Moja Ladja
E, ovako treba... => Tehnike i saveti... => Temu započeo: Dule 13, 02, 2010, 16:38:12 posle podne
-
Uskoro će ga imati skoro svaki čamac. A kako to izgleda na mapi pogledajte
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100 (http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100)
Kažu da košta 200 eura.
-
Dule,
postoje dve vrste AIS uređaja:
AIS prijemnik - sprava koja prima AIS informacije preko VHF talasa sa baznih stanica i drugih bordova
AIS transponder - ili primopredajnik koji prima informacije o drugima, ali i emituje informacije o brodu na kome je postavljen. Kapetan je dužan da u AIS transponder unosi podatke o brodu kod izmene: broj ukrcanih putnika i posade, vrstu i količinu tereta, destinicaiju i sl. Dok se osnovni podaci o imenu i tipu broda unose prilikom instalacije uređaja.
Razlike u ceni su ogromne:
AIS prijemnik NASA Marine (http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=ais_engine (http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=ais_engine)) je na našem cenovniku oko 40.000 dinara (jako stara cena, imamo ga na lageru za potrebe testiranja već dve godine, moram to da ažuriram).
Pored manjih proizvođača, prethodne i ove godine su samostalne AIS prijemnike počeli da nude i "veliki" igrači:
Raymarine AIS250 http://www.raymarine.eu/products/ais/e03015/ (http://www.raymarine.eu/products/ais/e03015/)
Garmin AIS300 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=68191 (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=68191) (prvi sa NMEA2000 komunikacijom)
Pored prijema preko VHF baznih stanica, za šta su potrebne ove sprave, AIS informacije je moguće dobiti i preko interneta, preko nekog od ovakvih sajtova, koji prikupljaju informacije sa AIS prijemnika širom sveta. Kod nas postoji "mreža" baznih stanica koju je podigao Plovput za potrebe RIS-a (rečnog informacionog sistema): Novi Sad, Beograd, Đerdap 1 i 2 (u instalaciji ove dve je i INFO TEAM učestvovao), ali podatke sa "AIS mreže" kod nas niko ne šalje sajtovima poput ovih, verovatno zbog nerasporostranjenosti prijemnika: http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150 (http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150)
Sa druge strane AIS transponderi su daleko skuplji:
Garmin AIS600 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=63743 (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=250&pID=63743)
Raymarine AIS500 http://www.raymarine.eu/products/ais/e62235/ (http://www.raymarine.eu/products/ais/e62235/)
Samo da napomenem, ovo su "Class B" transponderi, namenjeni "malim" plovilima za rekreaciju.
Trgovačka i putnička flotu brodova koristi "Class A" AIS uređaje koji su skoro duplo skuplji od "Class B"
http://www.acrelectronics.com/product2.aspx?sku=2662 (http://www.acrelectronics.com/product2.aspx?sku=2662)
A dodatno su zakomplikovani i malim razlikama za inalnd (reke i kanali) i offshore (mora i okeani) upotrebu.
Razvoj AIS-a, izgradnja infrastrukture i uređaji za prijem informacija detaljno prati i moj omiljeni blog posvećen nautičkoj elektronici: http://www.panbo.com/archives/cat_ais.html (http://www.panbo.com/archives/cat_ais.html)
A i kod nas se dosta radi na tu temu: http://www.plovput.rs/?strana=19 (http://www.plovput.rs/?strana=19)
-
znajuci kako to ide kod nas platicemo taj sistem skuplje nego bilo gde u evropi,
drugim recima radice losije a kostace drasticno skuplje.. ja ne znam zasto svi moraju da se tale u ovoj drzavi ...
ako postoji standard zasto ga nismo uvezli i uvezli opremu ? ....
ovako cemo da damo nekome lovu da napravi a onda cemo za 3 godine da damo lovu evropi da bismo bili kopatibilni sa njima i uvescemo svestki sistem il cemo u gorem slucaju opet istoj ekipi da damo drzavne (citaj nase) pare da "prevodi" podatke iz jednog sistema u drugi ...
-
Još samo da nam kažeš gde ploviš?
Reke, mora? Koja?
-
RIS je već u funkciji: postavljene su bazne stanice u Novom Sadu, Beogradu, HE Đerdap 1 i 2. Prednost praćenja AIS meta softverom se koristi na primer na Savskom pristaništu da se prati pozicija belih lađa koje prolaze Dunavom i pristaju u Beograd. U pristaništu ih vide mnogo pre nego što im se oni najave radio vezom.
Obaveza da svi brodovi koriste AIS transpondere kod nas još uvek ne postoji. Nije čak ni svuda u EU uvedena. Npr. Austrijanci imaju obavezno korišćenje AIS-a na svojim vodama za sve teretne brodove preko određene nosivosti, i sve putničke brodove (ne i za "male" nautičare). Ko nema AIS, a hoće kod njih, mora da ga pozajmi na granici, ostavi depozit u kešu, pa ga na izlasku vrati i preuzme depozit... Vremenom se očekuje da se takva obaveza uvede u celoj EU, tj. da se propiše kao obavezna na nivou Dunavske komisije i sličnih tela.
Za velike brodove se koristi AIS Class A (na moru) tj. Inland AIS (na rekama), a za "male" nautičare je namenjen jefitniji AIS Class B. Razlika je u prioritetu emitovanja, snazi, i frkventnosti ažuriranja pozicije.... AIS prijemnici su najčešće Class A & B i primaju pozicije sa obe vrste transpondera.
p.s. Kap. tvoj komentar nema veze sa temom, a i ne zaslužuje komentar...
-
p.s. Kap. tvoj komentar nema veze sa temom, a i ne zaslužuje komentar...
o i te kako ima.... moj komentar ima veze sa zemljom u kojoj zivimo ...
da li hoces da kazes da se ovaj scenario vec desava ili sta ?
ne mislim na nabavku opreme vec na proizvodnju softwera da budem precizan ... softwera koji vec na trzistu postoji ...
-
Kap,
implementacija Inland AIS-a, ili RIS-a se kod nas dešava već nekoliko godina. Po svim svetskim standardima.
A mreža baznih stanica se uspešno koristi u navedenom primeru Savskog pristaništa... Ne ide baš željenom brzinom zbog nedostatka para (ili bar predpristupnih fondova...).
A kada će naši gurači i samohotke dobiti AIS transpondere? Verovatno čim promene pokvarene radare i ugrade ispravne radio stanice...
Dule,
ne možeš preko one mape da pratiš stanje na Dunavu (Sava za sada nema AIS baznih stanica), jer niko nije priključio svoj AIS prijemnik na internet, tj. na njihov server. Pogledaj opis "Cover your area": http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150 (http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150)
Ako kupiš AIS prijemnik, možeš ga priključiti na NMEA0183 port Garmin plotera koji podržavaju AIS (velika većina), a možeš ga prikačiti i na PC istovremeno.
Internet bi trebalo da bude jeftinija/efikasnija zamena za AIS prijemnik, mada to još uvek nije. Prijemnik dobija sa bazne stanice informaciju o svim brodovima u reonu te bazne stanice ili mreže. A sajtovi poput ovog dobijaju podatke iz celog sveta, odakle god im stižu podaci sa AIS prijemnik povezanih na internet. Kako kod nas još uvek nema tako povezanih prijemnika, nema ni svrhe od interneta...
-
btw AIS daje samo sifru broda i to je to , a signal se prema triangulaciji odredjuje ili daje jos neke podatke ?
da li po brodu idu dve stanice ili jedna ? recimo ako brod ima 100 metara logicno bi bilo da ima dve stanice jer bi onda mogao da znas kako je okrenut u odnosu na tebe , pravac naravno odredjujes ponavaljanjem trinagulacije
a zasto ne koriste mobilni internet ? za AIS je ako se ne varam sasvim ok protok i oko 0,02 Mbps , on razmenjuje textualne podatke koji po brodu ne prelaze 1kb (ako je lepo optimizvano i ako salju samo sifru i jacinu signala)
-
AIS je standardizovani način za razmenu podataka o brodu preko VHF talasa: http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System (http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_Identification_System)
Između otalih podataka, prenosi i podatke sa GPS-a o poziciji, brzini, kursu... Sam AIS nema nikakve veze sa određivanjem pozicije.
Al' nema veze Kap., ti si već zaključio da se neko ugrađuje, tako da je svejedno šta je AIS i kako radi, jel'de?
-
Dosta sam upucen oko RIS-a tako da mogu da vam dam neke informacije. Petar je dao dosta dobrih i preciznih tehnickih informacija (kao i uvek).
Plov put je nosilac posla oko RIS-a (Recnog informacionog sistema) i u saradnji sa MUP R Srbije (Upravom granicne policije, Zandarmerijom, SAJ, PTJ i Recnom policijom PU Beograd), Ministarstvom za finansije i drugim sluzbama veoma aktivno i ozbiljno se radi.
Ceo RIS program u Srbiji je donacije Vlade Austrije.
U Beogradu, Francuskoj ulici, u prostorijama Plov puta se nalazi vec skoro 2 godine kompletna tehnicka podrska za pracenje plovidbe na reci Dunav.
Njavecu korist od ovog sistema imace firme koje se bave prevozom robe Dunavom. Naime, kada brod krene iz luke u Konstanci, manipulant unosi sve podatke koji se ticu robe, spiska posade, spiska putnika u racunar koji je povezan u sistem RIS-a. Radnici carine, policije, raznih inspekcija putem interneta i u zavisnosti od nivoa ovlascenja koje imaju pristupaju tim podacima i unapred se priprema potrebna dokumentacija tako da se brod ne zadrzava na recnim granicnim prelazima.
Takodje, vlasnik prevoznicke firme ima mogucnost da u svakom trenutku putem interneta vidi gde mu se brod nalazi.
MUP R Srbije, Uprava granicne policije namerava da sve svoje patrolne camce opremi sa ovom opremom.
Za sada koliko mi je poznato svi brodovi koji nemaju ove sisteme ce na ulazu u Srbiji imati mogucnost da iznajme uredjaje RIS-a. Zakonski jos ne postoji obaveza ali namera je da novim zakonom ovo predvidimo.
-
Ceo RIS program u Srbiji je donacije Vlade Austrije.
:good:
@IBOGI hvala na updetu :good:
Sad par pitanja ...
1 AIS se prenosi na 88b kanalu 162.025, ukoliko necija radio stanica na brodu koja pi po defaultu trebala da bude na A kanalu ali ima i B da li ce ometati AIS ?
88 - A157.425 B162.025
2 Koliko vidim AIS moze da prenese 26 informacija, da li je predvidjeno da se svih 26 informacija koristi i kod nas ili je nesto osiromaseno ?
3 Brod AIS - Stanica AIS je VHF prenos , kako se od stanice prenosi (VHF, INTERNET, GSM mozda cak i WiMAX,) ka centralnoj lokaciji ?
4 Da li ce centralna lokacija davati full set informacija (svih 26) i da li ce koriscenje biti besplatno ? Prevashodno pitam zbog internet korisnika.
-
Tehnicki podaci AIS-RIS su moja slabija strana, ali cu svakako da se raspitam kod menadzera Plov puta vec sutra. Mozda i Petar moze dosta informacija da ponudi zato sto je njegova firma veoma bila zainteresovana za ovaj projekat.
Pouzdano znam da ce pristup RIS-u putem interneta biti podeljen po nivoima ovlascenja. Ostale informacije pokupicu vec sutra.
-
Ibogi, zašto si ti još uvek brodski mali :)
Definitivno te treba unaprediti
Duki, ja vise citam vase tekstove nego sto odgovaram na njih. Meni ovaj sajt puno znaci sto se tice prikupljanja informacija od ljubitelja vode, plovidbe, pecanja, uopste ljubitelja prirode. Ovde zaista ima strucnih ljudi ne samo strucnih po obrazovanju vec strucnih u licnim iskustvima. Imam srecu da radim posao koji je povezan sa mojim licnim zadovoljstvom. Sto je jos bitnije mogu i da dosta uticem na donosenje i sprovodjenje Zakona. Tako da mi svi vi nesvesno mnogo pomazete.
Na svemu tome vam svima zahvaljujem.
-
Dosta sam upucen oko RIS-a tako da mogu da vam dam neke informacije. Petar je dao dosta dobrih i preciznih tehnickih informacija (kao i uvek).
Plov put je nosilac posla oko RIS-a (Recnog informacionog sistema) i u saradnji sa MUP R Srbije (Upravom granicne policije, Zandarmerijom, SAJ, PTJ i Recnom policijom PU Beograd), Ministarstvom za finansije i drugim sluzbama veoma aktivno i ozbiljno se radi.
Ceo RIS program u Srbiji je donacije Vlade Austrije.
U Beogradu, Francuskoj ulici, u prostorijama Plov puta se nalazi vec skoro 2 godine kompletna tehnicka podrska za pracenje plovidbe na reci Dunav.
Njavecu korist od ovog sistema imace firme koje se bave prevozom robe Dunavom. Naime, kada brod krene iz luke u Konstanci, manipulant unosi sve podatke koji se ticu robe, spiska posade, spiska putnika u racunar koji je povezan u sistem RIS-a. Radnici carine, policije, raznih inspekcija putem interneta i u zavisnosti od nivoa ovlascenja koje imaju pristupaju tim podacima i unapred se priprema potrebna dokumentacija tako da se brod ne zadrzava na recnim granicnim prelazima.
Takodje, vlasnik prevoznicke firme ima mogucnost da u svakom trenutku putem interneta vidi gde mu se brod nalazi.
MUP R Srbije, Uprava granicne policije namerava da sve svoje patrolne camce opremi sa ovom opremom.
Za sada koliko mi je poznato svi brodovi koji nemaju ove sisteme ce na ulazu u Srbiji imati mogucnost da iznajme uredjaje RIS-a. Zakonski jos ne postoji obaveza ali namera je da novim zakonom ovo predvidimo.
I država naravno kad im ponestane kinte i uvedu nam taksu po km plovidbe. :pogranichnik:
-
Nek nam onda uvedu i benzin za nautičare koji je jeftiniji od onog za automobile.
:diablo:
-
IBOGI. najvise me interesuje dostupnost informacija.. jer bih onda mogao da sklepam GPS ploter za cenu ispod 200 evra ....
EEE Pc 130 evra
(http://www.technudgelive.com/linux/wp-content/uploads/2007/10/asus-eee-pc-at-newegg.jpg)
Haicom GPS 60 evra (Sirf Star III najbolji chip za GPS svi ga koriste)
(http://www.haicom.com.tw/images/hi_204III_usb_1s.jpg)
sve ukupno 190 evra (plus internet cija cena je sve manja)
e sad ako daju besplatnan pristup AIS-u sto bi bilo logicno a ne da moramo da uzimamo informacije sa stranih sajtova onda bi dobili extremno jeftin GPS PLOTER , a softwerski se sve ostale opcije mogu oraditi ...
a da ne pricamo o prednpstima latopa na brodu , dodatnog monitora od 22" za ispod 100 evra pa deca mogu da gledaju filmove crtace, slusas muziku i sve to za ispod 200 evra...
-
To Kapetane!
:good:
:drinks:
-
btw testirao sam ga sa mojim laptoppm oko gajbe i po gradu u kolima i radi ko sat...
cim malo otopli ugradjujem jedan stari laptop u brod i snimam test ... od mapa koristim google earth , ali ako vidim da je isplativo da se uradi software koji ce da sve to uveze i da da sve podatke kao sto daju GPS PLOTERI (predjeni put i slicno) mozda uradim software ...
-
Da li bih ja na mom 420S video putničke brodove na savi ako bih imao AIS prijemnik?
Nadam se da je ovo konkretno pitanje. I da li mogu radio stanicu da vežem na ovaj GPS pa da ona šalje moju poziciju?
Udavio sam te?
...e da, ako bi nas nekoliko imalo taj sistem da li bih mogao preko GPS-a ili radio stanice da znamo položaje ostalih?
Dule,
kakvo crno davljenje, meni je nautička elektronika večita tema...
Putničkih brodova na Savi (osim Sirone) nema mnogo, ako se ne varam, Sirona nema AIS, pa nju ne bi video. Za sada Sava još nije potpuno pokrivena AIS signalom (baznim stanicama), ali mislim da baza u zgradi PloPuta hvata do Ostružnice otprilike, što će reći da svaki brod sa AIS transponderom u njenom dometu se može videti na AIS prijemniku "ispod" te bazne stanice.
Slanje pozicije preko radio stanice je nešto drugo - DSC standard (http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Distress_Safety_System#Digital_Selective_Calling (http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Maritime_Distress_Safety_System#Digital_Selective_Calling)) omogućava povezivanje GPS prijemnika na radio stanicu, i odašiljanje pozicije plovila uz MMSI broj prilikom slanja poziva u pomoć. Garmin radio stanice imaju, pored DSC-a i "position tracking" - definisanje do tri prijateljska MMSI broja čija će se pozicija prikazivati na povezanom ploteru kada se jave (ako im je priključen GPS na stanicu i uključena ova opcija). Ovo nismo probali jer kod nas niko nije zadužen za dodeljivanje MMSI brojeva: http://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_Mobile_Service_Identity (http://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_Mobile_Service_Identity)
e sad sam ja tebe udavio?
-
kada sam kupovao Neptun 100 za mene zadrzao sam se malo sa prodavcem i on mi je objasnio da na neptunu sos ili distres dugme sluzi da posalje moju GPS poziciju (ako je prikljucen gps) podatke o brodu i sve ostalo sto je potrebno spasiocima...
ujedno moze da zapamti 16 MMSI brojeva , ali me nepitajte kako ce da ih prikaze :umnik:...
ima i sema kako se ubacuje taj broj , ali jednom kada se ubaci on se veze za radio stanicu i brod i nema menjanja...
(http://www.alan-uk.com/marine/images/neptune_100.jpg)
sto se tice "prijateljskih" plovila to je reseno preko AIS-a i onog gore sistema koji sam opisao ....
http://franson.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4658 (http://franson.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4658)
dule sve zavisi da li ce nasi dati AIS internet stream besplatno (public domain) ili nece ...
-
Evo jednog sjajnog objasnjenja tehnologije, traje nekih 6 minuta ali vredi odgledati ako znate engleski i def. nije dosadno:
[youtube]West Marine AIS-1000 Class B Send and Receive AIS Transponder (http://www.youtube.com/watch?v=UuoYkrZZ-BI#ws)[/youtube]
[youtube]AIS (Automatic Identification System) (http://www.youtube.com/watch?v=EDCTBwoCFnY#)[/youtube]
A to u kombinaciji sa ploterom, fishgfinderom, kamerom i radarom izgleda ovako:
[youtube]NN3D Sea Trial (http://www.youtube.com/watch?v=ECj9kH9eY94#)[/youtube]
I to u cenamo od: http://www.bizrate.com/marine-electronics/products__keyword--furuno__show--120__sort--6__start--480.html (http://www.bizrate.com/marine-electronics/products__keyword--furuno__show--120__sort--6__start--480.html)
I na kraju nezaboravite da dobro nastelujete radar heheheheheheh :D
Tuning the Radar (http://www.youtube.com/watch?v=JkV-bazKLb8&feature=related#)
-
Zanimljiv je ovaj sistem i definitivno doprinosi bezbednosti plovidbe u otežanim uslovima.
Ono što mene brine, to je velika verovatnoća da će naše vlsti uskoro da ga uvedu kao obaveznu opremu na svim plovilima.
Plašim se da uskoro nećemo moći da registrujemo plovila ako ne posedujemo neki od ovih uredjaja.
Koliko vidim AIS je prevashodno razvijen za velika plovila, a zatim je namenjen rekreativnoj plovidbi i postoje uredjaji koji omogućavaju da plovilo bude vidljivo svima ili da plovilo samo vidi ostala plovila opremljena AIS sistemom.
I dok mislim da je zaista dobro da svako plovilo može da vidi druga plovila, sa stanovišta bezbednosti mala plovila bi trebalo da imaju AIS kako bi se zaštitila od neočekivane kolizije sa velikim plovilima po magli, u uskim plovnim putevima i kada plove oko ada ili u krivinama. Medjutim, mala plovila praktično ne predstavljaju veliku opasnost brodovima na moru, pa ni na rekama.
Zato mislim da bi zakonadavac trebalo da ostavi vlasniku plovila mogućnost da sam odluči da li će investirati u nabavku tog uredjaja ili ne.
Sa iskustvom koje imam u ovoj zemlji, kao što rekoh, plašim se da nama ta mogućnost neće biti ostavljena. Tj. naš zakonodavac će nas oabvezati da svi moramo da imamo uredjaj ako mislimo da plovimo.
Zato ovo vidim kao još nešto na čemu bi UG Moja ladja moglo da se angažuje, tako da unapred uspostavi diskusiju sa nadležnim resorom zaduženim za bezbednost plovidbe i kroz razgovore i razmenu argumenata ne dozvoli nametanje obavezujućeg zakona.
-
AIS je san svakog nautičara.
Mali čamac - mala cena, skroman AIS - Prijemnik, dok se cena primopredajnika ne spusti na podnošljiv nivo.
Veliki čamc/brod - mnogo skuplja investicija, ozbiljniji AIS.
Malo me brine i ono plavo dugme na AIS primopredajniku. ON/OFF, ujključeno/isključeno ????
Ili je AIS obavezan ili nije, tj ili si ga prihvatio ili ne.
Ko di daje za pravo da postaneš nevidljiv????
Problem je u pouzdanosti i obaveznosti.
Ako nešto nije 99.999% pouzdano, onda ne vredi te novce, jer kako da čovek zna ide li neko (samohodka), a pametnjaković pritisnuo plavo dugme iz zajebancije!? :diablo:
Cene su simpatične i prave nautičarske.
Da ne lupam, ali još će to malo da sačeka neka bolje stojeća vremena, za nas mikro nautičare.
U međuvremenu, Kapetanova Internet verzija AIS prijemnika za 200-250e je ipak prihvatljivije rešenje.
Ako ima šta da se vidi???
Nadam se vrlo brzom i obaveznom uvođenju AIS-a za sve brodove na Dunavu.
:drinks:
-
Mossi,
Slažem se da je AIS nešto što bi svako plovilo trebalo da ima iz razloga sopstvene bezbednosti.
Ali ne slažem se sa tim da uredjaj treba da bude obavezan, bar dok ne bude koštao kao osrednji mobilni telefon koji ima i GPS funkciju.
Veliki trgovački i turistički brodovi bi AIS morali da imaju obavezno i "plavo dugme" kod njih ne bi trebalo ni da postoji.
Mala plovila, poput ovih kojima se mi vozimo po reci ne predstavljaju veći rizik trgovačkim i turističkim brodovima, tako da možemo da govorimo samo o riziku kojem vlasnik plovila izlaže sebe i posadu ukoliko nema AIS.
Medjutim, to je već u domenu osećaja sopstvene odgovornosti i spremnosti da se živi uz dredjeni rizik.
Svi mi želimo da imamo i auotmobile sa 16 sigurnosnih vadušnih jastuka, ABS-om, ESP-om sekvencijanim menjačem i td. ali i dalje vozimo krševe proizvodene pre deset ili više godina iz prostog razloga što sebi drugo ne možemo da priuštimo.
Pa kad znamo šta vozimo, tako se i ponašamo. U krivinama i po snegu vozimo pažljivije i sporije i to je to.
Tako i na vodi - vozićemo po lepom vremenu i po vedrim noćima, a po magli i nevremenu - zna se: obala i čekaj da se vreme prolepša.
Ko sebi može da priušti AIS treba da ga ima, a ko ne može, mora da pazi kako ne bi ugrozio sebe i one koji se sa njim nalaze na plovilu.
-
LSI, napisao sam obavezan za BRODOVE! :scare:
Čamac je plovilo do 15m.
:)
-
Dakle da ponovim. Ako bih imao AIS prijemnik, i ako bi bio vezan za moj GPS da li bi ja na njemu mogao da vidim kad se približava takav brod. Naravno, ako ima AIS uključen.
I nisi odgovorio da li 420 S može da se veže sa AIS prijemnikom
Izvini Dule, ne dadoh odgovor na prvo pitanje, raskucah se malo...
GPSMAP 420s može primiti AIS informacije preko jednog od dva ulazna NMEA0183 porta. Dakle odgovor na prvo pitanje je DA, kao i na drugo :)
Pored toga, može prikazati na ekranu i poziciju primljenu preko DSC radija od sagovornika koji emituju svoju poziciju (str.50 uputstva na: http://www8.garmin.com/manuals/3292_OwnersManual.pdf (http://www8.garmin.com/manuals/3292_OwnersManual.pdf)) mada to još nisam probao. Uključićemo jedan Garmin VHF na sajmu, i jedan ploter sa AIS prijemnikom pa ćemo se igrati...
Evo kako je izgledao prvi test AIS-a i Garmin uređaja, u junu 2006 na brodu Plovputa. Uređaj je GPSMAP 292, crni trougao je naša pozicija, crveni trougao je pozicija drugog broda plovputa opremljenog AIS transponderom. AIS podaci stižu u Garmin uređaj preko serijskog porta iz ACR Nauticast Inland AIS transpondera:
-
Preuzeto sa http://www.plovput.rs/?strana=19 (http://www.plovput.rs/?strana=19)
Implementacija Rečnih informacionih servisa na Dunavu u Srbiji
Projekat implementacije RIS-a na Dunavu u Srbiji je finansiran od strane EU kroz IPA fondove u iznosu od preko 10 miliona evra i biće realizovan u periodu od 36 meseci. Rezultat sprovođenja tog projekta će biti operativan RIS sistem koji će se sastojati iz podsistema za lociranje i praćenje brodova (15 baznih stanica), podsistema za davanje elektronskih saopštenja brodarstvu, podsistema za elektronsko prijavljivanje putovanja, podsistema za pružanje korekcije GPD signalu prema IALA standardima, i dr. Zbog načina na koji je koncipiran i projektovan, RIS sistem u Srbiji predstavljaće jedan od najsloženijih i najobuhvatnijih sistema na celokupnom toku reke Dunav.
Kick-off sastanak za projekat implementacije rečnih informacionih servisa na Dunavu u Republici Srbiji održan je 18. septembra 2009. godine, u prostorijama Delegacije Evropske Komisije u Beogradu. Sastanku su prisustvovali predstavnici Delegacije Evropske Komisije u Beogradu, predstavnici Plovputa (korisnik projekta i budući RIS operater u Srbiji) i predstavnici konzorcijuma koji predvodi kompanija Selex Sistemi Integrati koji će izvesti integraciju sistema.Sastanku su prisustvovali i predstavnici konzorcijuma predvođenog od strane ic Consulenten Ziviltechniker gmbh koji će biti zaduženi za poslove nadzora nad implementacijom RIS-a na Dunavu u Srbiji.
Direkcija za unutrašnje plovne puteve Plovput je korisnik projekta Implementacije RIS-a na Dunavu.
-
plavo dugme- ja bih ga dozvolio svim brodovima ispod 15 metara , moja stvar je gde sam i sta radim , ako se podvucem pod veliki brod zbog toga sto je dugme bilo na off poziciji , takodje je moja greska .... privatnost se mora postovati....
"Kapetanov AIS" - pre je kapetanov Ploter , trenutno je u fazi implementacije jer nijedan ploter nema opcije koje su meni potrebne... iskreno SCG route je odlican .. ali fali mi da znam gde je u smederevu pumpa i na koji splav da se vezem ... dok je Google earth tu skoro pa savrsen a postaje sve bolji svakim danom... ujedno mogu da stavim koju god hocu kartu (a moze da se ocita na kompu ) u njega i radice ko sat... mane sistema su sto mora neko da setujes laptop prvi put i sto ce klinci barem jednom u sezoni da ga razdrkaju :)
Kapetanov ploter i AIS - samo cu reci da radi savrseno al mora da se plati, ako nasi daju besplatno informacije potrudicu se da uz pomoc drugara napravimo software koji ce objediniti AIS google Earth, planiranje putanje (plus sve ono sto ima moderan ploter sem sonara) iu sve ce to biti ispod 200 evra ... mana je sto bez pravog AIS uredjaja necete moci da saljete svoju lokaciju ...
ovo je dolican link gde mozete viudeti kako izgleda sistem koji sam gore predlozio kada se u njega doda AIS i Google Earth
http://www.vesseltracker.com/en/Googleearth.html (http://www.vesseltracker.com/en/Googleearth.html)
-
na donjoj slici mozete videti vremensku animaciju kombinacije google eartha i AIS-a
Delaware Bay AIS Google Earth Animation (http://www.youtube.com/watch?v=fz9A7OGTv3A#)
-
isto sajt sa podrskom za sve , mnozete birati luku, brod sta god...
http://www.pdxmex.com/index.cfm?content.display&pageID=175 (http://www.pdxmex.com/index.cfm?content.display&pageID=175)
-
Sve je to lepo, ali nigde brodova na Dunavu!
Ako postoji AIS na Dunavu, zašto ga *ederi ne daju u PUBLIC?!
:wild: :diablo:
-
Sve je to lepo, ali nigde brodova na Dunavu!
Ako postoji AIS na Dunavu, zašto ga *ederi ne daju u PUBLIC?!
:wild: :diablo:
e necu nista da kazem da ne bih opet bio negativac i rusio ugled i delo .. mada mozda projekat nije zavrsen pa nece polovicno da ga puste :suicide: sto je suludo
deo Dunava imas ovde... http://www.pdxmex.com/index.cfm?content.display&pageID=175 (http://www.pdxmex.com/index.cfm?content.display&pageID=175) izaberi constancu , evo bas gledam brod KANAL SERVICE 7 krenuo je pre par minuta za Pancevo ...
na dunavu generalno nema stanica pa nije moguce ni da se zna gde su brodovi, koliko sam skapirao Peru u Beogradu ima stanica... ali Srbija je ovo ....
imam cudian utisak da cemo AIS podatke morati da skidamo sa stranih servera ... kao one sto okacih.. a da ce nasi da nadju foru da naplacuju te podatke ili pretplatu ili nesto trece...
-
Kapetane, mene zbunjuje to što nema NIJEDAN brod od Linza do Konstance ?
Za Srbiju, se podrazumeva.. da nema.. u razvoju.. next 36 moths.. ok
Ali AUSTRIJA ? koja ima AIS !?
Gde se dede, deda?!
tj ship
Nešto tu ......i
-
A ovo preko mobilnog? a?
http://www.vesseltracker.com/en/static/Mobile.html (http://www.vesseltracker.com/en/static/Mobile.html)
:taunt: :dance1: :good:
:drinks:
-
Kap. ovo je luda zabava u ove zimske dane, sad si me navukao i moram da ispratim ovaj brod, Trenutno je stao na jednom od dokova, evo slike lepotice :)
-
mossi i broker, nemam ni pribliznu ideju koliko AIS receive lokacija ima u rumuniji , a jos manje koliko njih je povezano na internet .... tako da se moze desiti da samo iskrsnu ladje na nekom delu ....
ais radi i bez interneta tako sto brodovi "vide" jedan drugog putem VHF-a koji prenosi 26 vrsta podataka (od pozicije , brzine , pa do imena broda vrste tereta i slicno...)
otvori sam novu temu pa ako neko bas hoce da vidi polozaj svih brodova na svetu sa AIS-om ima plugin i neka ga skine .. radi ko sat a vuce ko Big Ben...
-
Kap,
hvala na strpljenju, opet bi opleo bez razloga....
Primarni medij za razmenu AIS informacija je još uvek VHF. Internet je "poštapalica" za razmenu informacija između AIS baznih stanica koje se ne "čuju" kroz VHF etar. Prikaz AIS meta preko interneta je dalji razvoj te teme...
Dakle, da bi se na nekom od navedenih sajtova pojavile AIS mete sa Dunava, potrebno je da neko prikači svoj AIS prijemnik na računar i na internet:
What equipment and software do I need?
A typical base AIS station is shown on the picture above. Obtain and connect to your PC an AIS receiver with an external VHF antenna and send the collected data through your Internet connection. In detail:
1. You need an AIS receiver.
You may buy one from a local marine electronics shop or you may order one from an online shop. In case you are located in an area of special interest (high traffic port or area, canal, high altitude, etc.) which is not alreday covered, we will try to provide an AIS Receiver for free.
We have tested the following devices with our software, with similar results:
•COMAR SLR200 dual channel (~500 €) www.parissinos.gr (http://www.parissinos.gr)
•EasyAIS – dual channel (~300 €) www.easyais.com (http://www.easyais.com)
•SaNav AIS-2 – dual channel (~350 €) www.navtronics.gr (http://www.navtronics.gr), www.sanav.com (http://www.sanav.com)
•Smart Radio SR162 – dual channel (~400 €) or SR161 – single channel (~180 €) smartradio.diytrade.com
If you are not sure whether your location is suitable for AIS data reception and thus you do not want to buy a device, we can lend you an AIS receiver unit, to try it. You will have to return it to us within one month.
http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150 (http://www.marinetraffic.com/ais/addyourarea.aspx?level1=150)
Dakle stvar je što kod nas niko nema AIS prijemnik koji bi prikačio na internet i poslao podatke na server poput ovoga.... Kao što već rekoh, nadam se da ću do sajma poterati onaj prijemnik koji mi je na "testu" već godinu dana da radi, pa da se na sajmu igramo position trackinga sa Garmin VHF-om i praćenja AIS meta sa NASA Marine AIS prijemnikom...
-
A može i alternativno, preko zvučne kartice PC-a i VHF prijemnika:
I already have a wideband or a VHF receiver. Can I use it to collect AIS data?
If you already have a wideband receiver or a marine VHF radiotelephone, it is possible to use it to collect AIS data and send them to the central server, without buying a specialized AIS receiver. You have to follow the steps below:
•Tune your receiver at one of the frequencies 161,975 MHz or 162,025 MHz (with FM modulation) or if you operate a VHF radiotelephone, tune it at one of the channels 87 or 88. If there is AIS signal reception, you will hear a ‘noise’ repeated at very short periods.
•Connect the discriminator output of your receiver to the input (line-in or microphone) of your computer (for more information on discriminator output of receivers see http://www.discriminator.nl (http://www.discriminator.nl)).
•Install the software AIS_Monitor in your computer from here: AISMon_2.2.0.exe (Thanks to Dave Houy: http://groups.yahoo.com/group/aismon/ (http://groups.yahoo.com/group/aismon/))
•Run the AISmon program, select the sound card of your PC and configure the UDP data output to 195.251.168.18:5351. See the ships you are receiving immediately on the real-time map!
-
moze i u modem pa ga dekoduj :)
salu na stranu CLASS B receiver sa USB kablom je oko 300 futi danas nadjoh na netu ... ajd sad cu ga iskopam...
-
evo ga
http://www.worldnav.com/shop/products.asp?cat=58 (http://www.worldnav.com/shop/products.asp?cat=58)
215 funti ...
(http://www.worldnav.com/shop/prodimages/AIS-2-USBsml.jpg)
da li ce bazne stanice imati povezanost sa internetom ?
btw sta se desava kada dva broda u isto vreme posalju signal , vhf bas ne voli preklapanja?
-
btw sta se desava kada dva broda u isto vreme posalju signal , vhf bas ne voli preklapanja?
AIS signals are transmitted in packets—brief bursts of data—over two dedicated VHF channels. Each transmission is automatically allocated a time slot, so that hundreds of ships can use the system at the same time. AIS receivers decode the transmissions and send them to a laptop or plotter using the NMEA 0183 protocol. Class A transmits via the SOTDMA (Self Organizing Time Division Multiple Access) protocol on both VHF channels at the same time, but Class B alternates between the two. Being lower in the pecking order, Class B messages use a different protocol and must wait for “spare” transmission slots that aren’t being occupied by Class A transmissions; this accounts for B’s slower transmit/receive speeds.
Since there are 2,250 AIS time slots, in theory you could have that many vessels within VHF range of each other all sending messages almost simultaneously. How will your voice be heard above such a multitude? In practice, there are other variables that affect Class B transmission and reception, and signal degradation due to heavy traffic should not be a significant issue. Class B sets report at 30-second intervals as opposed to Class A’s 2 to 10-second intervals.
The cheapest AIS receivers are single-channel—that is, they switch between channels and monitor the one with the strongest signals. These are invariably Class A signals, so a single channel receiver may not catch Class B transmissions. Dual-channel receivers monitor both channels all the time.
http://sailmagazine.com/boatworks/engines-and-systems/ais_for_sailors/ (http://sailmagazine.com/boatworks/engines-and-systems/ais_for_sailors/)
-
Imas pravo Dule, ali nekad iz najbolje namere moras da potrazis resenje na drugom jeziku....najgore je shto su ovo jako tehnicki zahtevni izrazi a iskreno razumem ih na engleskom ali neznam da ih prevedem..ili bi taj prevod zvucao tako da je pametnije da nepostujem....
No u tekstu se objasnjava tehnologija prenosa podataka izmedju AISa, pa da skratim i pojednostavim:
- Na kanalu na kom AIS primo-predaje signal postoji 2250 vremenskih intervala u sekundi.
- AIS koristi samo 1 vremenski interval za primo-predaju (i to na svakih 10 sekundi kod dvokanalnih AIS tj, 30 sekundi kod jednokanalnih AIS uredjaja).
- Tako da je taj prekid u komunikaciji beznacajan za kvalitet razgovora
-
Since there are 2,250 AIS time slots, in theory you could have that many vessels within VHF range of each other all sending messages almost simultaneously. How will your voice be heard above such a multitude? In practice, there are other variables that affect Class B transmission and reception, and signal degradation due to heavy traffic should not be a significant issue. Class B sets report at 30-second intervals as opposed to Class A’s 2 to 10-second intervals.
Pošto AIS ima 2250 vremenskih paketića u jednom ciklusu, teoretski toliko plovila se može naći unutar VHF dometa tako da svi mogu istovremeno da šalju svoje podatke. Kako će se onda čuti glas preko svega? U praksi ima drugih činioca koji utiču na Class B primopredaju. a degradacija signala neće zavisiti od gustine saobraćaja. Uređaji klase B emituju izveštaje na svakih 30 sekundi, a klase A na svakih 10 sekundi.
E sad vidiš zašto je problem u prevodu. - NISU ni približno identični. O Googlu da ne pričamo, to je neupotrebljivo.
Uvek je ORIGINAL taj koji je merodavan, a ko ne ume.. nek pita!
:)
:drinks:
-
Sa portala "Na vodi"
Novi AIS uređaji za "male nautičare"
AIS - Automatski identifikacioni sistem, je obavezan deo elektonske opreme na svim brodovima preko 300 BRT, još od 2004. godine. Zadnjih par godina sve češće se sreće u kokpitima manjih brodova, jahti, pa i običnih fisherman čamaca, a postaje i obavezan deo opreme na većim regatama.
Povezan, preko razdelnika, sa VHF antenom na brodu svakih par sekundi emituje niz korisnih informacija: ime i kod broda, njegovu trenutnu poziciju, kurs i brzinu plovidbe, sa propratnim podatcima o tipu broda (kargo, tanker, jahta, radni brod...), zastavom pod kojom plovi, krajnjom destinacijom i očekivanim vremenom prispeća u odredišnu luku.
Uređaj radi na dvo-kanalnoj tehnologiji tako da u isto vreme emituje podatke sa vašeg GPS uređaja i prima informacije sa brodova iz okruženja. Svi ovi podatci su dostupni na brodskom ploteru ili PC računaru na brodu preko NMEA protokola ili preko USB priključka.
Britanska kompanija Digital Yacht je na sajmu u Dizeldorfu predstavila AIS200, najmanji i najjeftiniji uređaj ovog tipa. U novim, vrhunsko profesionalnim, tehnologijama izrade ova sprava je spakovana u kutiju 150 × 150mm i svega 37mm debljine. Košta za sada samo 200€, a AIS200-Pro uređaj koji ima i USB izlaz za računar još oko 25€.
Koliko je ceo sistem efikasan i kako to u praksi funkcioniše pogledajte na sajtu LiveShipsMap.
Svi podatci su stari maksimalno 100 sekundi, a dobijaju se preko obalskih stanica koje ih direktno prosleđuju na internet. Zbog toga nisu prikazani brodovi na okeanskim površinama, koji međusobno komuniciraju i dostavljaju podatke jedni drugima u krugu od 20nm.
Sigurno je najinteresantnije kako izgleda zona oko Roterdama gde se kreće i preko 2000 odjednom. Uostalom ceo sistem je u startu i izmišljen da bi se nekako kontrolisali i usaglašavali brodovi u Kielskom kanalu kod Hamburga.
Na Live Ships Map osim AIS podataka sa broda možete klikom na simbol broda dobiti i fotografije broda, kao i mnoge druge karakteristike.
Pored brodova koji trenutno plove možete videti i sve brodove koji su na sidru ili u marini, ako su im AIS uređaju uključeni.
Interesantno je da su na sajtu dostupni i brodovi na Dunavu do pokrivenosti stanice Budimpešta, mada je takva stanica postavljena i u Beogradu u direkciji Plovputa.
-
:yahoo:
Konačno da se vidi brod na Dunavu.
7 brodova u Budimpešti. Nije loše.
Ali opet ih nema niti jedan u Austriji!?
Verovatno ne plove, sve ugasili i otišli u švaleranje!
:good:
-
Podržao bih Duletov stav da ovde na forumu treba objavljivati informacije na našem jeziku.
A to što Mossi ukazuje na razlike u prevodu - ne treba nikoga da brine.
Od kada se u svetu radi prevodjenje s jezika na jezik još se nije dogodilo da su dva prevodioca dala identičan prevod istog originalnog teksta. To je posledica pre svega individualnosti svakog od prevodioca.
Moramo da shvatimo da nismo svi jednaki i da nemamo svi isti nivo obrazovanja, isti fond pročitanih knjiga, nemamo svi isti jezički fond... Za mnoge pojmove postoje različiti termini; istim terminima označavaju se različite stvari.
Ono što je važno kod prevodjenja to je da suština teksta mora biti jasno obrazložena. Zato nije bitno da li će neko prevodeći tekst upotrebiti izraz: "vremenski paketići" ili će reći: "vremenski intervali". Bitno je da shvatimo da u jedinici vremena postoje segmenti koji su toliko kratki da ih ljudskim čulima teško možemo razdvojiti ali ih zato tehnologijom koja je primenjena uredjaji koriste da ne smetajući jedan drugom obavljaju posao za koji su konstruisani.
Zato bih ohrabrio sve koji naidju na interesantan tekst na internetu, a koji je u vezi sa temom o kojoj razgovaramo, čak i ako poseduju elementarno znanje stranog jezika, da slobodno tekst prevedu, a tamo gde nisu sigurni koji bi izraz trebalo da upotrebe da u zagradi stave i originalan tekst. Na taj način mnogo ćemo svi pomoći onima koji ne barataju stranim jezicima, a istovremeno pružiti priliku onima koji strani jezik dobro poznaju da mogu da koriguju naše prevode.
Na taj način svi ćemo mnogo dobiti.
Zato, ponavljam, samo slobodno prevodite, izbegavajte bukvalne prevode svake reči (to često može da dovede do velikih zabuna zbog razlika u jezicima, kulturi i sl.) i imajte na umu osnovnu stvar - dajte nam smisao teksta. Ne zaboravite da uvek navedete izvor i autora teksta (ovo je važno i zbog zaštite autorskih prava, pored ostalog).
Svako koga prevedeni tekst zaintrigira ima mogućnost da i sam potraži original, postavi pitanja kada mu nešto nije jasno...
-
Bežimo u OFF, ali bih još samo ovo rekao.
Ostavite link, prema originalu.
A nek prevodi ko je dokon, prepun dobre volje ili plaćen za to.
:drinks:
-
Takođe se slažem da treba dati prevod ili prepričati ono što se postavlja u postovima, jer i sam sam slab sa engleskim jezikom,posebno kad su u pitanju stručni izrazi
-
ima li novosti ?
-
Proces implementacije u toku, postavljaju se bazne stanice, montira se oprema po brodovima...
Mi smo trenutno u procesu isporuke određene količine transpondera jednoj domaćoj transportnoj organizaciji koja je odlučila da ne čeka državu nego da sami opreme svoja plovila... Naglašavm da je u pitanju Inland Class A AIS, za komercijalna plovila...
Ja celo leto na Yastogu koristim Garmin Class B transponder i odlično mi služi za monitoring situacije na reci. Na jednom brodiću smo instalirali i Class B prijemnik i povezali ga na Garmin ploter, i rezultati su, i pored malog broja brodova koji imaju transpondere, sjajni...
-
i dobro jel trebamo da te molimo za cenu i preyentaciju ? :)
daj bre sve podatke nemoj da nas drzis na ledu , slike , cene video klipove... ako nemas javi da organizujem ekipu i da ih saljem da snimaju :good:
-
Moram da prekopam slike sa Yastoga, nisu mi ovde, da pokažem kako izgleda prikaz AIS mete.
Imali smo na sajmu na štandu uključen transponder i videle su se mete na umreženim ploterima...
-
Evo, morao sam da se registrujem...
Prema mojim saznanjima, AIS je implementiran na vecem delu toka Dunava u Srbiji.
Plovput je nosilac projekta i postoji priča da će određeni broj domaćih komercijalnih plovila (moj domen) dobiti transpoder bespovratno. Kraj priče ćemo videti kad prođe pomenutih 36 meseci.
Ko će moći da vidi sva plovila? Verovatno samo vlasti tipa lucka kapetanija, carina... a mi smrtnici nećemo imati tu privilegiju.
U Mađarskoj pozicije brodova prati Vodena Policija, nešto kao saobraćajci na vodi.
Pošto mi je pozicija brodova na Dunavu bitna za posao, tražio sam način da dođem do AIS podataka u Srbiji.
Zahvaljujući kolegama iz Mađarske, mogu da vidim koji se brodovi kreću tim sektorom, ali Srbiju ne.
Kao moguće rešenje, našao sam opciju na Marine Traffic sajtu da napravim sopstveni AIS prijemnik, a primljene podatke šaljem na net.
Jednostavnim povezivanjem DEBEG radio stanice sa računarom i preko interneta sa serverom Marine Traffic-a.
Pero Garmine,
iako me živo interesuje koja to domaća firma kupuje transpondere za svoja plovila od Vas, neću to da pitam. :)
Možete li mi na mail poslati ponudu transpondera Inland Class A AIS, koji isporučujete toj firmi?
Hvala unapred.
Pozdrav,
-
Agente :drinks:
AIS očitavanje bi trebalo da je besplatno jer definitivno utiče na bezbednost plovidbe.
Bila to bela ladja ili čamac od 5m.
Taj tvoj projekat hoće li biti javan ili samo za tvoje oči?
-
Pozdrav Mossi,
ukoliko na svom plovilu imaš AIS prijemnik, moći ćeš da vidiš sve predajnike u dometu i obrnuto, ako imas i predajnik.
To mi zvuči najlogičnije.
Što se tiče projekta, plan sam skovao jutros, i prema prikupljenom infu, trebalo bi da radi.
Obzirom da podatke nameravam da šaljem na sajt www.marinetraffic (http://www.marinetraffic). com, podatke koje prima moj prijemnik moći će da vide svi koji preko tog sajta prate kretanje brodova.
Nadam se da će i da proradi. :)
Javnost AIS podataka može da naruši privatnost brodara - prevoznika. Ne mora svako da zna odakle moj brod prevozi robu i kuda i kojom brzinom... jer bi to neko, eventualno mogao i da zloupotrebi. A zlih ljudi ima na pretek.
Mozda sam i ja nekad zzzllzzzlllzzz... :)
Meni su te informacije potrebne radi bolje organizovanosti posla, o kojem ne bih detaljisao...
Bojim se, samo da stavljanje tih podataka na uvid javnosti ne krši neke zakone... Nadam se da ne.
eto...
-
Ne mora svako da zna odakle moj brod prevozi robu i kuda i kojom brzinom... jer bi to neko, eventualno mogao i da zloupotrebi. A zlih ljudi ima na pretek.
Ne mora, ali to i onako piše na svim AIS sistemima, tako da tu nema tajne.
Kod nas je geslo: veliki Nautičari kupuju Garmin, a mali, mobilni sa Google Maps! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Znači sve OK.
Dobrodošao još jedared.
:good:
-
pa kud obrisa bre :(
ovo je zanimljio recimo
http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=6868.new#new (http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=6868.new#new)
-
Ko će moći da vidi sva plovila? Verovatno samo vlasti tipa lucka kapetanija, carina... a mi smrtnici nećemo imati tu privilegiju.
tacno sam znao ... opet kradja ... pa svugde u svetu je to besplatno samo nasi prodaju ....i koj k placamo registraciju i porez na plovila...
-
A kako moze da ti naplati ?
Mozes da imas prijemnik. To niko nikada nece naprlacivati. Verovatno ce naplacivati onima koji zele (ili ce morati) da imaju predajnik.
dule ja sa mogu preko neta da vidim brodove na misuriju ... a ne znam ni gde je taj misuri... ali meni moja drzava ne da da vidim brodove u apatinu pa da javim mosiju da je DIJEGO sa Goranchetom pored njega ... zasto ?
najcrnje je sto nasoj drzavi placamo sve vrste poreza, pa onda od tih poreza drzava napravi AIS, a posle toga da AIS nekome da taj neko meni naplati AIS koji sam ja platio ?
ej bre pa to je bre prevara, kradja sta god...
-
Mi do sad nismo imali implementirane AIS stanice. Kad sve bude postavljeno i proradi. /za koju godinu/
Moraće oni to da puste na neki od javnih AIS servisa, a nama je to dovoljno.
Samo što su naši: spori. lenji, nestručni..
I fali im novaca... po najpre.
:diablo: