Opšta...Tu smo... > Ako neko zna ...
Problem pri izboru elise
vookela:
Malo da osvezim temu...
Dakle, kupljen nov Tohatsu 30 KS 2T, fabricki isporucena elisa 9,9x13", po tabeli "brza" tj. za lakse camce. Prema uputstvu, trebalo bi da pri punom gasu ima 5150-5850 obrtaja. Ja izgurao 3200, brzina nizvodno 40 km/h. Camac metalni, ravan taban, 6m duzine, 1,4m sirina, lim 2mm (metalna kopija Komandera od Tri princeze). Tacno se oseti "rupa" prilikom ubrzavanja, kao i da mu treba vremena da izglisira. Zamenjena jutros za Solas 9,9x10" (najsporija "umerena" elisa), bolje ubrzavanje, brze glisiranje, max obrtaji skocili na 4000, brzina 44 km/h.
S obzirom da, na zalost, niko od prodavaca u Srbiji (bar ja nisam naisao na takvog) nema odgovarajuci lager elisa i mogucnost umeravanja na camcu pre kupovine (razumljivo, plitko i siromasno trziste), pitam vas da li zna neko nekog ko je strucan u ovom delu nautike, ko bi mogao da bar savetom (ako ne i konkretno sa elisama) pomogne kako bih napravio ovo kako treba i iskoristio sav potencijal motora ?
Iscitao sam sve teme oko elisa, cak i LSI-jev slucaj ali on ima drugacije korito i plasticni camac.
Hvala unapred na svim dobronamernim savetima.
LSI:
То са пропелерима је прича никад испричана до краја.
Ја сам прошле године заменио пропелер с којим сам купио мотор - у питању је био пропелер фирме Солас: 9.90х11. Са њом сам постизао брзине до око 25 км/сат узводно са још две или три особе у чамцу, а сам сам успевао да догурам до 27-28 км/сат узводно и пребацио бих 30 км/сат низводно. При том, постизао сам максимално око 4.600 о/мин.
Тај пропелер сам заменио с другим Соласовим: 9.90х10. Дакле, мало сам скратио корак, смањио брзину али сам добио повећање броја обртаја до 5.240-5.260 у минуту.
Како у спецификацији за Хонду БФ25 стоји да при пуном гасу треба да постигне 5.000-5.500 о/мин био сам задовољан али остао ми је проблем брзине која је била мања од жељене.
Прошлог викенда, променио сам трим, спустио сам мотор за "2 рупе" и сад је у средњем положају.
Ово ћу описати мало детаљније јер је занимљиво.
Прошлог викенда, чамац је био стандардно опремљен али у њему, поред мене биле су још три одрасле особе. Са резервом горива, пуним резервоаром и свом опремом, по некој мојој рачуници, чамац је укупно био тежак 696,5 кг - приближно 700 кг.
По мирном времену без ветра, потерао сам чамац узводно уз Дунав, и постигао сам брзину од 28,5 км/сат.
Низводно, брзина се повећала на 34,5 км/сат.
При том, број обртаја се подигао на 5.260-5.280 о/мин.
Упловио сам мало и у Тису и брзина узводно порасла је на близу 29-30 км/сат, а низводно је била нешто око 34-35 км/сат при истом броју обртаја као и на Дунаву.
Данас сам поново излазио на воду али овог пута прво сам био у чамцу сам. То значи да је укупна тежина чамца била 471,50 кг.
Нисам мењао трим, хтео сам да видим разлику која је последица смањене тежине чамца.
Истина, данас је било мало ветра и то по Дунаву с бока, а кад сам упловио у Тису, наишао сам на чеони ветар. Ипак, таласа није било.
Ево данашњих резултата:
У вожњи уз Дунав, постигао сам брзину од 29,5 до 32,5 км/сат.
Низ Дунав, брзина се повећала на 37 км/сат, а у једном моменту, инструмент је показао брзину од 43,3 км/сат.
Упловио сам у Тису, противно ветру, постигао сам максималну брзину од 39 км/сат а низводно у једном тренутку 43,2 км/сат.
Оно што је занимљиво, и по Дунаву и по Тиси, на пуном гасу, мотор се обртао од 5.300 до 5.560 о/мин. То је чак нешто више него што пише у његовој спецификацији и можда је реално а можда се то може приписати прецизности тахографа.
После тога, позвао сам пријатеља Марка да ми се придружи - да напоменем да он има приближно 100 кг.
Када смо пошли, седео је у средини чамца и чамац је уз Дунав кренуо брзином од 28 км/сат.
Онда сам га замолио да се из средине чамца премести на седиште поред мене, на задњој трећини чамца. Прво што сам приметио, чамац је брзо искочио из воде, и после је клизио, на падајући на таласе - могло би се рећи да је савршено глисирао.
Тад смо окренули низ Дунав и постигао сам брзинупд 37 до 39 км/сат.
Ушли смо и у Тису.
Брзина је била нешто мало нижа од оне када сам био сам, и у узводној и у низводној вожњи. Максимална брзина која је остварена била је 37,7 км/сат.
И поново сам све време имао на тахографу податак о обртајима мотора: 5.460 до 5.560-5.580 у минути.
Шта је мој закључак после свега?
На максималну брзину и на максималана број обртаја мотора утиче много фактора.
Прво сам скраћивањем корака добио пораст броја обртаја. После сам променом оптерећења и променом распореда терета у чамцу, а после промене трима, добио и повећање брзине и повећање броја обртаја.
Другим речима, не треба журити са куповином новог пропелера. Прво треба испробати понашање и перформансе у зависности од оптерећења, распореда терета и свакако од постављеног трима.
Тек кад све ово испробате, видећете да ли је потребна замена пропелера.
Покушаћу с телефона да вам пребацим дијаграме који показују профил брзине током вожње и путању коју сам прешао.
Све у свему, прва вожња трајала је 21 минут, уз просечну брзину од 22,6 км/сат а максималну 43,3 км/сат. Прешао сам 7,9 км.
Друга вожња трајала је 22 и по минута, уз просечну брзину од 19,1 км/сат а максималну 37,7 км/сат. Прешао сам 7,1 км.
Прешао сам укупно 15 км пловећи узводно и низводно Дунавом и Тисом и потрошио сам нешто мање од једне четвртине резервоара, тј. нешто између 5 и 6 литара бензина.
Ја сам данас закључио да нема потребе да мењам пропелер - остварио сам теоретски оптималан број обртаја при пуном гасу и добио сам брзину изнад 30 км/сат кад сам сам или са још једном особом у чамцу. Мени је то довољно добро.
Да додам на крају, приметио сам да кад се чамац избаци из воде и пређе у режим глисирања, при 5.500 о/мин и при максималној брзини, кад смањим гас и обртаји падну на 3.600 у минути, тад чамац и даље глисира и тада ми је брзина око 20 км/сат. Мислим да треба ово мало да увежбам јер верујем да би то могао бити онај најекономичнији начин пловидбе, уз лепу брзину и малу потрошњу горива.
Zoran T:
Kod propelera nije samo u pitanju precnik i korak doduse jedino s tim merama raspolazu i trgovci i vlasnici...jako bitna stvar je ugao koji ima lopatica i naravno sam oblik lopatice...
Korak u odnosu na precnik odredjuje taj ugao lopatice("rake")... Ako dva prop istog precnika i broja obrtaja a razlicitog koraka rade u vodi teoretski je brzi prop sa vecim korakom jer za iste obrtaje ima veci predjeni put...smanjenjem koraka (a isti precnik) smanjuje se i ugao lopatice samim tim dobijate SPORIJI propeler...
U praksi kombinacija nedovoljne snage motora na ukupnu masu i oblik podvodnog dela plovila uzrokuje da se sa sporijim prop prakticno krecete brže samo zato sto motor uspe da digne broj obrtaja...za 1 inc smanjenja u koraku dobija te povecanje od 400-600rpm na radilici...
Konkretno kod Laze bio alu prop 9.9/11 i imao je 4600 rpm...stavio sporiji isto alu 9.9/10 i dobio oko 5200rpm...sad na cisto korito bez algi ima 5500rpm...da je stavljena prop celicna 9.9/10 imao bi jos+10%...konkretno bi mu najvise odgovaralo da je smanjo precnik na 9.25 a korak zadrzao na 10.5-11(skrati stari prop)...u toj opciji zadrzao bi broj obrtaja na motoru a krajnja brzina camca zbog veceg ugla lopatice i veceg koraka bila bi veca(celicni prop jos +10% u odnosu na alu)
Vokela kod tebe je situacija teza zbog tezeg camca...jednostavno ti treba malo jaci motor ili tu 9,9/10 da menjas za 9.25/10 da bi motor dobio jos malo obrtaja...ili da je kupiras-seces
vookela:
U svim tekstovima oko umeravanja elise kao osnovno pravilo je navedeno da motor pri punom gasu treba da postigne odredjeni broj ortaja, tj. da radi u odredjenom rasponu. Kod mene je to 5.150-5850 o/min. Ako motor to ne postize predlaze se promena koraka navise/nanize, u zavisnosti da li radi na manje ili vise od tog ranga.
Ja sam promenom elise podigao broj obrtaja za oko 750 i brzinu za 4 km/h (sto mi uopste nije presudno) uz smanjenje koraka za 3" i istu velicinu elise. E sada, a to je i najteze, treba eksperimentisati dalje i dostici broj obrtaja koji bi bio najblizi gorepomenutom rangu uz zadrzavanje drugih parametara, a to svuda pise da se radi jedino po principu probe (internet stranice vodecih proizvodjaca motora i elisa).
Da je drugacije pa da znam koja mi elisa tacno treba, narucio bih je preko neta za 60-70 USD tj. u pola cene od cene u Srbiji ali na zalost nije tako...
Zorane, slazem se sa tehnickim podacima koje si naveo, mada mislim da mi je motor dovoljno snazan za camac, no ne radi se o snazi vec obrtnom momentu i obrtajima tj. punoj iskoriscenosti masine sto zelim da postignem.
Zoran T:
2t "voli"vece obrtaje vise nego 4t...da bi dobio obrtaje skidaj i korak i precnik tj manji prop ali ako odes ispod neke mere pocet ces da gubis i na brzini i ako dobijes vise obrtaja...ako mozes i ako ima probaj 9,9/9 ali ces mozda tu vec poceti da gubis na brzini...ako ima trazi i manji precnik...generalno sam camac je pretezak i predugacak...kao sto si imao na manjim obrtajima sa prvim prop rupu tako mozes dobiti sa manjim korakom prop rupu (slip) na velikim obrtajima...
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
[*] Prethodna strana
Idi na punu verziju