Moja Ladja
E, ovako treba... => Elektro motori u nautici i ... => Temu započeo: zorter 14, 06, 2009, 09:04:43 pre podne
-
Da li neko zna kako se racuna komparacija snage elektromotora u odnosu na SUS motore. Po nekima, kolika je snaga "pente", toliko treba da bude i snaga elektromotora. Ako je tako, kako onda elektromotor od 100W pogoni camac isto tako dobro kao Tomos 4. Po proracunu Tomos 4 ima 4 ks a to je 3,25 kW (3250 W) a ide isto kao elektromotor od 100 W.
Znam da je ovih 100 W, ustvari snaga koju motor "vuce" iz akumulatora a ne snaga na elisi, ali ne znam da li je ovih 4 ks (3,25 kW) snaga na elisi ili snaga motora koja se dobija sagorevanjem benzina, i kolika je stvarna snaga na elisi. Zanima me koliku snagu bi dao elektro-motor od 2 kW, (recimo 1400 o/min), na vodi i da li bi trebalo da se redukuje s obzirom da se na vanbrodskim (pa i brodskim) motorima elisa vrti i do 3000 o/min. Na svim slikama sa net-a elisa je vezana direktno na rotor, (znaci bez reduktora). Koliko je vazan obrtni moment u ovoj prici, i da li neko zna koliki je obrtni moment (recimo T 4), da bi mogao uporediti sa obrtnim momentom elektromotora tipa Minn Kota Endura ili Sevylor Electric Trolling Motor.
Nadam se da ce neko znati odgovore na neka od ovih pitanja.
Veliki pozzzzz :good:
-
blago tebi zotere
ti nemas briga u zivotu
bas ti zavidim :good:
-
Imenjace, moja najveca briga je besparica. Ali, posto je to redovna pojava, vise me ni to ne brine. Princip je isti, sve ostalo su nijanse....
Pozzzz :good:
-
Znam samo da je kod T4 snaga 4ks na radilici do elise dodje nesto tek oko 2,5ks,sto je i razlika od ovih novih danasnjih motora kod kojih se vrsi obelezavanje na snagu koju isporucuju na elisu,tako da je recimo nova Honda od 5konja tacno skoro duplo jaca od starog T4...
-
evo da dodam ovaj link teme koju je zorter vec jednom bio zapoceo i koja ima dosta lepih informacija o e-motorima. cisto onako da se nezaboravi :drinks: :drinks:
http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=489.0
-
Da, znam za nju, (ja sam je i zapoceo, kao sto kazes) ali mi je bila zamisao diskusija o nekim zabludama i neresenim pitanjima o snazi e-motora. Mozda si u pravu, da nije trebalo da otvaram novu temu. Mozda je ovo moglo i tamo da se raspravlja.
Mogao bi admin da preseli ovo tamo. :good: :good:
-
nema veze sto postoje dve teme ...
moje licno misljenje da ja sa 100w ne bih mogao da pokrecem camac ni ptiblizno toliko dobro kao sa recimo 4konja ... jos nigde nisam video da elektro motor pokrece bilo sta na reci , mozda gresim...
-
Bilo je na YT. Ako nadjem postavljam. Izgledalo je sasvim dobro ako ne i bolje od T4. Pozzzzzzz
-
Electric Outboard first in water test (http://www.youtube.com/watch?v=VzfYAeXTOUk#ws)
-
Kap ovo je solidno brzo ali se vidi da su to dva motora veca od 100w. Pogledaj na ovom primeru kako mali motor od 40 lbs tera gumenjak brzinom od 6km/h, i to na reci (mada se ne vidi da li je uzvodno ili nizvodno).
nafukovací člun Intex seahawk II sport + elektromotor, meandry řeky Moravy (http://www.youtube.com/watch?v=kj2UJKHZkQk#)
Koliko je tacno snaga lbs u ks ili u kW?
-
uuuuu ala ovaj sa 2motora pici a i korito mu je vala dobro samo jos da resi hladjenje svega toga :lol: :taunt:
A ovaj drugi ljudi pa to nije ni camac to je za decu igraju u njemu :lol: :lol: da je stavio i mikser u vodu istom bi brzinom isao :lol: :lol:
Na malim brzinama do jedno 4-5na sat otpori vode skoro su zanemarljivi i moze da ga gura sa recimo tih 100w a da bih isao 10km bez kilovata nemoze proci jer vec otpori rastu maltene na kvadrat
Al u svakom slucaju el.motori su odlicna stvar za neku malu zajebanciju na mirnim vodama pa jos da dodjes kuci pa prikljucis akumulatore na solarne kolektrore na punjenje to bih bila prava ekologija skroz:good:
Al ko zna mozda cemo mi svi za 10god voziti ladje svoje na struju kako ovi svasta izmisljaju i prave samo kad se pogleda dokle su vec dogurali sa el.automobilima... :yes:
-
100w je 100w ili u konjima 0.135962HP.
40LBS nije snaga nego tezina i to je 18.143695kg.
Nema sanse da se s tom snagom pokrene camac na reci a 100w su jake dve malecke kaljuzne pumpe, cisto kao poredjenje. Elektromotori imaju neverovatan polazni momenat i zato sa velikom elisom mogu da se pokrenu i polako ubrzavaju kako camac ubrzava ali ipak je 100w igracka.
Tomos4 ako ima 4 konja ima 2982w ili 3kw to je deset tih motorcica od 100w
-
Marke, ta racunica je i meni poznata (osim onog LBS - da je tezina), ali mi nije jasno kako mali motorcic od 100W gura camac na reci skoro kao T4. A ispada da bi to bilo isto tek sa motorom od 3kW. Mnoge velike komercijalne brodove pogone elektromotori (to je cinjenica) ali ne znam kako, kad bi to trebali da budu motori od nekoliko stotina KW. Pokusavam da zamislim njihove gabarite, i ne mogu. Samo oni bi bili veci nego ceo brod. Koji agregati ih pogone, a sta pogoni te agregate? Sve su to pitanja, ako je potrebna istovetna snaga motora (elektro i SUS). Ovde izgleda presudnu ulogu ima obrtni moment pa je i racunica odnosa snaga u korist elektromotora. Pa zato elktromotor manje snage moze da uradi isto sto i SUS (SA UNUTRASNJIM SAGOREVANJEM) motor. Zar Akin ili Roncev brod ne bi mogao (po snazi) da potera neki elektromotor od 5-6kW, a ne od 50-60 koliki su vec. To su bila pitanja na koja sam trazio odgovor.
Veliki pozzzzzz. :good:
-
Oznaka LBS je za osnovnu americku i englesku meru za tezinu ili POUND a to je ugrubo oko pola kile. Na filmu se vidi da pokazuju drzac/nosac motora i da je za tezinu motora od max 40lbs ili 18kg. Odakle ideja da je motor 100w ne znam ali kod ovih elektro motora sam motor je ispred elise u kucistu nalik granati a na vrhu rucke su samo komande i regulator struje.
-
Sve velike dizel lokomotive i neke brodove pokrecu elektromotori jednosmerne struje kojima struju daju generatori koje pokrecu dizel motori.
Ovo Izgleda ludo ali je vrlo prakticno:
Motor vrti generator a onda se struja sprovede do elektromotora koji vrti elisu.
Dizel motori tako rade stabilno bez udara pri promeni opterecenja jer ih peglaju generatori i elektromotori. Po prirodi stvari elektromotor jednosmerne struje radi i kao menjac jer pri pokretanju ima ogroman obrtni momenat koji srazmerno brzini opada.
Ne mora se praviti menjac za ogromne snage koji je kabast i tezak vec se preklapanjem motora na red i paralelno dobija potreban odnos snage i brzine a elektronska regulacija omogucuje sve potrebne promene bez obrtnih delova.
-
Marke, sve ovo znam (radio sam na zeleznici 9 god. i ko zna koliko puta bio u lokomotivi elektro vuce a i u servisu). Zato i kazem, koliki bi bili motori na brodovima kad im treba i agregat i motor koji bi pogonio agregat. Za motore tipa minn kota mi je poznato da je motor uronjen u vodu a gore je samo kontrola i komande. sve sam to video na ovom sajtu:
http://www.e-vozila.com/forum/viewforum.php?f=4&sid=3e1d643ac48da447cb2635dc9b8cdd11 (http://www.e-vozila.com/forum/viewforum.php?f=4&sid=3e1d643ac48da447cb2635dc9b8cdd11)
jbg setio sam se da je anglosanksonska mera za tezinu POUND ali sam zaboravio jer je cesca u upotrebi FUNT-a, a ona je negde oko (cini mi se) 240g.
Inace sam i ja imao ideju da na ovaj sistem lokomotive pogonim moj splav, posto imam jedan anlaser od 1800W preradjen na lezajeve umesto piksni, i to na 12V. Jedino jos generator da nadjem pa da ga "uzupcim" u neki manji motor.
Ako nesto nadjem, mozda i realizujem ovu ideju.
Pozzzzzzzzz
-
Oznaka LBS je za osnovnu americku i englesku meru za tezinu ili POUND a to je ugrubo oko pola kile. Na filmu se vidi da pokazuju drzac/nosac motora i da je za tezinu motora od max 40lbs ili 18kg. Odakle ideja da je motor 100w ne znam ali kod ovih elektro motora sam motor je ispred elise u kucistu nalik granati a na vrhu rucke su samo komande i regulator struje.
:stop:
:nono:
Ne znam odkud ideja da postoji osnovna americka mera za tezinu. Lb nije skracenica za funtu (pound) nego za libru. LBS je skracenica za libras (mnozina). 1 libra iznosi tacno 0.45359237 kilograma. Da, da, dragi Marke, znam da ces mi sada reci da su funta i libra isto, ali ako jeste zasto su na londonskoj pijaci pomorandze merene u librama, a banane u funtama i cemu onda izraz libras pondo koji ne potice iz amerike, kako ti mislis, vec iz starog Rima. :lol: :lol: :lol: Ajd sad kad si vec tako pametan. I gde si tu jos funte sterlinga, zasto amerikanci prikazuju silu u lbf i kakve to veze ima sa kilopondima u sistemu mera koji je stariji od sjedinjenih drzava, a kod nas se koristio do skora (relativno). :drinks: :drinks: :drinks:
-
Ne pravim se pametan nego koristim pound i znam sta je lbs a kome treba moze da nadje sve mere i konverzije na ovom sajtu:
Funte sterlinga su mera za srebro.
Nisam se udubljivao zasto Ameri silu racunaju u lbf ali tako je.
http://www.digitaldutch.com/unitconverter/
Mass: lbs=Pounds (UK&US) 1lbs=0.453592kg
Energy: ft lbf= foot pound force 1ft lbf= 1.355818Joules
Force: lbf = pound force 1lbf=0.453592kg force
Libra kao naziv se moze naci samo na sajtovima na spanskom tako da nisam siguran sta znaci ali 1KG je 2.2libre. Isto kao i POUND.
I na ovim sajtovima mozete procitati da je Pound oznacen sa (LB)
http://www.healthyweightforum.org/eng/converter.asp
http://www.convertunits.com/from/lb/to/kg
http://www.abcfarma.net/conver.shtml
A za pomorandze, banane i kelerabe na kvantasu ima svega toga.
-
:stop: :nono:
Ne znam odkud ideja da postoji osnovna americka mera za tezinu. Lb nije skracenica za funtu (pound) nego za libru. LBS je skracenica za libras (mnozina). 1 libra iznosi tacno 0.45359237 kilograma. Da, da, dragi Marke, znam da ces mi sada reci da su funta i libra isto, ali ako jeste zasto su na londonskoj pijaci pomorandze merene u librama, a banane u funtama i cemu onda izraz libras pondo koji ne potice iz amerike, kako ti mislis, vec iz starog Rima. :lol: :lol: :lol: Ajd sad kad si vec tako pametan. I gde si tu jos funte sterlinga, zasto amerikanci prikazuju silu u lbf i kakve to veze ima sa kilopondima u sistemu mera koji je stariji od sjedinjenih drzava, a kod nas se koristio do skora (relativno). :drinks: :drinks: :drinks:
Bogami si se ti pravio pametan, a ispao... ono drugo, da se ne vredjamo...
Funta tezine, odnosno pound je osnovna engleska/americka ili imperijalna mera za tezinu. Nase mere su metricke.
Jedna funta iznosi koliko si rekao (tacno toliko), ali se obelezava LB. Inace, skracenica je od libra i preuzeta je jos od Rimljana,
gde je iznosila nesto preko 320 gr. Otud i libras pondo, a oznacava zapravo dve stvari: libras je vaga sa tasovima, a pondo je funta, to smo apsolvirali.
Za libru sterlinga si dobio odgovor.
LBF je mera za silu i oznacava silu koju gravitacija vrsi na jednu funtu tezine, na povrsini zemlje, odatle i ime libra force, odnosno lbf...
Ovo za banane i pomorandze ne zavredjuje odgovor, al' lepo ti kaze Marke: ISTO. Libra i funta su ISTO.
Kad se u trgovini po imperijalnim merama oznacavaju cene na veliko, oznacavaju se OBE mere:
Fruit Units pesos cents at grocery
Banana Pound/Libra 275 11 cents 38 cents
Oranges (naranja) Pound/Libra 275 11 cents 99 cents
Da nije bilo too many :drinks: :drinks: :drinks: pre nego sto si poceo da prozivas Marketa?
:taunt:
-
Pa momci u Srbiji vam je ovako.
Mera za sve i svakoga je evro od kako se pojavio i bez obzira što je najmladja jedninica svih načina odmeravanja i premeravanja niko nema dilemu oko toga da je najznačajnija.
:lol: :friends: :good:
Kralju!
-
Pa momci u Srbiji vam je ovako.
Mera za sve i svakoga je evro od kako se pojavio i bez obzira što je najmladja jedninica svih načina odmeravanja i premeravanja niko nema dilemu oko toga da je najznačajnija. Manite se libri u funti. Polovini nije jasno a drugu polovinu je baš briga. Dajte vi nama proračun kakav mamac bi bio primenjiv na ovaj vodostaj a da ga primeti nešto veće od peša.
Školska godina je završena i svi bi na odmor a ne pred table. Pustite mozak na "otavu" i zabavite se veslima, plivanjem i uživanjem.
A zorter bi trebao da vreme koje provodi kraj save potroši na šetnju i rekreaciju umešto što zamara svoj mozak pitanjima o tome gde je kraj kosmosa. :)
Davno je bilo to vreme kada se trebalo preslišavati pre sutrašnjeg pismenog.
Ili je u pitanju ona narodna - "Dokon pop i jariće krsti" .
Izvini ali sto posto sam siguran da ti ta toliko neophodna komparacija motora nije značajna u zivotu niti ćeš joj ikada naći praktičnu primenu.
e ovo ti je za medalju
:drinks: :good:
-
Odgovoricu na ovaj nacin:
-
A onaj ko nema odgovor, ne treba ni da se javlja. Pozzzzz :good: :drinks:
-
mushu, ja sam pokusao samo da nadjem komparaciju izmedju malih motora od 100W i pente od 3,5-4 ks. Izgleda mi da im je snaga na vodi skoro ista. Pa se pitam da li bi (po prostoj racunici, mada nikad nije prosta), e-motor od 3kW imao efekat na vodi kao vanbrodski motor od 120ks (90kW), (posto je otprike odnos 1:30 u snazi iskazanoj u W). Posto sam slusao price da je isto 3kW elektromotora kao i 3kW penta. Siguran sam da je snaga e-motora od 3kW veca od snage T4 koji ima 4ks, t.j. 3 kW. Jer je mnogo lakse montirati, kao brodski, e-motor od 3 kW, nego od 120 ks. Bar je gabaritno manji, a agregat moze biti bilo gde na brodu. Jos ako je trofazni, ne treba ni kopca. Pa ne ugradjuju se dzaba u ogromne brodove i plovne sisteme. Recimo za platformu koju bih da gradim (u obliku katamarana, 8-9 metara duzine a 3,5-4 metra sirine) mi je lakse da nadjem e-motor od 1 kW nego brodski motor od 40 ks. A i ne bi bio u sistemu za oporezivanje jer je manji od 7,3kW. Agregat od 1kW nije skup, ne trosi mnogo i mislim da bi imao efekta, a e-motor moze da se montira pod uglom koji ima osovinski vod bez ikakvih problema. Cak ima i monofaznih e-motora koji mogu lako da menjaju smer. Jedino sto je kod trofaznih motora lako menjati brzinu a da ne gube snagu. Eto to su neka moja razmisljanja, pa sam zeleo da ih podelim sa vama koji nesto znate ili zelite da razgovarate na ovu temu.
Pozzzzzzz :good:
-
znam da je kw svugde isti , ali na svim youtube klipovima mi se cini da su el motori nekako jaci od obicnih... znam da bi to bio perpertum mobile ali takav mi je utisak....
-
znam da je kw svugde isti , ali na svim youtube klipovima mi se cini da su el motori nekako jaci od obicnih... znam da bi to bio perpertum mobile ali takav mi je utisak....
Kap, kolega s posla (inace profesionalni ronioc) je prosle godine radio u Egiptu i na Kaspijskom moru neke cevovode, i na pucinu ih je vozio sluzbeni katamaran pogonjen elektromotorom od 50 kW. Inace je to brod (video sam slike) koji prima 250 putnika, i ogroman je. Na snimku izgleda kao da ce svakog momenta da izglisira. Brzina za divljenje. Po njegovoj prici, u razgovoru sa ljudima koji ga voze, je da je mnogo ekonomicniji od obicnih motora, a i da im je snaga i velicina mnogo manja od motora koji bi morali da se ugrade a da brod ima iste performanse. Zato mislim da to ipak nije perpetummobile, vec da je to stvarnost. Samo kako to prilagoditi nasim uslovima i plateznoj moci. Pozzzzz :good: :drinks:
P.S.
Posto snaga jeste uvek ista (1W je uvek 1W), zato mislim da ovde presudnu ulogu ima obrni moment motora koji ide u korist elektromotora, pa zato i daju bolje rezultate.
-
zorter izgleda da si delimicno u pravu....
pogledaj ovaj link
http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/producte/10001/-1/10001/265316/377%20710/0/electric%20motor/Primary%20Search/mode%20matchallpartial/0/0?N=377%20710&Ne=0&Ntt=electric%20motor&Ntk=Primary%20Search&Ntx=mode%20matchallpartial&Nao=0&Ns=0&keyword=electric%20motor&isLTokenURL=true&storeNum=5005&subdeptNum=10&classNum=820 (http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/producte/10001/-1/10001/265316/377%20710/0/electric%20motor/Primary%20Search/mode%20matchallpartial/0/0?N=377%20710&Ne=0&Ntt=electric%20motor&Ntk=Primary%20Search&Ntx=mode%20matchallpartial&Nao=0&Ns=0&keyword=electric%20motor&isLTokenURL=true&storeNum=5005&subdeptNum=10&classNum=820)
* Input Power Watts, 400; Volts: 14.8
* Output Power Watts: 175W (Comparable to 1 HP)
* Static Thrust: 40lbf.
* Integrated Battery: 300 Wh LIMA
* LIMA Battery Life: Up to two hours
* Prop Size: 12 x 10
* Steering Type: Telescoping twist tiller
* Gearing: F-R continuous, variable
* Weight: Short Shaft—25lb.; Long Shaft—26.5lb.
e sad da li ovo znaci 175w kada se uporedi sa 1konjskom snagom ili to znaci da je ovih 175w u rangu 1 konjske snage
Torqeedo Electric Outboard Motors Part II (http://www.youtube.com/watch?v=kquro8L9t58#)
121 funta je 6 konja po njima
Torqeedo Cruise 2.0 Electric Outboard Motor Overview (http://www.youtube.com/watch?v=9ayw3qQwaaA&feature=related#)
2kw elektricnog je 6hp benzinca
http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=11643 (http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=11643)
-
.......
2kw elektricnog je 6hp benzinca
http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=11643
Upravo to i pricam: 6HP ili KS je ustvari 4,5kW, a on to postize sa elektromotorom od 2kW.
-
znaci agregat koji imam 0d 750 wati i stavim busilicu od 700w (220v) i imam 2hp nije losa fora za parkiranje :)
-
znaci agregat koji imam 0d 750 wati i stavim busilicu od 700w (220v) i imam 2hp nije losa fora za parkiranje :)
Teoretski to bi moglo posto taj motor ima tiristorsku regulaciju brzine. E sad, koliko dugo taj motor moze da radi pod opterecenjem bez hladjenja ??? . Ako bi obezbedio dobro hladjenje i pravu elisu (nekako su mi cudnog oblika elise za e-motore), sigurno bi moglo da radi. Ali kombinacija "pravog" motora i izvora napajanja je sasvim ok. Pozzzz
-
mozda bi trebalo razmisliti i o parnom pogonu
ipak je on najduze u upotrebi
uostalom na vodi si a drveca svuda oko tebe
milina
-
mozda bi trebalo razmisliti i o parnom pogonu
ipak je on najduze u upotrebi
uostalom na vodi si a drveca svuda oko tebe
milina
:good: :drinks:
-
Ne pravim se pametan nego koristim pound i znam sta je lbs a kome treba moze da nadje sve mere i konverzije na ovom sajtu:
Funte sterlinga su mera za srebro.
Nisam se udubljivao zasto Ameri silu racunaju u lbf ali tako je.
http://www.digitaldutch.com/unitconverter/
Mass: lbs=Pounds (UK&US) 1lbs=0.453592kg
Energy: ft lbf= foot pound force 1ft lbf= 1.355818Joules
Force: lbf = pound force 1lbf=0.453592kg force
Libra kao naziv se moze naci samo na sajtovima na spanskom tako da nisam siguran sta znaci ali 1KG je 2.2libre. Isto kao i POUND.
I na ovim sajtovima mozete procitati da je Pound oznacen sa (LB)
http://www.healthyweightforum.org/eng/converter.asp
http://www.convertunits.com/from/lb/to/kg
http://www.abcfarma.net/conver.shtml
A za pomorandze, banane i kelerabe na kvantasu ima svega toga.
Ih bre marke, pa post je bio cista zajebancja, zar svi ovi smajliji i piva ne ukazuju na to?
Zao mi je sto se shvatilo preozbiljno, ali bar se guglalo :lol: :lol: :lol: i dobili smo odlican odgovor od Duleta.
Pozz
PS. A za pomorandze i banane je ziva istina, ista tezga, isti rukopis, a razlicite oznake. Ali to su Englezi...
-
Nema ljutnje nego zbunjuje ljude pa reko da rascistimo da se ne zbunjuju, a inace te su americke mere nocna mora i njima samima ali nikako da predju u metricki sistem.
Probao sam da im objasnim koliko je prostije i zadao im da izracunaju koliko ce biti teska neka kolicina vode u bazenu odredjenih dimenzija a neka sami izaberu dimenzije da im bude laksi zadatak. Ubise se pretvarajuci duzne Fite i ince u kubne, pa onda koliko tu ima galona i oza pa koliko je galon vode tezak u poundima. Ja im kazem metar sa metar je kubni metar to je 1000l ilio jedna tona tezine. E ali tona nije 1000kg rekose nego 950 kg a metricka tona je 1000kg. E tu sam naucio i da je nasa tona "metricka".
-
Elwektromotor jeste efikasniji i stepen iskoristivosti mu je i do 95% a kod OTO ili dizela 60 -70%max. Osim toga linerano radi ne treba menjac i tu nema gubitke takodje. Odlican obrtni moment je prednost takodje ali - uvek ima neko ali. Motor koji radi kao generator opet ukljuci sve one mane jer za 100w struje koje daje treba jaci benzinski motor plus tezina akumulatora plus goriva plus hladjenje motora generatora i el. motora plus trenje u motoru generatoru i el. motoru. Plus regulacija motora i generatora pa onda i regulacija samog motora.
Inace uglavnom se treba oijentisati na jednosmerne motore ali i monofazni nemaju problem sa obrtanjem smera samo se zamene izvodi statora u odnosu na rotor i fura u rikverc kao na busilici. Jedino su smetnje od kolektorskih cetkica problem ali se da resiti. Inace nije to bas toliko bolje na duge staze - tezina i prostor kao i ceste zamene akumulatora i cena kvare pricu..... Ali je lepo kad jezdi u tisini bez auspuha.
-
Pa znas kako, sve te mere imaju neko logicno objasnjenje, verovatno nas, a i njih malo buni to sto od malena koristimo samo jedan sistem mera. Ali najjace je kad me je na polaganju kapetan pitao kolika je nauticka milja i kako je odredjena :lol: :lol: :lol: :lol: zinuo je od cuda sto je neko znao odgovor, a ja ne znam ni gde sam to cuo.
Ajd uzdravlje,
-
Inace nije to bas toliko bolje na duge staze - tezina i prostor kao i ceste zamene akumulatora i cena kvare pricu..... Ali je lepo kad jezdi u tisini bez auspuha.
ma naravno ali mi dobro zvuci za male manevre prilikom parkiranja...
-
Otvaram novu temu: Propulzija na nuklearni pogon.Obzirom da se radi o,u danasnjim uslovima bezbednoj vrsti pogona,a iznad svega malom potrosacu ( za pokretanje broda od 20-ak tona sa mini nuklearnim reaktorom,1 gram plutonijuma je dovoljan za 20 god.voznje!Mislim da bi ova tema (pre svega zbog svoje ekonomicnosti) bila vrlo interesantna malim nauticarima.Za pocetak,evo linka sa osnovnim podacima:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/eng/reactor.html :heat:
-
Otvaram novu temu: Propulzija na nuklearni pogon.Obzirom da se radi o,u danasnjim uslovima bezbednoj vrsti pogona,a iznad svega malom potrosacu ( za pokretanje broda od 20-ak tona sa mini nuklearnim reaktorom,1 gram plutonijuma je dovoljan za 20 god.voznje!Mislim da bi ova tema (pre svega zbog svoje ekonomicnosti) bila vrlo interesantna malim nauticarima.Za pocetak,evo linka sa osnovnim podacima:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/eng/reactor.html :heat:
Otvori novu temu za polemisanje ove vrste. Ja nisam zainteresovan pa se necu javljati sto bi i tebi savetovao, ako ne zelis da uzmes ucesce u ovim razgovorima. Pozzzz
-
Otvaram novu temu: Propulzija na nuklearni pogon.Obzirom da se radi o,u danasnjim uslovima bezbednoj vrsti pogona,a iznad svega malom potrosacu ( za pokretanje broda od 20-ak tona sa mini nuklearnim reaktorom,1 gram plutonijuma je dovoljan za 20 god.voznje!Mislim da bi ova tema (pre svega zbog svoje ekonomicnosti) bila vrlo interesantna malim nauticarima.Za pocetak,evo linka sa osnovnim podacima:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/eng/reactor.html :heat:
ma ja mislim da je to nemoguce
osim ako nije moguce :)
-
.......
2kw elektricnog je 6hp benzinca
http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=11643 (http://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=11643)
Upravo to i pricam: 6HP ili KS je ustvari 4,5kW, a on to postize sa elektromotorom od 2kW.
I jeste i nije.
Snaga je samo sposobnost nekog sistema da izvrši određeni rad, a ova dva sistema imaju potpuno različite karakteristike i taj rad obavljaju na različite načine.
DC motor ima konstantan momenat na skoro svim obrtajima i svoju nazivnu snagu može razviti i na 100 i na 1000 obrtaja. SUS razvija svoju nazivnu snagu (pa time i momenat) samo u relativno uskom opsegu broja obrtaja i to čini tu razliku koja se oseća u pogonu čamca. Dok je SUS-u potrebno da se zajuri i dostigne svoju optimalnu brzinu, čamac pogonjen DC motor prosto jurne iz mesta.
Električni pogon ima potpuno drugu filozofiju i koristi potpuno drugačije elise od vanbrodskih motora. Ove elise mu obezbeđuju veću efikasnost i daju dodatnu prednost u odnosu na SUS.
To naravno ne znači da DC motor od 100W može da goni čamac isto kao i SUS od 4000W. Ni slučajno. Na kraju krajeva, KW je KW a elisi je manje više svejedno odakle dolaze.
-
Cekaj bre Dule, nesto se tu ne uklapa.
Ti imas ideju da energiju dobijenu sagorevanjem benzina u SUS motoru preko generatora na osovini (agregata) skladisis u baterije, a da je onda iz baterija koristis za napajanje elektromotora vezanog za elisu. Tu nesto ne stima. Provericu ti to, ali ja mislim da ta ideja nema smisla. Mislim da ces tako potrositi vise benzina nego da koristis 4T motor nove generacije za klasican pogon.
To bi mozda bilo isplativo ako bi baterije punio iz mreze EPS. Samo pitanje je koliko je i to isplativo s obzirom da bi verovatno bio u crvenoj tarifi.
Prica o peglici na struju ima smisla samo zato sto je maks brzina oko 50 km/h.
-
Dule, ja nisam inzenjer elektrotehnike pa zato posmatram kretanje energije kroz sistem i to meni u ovom trenutku ne pije vodu. Prihvatam da je to mozda zato sto nisam iz te struke. Provericu to u utorak sa profesionalcima, pa javljam njihovo misljenje i probleme koji se mogu ocekivati.
Reci mi samo jel ti na osnovu tabele sa onog linka pretpostavljas da bi motor od 10kw imao iste performanse kao tvoj sadasnji pogon ili je to sigurno tako.
Koliko konja ima ovaj tvoj motor sto trosi 15l/h?
-
Ja sam uveren da je tako kako Dule kaze, samo me buni informacija da ce agregat/generator trositi 1,5L na sat rada. Da li ce motor od 10 HP (7,5kW) moci da pokrece generator od 15kW. U praznom hodu hoce sigurno, ali kad je opterecen, .... tu se bojim da ce imati snage da ga "vrti" punom snagom. Mada je cinjenica i ovo sto Dule kaze za tramvaje. I to je tako. Elektromotori imaju bolji (iskoristiviji) obrtni moment i zato su "bolji" za sve vrste pogona gde god mogu da se upotrebe.
Na kraju krajeva pa i vozovi su odavno presli na elektrovucu iz istih razloga. A i danasnji plovni sistemi, da ne kazem prekookenaski brodovi, koriste ovaj nacin pogona.
Ova dilema je i mene odavno "mucila". Ne samo koja snaga elektromotora je potrebna da pogoni plovilo, vec i uopsteno "da li ima smisla razmisljati o promeni nacina pogona plovila".
Ali zahvaljujuci ovoj nasoj drzavi i nacinu obracuna poreza i takse na upotrebu dobara, ne da nema smisla, vec je velika potreba izvrsiti preinaku i prelazak na elektro pogon.
I ja sam, da budem skroman, te davne 1992-1995. god izvrsio preinaku jednog motocikla (Tomos APN4), tako sto sam skinuo motor jer nisam mogao placati litru goriva 5 DM, a umesto njega ubacio jedan preradjen anlaser, snage 1,2kW, da bih sa njim isao na posao i zavrsavao poslove po gradu. Radijus kretanja mi je bio oko 20 km, sa akumulatorom od 55Ah.
Sve u svemu, cak i da se ne pravi zaliha energije (da se ne kupuju akumulatori za "spremiste" energije), vec da se ima samo jedan za ostale, klasicne potrosace, svetla, radio, TV, kompjuter, frizider........ velika dobit je u hibridnom pogonu.
Prilikom registracije plovila, da je agregat i vece snage od starog pogonskog motora, niko ga nece gledati ni pitati koje je snage. Pogledace samo snagu elektromotora i nju ce upisati u plovidbenu dozvolu, i prema njemu ce naplatiti taksu na upotrebu dobara, a to je vec OGROMNA usteda.
:good: :good: :good:
-
Ja sam uveren da je tako kako Dule kaze, samo me buni informacija da ce agregat/generator trositi 1,5L na sat rada. Da li ce motor od 10 HP (7,5kW) moci da pokrece generator od 15kW.
Pa upravo to i vidim kao problem, sve ostalo je dokazano u praksi.
Koliko sam video na netu nov Hondin agregat od 5.5kw (rated) trosi vise od galona na sat, pogoni ga jednocilindricni motor od 13HP. Ne razumem se, ali ako dobro shvatam za autonomiju od oko 2h rada motora od 10KW (baterija od 20KWh) trebace oko 15l benzina. Problem je i taj sto je potrosnja struje veca od proizvodnje, pa se moraju praviti pauze za dopunjavanje baterije. Usteda jeste u odnosu na sadasnjih 15l/h, ali je pitanje da li su performanse motora slicne ili je za to potreban jaci elektromotor.
http://www.hondapowerequipment.com/products/modeldetail.aspx?page=modeldetail§ion=P2GG&modelname=EM6500S&modelid=EM6500SX1A (http://www.hondapowerequipment.com/products/modeldetail.aspx?page=modeldetail§ion=P2GG&modelname=EM6500S&modelid=EM6500SX1A)
EM6500S Specifications
Engine Honda GX390
Displacement 389cc
AC Output 120/240V 6500W max. (54.1/27.1A) 5500W rated (45.8/22.9A)
Receptacles 20A 125V Duplex (2), 30A 125V Locking Plug, 30A 125/250V Locking Plug
DC Output 12V, 100W (8.3A)
Starting System Recoil, electric
Fuel Tank Capacity 6.6 gal.
Run Time per Tankful 5.3 hrs. @ rated load, 10 hrs. @ 1/2 load
Dimensions (L x W x H) 41.9" x 27.2" x 29.2"
Noise Level 75 dB @ rated load
Dry Weight 227 lbs.
Residential Warranty 3 Years
Commercial Warranty 3 Years
PS. Briggs & Stratton 30207 od 10KW pokrece motor od 18HP, nisam nasao potrosnju.
-
Barba, nama potrebe za pauzama jer se napon sa generatora odmah ispravlja i "salje" na motor (naravno ako su istog napona). Baterije, u ovom slucaju sluze samo da ima rezervne energije ili da voznja bude bezsumna. Zato je pozeljno imati motore istog napona kao napon koji daje agregat/generator.
Koliko sam ja razumeo, nije poenta u ustedi goriva, vec u ustedi na registraciji/porezu, a taj novac preusmeriti na gorivo.
Po meni, (a ne mora da znaci da sam u pravu), najbolja kombinacija je trofazni elektromotor, jer se lako menja smer pa se tim gubi potreba za kopcom (ali ne i za reduktorom), za akumulatorima koji su takodje skupi i imaju vek trajanja, (svakih 5-6 godina kupovina nove garniture), a i trofazne bezsumne agregate je lako naci jer ih ima u serijskoj proizvodnji.
:good: :drinks:
-
Cekaj bre zorter, ako je agregat 5.5 KW, a EMotor 10 KW, kako to moze da se uveze bez skladistenja energije?
Inace, ako je ideja samo da se preveslaju dahije to itekako ima smisla. Kazes da punis bateriiu na solarnu plocu ili na uticnicu i teraj. A ako pitaju u cemu je smisao da je autonomija samo 20 min. ti im lepo objasnis da to nije njihov problem i da nema zakona o autonomiji plovila. prc... :taunt:
Ima tu jos jedna stvar. Dule puno prelazi svojim camcem, pa se moze desiti da gorivo potroseno u agregatu, na godisnjem nivou, bude skuplje od poreza i goriva za sadasnji pogon. Da ne bude skuplja dara nego mera.
-
Barba, ja nisam govorio o Dulovoj kombinaciji vec uopsteno, kao principu. Naravno da ne moze generator manji od motora. Cak, sta vise, pozeljno je da generator bude bar 20% vece snage od motora da se ne bi pregrejavao. Uvek je dobro imati rezerve snage.
Koliko sam ja razumeo Dule planira SUS motor od 10HP (7,5kW) da pogoni generator od 15kW, a koristice elektromotor od 10kW za pogon ladje. Sve ovo pije vodu i kao kombinacija ima smisla, ali samo kao kombinacija. Snaga SUS motora sa potrosnjom od 1,5L goriva i generatora od 15kW mi je nesto nelogicno. Licno mislim da je nemoguce sa potrosnjom 1,5L goriva na 10 HP pogoniti generator od 15kW i na njemu dobiti punu snagu u opterecenju. Mozda je 15L goriva u pitanju a ne 1,5L. Negde mu se verovatno potkrala greska, ili u kucanju ili u nekom podatku na netu gde je trazio podatke. A mozda je u pitanju kombinacija istovremenog rada generatora i baterija. U celoj ovoj kombinaciji fali jedan logican detalj pa da sve bude OK. No, to cemo resiti kad se Dule javi.
Pozzzzz :good: :drinks:
-
Disel motor recimo Lombardini LDA450-10 ks troši 1.7 l/h na 3000 o/min. a LDA 515-12 ks na 3000 o/min troši 1.9 l/h. Ove informacije su tačne ali da li može da gura agragat od 15 KW to ne znam ali verujem da Dule ne priča napamet. Još nešto ovi motori su sa vazdušnim hladjenjem i imaju protok vazduha 9000 l/h na 3000 o/min pa je neophodno dovesti hladan vazduh u prostor u kome se nalaze tako da od dobre zvučne izolacije skoro da nema ništa. Sad videh da 15 kw agregat ima motor od 26 ks na 3600 o/min. Dule
-
Evo linka ka jednom 15 KW generatoru. Potrosnja je 1.6 galona na sat za 1/2 opterecenja. Ajd da pretpostavimo da bi bila 2 galona na 2/3 (10KW) i da damo malo preticanja, potrosnja je 8 l/h. Mnogo bolje nego sadasnjih 15 l/h i nema poreza.
http://www.generatorjoe.net/zGNPR-015T103.html (http://www.generatorjoe.net/zGNPR-015T103.html)
Samo da nam Dule jos kaze kolika je snaga njegovog sadasnjeg motora i da li je elektromotor od 10KW dostojna zamena, jer meni i dalje ne stima varijanta da mehanicku energiju pretvorimo u elektricnu, pa tu elektricnu vratimo u mehanicku i dobijemo mnogo bolje karakteristike, tj. vise energije!? Ali ko zna struja je to, brza je i mrzi seljake. :)
Generalno, ako ovo ovako funkcionise ladja sa EM od 10 KW bi trosila 8 l/h na punom gasu, imali bi ogromnu rezervu snage za punjenje akumulatora i ostale potrosace (doduse uz povecanje potrosnje ali OK) i ne bi bila u poreznoj kategoriji. Fenomenalno. Jas samo da u utorak i strucnjaci potvrde da je ovo na ovaj nacin moguce i olala, eto meni mogucnosti da ipak plovim ladjom od 8-9 m.
-
Barba e sad si dosao na ono pravo. Upravo je tako. Sad je i potrosnja goriva logicna. Inace je Dule imao dva dizel motora po 135 HP. Ali, koristio je uglavnom samo jedan jer mu nije bilo potrebno da glisira. Za deplasmansku voznju je dovoljan jedan, i trosio je 15L nafte (dizela) na sat, a mogao je da predje 15km. To isto sada dobija sa 8L a snaga motora je 10kW. E sad, u poreskoj olaksici je to: za dizelasa je trebalo da plati 138.000 din a za ellektro treba 15000 din.
Ogromna razlika moras priznati.
A sto se snage elktromotora tice, ovde ne igra ulogu snaga vec obrtni moment motora a on je u korist elektromotora.
Rekoh vec, zato su i zeleznice presle sa dizel na elektro vucu.
:good: :good: :good:
-
:good: :good: :good:
Ma nisi ti nikakav pop, vec covek koji zna sta hoce i sta moze.
:good: :drinks: :good:
-
Mislim da necu biti neskroman ako kazem da sam (mozda jedini) znao rezultat poduhvata.
:good: RESPECT :good:
-
dule cekam rezultate exploatacije i u novu ladju stavljam el motor :good:
-
Bravo Dule, ako sam dobro shvatio, na osnovu testa, cenis da ce elektromotor od 15KW, tj. dva od 7.5 KW terati Azimuta 5 km/h uz Dunav. To jeste super. Kolika ti je sadasnja brzina sa ovih 135HP, cisto da imamo neki odnos snaga.
Ja planiram da, ako ostanem u Srbiji, pravim ladju od 8-9m, a mislio sam da je pogonim sa 40 HP vanbrodskim motorom. Ti rece da si sa 7.5 KW dobio iste rezultate kao sa 60 HP vanbrodskim. To znaci da bih ja komotno mogao da idem na 5.5 KW. Isti onaj motor koji je ugradjen u peglicu sa onog hrvatskog foruma. 5.5 KW bih bez problema onda mogao da napajam pominjanim jednocilindricnim agregatom. Gledajuci slicne agregate po netu, gde je kategorisana potrosnja za puno opterecenje i 1/2 opterecenja, cenim da je njegova potrosnja oko 3-4 l/h za puno opterecenje. Imao bi i lepu rezervu snage od 2.5 KW. Extra, cak mi ne treba ni veliki rezervoar.
A zorter bi trebao da vreme koje provodi kraj save potroši na šetnju i rekreaciju umešto što zamara svoj mozak pitanjima o tome gde je kraj kosmosa. :)
Davno je bilo to vreme kada se trebalo preslišavati pre sutrašnjeg pismenog.
Ili je u pitanju ona narodna - "Dokon pop i jariće krsti" .
Izvini ali sto posto sam siguran da ti ta toliko neophodna komparacija motora nije značajna u zivotu niti ćeš joj ikada naći praktičnu primenu.
Boga mi Dule, opasno si se ogresio o Zortera... :) :) :drinks:
Za ovu primenu motora bravo Dule u svakom slucaju, ali bravo i Zorter. :friends:
-
Da je to moguce, mogli bi da razbucamo bilo koji vanbrodski motor od 10HP, vezemo ga za generator i dobijemo 7.5 KW, za generator vezemo elektromotor od 7.5 KW, a za njega elisu. I sta? Imamo pogon koji je pandam motoru od 60 HP. Da li to ima smisla.
-
............
Za ovu primenu motora bravo Dule u svakom slucaju, ali bravo i Zorter. :friends:
Hvala Barba, drago mi je da sam bar nekog uverio da ovo sve moze. A posle ovoga sa Dulom mislim da ce ih biti jos!!! :good: :drinks:
-
Bice , bice
-
posto od duletove prvobitne ideje da se izbegne porez i smrad nafte ( tegljenje iste) ostade samo pola(porez)
neznam cemu svrha tih elektromotora kad bi dva dmb motora terala camac sigurno brze od 5kmh a trosila bi 10X manje od dosadasnjih i verovatno manje i od agregata :)
-
posto od duletove prvobitne ideje da se izbegne porez i smrad nafte ( tegljenje iste) ostade samo pola(porez)
neznam cemu svrha tih elektromotora kad bi dva dmb motora terala camac sigurno brze od 5kmh a trosila bi 10X manje od dosadasnjih i verovatno manje i od agregata :)
Uze mi reč iz usta :)
-
Mora neko biti i kontras!!! :diablo:
-
Ne to nije tacno, sa DMB-om ne bi nista dobio. Efikasnost motora sa klasicnim pogonom je svega 15%, a efikasnost elektromotora je 50%. to znaci da je odnos motora 1:3,3. Tj elektromotor od 30kW moze da zameni ovog dizelasa od 135KS. Stos je sto je Duletova ideja da umesto elektromotora od 30kW za pocetak koristi samo EM od 15kW, sa ociglednim planom upgrade-a na 30 kW. Inace High Torque motori mogu da isporuce i do 2.5 puta vise snage pri kretanju uz tok, u odnosu na klasicne SUS motore, tako da mislim da ce imati vecu brzinu uz nabujali Dunav sa trenutno planiranih 15kW.
Drugi deo price vezan za generisanje struje je problematican iz razloga sto hoce da izbaci baterije iz sistema pogona motora. Taj deo je skakljiv. Ali na osnovu informacija sa neta, to jeste moguce. E sad smrad nafte i rezervoar ce ostati, ali ce potrosnja biti manja.
Evo ovde osnovnih sema i osnovnih objasnjenja rada elektromotora. Dat je i neki dijagram brzina kretanja.
http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4845.msg53931;topicseen#msg53931 (http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4845.msg53931;topicseen#msg53931)
A evo i objasnjenja mojih nedoumica (donekle, a iskopacemo jos) Power output elektromotora je oko 30% manji od power inputa.
Pogledajte tabelu na:
http://www.electricboats.co.uk/motor.html (http://www.electricboats.co.uk/motor.html)
Generalno za trenutno kretanje moje pasare dovoljan bi bio elektromotor od svega 1.6 kW. Inace nov elektromotro Sever od 2kW moze da se nadje za 100 evra, polovan vec od 50e.
-
Dule, to sto pricas je sve u skladu sa informacijama koje kruze netom. Jos nisam do kraja shvatio sistem, ali i ovo sto sam saznao za dva dana je ekstra, a ti vecinu stvari potvrdjues prakticno.
Ako sam dobro shvatio ti trenutno jedan elektromotor od 7.5 kW vezujes za stari reduktor. Upravo je reduktor naveden kao jedan od glavnih uzrocnika gubitka snage klasicnih motora i svuda se navodi da se on obavezno izbegava u radu sa elektromotorom. Sad meni tu nije jasno kako to moze da funcionise bez korigovanja broja obrtaja.
Interesuje me koji je opseg broj obrtaja tog motora koji koristis i koji je to motor uopste (DC ili AC sinhroni ili asinhroni) i cime ga trenutno napajas?
Druga stvar koja je osnova rada ovog sistema, a ti je ne koristis je odgovarajuca elisa. Ako dobro shvatam, treba ti velika "spora" elisa koju ce DC elektromotor bez problema terati. Kad je nabavis i direktno spojis, kako si planirao, rezultati ce biti mnogo bolji. Ali ono sto sam nasao do sada jeste da su svi ovi pogoni limitirani na 5-6 cvorova tj. ~10 km/h, a to si imao i do sada. Pretpostavljam da je to ustvari ogranicenje tih "sporih" elisa.
Dule, na ovom nivou znajnja, ne bih se slozio da ce ti za pogon biti dovoljna kantica goriva, ali sigurno ces imati znacajnu ustedu jer ce tih 100HP u SUS-u generatora, raditi na optimalnom rezimu i uz minimalne gubitke u odnosu na sadasnji motor od 135HP.
-
posle danasnjeg razgovora telefonom zamislio sam se...
che je bio predvidjen za unutrasnji motore, nisam nikada pomisljao da ga stavljam jer bi mi zauzeo veci deo kabine...
ako bih sada stavljao el pogon to znaci da bih znacajnije manje prostora koristio za tu pricu a taj agregat i mogu da smestim i u pramac ...
znaci cela investicija (bez akumulatora ) je ispod 1000 evra ?
-
.......
U ta tri sata ja mogu na svaki sat da palim agregat po pola sata pri čemu će alternator nadoknaditi potrošenu struju. Uz pomoć ispravljača, naravno.
......
Dule za alternator ne treba ispravljac. :nono:
-
E da, za struju iz generatora treba, ali i on ima gubitke. A ako sve ostale potrosace koji ti trebaju (frizider, TV, klima ......) koristis na 220V, sporet (a mozda i frizidar) na plin, alternator koristi samo za dopunjavanje akumulatora, tako ces izbeci potrebu za ispravljacem.
:good:
-
Nisi me razumeo. Ispravljac, ne da je obavezan, vec je pozeljan i rezervni, i mora biti na plovilu. Treba pokusati ne upotrebljavati ga sa agragatom, ako je moguce, kad vec ima alternator.
:good:
-
Pa sta reci. 3 sata autonomije je fenomenalno. Ovim ces resiti sijaset trenutnih problema, a imaces cari jedrenja bez neophodnog vetra i jedara. :)
-
Kap.. šta čekaš?
zimu , tada cemo imati vec sve rezultate a i slabije ce se ploviti , zbog posla i obaveza ove godine sam slabo plovio pa sada gledam da nadoknadim ... a onda natenane postavim sve sto treba stiim da cu staviti jos dve ploce od 120w sto bi mi ukupno dalo oko 20 ampera na sat ili dnevno oko 200 ampera u akumualtorima :)
-
znam to, ali elektičar koji mi to vezuje tvrdi da neće biti smetnje, da su to novi "pametni" punjači...
Alternator će biti dovoljan za dopunu akumulatora u toku vožnje. Bar tako mislim.
Ja pokušavam da napravim sistem da mogu da na e pogon idem do djerdapa bez problema ali i da se svakodnevno krećem u lokalu. Na pecanje, do Baričke, do Malih voda...
I tražim optimum. Da ne bude 2t akumulatora, da se ne troši puno goriva...
I hoću da sve radi "na dugme" a ne da svaki čas praspajam i spajam :)
Slazem se u potpunosti. Tako treba. Sve na dugme. :good:
-
Mislim da moze i to da se iskoristi postojeci regulator, ali ne mogu reci sa sigurnoscu dok ne vidim. Nego sam ja vec razmisljao na tu temu ali sa dva potenciometra zbog komandi na platformi.
-
A trebalo bi.
-
Aj Dule sa srećom, a ako sve bude kako treba ne bi bilo loše da se i medijski proprati bar u nekom časopisu ili nekoj emisiji.
-
Ma ovde je glavni fazon sto ti 3 sata mozes da plovis u skoro pa apsolutnoj tisini i uzivas samo u zvuku secenja vode. To je bre potpuno nova dimenzija plovidbe. Uvece ga samo ustekas u struju ili ukljucis zvucno izolovani agregat.
-
Dule drago mi je da su probe bile uspesne i da se sav trud isplatio!
-
dule to oko potenciometra nije pametno , dal sam ovde procitao ili negde drugde potenciometar ce sam po sebi trositi struju ....
btw odustani od alansera za struju ne treba ti uzeo si dovoljno panela da imas struje i za frizider , samo ih stavi na odvojene baterije... klima nece moci jer trosi bas mnogo ...
-
Danas sam se raspitao kod ljudi koji su upuceni u tematiku. Lose vesti. kazi da je taj sistem zabataljen zbog prevelikih ulaganja, tj. nije rentabilan.
Prvi problem je kako kazu to sto ces cetkice jako cesto menjati, dok je motor nov ne, ali cim se malo osovina osteti, kazu nema kraja zamenama. Kazu i da sam motor moze da povlaci i do 3x vise struje nego sto teorija definise.
Oni smatraju da bi bilo najbolje da generator konstantno radi i dopunjava baterije, jer bi time SUS motor radio sa optimalnim karakteristikama. Ako bi se menjao rezim rada SUS-a, direktna veza elektromotor -generator, potrosnja bi bila znatno veca. Kazu da izlazna snaga generatora u tom slucaju treba da bude 20% veca od zahteva motora koji ce prevazilaziti 7.5 kW, a mozda cak i do 20kW.
Regler nikako ne treba koristiti, jer ubija sa gubicima.
I na kraju same baterije, to srkanje ogromne struje iz njih, ako bi isao na tu varijantu, ona prica sa 3 sata autonomije rada, ce ih vrlo brzo unistiti pa ce biti neophodna nabavka novih. Pretpostavljeno vreme autonomije na osnovu ampercasova baterije treba umanjiti za 30%, a sto je baterija matorija to joj je i vreme do praznjenja krace. Inace, ako zelis da kvalitetno punis baterije , moras ih puniti 10 X manjom strujom. Znaci neces moci da ih napunis za par sati, ako zelis da iole potraju.
Pominjali su oni tu jos kojekakve zajebancije dok su bili u fazonu da naprave auto na struju, ali ovo je odprilike ono sto sam iz price shvatio. A tvrde da ti je neophodan i pun k... elektronike. Ali generalno oni su misljenja da ce te citav sistem nakon 5 - 10 godina koriscenja kostati skuplje nego da se sve vreme vozis tim dizelasom od 135KS i uredno placas porez.
Kazu da taj sistem gledano kroz novac, realno ima smisla samo za motore bas male snage koji se pogone na baterije, nemaju regler, nego rade na zez (off-on) po potrebi, a punjenje se obezbedjuje iz elektromreze. Sve ostalo je moranje koje je znacajno skuplje, a kao posledica go green trenda.
-
Zgodan malo dugačak tekst na engleskom jeziku, a na zadatu temu.
http://www.ossapowerlite.com/tech_library/fuel_efficiency/fuel_efficiency.htm (http://www.ossapowerlite.com/tech_library/fuel_efficiency/fuel_efficiency.htm)
-
Barba, ti tvoji ingenjeri su malo "zastareli". Ko zna na kom nivou ih je tehnika prevazisla. Ne prate tokove tehnickog napretka.
-
..........
Svi mi govore da se ja ne razumem, da pojma nemam, da se ne isplati, da gubim i vreme i novac, da ostavi stare motore...
..........
Nije bas svi. :taunt: :good:
-
Barba, ti tvoji ingenjeri su malo "zastareli". Ko zna na kom nivou ih je tehnika prevazisla. Ne prate tokove tehnickog napretka.
e baš bih voleo da vidim šta se to promenilo od vremena Tesle do danas po pitanju elektro-motora
-
E ajd sad malo da se prepucavamo. :nono:
Niko ne govori o elektromotorima, mada ima i tu inovacija. Rec je o regulacionoj elektronici, ispravljacima, akumulatorima ...... :good:
-
Ne znam šta se promenilo ljubac.
Ali niko nema ništa protiv elektromotora u brisačima a ima protiv elektromotora u pogonskom prostoru :)
Ne vidim razliku. Malo su jači i vrte tri umesto jednog pera :)
Principijelno nije se ništa promenilo.Ja nisam skeptik čak naprotiv i mnogo sam pisao o tome na raznim forumima medjutim džaba.
Tebi svaka čast na hrabrosti za ovako nešto ali ja ipak smatram da ovde ima ima puno nepoznanica i ja neću skoro u moju ladju stavljati elektro-pogon.Još uvek nemam love za bacanje.Još uvek nije vreme za to iz mnogo razloga.
Moji proračuni,informacije,projekti mi kazuju da još uvek nema matematike za elektropogonom.
p.s.
Silni postovi odoše na Kw,W i KS i njihovu konverziju.
Onda neka mi neko kaže koliko KS(konjskih snaga) ima sijalica od 100W(vati)
-
Пословица каже:
Није страшно када си пробао нешто учинити и ниси успио.
Страшно је то кад нешто ниси ни покушао, а могао си.
Дуле, само напријед!
-
Sijalica troši wate a proizvodi svetlost a ne snagu :)
Ali ako skineš staklo i dotakneš žicu možes njenu snagu i sam da osetiš :)
To i pričam.Mešaju se babe i žabe.Sem toga sijalica proizvodi 95% toplote i 3% svetlosti.Što opet znači da i oni jadni akumulatori koliko god ih stavimo oni moraju i da od 100A koje daju motoru barem 20 A ode u toplotu(i to u najboljem slučaju).I u bilo kojoj jednačini tih 20A će nam zafaliti tako da se može desiti i da sa baričke ade vratiš malte ne kao santa leda :lol: ili Vesla u šake.
-
Ajde da se malo i ja uključim malo ozbiljnije u problematiku ( Umem i ja da mrsim .... :))
I ja sam se zanosio (a i dalje se zanosim) da izvedem neki hibridni pogon na autu, čisto za potrebe prelaska Gazele i sličnih situacija gde u sat vremena jedva pređem km, pa sam se dosta zanimao na temu elektro motora.
Problematika koju je naveo Barba uglavnom stoji, ali nije baš toliko crna.
Prvi problem je kako kazu to sto ces cetkice jako cesto menjati, dok je motor nov ne, ali cim se malo osovina osteti, kazu nema kraja zamenama. Kazu i da sam motor moze da povlaci i do 3x vise struje nego sto teorija definise.
Četkice po meni nemogu biti preveliki problem iz više rzloga. Elektromotori o kojim ovde pričamo su predviđeni za ozbiljnu upotrebu, a ne za nekakve kineske igračke, što znači da oni mogu mnogo sati da odrade a da se ništa na pipne na njima ( u raznim podstanicama sam viđao motore koji su stari po 20 - 30 godina, a neprekidno rade). A i ako se desi da počne više da troši četkice, zameni se kolektor na osovini, što opet nije nemoguća misija već sasvim redovan zahvat. Što se tiče povlačenja struje ( koja kod klasičnih motora na naizmeničnu struju može biti i do 5x veća od snage samog motora) to se dešava kada se motor uključuje pod punim opterećenjem ( kod savremenijih uređaja je to eliminisano tzv. soft startom), pa mislim da se to regulacijom brzine eliminiše (a ni sus motor ne startujemo nikad pod punim opterećenjem, jer ni njima baš ne prija ). Motori koji se koriste na zapadu za pogone vozila i sl. su uglavnom motori sa stalnim magnetima (barem na rotoru), pa nemaju problema se četkicama, jer ih i nemaju.
Regler nikako ne treba koristiti, jer ubija sa gubicima.
Regulacija brzine jeste ozbiljan problem, jer mahom radi po principu da elektronika vuče maksimalnu struju kolika treba motoru, a razliku u odnosu na izlaznu "troši" (uglavnom grejanjem otpornika). Ovo pričam o onome na šta sam ja nailazio, što nikako neznači da ne postoji neka pametnija regulacija.
I na kraju same baterije,
Za ove potrebe se ne koriste klasične (startne) baterije, već baterije koje podnose duboko pražnjenje, a mislim da je prilično jednostavno elektronikom kontrolisati pražnjenje baterija, da jednostavno onemogući da se pražnjenjem oštete baterije. A za punjenje baterije sa 10 % snage sam i ja u više navrata čuo, ali mi niko nije dao razumno objasnjenje kako to na autu punim akumulator od 45 Ah sa 65 A i on traje godinama ( obično 2 dok ne istekne garancija :)).
Još nešto treba imati u vidu, obzirom da niko ovde ne živi od ribolova na moru, baterije i motori se manje habaju nego kada se koriste za svrhe za koje su namenjeni ( npr viljuškari koje sam u više navrata gledao kako rade po 10 h dnevno i tako svaki dan u godini).
Kao što rekoh na početku, nije sve tako crno i nikako se nebi složio da je neisplativo.
I dok pišem poruku slušam kako se na grenlandu lednici tope neočekivano brzo ove godine... tu je i najmanja ušteda neprocenjiva.
-
Dule, ne pisem ja ovo zato sto hocu da bilo koga sa foruma pokolebam, vec zato sto skupljam informacije koje mi trebaju, a mozda se zainteresuje i jos neko sa foruma. Meni samo elektro pogon pruza mogucnost da nabavim i legalno koristim veci camac i zato sam se za ovaj tvoj poduhvat posebno zainteresovao. Za pocetak bi se malo zezao sa pasarom da vidim kako to funkcionise. A mislim da nikada nije lose cuti i necije tudje misljenje koje je drugacije.
Inace nema potrebe za nervozom.
-
Pa na osnovu informacija sa neta, ja bih trenutno kretanje pasare dobio sa svega 800W. Znaci efikasnost motora 50%. Treba mi motor od 1.6KW. Daljim kopiranjem tvog sistema, isao bih i ja na ta dva tipa baterija. Na to nisam ranije obracao paznju pa nisam ni pominjao ovim drugarima te trakcione baterije. I treba mi naravno generator. Gledao sam danas ove majstorske agregate na autoputu kod mene, Honda 3000. Po velicini bi mogli da stanu u krmeni deo pasare. Naravno ne bih kupovao agregat vec bi mi ga ovi, sto kaze zorter zasatreli, nabudzili, ali mislim da bi se gabaritno uklopili. Ovaj stos sa Johnsonom sam vec nasao na netu, ali jos uvek trazim podatak koliko bi snage izgubio na standardni prenos kroz nogu.
Mene generalno na pasari ne interesuje to da li bi potrosnja bila manja ili duplo veca, ali me itekako privlaci ideja da plovim u tisini. Za to bi platio duplu cenu goriva.
A i sam si rekao:
Uostalom, čovek uvek mora sebi da da neki zadatak i da ga i izvršava :) Život samo tako ima smisla. Stalno treba nešto menjati da ne bi bilo dosadno i da ne bi upao u kolotečinu koja je za čoveka isto što i paučina za muvu.
BTW vrlo rado bih prisustvovao toj plovidbi i gle cuda, bas u ponedeljak i sredu ne radim.
-
Sijalica troši wate a proizvodi svetlost a ne snagu :)
Ali ako skineš staklo i dotakneš žicu možes njenu snagu i sam da osetiš :)
To i pričam.Mešaju se babe i žabe.Sem toga sijalica proizvodi 95% toplote i 3% svetlosti.Što opet znači da i oni jadni akumulatori koliko god ih stavimo oni moraju i da od 100A koje daju motoru barem 20 A ode u toplotu(i to u najboljem slučaju).I u bilo kojoj jednačini tih 20A će nam zafaliti tako da se može desiti i da sa baričke ade vratiš malte ne kao santa leda :lol: ili Vesla u šake.
Ljubac, ja ću izgubiti tih 20 posto jeftine struje. Koliko tvoj motor proizvodi gubitaka? 5 % prospeš jer se treseš zbog poskupljenja benzina i takse, 30 - 40 posto ode kroz auspuh a samo polovina u elisu koja često proklizava pa i tu ode još 10 posto. Gubiš tri puta više energije koja je 10 puta skuplja.
A ja imam još i keca u rukavu. Ako baš sve presahne u akumulatorima upaliću agregat i neću veslati. Ili vanbrodski koji ostaje tu kao crna rezerva. Veslo i nemam na čamcu jer je besmisleno veslati sa 7 tona. A kao santa često plutam po Savi dok se kupamo i uživamo.
Opet sve shvataš previše lično.Ja te podržavam u tvojim namerama,i sam ću uskoro krenuti sa experimentima ali ko što kažeš Dunas,pa krenem od 150W pa nadalje.
Zapeo si sa matematikom i uštedama pa sve pršti.Mene lično boli uvo za poskupljenja sa potrošnjom od 1,7 lit dizela na sat,čak i tu vratim PDV,boli me uvo i za gubitke u motoru,sa 170Ah ,solarom od 40w led rasvetom mogu celo leto da nesvratim u marinu na EDB,.Kako sada stvari stoje meni bi trebalo 10 godina da otplatim investiciju elektro pogona.A i većini forumaša.
Ako pratite problematiku videće te da ozbiljan elektro pogon na plovilima u ovom trenutku košta od 12-15ooo E a te fore reko mi jedan čovek da treba tako sa motorima od kojekavih viljuškara i somborskim akumulatorima ja nesmatram nikako ozbiljim elektro pogonom.
Ovde se kao reper pominje vozić na adi,viljuškar na stovarištu i brodić na Paliću.Sve je to lepo ok ali koliko te naprave prelaze kilometara.Pominjemo put na Djerdap i nazad na elektriku a raper nam je brod na Paliću.Ma ajde.
-
Evo ga sajt sa tim budzenjem motora.
http://www.psnw.com/~jmrudholm/etekoutboard.html (http://www.psnw.com/~jmrudholm/etekoutboard.html)
-
O čemu pričam.
Onoga dana kad se budeš vratio sa Djerdapa sa tim elektro pogonom dočekujemo te sa pečenim volom na ražnju na Beloj Steni.
-
Ljubac će da me natera na neplanirani put :)
Pazi, ne poznaješ me pa lako možeš da se bacis u trošak za tog vola :)
Prihvatam trošak vrlo rado i nadam se da neće biti uzaludan trošak.Škola se uvek plaća
-
E pa prijatelju onda ovako. U četvrtak, 16 septembra ove godine ja te čekam na Beloj steni u 12 h. Krećemo do plaže Raj i vraćamo se u subotu. To je 160 km, skoro kao i do Djerdapa.
Ne moraš vola ali platićeš ručak negde.
Svedoka za ovo ima dovoljno :)
Dogovoreno,
A u medjuvremenu evo nešto za čitanje i kome je potrebno može da izvuče neke relacije
-
I jedan elegantan način promene brzine elektromotora bez skupih kontrolera
i link koji bez obzira vredi pogledati
http://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/u-hrvatskoj-izumljen-supersportski-elektricni-auto.html (http://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/u-hrvatskoj-izumljen-supersportski-elektricni-auto.html)
-
Samo jedan komentar.
Ljubac:
Pogledaj malo datum tog SAM-a. Mislim da ce ti sve biti jasno. Seti se koje smo (recimo) telefone tada koristili a koje sad.
Drug_igrutin:
Igrutine, mislim da si napravio lapsus (da nije u pitanju neznanje) kada si rekao da se stalni magneti koriste na rotoru.
NE, stalni magneti se koriste na STATORU a rotor moze biti samo od mekog metala tzv KAVEZNI i onda nema cetkice.
P.S.
Barba, ja sam skoro zavrsio onu prepravku Johnsona 4 na elektropogon. Kad sve bude zavrseno postavljam novu temu sa slikama pa ces videti kako to radi. Inace su optrebljeni oni motori sto mi je Dule dao od Kineskih TRITICO-a i upotrebljena su dva da bi imalo 500W (250W jedan). Probani su "na suvo" i rade. Jos samo da finisiram promenu smera i da sve to spakujem i ide na probu na plovilo. Ne brini, sve ce biti snimljeno i postavljeno ovde u novoj temi.
Pozdrav svim ucesnicima ove rasprave. :good: :drinks:
-
Igrutine, mislim da si napravio lapsus (da nije u pitanju neznanje) kada si rekao da se stalni magneti koriste na rotoru.
NE, stalni magneti se koriste na STATORU a rotor moze biti samo od mekog metala tzv KAVEZNI i onda nema cetkice.
Nije lapsus Zortere - cisto neznanje :)
Gledao sam ranije neke entuzijaste ( po netu) kako su pravili motore koje na rotoru imaju stalne magnete, a sekundar sa namotajima i preko struje u sekundaru regulisu brzinu. Zato sam ja to uzeo da tako treba da bude
Poz
-
E pa prijatelju onda ovako. U četvrtak, 16 septembra ove godine ja te čekam na Beloj steni u 12 h. Krećemo do plaže Raj i vraćamo se u subotu. To je 160 km, skoro kao i do Djerdapa.
Ne moraš vola ali platićeš ručak negde.
Svedoka za ovo ima dovoljno :)
tehnicki gledano trebas da se vratis na adu a ne na belu stenu :)
e sad o ovome sam ti danas pricao , (onih 10 stepenova voltaze) stim da sam ja imao genijalnu ideju da zabadem zice u celije a ovde momci to resise mnogo pametnije :good:
(http://www.mojaladja.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=1034.0;attach=44124;image)
-
Malo i o elektricnom glisiranju.
Evo o onome sto su mi pominjali o povlacenju struje.
"These substantial 100Kg motors can pull 2000A at 180V for drag race starts, but the 5-minute ‘conservative’ rating is 66KW. Running at high speed the motor takes about 400A at 90V, and at slow speeds around 140A at 30V."
Ovaj motor povlaci 360KW da bi camac izglisirao, a kasnije povlaci 36kW. To je deset puta !????
Inace ovaj gliser ima autonomiju glisiranja par sati, a lagane voznje ceo dan.
"Used this way the boat will run for a few hours including 8-12 ski runs before recharging. Used for cruising at low speeds, it will run all day."
Ceo clanak ovde.
http://www.marineclassics.co.uk/fastelectricboat.html (http://www.marineclassics.co.uk/fastelectricboat.html)
-
Sve u svemu neće koštati više od 3000 evra, i to samo zato što sam sve radio duplo zbog dvostrukog pogona.
Yamaha 25 hp košta 5700. I svi se oduševe i kažu da nije skupo. A za te pare možeš da kupiš polovnu dvotaktnu i 5000 litara benzina koji bi potrajao minimum 5 godina. Gde je tu računica?
Ja to svima pricam ali me niko ne slusa.....
-
mislim da je dule na pravom putu...
neki ljudi u komsiluku su to resili ovako... ispostavilo se da je pola evropskog trzista vec porucilo ovo plovilo...
http://www.greenlinehybrid.com/?id_g=h (http://www.greenlinehybrid.com/?id_g=h)
-
Danas sam pokazao drugu ovu temu, On je vlasnik onog sea ray-a bez motora i z noge....
Hteli smo da prepravljamo na vanbrodski pa shvatili da opet nista necemo dobiti....
Pa smo dosli na ovu ideju da ubaci elektro pogon u njega... :)
Cena motora 135 hp i z noge je oko 3000-3500 e .
Zanima me da li bi mogla da se izbegne z noga na njemu uz elektro pogon?
@Dule
Koliko sam razumeo , Vi ste sa jednim el. motorom od 7.5 kw ,isli kao da imate 60 hp vanbrodski?
Ako sam dobro razumeo, gliser bi mogao da pokrece jedan motor od 10 ili 15 kw?
Hvala
-
Samo jedan komentar.
Ljubac:
Pogledaj malo datum tog SAM-a. Mislim da ce ti sve biti jasno. Seti se koje smo (recimo) telefone tada koristili a koje sad.
Pa da je bilo koja oblast se razvijala kao telekomunikacije ili elektronika uopšte mi bi sad sa litrom vode prelazili 1000km tako da poredjenje ne stoji.
Pogledaj koje akumulatore koristi taju fića.Iste takve možeš kupiti i sada.
A možda bi pokušao da me ubediš da su sadašnji olovni akumulatori kvalitetniji od ondašnjih.
-
Nego da se vratim ja svom poslu :)
...
Sve se menja sistemom - izvuci pregorelo - ubodi novo i nastavi dalje
:) Nema "gde mi je ključ 13?" "Daj mi onaj veći šrafciger" "šraf se zalomio" ...
Dule, imate li Vi duše?
Čitam ja ove poruke i uživam u Vašoj radosti i uspehu al' izjedoše me pakost i zavist ljuta.
Pa, šta da radimo mi koji ovako nešto ne znamo i ne možemo da uradimo?
Ljudi, pa zar niko osim mene neće da se pobuni?
Pa pogledajte šta on piše: "gde mi je ključ 13?" "Daj mi onaj veći šrafciger" "šraf se zalomio" - što je mnogo - mnogo je! Nema smisla... :drinks:
-
............
Zorter, majstor koji mi radi baterije mi je nabavio "regulator broja obrtaja motora". Pa to je bre običan klizni potenciometar kao na skretnicama za muziku. 50 kilooma.....
Dule, ako je obican potenciometar onda je on zicani (reostat) i on se greje po opterecenju i naravno time proizvodi gubitke. Regulacija se danas radi pomocu tranzistora ili tiristora i to je ono sto nasi kazu "pametna" regulacija. Ne greje se (naravno ako je dimenzionisana po potrebama), ne trosi energiju sama za sebe i veoma lako i "meko" regulise napon a time i broj obrtaja. Tako se nekad radilo ali posto smanjenjem napona na taj nacin se u pokretanju ide sa malim naponom automatski je i snaga smanjena. Regulatori novije generacuje mogu da pokrenu motor od "0" do cak 3 puta veceg broja obrtaja od nazivnog a da se pri tom ne gubi ni snaga ni obrtni moment motora.
Ali u svakom slucaju postavi to sto imas i nema brige. Kad je tako godinama radilo u fabrikama, radice i kod tebe.
:good: :good: :good:
-
Samo jedan komentar.
Ljubac:
Pogledaj malo datum tog SAM-a. Mislim da ce ti sve biti jasno. Seti se koje smo (recimo) telefone tada koristili a koje sad.
Pa da je bilo koja oblast se razvijala kao telekomunikacije ili elektronika uopšte mi bi sad sa litrom vode prelazili 1000km tako da poredjenje ne stoji.
Pogledaj koje akumulatore koristi taju fića.Iste takve možeš kupiti i sada.
A možda bi pokušao da me ubediš da su sadašnji olovni akumulatori kvalitetniji od ondašnjih.
Pa Ljubac ovaj put silno grešiš. Ili nećeš da priznaš istinu.
To što su akumulatori istog oblika ne znači da su istog kapaciteta i da rade na isti način. Čak im je i unutrašnjost vrlo različita.
To što u radnjama ima samo jedna vrsta (najgora, koja se radi u zastarelim fabrikama zastarelom tehnologijom ) nikako ne znači da ne možeš da kupiš i kvalitetniji ili kvalitetan pa čak i vrhunski akumulator.
Siromašno smo tržište pa nam je i servirana roba prema džepu.
Ista je situacija i sa odećom, obućom, nameštajem, tepisima, prozorima...
Zort, govorimo o olovnim akumulatorima.Znam ja i za druge tipove akumulatora mogo bih elaborat da napišem.
Pa koliko juče sam demontirao akumulatore(stacionarne) iz 1975 godine.Nećes verovati ali 90% ćelija je ispravno.prosto mi žao da ih fiknem na otpad.Oćeš da ti slikam NiCd baterije Krušikove (12v/30Ah)iz 77 godine.Nećeš verovati ali su ispravne.Daj mi neki akumulator iz vrhunskih fabrika sa vrhunskim tehnologijama a da su stariji od 5-6 godina.
Pa ja i pričam sve vreme o tome kakvo smo tržište.Tesla elektromobil pokreću litijum-jonske batterije kapaciteta ekvivalentno ako se nevaram 6900 baterija koje se koriste u laptopovima.To košta brate više nego bilo koji naš (forumaški)brod ili barem od velike većine.Nekažem ja da elektro pogon plovila nemože nego samo kažem da je u sadašnjoj situaciji neisplativo.
a sad ovo
Pogledaj onaj link sa HRT iz mog posta.
Ja se sećam njegovog prvog posta sa jednog HR foruma još pre skoro 2 godine.Čak je kao i ti otvorio temu koja je glasila: "BMW EV - moj projekt"
I on je u prvom postu postavio ista pitanja kao i ti u ovoj temi.Mnogi su se javljali u toj temi sa korisnim savetima.A bogami bilo je i skeptika i podjebača.I vidi sad,posle 18 meseci.
Stoga zorter furaj,razvijaj temu.Biće svakavih predloga.Možda i mi budemo na dnevniku za jedno 2 godine.
A da ne bude da sam neko gundjalo i opozicija pored ručka kad se Dule vrati sa Rajske plaže mogu da ponudim i pomoć u realizaciji njegovog eletro prvenca koliko god mogu(a kad je struja u pitanju mogu podosta)
-
Bravo Ljubac, sad smo na istoj talasnoj duzini. Govorimo sve vreme o istom ali iz razlicitog ugla pa ispada da se ne razumemo. Jedan "projekat" je zapocet i bice zavrsen (Dulov, naravno) ali osecam da se na ovom nece stati. Kad drugi (a narocito neverne Tome) budu to videli svojim ocima, verujem da ce biti jos prepravki. :good:
-
Bravo Ljubac, sad smo na istoj talasnoj duzini. Govorimo sve vreme o istom ali iz razlicitog ugla pa ispada da se ne razumemo. Jedan "projekat" je zapocet i bice zavrsen (Dulov, naravno) ali osecam da se na ovom nece stati. Kad drugi (a narocito neverne Tome) budu to videli svojim ocima, verujem da ce biti jos prepravki. :good:
U to ime evo možda da ti ponudim PWM kontroler za tvoju rukotvorinu.
Naravno da će biti prepravki.i ja sam u tom fazonu.
-
Dule jel imas neki domaci link za trakcione i startne baterije?
-
Dule, pogledaj taj klizni potenciometar koji ti je dao. Ako namotana "zica" i klizac klizi po namotajima, onda uzmi tvoj tiristorski.
:good:
-
Da nema ovog Zortera - trebalo bi ga izmisliti :drinks:
-
Da nema ovog Zortera - trebalo bi ga izmisliti :drinks:
:lol: :lol: :good: :drinks:
-
Pokrstili ste ove nevernike ,svaka cast
kad se navezbate plovicete i na solarne panele :good:
-
Dule to moze i sad. :good:
-
vise nista ne razumem , cekam put za djerdap a onda ocekujem od duleta da mi napise nesto ovako:
1 odes tu i kupis motor
2 odes tu i kupis baterije
3 odes tu i kupis elektorniku
....
x i onda normalno imas hibrid i uzivas
:good:
-
vise nista ne razumem , cekam put za djerdap a onda ocekujem od duleta da mi napise nesto ovako:
1 odes tu i kupis motor
2 odes tu i kupis baterije
3 odes tu i kupis elektorniku
....
x i onda normalno imas hibrid i uzivas
Kapetane, stas to pojo? :)
-
LSI, nema razloga da zavidiš.
Sve to možeš i ti na tvom čamcu za par stotina evra. :)
Samo treba da se zainteresuješ, odlučiš i na kraju zasučeš rukave ili zavučeš ruku u džep :)
Dule, ono o pakosti i zlobi - bila je naravno samo šala.
Daleko sam ja od toga.
Ali zaista sa interesovanjem pratim sve što pišete u ovoj temi.
Voleo bih kada biste imali vremena, kad završite sa ispitivanjima i kada sagledate sve mane i prednosti novog sistema, da sve potanko opišete.
A još više bih voleo kada biste imali vremena i volje da mi pomognete da sagledam šta bi od toga moglo kod mene da se uradi.
Mislim da je zaista velika stvar kad čovek može nečujno da plovi i da pri tom ne zagadjuje vodu i vazduh oko sebe.
Sa elektro pogonom verujem da bi moj mali čamac išao bez problema i da bi to bilo pravo uživanje.
-
A još više bih voleo kada biste imali vremena i volje da mi pomognete da sagledam šta bi od toga moglo kod mene da se uradi.
za pocetak da se spusti camac u vodu a posle ce sve lakse biti :)
-
...
za pocetak da se spusti camac u vodu a posle ce sve lakse biti :)
Biće, biće... samo i ja se pitam kada?
Evo, sad za ovaj vikend idem u svatove.
Sledeći vikend pakujem stvari i pripremam stan za krečenje, a onda na odmor od 01.09..
Vraćam se 12.09. a za vikend 17-19.09. biću u Varšavi (ja sam nekakav menadžer fudbalskog kluba moje kompanije - imamo igrače iz Ukrajine, Poljske, Rumunije, Bugarske... a igramo protiv ekipe iz Hamburga).
Od 21.-24.09. dolazi mi partner iz inostranstva, pa sam sa njim na terenu.
27-29.09. biću u Beču, a 03-05.10. biću u Višegradu u Madjarskoj...
Program u oktobru i novembru je takodje veoma zgusnut - u takvoj situaciji nije lako odvojiti vreme za radove. Čak i kad sam kući za vikend, onda ima mnogo drugih stvari koje treba uraditi izmedju svih tih putovanja.
Ali neka, polako. Ne uzrujavam se ja zbog toga, imam ja još dosta do penzije.
Ali zato pažljivo pratim sve što vi ostali radite i samo upijam - nešto ću i primeniti kod sebe.
-
Vratio sam se na ovu stranicu i gledam šta sam malo pre napisao.
Rekao bi čovek: - Ala, ovaj radi!"
A sve je upravo tako kako sam napisao. Ma, nije to ništa.
Ko radi - ne boji se gladi! :dance:
-
.........
Zorter, mi se očigledno ne razumemo. :)
Regulator brzine nije vezan na motor već na kontroler koji u sebi ima tiristorsku regulaciju i regulator koji spominjem niti može da se greje niti može da troši struju :)
To je obično dugme kome je zadatak da kontroleru prenese moje želje :)
Šiber, ili klizni potenciometri kod nas ne mogu da se nadju. Niko ih ne pravi i ne uvozi. Svi su se okrenuli žičanim. Ja sam rešio da ipak uzmem te žičane i majstoru vratim ove koje mi je dao. Lepše je i lakše da okrećem dugme :)
Šalim se. Razlog je što su ti koje mi je on dao polovni a ovi žičani su ipak novi.
Sve sam razumeo danas kad smo se culi. To je to. Samo proveri da li je onaj potenciometar 50 ili 5 kilooma/25W. Nesto sam danas gledao i cini mi se da se tih (velikih) snaga ne rade veci od 5 Koma.
Pozdrav :good: :good: :good:
-
Evo par analiza koje ce pomiriti entuzijaste i skeptike. Generalno i jedni i drugi su u pravu.
Za pocetak evo kako to rade profesionalci.
http://www.minnkotamotors.com/products/trolling_motors/electric_outboard/edrive.aspx (http://www.minnkotamotors.com/products/trolling_motors/electric_outboard/edrive.aspx)
Dakle ono sto prvo upada u oci jeste da je elektromotor direktno vezan za posebno dizajniranu elisu i da je pod vodom. Znaci nema nikakvih mehanickih gubitaka i verovatno opasnosti od pregrevanja samog motora, a posebno dizajnirana elisa ima znacajno veci koeficijent iskoriscenja od klasicne elise.
Sve u ovom sistemu se svodi na smanjenje gubitaka.
http://www.torqeedo.com/en/hn/background-knowledge/motor-and-power-electronics.html (http://www.torqeedo.com/en/hn/background-knowledge/motor-and-power-electronics.html)
http://www.minnkotamotors.com/advantage/freshwater.aspx?sectionID=8 (http://www.minnkotamotors.com/advantage/freshwater.aspx?sectionID=8)
Ono sto je intersantno jeste da se podaci proizvodjaca slazu sa svim iznetim tezama, i za i protiv. Prethodno sam pisao da bi za pogon moje pasare bila dovoljna snaga od 800W, a posto sada znamo da je efikasnost elektromotora 50%, bio bi neophodan elektromotor od 1.6 kW. Evo sta kazu profesionalci:
http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise/technical-data-measures.html (http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise/technical-data-measures.html)
Elektromotor ulazne snage od 2kW koji radi na max 1020 rpm, obezbedice pogon snage 900W, tj. potisak od 121lbs, a sto je pandam vanbrodskom motoru od 6HP. Zapanjujuce poklapanje informacija sa amaterskih i proizvodjackih sajtova i mojih pretpostavki, zar ne.
A sada pogledajmo zasto su skeptici u pravu kada kazu da je to budalastina go green trenda.
Prva stvar je sto Yamaha na svoj elektromotor daje dve godine garancije, ali je druge godine koriscenja garancija limited. Ocigledno je da se tada ocekuje poseta servisu. Mozda je to ona prica o cetkicama, a mozda ocekuju jos neke probleme.
Druga stvar, pogledajmo autonomiju, brzinu i radijus kretanja za camac od 2.6 tona i za camac od 0.75 tona
http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise/range.html (http://www.torqeedo.com/en/hn/products/cruise/range.html)
Zapanjujuce, gotovo identicna brzina, radijus i autonomija. Pogledajmo sad potrosnju ovih motorcica, pri maksimalnom opterecenju pri brzini od 4.9 mph (cvorova), autonomija je svega 2 sata (elektromotor od od 4kW, baterija od ogromnih 4.8 kWh). Upravo odnos koji su pominjali oni moji strucnjaci koje ste ispljuvali. Medjutim, ako brzinu smanjite na 2.6 cvorova (a to je Duletovih 4.8 km/h), autonomija skace na neverovatnih 16.5 sati, a na 1.5 cvorova (2.7 km/h) na jos neverovatnijih 110 sati. Sada mi recite kojom se brzinom krecu elektricni vozici po keju i viljuskari.
ZAKLJUCAK:
Na malim camcima ovaj sistem nije posebno upotrebljiv, ako je koriscenje SUS vanbrodskih motora dozvoljeno. Da bi ste se 2 sata kretali brzinom od 5 cvorova potrebna vam je baterija od 4.8kWh. Ajd da kazemo da je radni napon 12V, potrebna vam je baterija od 400 Ah. Cisto radi poredjenja 8-10 automobilskih akumulatora, na camcu od 750kg !? To je jednostavno besmisleno.
A zasto su mi ovi moji strucnjaci rekli da se to isplati na motorima male snage?
http://www.torqeedo.com/en/hn/products/travel-503-1003/range.html (http://www.torqeedo.com/en/hn/products/travel-503-1003/range.html)
Ovde imamo bateriju od 300Wh ili za napon od 12V, 25Ah. To je duplo manje od automobilskog akumulatora, opet kazem cisto radi poredjenja. Autonomija je od 45 minuta do 6 sati za opseg brzina od 1.5 - 4 cvora (2.7-7.2 km/h). E to ima smisla.
Na velikim camcima, ako idemo istom logikom, koristimo jaci motor, ali za iste brzine, sto i jeste Duletova ideja, takodje cemo imati relativno malu potrosnju u odnosu na masu plovila, Duletovih 15kW. Baterija ce biti mnoooogo veca, fenomenalnih 18kWh za dva sata voznje brzinom od 5 cvorova. Opet radi poredjenja, na 12 V je to 1500 Ah, ili oko 30 automobilskih akumulatora, ali na velikom camcu ima mesta za smestaj tolikih baterija i s obzirom na porez i potrosnju konvencionalnog pogona, to verovatno ima smisla.
NOTE 1: Poredjenje sa automobilskim akumulatorima je dato samo iz razloga da se stekne utisak velicine to energetskog rezervoara. Sada znamo i da se tu koriste te trakcione baterije.
NOTE 2: Svi ovi podaci su od proizvodjaca motora, tako da stvar moze da bude samo gora. Ne treba napominjati da je na razvoju ovih motora radio tim strucnjaka i da je proizvodna linija projektovana za ovaj posao. Elektromotori nabudzeni na noge nekih starih vanbrodskih motora ili neke poludivlje reduktore, sa potpuno neodgovarajucm elisom ce imati katastrofalno manje iskoriscenje.
NOTE 3: Ovi motori su projektovani za ovaj opseg opterecenja i za ovaj broj obrtaja kako bi imali prihvatljivu efikasnost. DIY varijante ili sto bi mi rekli skarabudz varijante sa motorima projektovanim za neki drugi opseg rada ce takodje imati mnogo manju efikasnost.
Drugim recima, bravo Dule, udenuo si se bas u taj mali opseg u kom citava prica itekako ima smisla i po zahtevanoj brzini i po velicini plovila.
-
Slazem se sa ovim sto si rekao sem za autonomiju. Ti to samo pretpostavljas. Vidis primer iznad, dovoljno je mozda da smanjis brzinu za samo jedan cvor, pa da imas autonomiju mozda i do 30 sati. Stos je sto nemamo dijagrame tog motora, pa da unapred znamo. To ima smisla za plovidbu nizvodno samo tako. Prakticno ces da bateriju zestoko srces samo pri plovidbi uz tok.
-
Ima jos jedna interesantna stvar koju bi mogao da prostudiras. Moze da se desi da sa dva motora imas manju potrosnju nego sa jednim, naravno za istu brzinu. Samo je pitanje koja je oblast rada tih motora.
-
Da pogresio sam u pisanju, oni koriste integrisanu bateriju 29.6 V / 10 Ah, to je pandam 12V / 25 Ah. Racunao sam akumulator 55Ah, kao primer. I to je bas to. Ti se vozis pet sati i ne ispraznis bateriju.
-
Pa sta ce nam dijagrami kad ces ti uraditi praktican test i potvrditi ga kroz eksploataciju.
-
jebes ti motor koji se necuje
-
A ti kupi onda tranzistor i nemoj da podesis stanicu, pa uzivaj ko covek. :) :)
-
ako dovuces GPS signal do racunara sa jedne strane a sa druge strane imas komande a levo desno napred nazad...
samo si jedan mali software daleko od autopilota.... naravno trebace tu dosta prepravki bugova ali nista strasno.,.
e danas sam bio da pokupim neku robu i zamolim ljude da mi malo pokazu njihove viljuskare za koje znam da rade 24/7 radi se o jednoj velikoj firmi koja ih stalno koristi ...
evo par slika , nisam imao vremena jer je bila guzva da postavim dodatna pitanja ali sledeci put hocu ...
e sad pitanje za duleta , dule pogledaj slike da li se ovi bateri pakovi ovako postavljaju i kod tebe ? to jest da li ja mogu da ih rasporedim prema prostoru ili ne ? recimo da ih stavim u jednu liniju tako da idu celom duzinom broda (da ne stoje ovako napakovani?
da li stvarno toliko debeli kablovi kao ovi na slici ?
-
e sad pitanje ... za duleta i barbu:
da li ce tri motora od po 4kw (ukupno 12kw) voziti istom brzinom kao dva motora od po 4kw (ukupno 8kw) ali sa manjom potrosnjom baterija ?
pitanje za duleta :
Dule kako kontrolises ispraznjenost baterija ?
-
To je sustina cele price. Kompromis brzine obrtaja motora u odnosu na potrosnju. Zato i ne mogu da se postignu velike brzine camca, sa prihvatljivom autonomijom. Bar za sada ne mogu. Ali mozda vec sledece godine...
-
treci sam mislio kao Z nogu za upravljanje , kod mene na camcu krma je podeljena u tri identicna dela, srednji deo je naravno za stapove za pecanje...ja bih u taj srednji (uz prepravku korita stavio Z nogu i tako resio problem upravljanja
brizina koja mi je bitna je oko 6 cvorova uzvodno ...
samo da napomenem pa se vracam u temu za to ... MISLIM DA SU ELISE JAKO BITNE I DA MOGU DA ZEZNU CELU STVAR
-
:-)))
Pa upravo se o tome radi, to za sada ne moze. Mozes da dobijes do 5 cvorova i to u stajacoj vodi. Naravno da bi autonomija imala smisla. Sve preko toga dize potrosnju u nebesa. Pogledaj linkove u ovom mom dugackom postu na 5. strani. Tu imas i citavu pricu o elisama.
-
kod deplasamanaca brzina je ogranicena duzinom korita ....
.... ond aje brzina ogranicena duzinom broda , sto ce reci da nije 5 cvorova vec brizna:duzina ?
-
Snaga................45kW
Brzina.................42km/h
Baterije...............50kWh
Heistracher 820 Sprint, Elektro Motor Boot (http://www.youtube.com/watch?v=Vk4qO4lev58#)
-
Jos jedan veoma zanimljiv.
Go Green: Electric Boat (http://www.youtube.com/watch?v=CwSrjmnxgB8&feature=related#)
-
Dule, pogledaj ovaj link.
http://www.e-vozila.com/forum/viewtopic.php?t=1487 (http://www.e-vozila.com/forum/viewtopic.php?t=1487)
-
Meni ovaj ide odlično uz onaj moj plehani čamac!
:lol: :lol: :lol:
:drinks:
-
Snaga................45kW
Brzina.................42km/h
Baterije...............50kWh
Heistracher 820 Sprint, Elektro Motor Boot (http://www.youtube.com/watch?v=Vk4qO4lev58#)
Elektroboot Heistracher 700 (http://www.youtube.com/watch?v=0EpllqR_x4c#)
Test drive electric motor boat Heistracher 700 with 18 kW and 32 km / h speed cruising. Minimum weight of carbon fiber construction and drive and lithium-ion batteries...
Sa 15 kw motorom mislim da bi i sea ray ovo postigao :) on ima 5 m ... Mislim da ovaj gliser isto ima z nogu...
(http://a.imageshack.us/img130/3280/searay.jpg)
-
Snaga................45kW
Brzina.................42km/h
Baterije...............50kWh
50kWh za sat vremena voznje!????? Alo breee....
Fisherman, provrti ovu temu unazad, dao sam link za gliser sa motorom od 66kW.
-
zorter :)
može i ovako
A moze i ovako!!! :dance1:
-
Uvek zabrljaš :)
Što nisi stavio dva manja kaiša. Sa svakog motora po jedan. Lako im je uskladiti brzinu.
Vidim... napreduješ ali problem će ti praviti kaiš, veruj mi.
Ne mogu da nadjem manje kaiseve debljine 7mm. Ovo su remenice sa one male stone busilice. Inace sam prvobitno probao sa zupcastim kaisem ali osovina motora je mnogo tanka i ne moze da nosi siroku remenicu. Probao sam ovako "na suvo", bez vode i lepo okrece, ali kad povezem kompletnu elektroniku i prekidac za promenu smera, onda probam u buretu i ako vidim da se motori ne "guse"........ pravac Sava.
-
Kaiševe po meri radi jedna firma u Beogradu. Nalaze se ispod Kalemegdana kod okretnice tramvaja.
Imas li njihov telefon. Odmah razdvajam ako mogu da urade kais koji mi treba a to je 7 x 630mm.
-
Zorter, problem sa osovinama ćeš rešiti tako što i iznad remenice staviš jedan mali ležaj pa motor i osovina ne trpe opterećenje. To jeste malo zezanja, ali samo malo za pravog strugara. :)
A mnogo će značiti jer ipak treba da sve to bude i siguno i izdržljivo.
Razmisljao sam i na tu varijantu. Ali sve sam radio na mom homemade strugu koji nije bas 100% precizan. Na kraju cu ipak morati da tako uradim.
-
prijavljeno je par tehnickih prolema sa ovom temom, pa smo je radzvojili u dve
jedna je o agregatu a druga je nastavak teme, zakljucacemo ovu i prelazimo na novu temu (otvorio zorter) da ne bi puklo nest i da se ne bi izgubili postovi :)
NASTAVAK OVDE http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4877.0 (http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4877.0)
KINESKI HONDA AGREGAT OD 8-10KW NASTAVAK OVDE http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4879.0 (http://www.mojaladja.com/forum/index.php?topic=4879.0)