Nautika opšta... > OPŠTA DISKUSIJA

Kanal D-M-V

(1/5) > >>

KNINDZA:
Kanalom Dunav - Morava - Vardar - Egejsko more, put brodovima od Beograda do Soluna bio bi skraćen za 1.260 kilometara. Time bi se omogućilo efikasnije i ekonomičnije saobraćajno i transportno povezivanje Sredozemlja i Sueckog kanala sa Evropom. Bio bi to novi plovni put koji bi povezivao severnu i centralnu Evropu sa Sredozemljem, jeftiniji od drumskog i železničkog transporta i saobraćaja, a Srbiji bi doneo profit.

- Izgradnjom kanala ostvario bi se uz efikasan i jeftin saobraćaj i ogroman profit. Obezbedila bi se znatna proizvodnja električne energije novim sistemom hidroelektrana. Akumulacijama vode snabdevalo bi se stanovništvo središnje Srbije pitkom vodom i omogućilo navodnjavanje plodnog zemljišta Pomoravlja. Izvela bi se zaštita zemljišta od poplava i erozije. Zapošljavanje ljudi na izgradnji i eksploataciji kanala i proizvodnih kapaciteta u mašino, elektro i brodogradnji bilo bi značajno. A celokupnu izgradnju mogla bi da realizuju naša preduzeća - kaže profesor Nenad Mileusnić, član Odbora za ekonomske nauke SANU.

- Kanal Dunav - Morava - Vardar - Egejsko more projektovan je za plovidbu brodova do 1.350 tona nosivosti. Bio bi to kanal IV klase kvaliteta, poput kanala Dunav-Rajna-Majna-Dunav. Kanal je dvosmeran i namenjen za lokalni saobraćaj, između pristaništa na kanalu, i za tranzitni jugoslovensko-međunarodni saobraćaj i transport. Projektovan je početni godišnji transport roba od deset miliona tona robe - kaže Mileusnić, navodeći da su radi lokalnog saobraćaja projektovani i bočni kanali koritom Zapadne Morave do Kraljeva, dužine 73 kilometara, koritom Nišave do Niša, dužine 15 kilometara, kanalom od Pčinje i Kumanova do Skoplja, dužine 37 kilometara, kanalom uz Vardar do Skoplja, dužine 35 kilometara i kanalom od Vardara do Soluna, dužine 17 kilometara.

Da bi se proizvodila električna energija, projektovana je izgradnja 24 hidroelektrane na Moravi i 18 na Pčinji i Vardaru.

- Osim toga, u slivu Velike Morave navodnjavalo bi se oko 90.000 hektara plodne zemlje. Od poplava i erozija bilo bi zaštićeno oko 65.000 hektara zemljišta. Izgradnja kanala na lokaciji Velike Morave dovela bi do preobražaja 50 odsto teritorije središnje Srbije - smatra Mileusnić.

Celokupna gradnja kanala može se izvesti, prognozira naš sagovornik, za najviše 12 godina. Prema njegovoj proceni, u izgradnji bi učestvovalo oko 12.000 građevinara. Ukupna investicija u ceo kanal trebalo bi da iznosi oko osam milijardi dolara, dok bi se prihod kanala ostvarivao od prodaje saobraćajnih i transportnih usluga, električne energije... Prihodovanje od usluga kanala pripadalo bi lokalnoj privredi.

Kapetan:
ovo je hteo jos petar prvi da gradi ali je odustao ...

sto se vardara tice ja cu samo reci da je mozda pametnije zaobici tu reku jer je leti dubine 10 cm...mozda je bolje prokopati totalno novi kanal...

ono sto je bitno ovo nam nece dozvoiti evropa jer bi onda srbija izasla u prvi plan u regionu ... cena nije velika mada mi se cini nerealna...

setite se price o La Sepsu i Panamoskom kanalu ... dok nisu dosli ameri i uzeli koncesiju na 99 godina nista nije bilo od kanala...

KNINDZA:
Blic ekonomija,    16. 12. 2002.

Profesor dr Nenad Mileusnić, član Odbora za ekonomske nauke SANU, o povezivanju Dunava i Morave sa Egejskim morem
Kanal za preporod Srbije

Jeste stara ideja i prica ali uvek aktuelna, zamislite samo kako bi bilo camcem do soluna :D

KNINDZA:

--- Citat: Kapetan  02, 05, 2009, 23:38:12 posle podne ---
sto se vardara tice ja cu samo reci da je mozda pametnije zaobici tu reku jer je leti dubine 10 cm...mozda je bolje prokopati totalno novi kanal...


--- Kraj citata ---

To se lako resava branicom ni morava nije bolja leti :)

Kapetan:
Basic elements of the navigable canal Morava-Vardar (Axios)

Total length     650,10 km
Length of canal in the Morava area     345,74 km
Length of canal in Vardar area     274,68 km
Section on water parting     29,68 km
Total length of the regulated river courses of the Morava, the Vardar (Axios) and the Pčinje     483,60 km
Total length of lateral canals     166,50 km
Total number of steps     63
- dams with ship locks     58
- ship lifts     5
Number of steps within sea area:     
- dams with ship locks     37
- ship lifts     1
Number of steps within the Vardar area:     
- dams with ship locks     21
- ship lifts     4
Length of canal branch along the river Zapadna Morava up to Kraljevo     73 km
Length of canal branch along the river Nišava up to Niš     15 km
Length of canal branch along the river Vardar up to Skoplje     35 km


    * The river Morava, its present state and possibilities of navigation by A. Aleksić, Beograd 1879.
    * Project of the navigable routes Danube-Thesalonike by Prof. Dr. N. Stamenković, Beograd 1909.
    * Preliminary project of the navigable route Danube-Thessalonike, made by Projektantski Zavod Rečnog Saobraćaja, Beograd 1961.
    * Economic studies of the river Vardar catchment area, made by Zavod za vodostopanstvo S.R.Makedonija.
    * Study of navigation on the rivers Velika Morava, Južna Morava and Zapadna Morava, made by Projektantski zavod "Ivan Milutinović", Beograd 1964.
    * Study of the problems of traffic in connection with arrangement of Morava catchment area, made by Institut za vodoprivredu "Jaroslav Černi" of Beograd, 1964.
    * The economic base of the river Morava catchment area, made by Združeno opšte vodoprivredno preduzeće "Morava" of Beograd, 1971.
    * Supplement to the preliminary project Morava-Vardar (Axios) navigable route, made by Projektantski zavod "Ivan Milutinović of Beograd, 1973.
    * Navigable route Morava-Vardar (Axios), Report of United Nations Experts, Beograd 1973.

Main elements of the canal are: depth of water in the middle of cross section     4,00 m
depth of water in the edge of the bottom     3,75 m
maximum width at draught level     43,00 m
minimum width at draught level     28,00 m
side slope up to the height of 1 m above the bottom     1:4
side slope over the height of 1 m above the bottom     1:3
minimum radius of curve     R=800 m


Minimum over-all size under bridges: Free height above normal water level     5,25-10,0 m
Free opening under bridge     50-70 m
Minimum height under high voltage transmission line     10-13 m


http://www.danube-cooperation.com/library/93jovanovski.htm

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju