Autor Tema: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...  (Pročitano 12962 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« poslato: 19, 01, 2009, 15:26:37 posle podne »
Sta vam je potrebno da bi ste jedrili?
vetar...to je Ok, cesto ga ima u izobilju (nikad kad vam je potreban)...
brod...to cete kupiti, iznajmiti, pozajmiti (tesko), ni to nije problem
iskustvo...stice se godinama, svi mi jos uvek ucimo
znanje...e to je ono sto mozete i treba da uradite pre svega...
ljudi kad cuju, vetar,prividan vetar, konopi, jedra, pa jos tehnika jedrenja, bum, genoa, orca...kad vide ljude koji trce sa jednog kraja krstasa na drugi, nesto zatezu, mrse vrlo lako pomisle: ma lakse meni kljuc u kontakt bravu, imam ler, napred, nazad i to je sve sto mi treba da bih plovio...nazalost, propustaju jedno fantasticno iskustvo, osecaj kada prestane buka, vibracije, kada se krma "odlepi" od vode, jedinstven osecaj slobode i spoja sa prirodom. Sve je to vrlo jednostavno, nista komplikovanije nego izracunati logaritam od kubnog korena broja 365892658,2569856 :)...ma prosto, samo dok se upoznaju

OSNOVNI POJMOVI I ZABLUDE JEDRENJA

Vecina ljudi veruje da se jedri tako sto vetar gura brod...potpuno pogresno, jedno od najlepsih jedrenja je jedrenje u vetar. sad kako je to moguce? Naime, jedro ima slican oblik i ponasa se kao krilo aviona, blago je savijeno u parabolu.



  Uzmimo dve paralelne cestice vazduha koje kada naidju na nase jedro, jedna krene po spoljasnjoj strani jedra, dok druga ide kracim putem, po unutrasnjoj. Zbog specificnog oblika jedra a da bi stigla na zadnji rub jedra u isto vreme sa svojom paralelnom cesticom, spoljasnja cestica ce se brze kretati od unutrasnje, praveci tako polje nizeg pritiska sa spoljne strane jedra. Po zakonu fizike, gde imate razlicite pritiske sa dve strane nekog objekta, on pocinje da se krece u pravcu polja nizeg pritiska i to je jedini razlog zasto jedro moze da sluzi kao pogon dok imate vetar u pramac ili bok. Podesavanjem ugla jedra prema vetru dobijamo vecu ili manju brzinu droda (to nam je gas). Kada je vetar krmeni, tada vetar gura jedro i gledamo da sto vise zaoblimo jedro da tako da sto vise zahvata vetar, sto je ujedno i najlosije jedrenje.



 Kada nasem, sada razumljivom jedru dodamo jos jedno tada se stvara kanal izmedju jedara, dolazi do veceg smanjenja pritiska na prednjem rubu novog jedra i brod dobija veci poriv.




Sada kada znamo kako to sve funcionise, mozemo da kazemo

STA NAM JE BITNO NA BRODU

Sve…i jedra i konopi, sidro, pivo, vino…
Medjutim, osnovne stvari koje treba da znamo a bez kojih nemozemo jedriti su

KONOPI…sem standardinh konopa za vezove i sidro, bitni su nam podigaci (konopi koji sluze da podignemo jedro) i skote (konopi kojima trimujemo jedro, podesavamo ugao jedra prema vetru i oblik.

JEDRA…postoji glavno jedro (ono nase drugo, koje smo dodali)



i vise tipova prednjeg jedra u zavisnosti od jacine vetra.


 
Glavno jedro je uvek isto s tim sto ima mogucnost da se krati, tj. smanjuje mu se povrsina ukoliko je vetar prejak.
Prednje jedro ima vise varijanti ali za nas su sad najbitnije dve FLOK I GENOA (postoje Genoa 1, Genoa 2, Genoa 3 (flok), flok 4, spinaker…)





 u principu razlika je u povrsini jedara, jedino se spinnaker razlikuje po obliku, nacinu israde, rada sa njim…vec duze vreme postoje tvz rol jedra , gde jedno prednje jedro zamenjuje sva prednja u zavisnosti koliko je odmotano sto mnogo olaksava stvari. Problem je sto uvek imate istu debljinu materijala i sto nekad, (retko ali ipak …) bas kad ne treba moze da se desi da mehanizam zaglavi.

OSTALI BITNI DELOVI BRODA



Jarbol (katarka) - svi znamo sta je
Bum - drzi donju stranu glavnog jedra, zna da opomene nepazljivog jedrilicara (valjda se zato tako zove)
Kobilica (kolomba) - “teg” na dnu broda, jedrilica uvek ima pozitivan stabilitet
Skeg - nosac kormila
Kormilo - ko ne zna sta je, ne treba ni da plovi
Krst jarbola - neki zovu kriz
Pripone - sajle koje idu sa vrha jarbola, preko krta do ivica bokova, drze poziciju jarbola
Prednje leto - forestay, sajla od vrha jarbola do pramca, prednje rub prednjeg jedra klizi po njemu
Zadnje leto - krmeno leto, backstay, vanta, zaputa…sajla sa vrha jarbola do krme
Gondolijer - konop sa vrha jarbola do jedne strane buma, podesava se bum
Vitlo - vinc, namotavanje i pritezanje konopa, skota i podizaca

posle ovoga sledi malo price o prividnom vetru, nekim karakteristikama jedrilica, navigaciji, o sticanju prvih iskustava...sve onako kako su mene ucili...samo malo lepse objasnjeno....
sad ce i kapetan da postavi skice...ja nisam znao,jbg...
« Poslednja izmena: 20, 01, 2009, 12:03:10 posle podne od strane Kapetan »
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
???: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« Odgovor #1 poslato: 20, 01, 2009, 00:04:41 pre podne »
otvoris svoj prvi post u dva taba

onda u jednom od njih kliknes na IZMENI

Izaberes mesto gde ce da bude slika stavis tu misa.. predjes na moj post sa slikama i na slici koju hoces da ubacis kliknes desnim tasterom i izaberes COPY IMAGE LOCATION

onda se vratis u post gde si kliknuo IZMENI i kliknes na ikonu u gornjem delu koja sluzi za ubacivanje slika i uradis CTRL V

i to je to

ikona za ubacivanje slika

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« Odgovor #2 poslato: 20, 01, 2009, 12:05:29 posle podne »
Evo malo slicica, dok ne napisem ostatak...
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže captjerry

  • Dunavsko-Savski trbusasti brka...
  • ******
  • Poruke: 967
  • Pol: Muškarac
    • BARBA - Almaks Marine Security Systems
  • Marina: Klub Ladjari, Sava 17 plkm
???: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« Odgovor #3 poslato: 21, 01, 2009, 12:59:55 posle podne »
Doslo vreme da nastavimo pricu za zimske i dosadne dane…Beba mirno spava, ja pijem kafu i sve je savrseno.

Kako je ovo varijanta: “kako su lagali mene i ja lazem vas”, morao sam da uzmem beleske sa predavanja da slucajno ne zaboravim nesto…I setio sam se kako je kapetan koji je vodio predavanja ocekivao da neke stvari znamo pa je nabacivao razne pojmove, cime je samo stvorio strah i nerazumevanje nekih osnovnih i jednostavnih stvari kod nas…neki sa predavanja nikad i nisu otisli na brod jer im je sve to izgledalo mnogo komplikovano. A covek sa stvarno trudio, samo nekad malo pogresno. Neke lepo objasnjene stvari cu samo da prenesem, bolje ne bih umeo da kazem. Nadam se da kapetan Laza nece da se ljuti…

Do sad smo shvatili sta nam je potrebno za jedrenje, naucili mozda neke nove nazive delova ili elemenata na brodu, drugacije cemo da gledamo filmove na kojima kliperi sa 148 miliona jedara cekaju da vetar zaduva “u ledja” (znamo nesto sto oni nisu znali) i sto je najbitnije, shvatili smo da jedrenje nije nikakav bauk i da uz samo malo napora otkrivamo neke nove tajne hedonizma a posle i nova ostrva, uvale, nova jutra, nove horizonte…

Sad da vidimo, sta nam je GORIVO?

Vetar…OK…ali kakav? (zar ih ima vise?)
Postoji pravi (vetar kog svi znamo) i neki tamo prividan (koga isto znamo ali nismo toga svesni)…Sad cu da probam to da objasnim jezikom mog ucitelja…ili bar slicno…
Sta je prividan vetar najbolje znaju “smekeri” koji se celo leto vozikaju besnim motorima od Slavije do Trga kako bi zadivili beogradske lepotice i digli svoj zakrzljali ego.
Lep suncan letnji dan, bez daska vetra. U Bg-u cice izasle da prosetaju svoje obline, sve je mirno i tiho, prosto savrseno. Nas kvazi maco tip seda na svoju masinu, uzima kacigu ali je stavlja oko ruke, na glavi ima kacket (kao i svaki kvazi maco tip)…i krece…prva, druga, treca…tad pocinju oci da mu suze od vetra i odjednom vetar mu oduva kacket…nervozan sto je ispao glup silazi sa motora, brise suze i psuje vetar sto ne vidi na oci i sto mu je oduvao kacket…ali koji vetar?!... u BG-u nema ni povetarca…pa PRIVIDAN VETAR, vetar koji je on stvorio kretanjem kroz stajaci vazduh.

Koliki ce uticaj taj vetar da ima na naseg kvazimaco tipa i njegove ganglije zavisi od brzine kojom se kretao a ako u BG-u zaduva jos i neki pravi vetric ( i podigne letnje suknjice nasim cicama, mmm) vidimo da mu je kacket odleteo cak do terazijske cesme. Da bi znali koliko je to, moramo uzeti u obzir pravi vetar i naseg kvazimaco tipa, njihove smerove i brzine…a cim mu je odleteo kacket do terazijske cesme znaci da nije ni malo PRIVIDAN vec cemo ga zvati RELATIVNI VETAR…
Da prevedemo sve to u nama poznatu situaciju a to je brod, more i te cice na brodu…(lakse cete smuvati cicu na brodu nego vozikajuci se motorom besciljno…sa broda ne moze da pobegne  :diablo:…)
Imamo brod, neki bocni vetar 8 kn (cvorova), vino i cice…sta sad?…brod stoji, jos nismo krenuli…( ovo cu da prepisem od cap Laze i malo izmenim)…hvatamo vetar i polako se pomeramo (skica 1) , idemo 3 kn, prostom matematickom radnjom dobijamo da je relativni vetar 3,5 kn…relativni vetar koji duva na krstasu je sada pomeren vise ka pramcu (za oko 23 stepena)…tako i mi “stelujemo” (pritezemo) jedra…zahvaljujuci tome sto smo ih “nastelovali” idemo jos brze a samim tim nam se pojacava i relativni vetar i pomera jos ka pramcu (za oko 41 stepen)…sada idemo brzinom 6 kn, relativni vetar nam je 10kn dok je pravi (koji duva van naseg broda) i dalje 8 kn…(skica 2)
Zahvaljujuci nasem mudrom potezu pritezanja jedara, nas vetar na brodu (tj. dozvoli, relativni vetar) se jos pojacao a i promenio smer…tako smo od bocnog vetra dosli do jedrenja visoko u vetar…namerno kazem NAS vetar jer smo tako sami sebi napravili vetar!...zar to nije cool?  :dance:

Sad,beba se probudila i nastavak sledi drugi put (danas, nadam se)…

A posto sam ukrao neke delove sa predavanja i nekih tekstova kapetana Laze a i dalje nameravam da ih kradem, gde god smatram da je to dobro objasnio i da ja necu moci bolje, red bi bio da mu se malo oduzim i izreklamiram ga. Naime mi i nismo sad bas u nekim odnosima vec neko vreme i on i nije neki lak covek za saradnju ali je neosporno najbolji nas jedrilicar! (sto dokazuje ugled i mnogi trofeji sa raznih regata)…uz to i dugogodisnji kapetan prekookeanske plovidbe…postoje dva trenutka kad sam shvatio koliko je covek dobar pomorac i oba su bila na pripremi za regatu Brindizi - Krf ( i pre smo jedrili zajedno ali sta sam ja tad znao)…posto nasi (crnogorci) organizuju propratnu regatu Perast - Brindizi da bi stvar bila zanimljivija, na koktelu, vece pred regatu, mnogi skiperi, tj. gotovo svi (ukljucujuci i cuvenog Voju frizera, zapovednika broda Aligator) su prilazili, gotovo klanjajuci se, nasem stolu pitajuci Lazu kakva je njegova meteoroloska prognoza, sta on misli kojom rutom najbolje ici…i million drugih saveta…drugi put je to isto vece kad je on rekao da odustajemo od te regate jer je smatrao da nam predstoji teska nevera (oluja) dok su sve pomorske sluzbe (bar radio, hrvatske pomorske sluzbe, internet pomorska meteroroloska prognoza…) javljale lepo vreme a nasa posada nedovoljno sposobna za tako nesto (od nas petorice, dvojca su prvi put krocila na brod)…njegovo odustajanje sokiralo je sve, posebno sto je kao stalni i redovan ucesnik te velike medjunarodne regate od organizatora trebalo da primi plavu plaketu (ili sl.) u znak zahvalnosti i posebnog postovanja…sutradan se potopilo par jedrilica (ne nasih, hvala bogu) i koliko se secam, jedna sa tragicnim ishodom…zbog jacine oluje,prvi put u istoriji tog takmicenja su organizatori pomerili  start regate…
...koliko treba da budes dobar pomorac da bi bio siguran u svoje procene i ako svi kazu suprotno…a koliko tek moras da budes dobar pomorac da stavis bezbednost posade ispred svog licnog a veoma bitnog cilja…
Pozdrav kapetanu prekookeanske plovidbe Lazaru Jovanovicu…

Sledi: Strategija krstarenja i malo navigacije...
« Poslednja izmena: 22, 01, 2009, 03:03:11 pre podne od strane captjerry »
..."make way for the positive day"...

065/514 33 58
062/200 763
http://gpsplus.rs/pracenje-plovila/

Van mreže broker975fx

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3025
  • Pol: Muškarac
    • DAVID VELIKI
    • www.airbnb.com
  • Brod tip: Mali rečni remorker
  • Marina: Gabbiano Yachting Club, Zemun
  • Veličina: 13m
Odg: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« Odgovor #4 poslato: 16, 03, 2010, 22:22:14 posle podne »
Jerri započe i ne završi :)

Moraćemo mi da nastavimo, dok nam je sveže u glavi :)

Van mreže Kapetan

  • Administrator
  • Drekavac sa Srednjih voda
  • *****
  • Poruke: 16692
  • www.mojaladja.com
    • Ypsiolon
  • Brod tip: Aloa 23
  • Marina: Nautilus marina
  • Veličina: 7 m
Odg: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« Odgovor #5 poslato: 16, 03, 2010, 22:41:53 posle podne »
pisi ! ja cu se streljam sto danas nisam dosao :(

Van mreže KNINDZA

  • Đerdapski kratkodlaki Drekavac
  • ****
  • Poruke: 227
  • Pol: Muškarac
    • Crveni krst Stari grad
Odg: malo teorije za novajlije u ove zimske dane...
« Odgovor #6 poslato: 17, 03, 2010, 00:30:01 pre podne »
  Uzmimo dve paralelne cestice vazduha koje kada naidju na nase jedro, jedna krene po spoljasnjoj strani jedra, dok druga ide kracim putem, po unutrasnjoj. Zbog specificnog oblika jedra a da bi stigla na zadnji rub jedra u isto vreme sa svojom paralelnom cesticom, spoljasnja cestica ce se brze kretati od unutrasnje, praveci tako polje nizeg pritiska sa spoljne strane jedra.

Da pripomognem: Naime ovo je kretanje fluida po aeroprofilu, 2 cestice nailaze na napadnu ivicu aeroprofila tu se cepaju i ulaze u fluid odnosno sloj koji je tik uz aeroprofil.
Bernulijev zakon o kretanju fluida kaze da se te 2 cestice moraju naci na kraju profila u isto vreme, a posto je profil zakrivljen jedna ide sporije a druga brze, tako dolazi do razlike pritisaka odnosno potiska.





Prakticna primena zakona :D

Duboka reka se nece zamutiti ako u nju bacis kamen.Tako je i sa covekom:ako se ljuti zbog uvreda,onda on nije reka nego bara.