Autor Tema: Frižider na plovilu  (Pročitano 2465 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 530
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Frižider na plovilu
« poslato: 05, 07, 2021, 23:44:12 posle podne »
Kako god bilo, zanima me da li imamo neku staru temu, pa da prelistam, mozda i nadjem odgovore na moja pitanja, a o istom trosku nema offovanja Dorine teme...
Dakle, zanima me sta je pravo resenje za hladjenje. Sanducar frizider na 220 imam, pretvarac je tu sa solarnim panelima i bankom od 2x110A,  treba proveriti koja je njegova potrosnja (frizidera), ali me zanimaju i druga resenja/cene, pa da vidimo sta i kako.

Ja sam čitao sve i svašta i mogu ukratko da kažem sledeće.
Varijanta 220v je je ok finansijski, mada... Ja sam zapeo da frižider bude manje visine da bih stavio na njega stolicu a tupson sam jer imam dovoljno mesta.
U toj varijanti ima frižidera od 87 do 140 litara (visina kuhinje, 85cm). Drugi uslov je bio da ima komoru za zamrzavanje, znači ne da pravi led nego da smrzava. Neverovatno ali 90% freondžija nema pojma šta znače zvezdice na vratima komore.

Sad ide 220, veoma je teško kod nas naći nov takav frižider a da nije kombinovani. Cena je od 16.000 pa na gore ali je komora jadna. Ostaje polovni iz uvoza, ima brendiranih koji su ok, cena je od 80 pa do 125 evra. Ti imaju 2 ili 3 zvezdice. Većina je A ili A+ energetski razred i većina je sa freonom 600 (nije freon ali ga tako zovu) što znači manju potrošnju u odnosu na  Freon134.  U računicu  treba uzeti kršten inverter koji je reda veličine 100-150 evra ili Victron koji jede malu decu ali i košta kao 3 male dece...  Svi imaju gubitak u konverziji od 8 do 11 posto uključujući i samu potrošnju za njegov rad. Naravno Victron je opet lider i u tome i sve to pametno koristi.

Ploče i solarni kontroler kao i akumulatore ne računam jer trebaju u obe varijante.

Sad ide 12/24, kupovina takvog fabričkog a da je oko 100 litara je davanje tri bubrega :) Ostaje domaća radinost, ne bih nebuloze koje sam napravio nego finalni proizvod.
Kupovina iz uvoza polovnog ispravnog frižidera i kompresora na na 12/24v. Kompresor nov (kopija Danfoss) je malo manje od 130evra sa transportom.  Krštena kutija nema ispod 70E sem ako je dobiješ od nekog za DŽ, ja sam bio stipsa pa sam bio Koštunica pa sam dve bacio... Majstor da to sklepa je 50+- evra.  Što mu dodje oko 250 do 270 evra.
Reči majstora koji ih je napravio mnogo su da troši od 3 do 7 ampera što sam se delimično uverio dok sam testirao rad u radionici, dok je vreo unutra pije lepo, kad malo ohladi spušta potrošnju.

Oko novog frižidera, teško sam razočarat gde ide ovaj svet. Nov frižider je predvidjen da radi u uslovima klimatizovanog stana. Predvidjene su kategorije za odredjena podnjeblja, oznake su:
N-ST: 16 do 38c.
N-T: 16 do 43c.
SN-ST: 10 do 38c.
SN-T: 10 do 43c.
Merio sam temperaturu na brodu ovih dana i kad dodjem dok ne otvorim prozore tu je negde oko 35-40 pa i više stepeni. To znači da će frižider da se upali na nikad sem ako nije za Afriku...
Pošto sam nadrljao sa preradom treći pukušaj da ne bi bio popušaj je zamalo bio kupi nov, ima 5 godina garanciju  i to je to. Ovaj klimatski faktor je prevagnuo da ipak pravim na moj kompresor koji će da radi dok ne umre a ne da štiti sebe a pokvari sve namirnice...

Ima tu neki električar koji će bolje objasniti potrošnju i oko toga ali finansijski je to tu negde u obe varijante 220 i 12/24.
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3250
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #1 poslato: 06, 07, 2021, 08:10:40 pre podne »
Pa kad se ide na reku mora neki konfor i da se žrtvuje, ne može sve ko na gajbi:

1. jadna komora - moja je svega 9 litara, što bi rekli više nego jadna, pa me to ne sprečava da sa porodicom budem na brodu mnogo dana, na kraju krajeva bar na 3-4 dana moraš u civilizaciju da kupiš hleba, pa se onda obnovi i meso. Ne moraš skladištiti za celu sezonu.

2. Ja te oznake nisam ni gledao, sad sam obratio pažnju i ima oznaku ST, radi lepo od 10 - 40 stepeni, (ispod 15 doduše teško ledi u komori jer je prekratko uključen a već postogne temperaturu, ali se i to reši pojačavanje snage na termostatu) stepeni, preko 40 bude samo kad su spuštene cirade, a što bi spuštao cirade ako si na brodu i ploviš? Jedino ako je ideja da frižider bude uključen preko cele nedelje dok brod stoji na marini, za šta mi bar nikad nismo videli potrebu...

Što se samih frižidera tiče, kompresorski je po komforu koji pruža nezamenjiv, ko ima problema sa količinom struje i plinski radi posao sasvim ok... Naše prve višednevne plovidbe su bile sa plinskim frižiderom od 20 litara, plovilo se po 7-10 dana (a moglo je i više) i ništa nam nije falilo...


Van mreže STG

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2732
  • Pol: Muškarac
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #2 poslato: 06, 07, 2021, 09:48:27 pre podne »
Neka jos iskustva ili preporuke oko kompresorskih, obzirom da su izgleda jedino resenje?

Van mreže Terca

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 691
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #3 poslato: 06, 07, 2021, 11:01:28 pre podne »
Dakle, zanima me sta je pravo resenje za hladjenje.

Na ovako postavljeno pitanje teško je dati odgovor u konačnom broju rečenica. Postoji više osobina frižidera koje su od interesa na plovilu i može se rešenje optimizovati po svakoj od njih. Rešenje nije jednobrazno za sve, jer na malenom kajutiću za dve osobe kojim se plovi oko Balkana i na katamaranu 12x6 metara koji se iznajmljuje za proslave devojačkih večeri na ušću Save u Dunav važe potpuno različiti kriterijumi.

Osobine za rešenje frižidera koje mogu biti od interesa su recimo:
Ukupni energetski zahtevi, gde u računicu ulazi pogon, alternatori, solarni paneli... efikasnost i energetski bilans.
Ukupni gabariti i oblik prostora koji je potreban za postavljanje, mogućnost postavljanja u zgodan nekorišćeni deo broda.
Ukupni korisni rashalđen prostor, sa sve mogućnosti držanja provijanta na ledu.
Orijentacija (sandučar- vertikalni) , mogućnost slaganja provijanta i lako pronalaženje
Cena izvedbe
...


Sada bismo mogli po svakoj stavci da polemišemo opširno... a da ne bih gušio opisaću samo rešenje koje sam sebi osmislio i nevesti razloge zašto sam tako uradio:
prva odluka je da izbegnem korišćenje kutijastih frižidera tj bele tehnike namenjene za kuhinje po stanovima, iz nekoliko razloga:
  • kockaste su i nemenjene su za ugradnju među kuhinjske elemente standaardizovanih dimenzija što u stanu imam a na brodu ne,
    namenjene su za priključenje ne elektroenergwetsku mrežu "teorijski beskonačne snage" nema ograničenja u pogledu pogona,i stoga im je izolacija optimizovana, ne predebela
    namenjeni su domaćicama da lepo širom otvore vrata i razgledaju, jer struja u kući nije skupa, iako glumimo ekologe i izmislili smo energetske razrede
    namenje su za ugradnju u okruženja koja su klimatizovana makar toliko da i živi ljudi lako borave u istom prostoru,

Ono što je meni smetalo je da mi je svaka takva kutija prevelika, zahtev za previše prostora posebnog oblika koji ja nemam na raspolaganju. Izolacija je kilava, reda 2cm, dodavanjem 1cm stiropora se samozagrevanje (gubitak hladnoće) smanjuje za 50%.. linearno je zavisno. Oblik svake kutije diktira da ga ugradim u neku dodatnu kutiju u kojoj ne da je preko 40 stepeni nego zbog rada morota komptresora i razmene toplote na kondenzatoru dostigne i 70...

Zato sam ja odeliko klupu za sedenje (uzor su mi bile rashaldne komore za ribu  na ribarskim i big game fishing brodovima) , napravio kutiju od rostfraja, nalio purpenu da bude 4cm izolacije,unutra stavio veću ploču isparivača od starijih obodinaca (iz vremena kada je taj deo bio samostalan i vidljivi deo u frižideru, dodao izolaciju poklopca  (stirodur obučen u forex ploče), izdvojio kompresor sa ventilatorom i kondenatorom u prozračni deo ispod sudopere i to namontorao u direktni kontakt sa oplatom broda... i tako dobio nekih korisnih 90 litara prostora (klupa je 100x 40 x 45 cm, nepravilni uglova), sanduk koji je dopola uronjen u vodu maksimalne temperature 25 ili 26 stepeni, rad mu mnogo manje zavisi od spoljašnje temperature vazduha, nije zauzelo ni kubni centimetar prostora viška jer sam tu inače držao cugu u rinfuzi pre nego što sam napravio frižider.

Konpresor je 12v, kineska kopija Danfosovog BD35, kada radi vuče 3A. Ako donesem zaleđenu flašu kisele vode, do 2 dana se ne uključi kompresor.
Godinama je radio na akumulatoru od 100Ah (sada sam igrom slučaja ugradio nešto više) i na panelu od 140W (da, imam i pravi alternator na dizel motoru), uključuje se u februaru- martu, isključuje se u novembru. (izveden je tako da su minimizovai rizici, mora da radi stalnoi jer nikad i ne potrošim sav provijant, ništa ne vraćam kući, skoro svaki dan sam na brodu...).

Zamrzavanje je moguće, npr upecana učišćena riba se stavi u kesu nasloni na ploču i za par sati je kao kamen, (samo posle mora kesa da se ocepi sa ploče  ha)...

Da mi je brod veći, poput Dorinog, da nisam plovio 15 godina i bez frižidera, da sam navikao na cugu iz vinskih staklenih vitrina... sigurno bih drugačije uradio.

Evo i slike kako to izgleda:
I male stvari su velike, kada se gledaju izbliza.

Van mreže Terca

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 691
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #4 poslato: 06, 07, 2021, 11:04:37 pre podne »
Da ne zaboravim, to sam radio 2013., i prvo sam pokušao sa komresorom na 220 i invertorom... i brzo odustao, O razlici ne treba trošiti reči. Jedinu prednost u 220 mogu videti ljudi koji su kupili kućevni friz koji već ima kompresor, pa da se ne baci.
Kako to nije bio moj slučaj, a kompresor 220  i invertor koštaju koliko i kompresor na 12 stvar je jasna.

Termostat je podešen da drži temperaturu u komori izmeču 4 i 6 stepeni (histerezis mu je 2 stepena), sama ploča se ledi kad kompresor radi.

Od jeseni 2013 do dans to sve fercera bez značajnih incidenata.
I male stvari su velike, kada se gledaju izbliza.

Van mreže STG

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2732
  • Pol: Muškarac
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #5 poslato: 06, 07, 2021, 11:13:26 pre podne »
Terca, hvala na odgovoru.

Rec je o skrinji, fabricki napravljenoj kao zamrzivac i ideja je ugraditi kompresor koji ce trositi manje struje, jer je ovo sa 220 mucenje.
Dakle, jedina dilema trenutno nov ili polovan, eventualno gde najpovoljnije isti pazariti, da izbegnem lutanje....

Van mreže Terca

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 691
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #6 poslato: 06, 07, 2021, 11:32:40 pre podne »
Kada sam ja to radio (relativno davno) nije bilo kineskih kompresora kod nas, opcije su bile ili da se npr u motomarine ili da se kod naših trgovaca (recimo http://www.klimashop.co.rs/pages/ponuda.php) kupi odgovarajući kit... a meni vera zabranjuje da tako radim....

Druga opcija je bila da se sa nekim od šverosa koji doteruju svašta iz austrije i švajcarske dotera frižider )kompresorski, sanduk) iz setra autobusa... ima toga tamo za male pare....

A onda mi je problem rešio jedan prijatelj koji je u sklopu svojih trgovačkih akcija uvezao iz Kine i nekoliko komada kompresora, to je izašlo ispod svake cene vredne pomena.

KOliko pratim šta sada reda ljudi oko mene, sada već ima na oglasima da se kupe kinezi za značajno niže pare od opcije br.1

recimo https://www.kupujemprodajem.com/plovni-objekti/delovi-i-oprema/kompresor-za-frizider-12v-24v-dc/oglas/118095984

( akad sam kucao pretragu  video sam da ima i onih pomenutih za autobus na prodaju, novih, sad izgleda ima svašta po oglasima....)
I male stvari su velike, kada se gledaju izbliza.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3250
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #7 poslato: 06, 07, 2021, 11:56:15 pre podne »
Odličnoa izvedba!

Ono što sam ja primetio, je baš slaba izolacija na standardnom frižideru, pretpostavljam da je pravi brodski waeco od oko 1000€ tu jači... Moj frižider od 95 litara, danfos bd35f nema nikakvih problema da ohladi, zbog oblika broda iza njega ima oko 30cm prostora u donjem delu koji je provetren pa ni one rešetke nikad ne prelaze da su tek mlake... Sve to jako lepo funkacioniše, ali kad ubacvim termometar u njega, prosto je neverovatno kojom brzinom raste temperatura dok je ugašen kompresor, a napolju tipa 30-35 stepeni...

Padalo mi je na pamet da ga oblažem stiroporom ili stirodurom, da ga mažem onom korund izolacijom ili slično, pošto je sa bočnih strana svakako zatvoren i ne vidi se... Ali ipak sve to sasvim lepo radi i ovako pa me nekako mrzelo da se cimam, a sigurno bi se mnogo dobilo sa strane uštede struje.

Van mreže Dora

  • Savski dupegric . Kratkorepi
  • *****
  • Poruke: 530
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
    • Mali Remorker NS-980F
    • Auto Dora 021
  • Veličina: Veličina nije bitna :)
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #8 poslato: 06, 07, 2021, 12:21:29 posle podne »
Moram da izrazim divljenje za čoveka Majstora sa linka  https://www.kupujemprodajem.com/plovni-objekti/delovi-i-oprema/kompresor-za-frizider-12v-24v-dc/oglas/118095984
Posle putešestvije sa novosadističkim majstorima i povremene prpiske sa čovekom da mi online reši problem što je naravno nemoguće ostala je opcija da odem za BG... Sad sam već znao svašpta pa sam pitao unapred da li da uzmem kutiju ako troši 600 a ja sam od njega uzeo 134.. Obzirom da je bio svestan situacije rekao je donesi šta god imaš rešićemo... Doneo  sam ugradni Boš i namučeni kompresor, predamnom je ispitao kompresor, utvrdio da mu nije ništa i odo ja kući. Zvao preksutra, ispitano, provereno dodji po spravu... Montirao je drugi novi kompresor za 600 kutiju a zadržao  ovaj na 134 i nije ništa dodatno naplatio.  Neverovatno korektno u današnjoj eri majstora...

Kome treba prerada sve preporuke a često ima već gotove da kupiš što izadje možda malo skuplje nego da se akaš oko delova.


Što se tiče izbora  koji, Terca je kao i uvek sve lepo složio a ja bih dodao iz dosadašnjeg nikakvog iskustva da su stari ali ispravni frižideri robusniji od novih. Takodje na brodu su mnogo gori uslovi nego u stanu pa je izrada oplate mnogo bitna.
Dotični kompresor ima izvode i mogućnost dodatnog ventilatora (kuler od kompa recimo) i elektroniku koja prati bateriju tako da se isključi ako se isprazni akumulator do granice...

Inače ja sam komformista, želim da kad dodjem a nadam se da ću stalno da dolazim, ima ladne vode u frižideru. Za dan dva ide ploča od 380 vati ima da se mažemo i gde ne treba :)
Ja sam uvek u pravu, čak i kad jesam...

Van mreže broker975fx

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 2989
  • Pol: Muškarac
    • DAVID VELIKI
    • www.airbnb.com
  • Brod tip: Mali rečni remorker
  • Marina: Gabbiano Yachting Club, Zemun
  • Veličina: 13m
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #9 poslato: 06, 07, 2021, 14:02:52 posle podne »
Hajd jedno glupo pitanje da plasiram:)
Jel ima svrhe kucni frizider na brodu dodatno izolovati onako susterski preko lima necim, tipa plocama stirodura ili to nema uticaja na rad?

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3250
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #10 poslato: 06, 07, 2021, 14:07:16 posle podne »
Izolacija je kilava, reda 2cm, dodavanjem 1cm stiropora se samozagrevanje (gubitak hladnoće) smanjuje za 50%.. linearno je zavisno.

Kao što napisa Terca, i te kako bi se isplatilo.

Van mreže zankiki

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3250
  • Pol: Muškarac
  • Dunav oko Novog Sada
    • Marissa
  • Brod tip: Pasaat 735
  • Marina: Plavi Dunavac, Novi Sad
  • Veličina: 8.65
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #11 poslato: 06, 07, 2021, 14:13:43 posle podne »
Pitanja za Tercu, pošto je ovo nešto na šta se treba ugledati:

1. Da li se mogla napraviti i prava komora za zaledjivanje, da se u nju posebno montira jedan mali isparivač (sada toga ima da se kupi posebno, nisu ni skupi), tj. da li bi mogli taj isparivač i ovaj veliki u frižideru da se nekako vežu, da se tako izrazim, redno?

2. Kako si izveo da kondenzator vežeš sa oplatom broda? Neka slika? Pretpostavljam da nisi stavljao kondenzator od redovnog frižidera, nego se igrao sa nečim drugim?

Voleo bih doći to pogledati i raspitati se... Pitam za drugara  sajkaca sajkaca sajkaca

Van mreže Terca

  • Veliki Rovac
  • ******
  • Poruke: 691
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #12 poslato: 06, 07, 2021, 15:17:14 posle podne »
ebaga...


1. nemam pojma, al uglavnom se ne radi tako, bolje je da se onda uzme isparivač i obliku prizme (takvi su nekad isto bili u frižiderima.... namonttiraš u ćošak vertikalno i unutra dobiješ to što si hteo... ili je čak dovoljno da, u zavisnosti od gabarita i oblika pločom pregradiš frižider na dva dela različitih zapremina.... recimo ovakav https://www.soca.rs/pretraga_delova_detalji/sifra=801.03.001&group=190&art=2411&page=1&deo=Ves_masine_grejaci&artikal=grejac%20GORENJE%202000W%20sa%20rupom%20za%20NTC%20587564&prateci=0


2.uzmeš kondenzator ne frižiderski nego za rashladne vitrine, sa sve aluminijumskim limićima za hladnjak i ventilatorom (vidi primer sliku, nije to moje nego prvo što sam sad našao na netu)... meni je jedan takav minijaturni našao majstor Mile iz Čuruga (moraš znati prave ljude na pravom mestu  ha ha ha), onda kompresor na gumenim nogicama  i to povežeš u ram od vinkli, tako da ram naleže što bolje na kond., i onda taj ram montiraš po ukrućenjima broda, koja su kod mene izvedena L profilima. NIje 100% precizan opis osloniti na oplatu ali može i to da se izvede. Tebi sve to ne lopta puno jer si ti ipak plastičnjak.

E sad, tu ima i mana i prostora za unapređenje... recimo u sanduku je dobra ideja da se napravi "žičani-rešetkasti  organizator sadržaja" koji bi osim osnovne funkcije obezbedio da sadržaj u frizu nikad ne leži po dnu, nego da ga odvoji bar 5mm da omogući bolje kruženje vazduha... onda da se u komoru tutne maleni ventilator koji bi pomogao da se uravnoteži inercija sistema kada je frižider pun puncat... onda problem sa sandučarom je kondenz koji se nakuplja na dnu, to se rešava cevkom za dreniranje kondenza u kaljužu (rešenje na SVIM jedrilicama u čarteru..., recimo ja to još nisam napravio, lakše mi je da jednom u 15 dana obrišem dno truleks krpom...
I male stvari su velike, kada se gledaju izbliza.

Van mreže DuleN

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1523
  • www.mojaladja.com
    • AluNautika
  • Brod tip: AluNautika
  • Marina: Stari Slankamen
  • Veličina: 6.3 m
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #13 poslato: 06, 07, 2021, 17:36:04 posle podne »
Terca,
Kod tebe na plovilu je sve odradjeno  hi
Svaka cast  hi

Van mreže Drivee

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1293
  • www.mojaladja.com
Odg: Frižider na plovilu
« Odgovor #14 poslato: 07, 07, 2021, 07:28:49 pre podne »
Hajde da mi neko kaze oko izolacije kucnog frizidera, visine kao radni element. Izoljem ga totano ili onda zadnji deo ostavim neizolovan, tamo gde je kompresor itd? Verovatno i na vrata treba staviti tj zalepiti recimo stirodur.
Druga stvar, meni je isparivac na zadnjoj strani i to recimo na 1/3 zadnjeg zida. Ukoliko stavim stiropor u 2/3 unutar frizidera, dole, recimo 10cm naslazem tako da smanjim kapacitet frizidera, verovatno bi ga pretvroio u minusni?