:friends:
Dule-šumadinac me je podstakao na razmišljanje, i obzirom da respektujem njegovo iskustvo - dolazim do zaključka
da u stvari ja nisam umeo da koristim :stop: Titelsku "Moravu" tj. nisam očigledno imao dobrog učitelja.... :sorry:
Pozdrav Zorane,
Nekoliko zaveslaja koje bi moga da uvezbas su jako vazni. Prvo veslo: Dakle veslo treba da bude lagano i jako. Danas postoji nekoliko varijanti vesla:
-
Drvena klasika koja traje. I dan danas se prave vrhunska drvena vesla i postoje ljudi koji ne bi bilo sta drugo uzeli u ruke da veslaju. Kod drvenih vesala je kareakteristicno da moras da ih odrzavas t.j. posle svake sezone da ih premazes lakom. KOd nas postoji tip koji ih jako lepo pravi (u Sapcu) i to od dve vrste drveta: jasen i crvena vrba. Od jasena su cvrsca ali i teza (1400g) a od vrbe su laksa ali i malo manje otporna na udarce i habanje. Postoje i medjuvarijante i to vec bi mogao da se dogovris sa ovim tipom. Ja imam od jasena i mozes na slikama da ih vidis.
-
alu-plasticna vesla su najrasprostranjenija varijanta. Laksa su od drvenih i ne treba im nikakvo odrzavanje. Cuo sam da ih i kod nas prave ali ne znam ko i gde.
-
kevlarska vesla su profesionalna, ekstremno lagana i jaka ali i skupa (oko150€) i koriste ih profi veslaci ili kanuisti koji imaju visak novca ili preteranu ljubav prema ovom vidu rekreacije.
E sada nesto zajednicko o svim veslima. Forma kraja drske moze da bude kao slovo T (najcesce kod alu-plasticnih i kevlarskih) ili kao kruska (izvodljivo kod drvenih). To je sada malo stvar navike i licnog afiniteta koja je forma bolja. Kruska ti omogucava i da veslo drzis malo sa strane nego T drska koju mozes da drzis samo na jedan nacin. Kod T drske imas malo jaci zaveslaj jel ti prsti obuhvate celu drsku sto nije slucaj kod kruske. Duzina vesla je isto tako vazna i treba da bude do visine brade. Uobicajeno da se vesla prodaju na 5cm razlike u duzini, a ponegde i po 10cm. Oblik peraja vesla za kanu je zapravo oblik koji se zove dabrov rep (kraj peraja je prakticno polukrug). Na trzistu postoje i vesla cije je peraje ravno iseceno i opet je to stvar ukusa u veslanju a malo i tehnike. Ja licno preferiram prvu varijantu. Decja vesla obicno imaju manju povrsinu peraja a za odrasle vecu itd.
Drzanje vesla. Najpravilnije je da kad se levom rukom obuhvati drska (pocetak vesla) da se desnom rukom veslo hvata u sirini ramena i tako vesla. Veslanje treba vezbati tako da se samo pomeraju ruke a da telo uvek zadrzava vertikalni polozaj u camcu. Za dugotrajno veslanje obavezno treba spremiti rukavice zbog zuljeva. To su rukavice slicne biciklistickim ( bez prstiju) samo su od vodootpornih materijala. Mozes da koristis i biciklisticke rukavice koje opet trebaju da ti budu taman, nikako prevelike ili premale.
E sada zaveslaj.Pokusaj da uvezbavas veslanje sam u camcu. Postoje dve varijante sedenja: u sedistu ili da nabavis podlogu neku za kolena i da klecis na kolenima u camcu dok veslas. Sedenje je opustenije a kada klecis camac je mnogo stabilniji i lakse ga kontrolises tezinom svoga tela. Dakle ako imas kanu za dvoje ionako nemas sediste na sredini, uzmi podlogu i klekni blize sredini camca i uvezbaj pre svega ulazenje u camac. Dakle obe ruke na suprotne ivice camca jedna noga na sredinu camca a druga na obali i onda polako prebacis drugu nogu u camac.
Zaveslaj: E to je tehnika. Tu postoji dosta toga sto moze da se nauci i da se uvezba u praksi i jako je korisno. Pre svega to je osnovni zaveslaj kojim se camac vesla napred, onda kontra zaveslaj koji ti uvek treba kada hoces da pristanes uz obalu ili da izbegnes za jako kratko vreme neku prepreku u vodi ) Naizmenicno veslanje je isto tako korisno ako sam veslas i sastoji se u tome da imas sa jedne strane osnovni zaveslaj i onda prebacis veslo sa druge strane i isto tako. Tako odrzavas pravac i ides napred, malo je zamorno stalno prebacivanje vesla i zato postoji cuveni J (jot)zaveslaj. Zove se tako jer veslo pravi oblik slova J u vodi. Sastoji se u tome da veslas kao za osnovni zaveslaj, veslo vertikalno u vodi i pri izveslaju okreces desnu ruku ( gde je drska vesla) u zglobu sake u smeru kazaljke na satu cime ti peraje vesla u vodi ostaje vertikalno i tako ga drzis par sekundi i ponovo zaveslaj. Ovo ti govorim za veslanje sa desne strane. Izgleda komplikovano ali kad se uvezba odlicno ide. Pogledaj ovih par videa:
i j -zaveslaj: