naleteo sam na dobar text na netu
http://www.yuauto.8m.com/savet001.htm
Odrzavanje akumulatoraJedan od najbitinijih radova u pogledu odrzavanja koji mozete da obavite sami jeste redovnociscenje akumulatora, sto je istovremeno jedan od najlaksih poslova. Jasno je da se ciscenje akumulatora ovde ne preporucuje iz estetskih razloga vec da bi se sprecio gubitak energije.
Na svakom akumulatoru postoji pozitivan i negativan pol (ili prikljucak). Ako bi ste ova dva pola premostili zicom, izazvali bi ste kratak spoj i varnicenje.
Prasina i prljavstina su provodnici elektricne struje, narocito kada su vlazne. One mogu da obrazuju skoro nevidljivi elektricni provodnik na prljavom akumulatoru koji polako odvodi elektricnu energiju. Ona mozda nece biti dovoljno jaka da proizvodi varnice, ali u svakom slucaju doci ce do praznjenja.
Energija se takodje cesto rasipa usled slabih kontakta na polovima akumulatora. Nagomilavanje belicasto-zelene korozije koja se pojavljuje na polovima i poklopcima nekih akumulatora rezultat je hemijske reakcije i gasova koji izlaze iz unutrasnjosti akumulatora. Ova korozija predstavlja odlican izolator koji se cesto stvara izmedju kabla akumulatora i polova. Iako kontakt na prvi pogled izgleda dobro, na njemu moze da bude dovoljno korozije da spreci proticanje elektricne energije.
Ciscenje akumulatoraJedna anketa sprovedena medju auto-mehanicarima pokazala je da kablovi i polovi akumulatora spadaju medju najzanemarenije delove automobila. Akumulator u automobilu se cisti na sledeci nacin :
1. Obucite staro odelo. Sredstvo kojim cete cistiti akumulator treba da sadrzi jaku kiselinu. Pazite da vam ne dodirne kozu, a ako se to desi, odmah to mesto operite vodom. Upozorenje nemojte pusiti niti zapocinjati ovaj posao u blizini otvorenog plamena. Akumulatori mogu da budu veoma eksplozivni.
2. Ako na poklopcu akumulatora imate cepove, prekrijte rupice samolepljivom trakom da sredstvo za ciscenje ne bi uslo u akumulator i neutralizovalo kiselinu u akumulatoru. Ovo nije potrebno kada su u pitanju zaptiveni akumulatori kojima odrzavanje nije potrebno i koji nemaju cepove.
3. Skinite kleme sa kablova akumulatora. Ovo se na vecini tipova akumulatora radi tako sto se kljucem odvrnu navrtka i vijak. Ali ako kablovi na vasem akumulatoru imaju opruzne kleme, pritisnite zabice klestima da bi ste ih oslobodili. Izvlakacem za kleme skinite prvo klemu sa kabla prikljucenog za masu. Upozorenje na vecini automobila to je negativan pol. Ako se prvo iskljuci kabl prikljucen za pozitivan pol, mozete slucajno da dodirnete kljucem ili klestima karoseriju ili neki drugi deo automobila i da izazovete varnicenje. Usled protoka jake struje, akumulator moze da eksplodira, da vam opece ruku ili da upropasti kljuc. Stoga se zbog sopstvene sigurnosti uvek dosledno pridrzavajte uputstava.
Zbog velikog korozivnog dejstva kiseline u akumulatoru, navrtke na klemama kablova mogu da budu toliko ostecene da ih je prakticno nemoguce skinuti. Zbog toga treba da imate izvlakac za kleme koji je narocito koristan ako je klema kabla suvise korodirala da bi se skinula na uobicajen nacin. U tom slucaju preporucuje se zamena celog kabla ili bar zamena klema ako je provodnik u kablu jos uvek ispravan. Izbegavajte stavljanje nove kleme na provodnik ako je izolacija losa ili ako je veci deo provodnika propao.
Napomena na nekim novijim modelima automobila polovi na akumulatoru postavljeni su sa strane. Ovi polovi ce teze da korodiraju ali ih ipak treba s vremena na vreme proveravati ili po potrebi cistiti.
4. Kada se obe kleme skinu sa akumulatora, ocistite polove i kleme od korozije pomocu odgovarajuceg pribora, zicanom cetkom ili celicnom vunom. Metalni delovi moraju da budu uglacani kako bi obezbedili dobar elektricni kontakt. Kleme sa unutrasnje strane mogu se ocistiti papirom za glacanje ili pazljivo ostrugati perorezom. Dobro je imati poseban pribor za ciscenje polova i klema akumulatora. Ovaj pribor moze se kupiti u garnituri sa izvlakacem za kleme i klestima za akumulator. Okrugla cetka, "zenski" deo, natakne se na pol akumulatora i okrece u krug da bi se uklonili tragovi korozije. Sa druge strane cetke nalazi se "muski" deo koji se gurne u klemu kabla.
5. Pomesajte 1/2 solje sode bikarbone i pola litra vode, sipajte rastvor preko poklopca akumulatora i sacekajte dok ne prodje sistanje i penusanje. Ocistite poklopac akumulatora obicnom zicanom cetkom da bi ste skinuli prljavstinu, masnocu i koroziju; dobro isperite akumulator vodom i obrisite ga krpom.
6. Vratite kleme kablova na odgovarajuce polove tako sto cete prvo vratiti kabl koji nije prikljucen za masu - suprotno redosledu po kojem ste iskljucivali kablove - a zatim kabl koji je prikljucen za masu, tj. za ram ili motor automobila. Proverite da li kleme dobro prijanjaju na polove. Nemojte upotrebljavati cekic za namestanje klema niti suvise zatezati navrtke da ne biste ostetili kutiju akumulatora ili kleme. Ako su stare navrtke u losem stanju, treba ih zameniti posebnim tipom koji se moze nabaviti u prodavnicima auto-delova.