Mislio sam se da li da ovu priču napišem u okviru teme o kanalima Vojvodine ali sam se odlučio za "Vesti sa portala".
Većini je poznato koliku tradiciju imaju u Velikoj Britaniji u izgradnji i plovidbi kanalima. Ipak, ovo o čemu pišem, za mene je bilo otkrovenje.
Izmedju luka Grangemonouth-a i Falkirk-a sagradjen je davne 1777. kanal Fort i Clyde, koji je povezivao Glazgov sa zapadnom obalom Škotske.
Kanal Union, izmedju Falkitk-a i Edinburga završen je 1822. godine.
Zbog karakteristika reljefa, vodeni saboraćaj izmedju Glazgova i Edinburga odvijao se zahvaljujući radu 11 prevodnica, jer je visinska razlika ova dva vodena pura čitava 24(!) metra!
Godine 1963., posle 150 godina eksploatacije, započela je izgradnja jedinstvene prevodnice: Falkirk vodeni točak!
Ova fantastična prevodnica završena je 2002. godine i već je postala simbol savremene Škotske, a donela je, kako vremensku, tako i energetsku uštedu.
Dvokraka kružna dizalica nosi gondole koje se pune vodom i u koje uplovljavaju brodovi i jednim okretom oko horizontalne osovine za 180 stepeni brodovi se nadju na nivou drugog kanala.
Gondole se pune odredjenom količinom vode koju brod istisne (Arhimedov zakon), tako da je u godnolama sistem uvek uravnotežen.
Zatvaranje prevodnice, regulacija nivoa vode i okretanje godnola obavlja se za samo 15 minuta.
Za zatvaranje gornje i donje prevodnice i okretanje točka za 180 stepeni, motori od 22,5 kW potroše svega 1,5 kW/h energije!
Osim što je vrlo praktična i štedljiva, ova prevodnica postala je prava turistička atrakcija.
Evo, pogledajte i sami par fotografija koje sam izabrao za vas: