili misliš da bi bio bolji izbor?
--- Kraj citata ---
ebaga, ne mogu da preporučim pazar, nisam ja influenser nego saradnik službe sajkaca
Meni su se svi dobro pokazali, na brodu mi ne najstariji akumulator iz automobila koji sam prodao 2009. godine, black horse, nutss, čekamo godinama da rikne da se obradujemo novim- boljim- modernijim, ali nam vera zabranjuje da bacimo nešto što radi ha za sve te godine kapacitet mu jeste pao, ali i meni je, pa ne bih voleo da me neko zbog toga baci... sve nešto razmišljam i kad crkne da ga ne dam ni na reciklažu, sad je već postao deo porodice.
Iz prethodnog posta je važno da se sagledaju činjenice bitne za izbor akumulatora, tehnologije, proceni energetski bilans i tako to. Kad se to zna, lako ćemo za brendove.
--- Citat: zoki_ns 09, 03, 2020, 20:36:26 posle podne ---
@ Terca Moram reći ....
--- Kraj citata ---
Mene je obučavala služba... a tamo se uči od najboljih ha ha ha
Evo iskopah jedan stari ali interesantan blog, može se korisnih stvari naći... http://akumulatori-desulfatizatori.blogspot.com/
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
[*] Prethodna strana
Idi na punu verziju