Nautika opšta... > Iskustva sa vode

osoljeno !-jedrilica ;Navona; na jadranu

<< < (5/5)

nauticant:
Na moru su mnogo stabilniji vetrovi, bez ili sa vrlo retkim refulima, pa kada uhvatis pravac uzivanje traje li traje. Vezem kormilo i odem na provu a ono ide li ide, ne menja pravac. Preko celog dana imas maestral retko je bezvetrica. Drugo, nemas recni tok pa i slabi vetrovi imaju smisla a nisam nesto nailazio na jace morske struje. Bilo je manjeg talasanja, more 2 i na granici 2-3 a sasvim retko 3, pa ti ne mogu reci kako to izgleda u nekim ozbiljnijim uslovima. Vetra je bilo bas pristojno. Narocito je promaja na Verigama a tu iza Gospe od Skrpjela prema Morinju ima i silovitih refula. Najveca izmerena brzina jedrenja na belim jedrima(glavno i flok) bila mi je 6.4 cvora, a samo sa genakerom 5,7. Vidim tamo je moda, svi nesto plove sa glavnim jedrom i motorom, ja nisam shvatio poentu iako sam probao - meni zao jedara da gore na suncu ako vec motor radi. Ispalo da sam jace vetrove imao u zalivu nego na otvorenom, valjda bolji cug. Najlepse jedrenje mi je bilo u hercegnovskom zalivu kada smo iz Perasta isli prema Zanjicama. Bas je muski duvalo, uhvatio lep bok i samo mete...dosli nadomak Njivica pa letali u pravcu Mamule, e tu usporilo jer smo morali vrlo ostro u vetar, upalim motor uz jedra i to je bilo lepo, 3-4 cvora pentranje a moras tako da bi promasio neki stenoviti rt na cosku. U nekom mometnu pogubis se izmedju motora i jedara kad naidje veci talas pa ne znas sta treba uraditi, naravno prva reakcija  eliminacija uticaja motora a verovatno bi bilo efikasnije prihvatiti se odmah jedara...Potpuno je druga prica u odnosu na reku, al cini mi se da reka brze izgradi refleks i osecaj za oprez pa je posle lakse privikavati se na more

Kapetan:
tako nekako sam i ja cuo, bas sam jedrio na tivatskoj regati tim podnebljem pa smo posle isli za bar i secam se tog rta ali on je bas duboko recimo na 12 metara ? ako govorimo o istom podvodnom rtu ....

kad pominjes stanje mora, da li se drzis ove skale:

stepen bofora                   1           2          3           4            5              6             7                8                9

srednja visina talasa (m)      0,05       0,3        0,9        1,5          2,5          4,9           7,6             11               15

srednja duzina talasa (m)     2            8          22         34           50           87           120             163              230


sto se motora tice mi smo ga koristili pri prelasku Jadrana radio je samo kada nas vetar nije gurao preko 7 covorova onda smo ih palili ... ja sam juce prekjuce bas isao kombinovano motor jedra, ako imas cilj onda koristis motor jedra ako smao jedris nema razloga da palis motor sem u povratku...

mene recimo motor gura oko 9 km na cas uzvodno pa ako nema vetra da mi poklopi tu brzinu ja palim motor ako ima gasim motor... sve je do broda kada ces upaliti motor i gde mu je krstareca brzina ... naravno ako sam izasao na vodu samo da jedrim ne palim motor do povrtka u marinu ...

nauticant:
Odprilike to se poklapa sa ovom skalom koju si dao.

Od samog jedrenja i finesa vezanih za to na moru je sigurno jos vaznija stvar oprema i izbor mesta za sidrenje. Sve mora biti mnogo ozbiljnije nego u recnim uslovima, narocito kada se planiraju nocenja. Pokazalo se da je sonar/fishfinder mnogo koristan upavo za izbor mesta za sidrenje najpre zbog merenja dubine. Morsko korito cesto prilicno strmo izlazi prema obali i za cas se desi da si na sidru preblizu obali. Drugo, vazno je da sidro ne rinuje/ore prema dubini jer ce pustiti. Zato je sonar vrlo praktican kod upoznavanja dna i dobrog pozicioniranja sidra. Sidro, lanac i kanap sam uzeo znatno robusnije od onih sto sam koristio na reci. Desetak metara lanca 8mm (umesto ranije 6 mm), 50 m  sidrenjaka ona (tro-pletenica) od 12 mm (mozda cak 14mm, pogledacu) i sidro tipa Bruce 10kg namerno predimenzionirano za "Navonu" namenjeno za teze uslove i nocna sidrenja. U dnevnoj upotrebi bio je Danfort 8kg i korektno je radio mada na moru ne bih smeo nociti na njemu. I danju sam mu uvek pustao nesto duzi sidrenjak pa se moralo voditi racuna o krugu koji brod opisuje ako duva.

Kod izbora mesta za sidrenje, od velike pomoci moze da bude Garmin koji ima nauticke opcije (60, 72, 62, 78 itd) i nudi ti sam najbliza sidrista.

Ovaj mali stenoviti rt koji pominjem je sasvim levo na Lustici na izlasku iz hercegnovskog zaliva, nekako je tesko pogoditi ugao jedrenja a da ga promasis i da odes vise prema Mamuli da bi prosao bez novog letanja.   

Pokapirao sam ja kombinovano koriscenje jedara i motora al srce me zaboli kad jedra pocnu da lamataju, onda odmah skidam flok jer on prvi pravi probleme i onda koliko jos moze idem uz glavno dok i ono ne pocne da mlatara. Ovde na reci me ponekad mrzi i da dizem jedra, da posle vracam navlaku i da ih slazem, e a tamo i po pet-sest puta dnevno nije mi problem... i svaki put uredno slozim glavno preko buma, pokrijem navlakom, folk slozim i zavucem u njegovu navlaku al ostane zakacen na prednjem straju.

Pred Perastom smo videli jedrilicu "Kaurin" duzine oko 7-8m kojoj se tokom jedrenja slomio jarbol, pukao na oko 50cm od pete. Dosla je iz Prcnja i tu jedrila pred Perastom. Bas je duvalo tog dana, ali ipak ne tako silovito, verovatno da joj pripone nisu bile dovoljno stegnute. 

Imao sam i ja jednu rizicnu situaciju, al to je bilo kada mi je pri spustanju jarbola taman kada sam olabavio pripone, naisao talas i bogato me zaljuljao. Gledam kako se jarbol 4-5cm odize od stope prvo na jednu pa na drugu stranu i tako dok nije stalo, a onda brzo brzinski da ne moze brze, spustaj jarbol pre nego naidje neki drugi talas...

Preporucujem ovaj tekst, bice ti zanimljiv

http://www.morsko-prase.hr/2006/index.php?option=com_content&task=view&id=6463&Itemid=55

Navigacija

[0] Indeks poruka

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju