Autor Tema: Malo o električnim motorima  (Pročitano 9044 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Malo o električnim motorima
« poslato: 24, 08, 2012, 08:38:31 pre podne »
Možda bi ovaj tekst mogao da ide i u podforum koji se bavi ribolovom ali odlučio sam da to ipak bude ovde gde se bavimo raznim tipovima motora.

Elektromotori odavno nisu stvar naučne fantastike. Videli smo i neke pokušaje kod nas koji su bili vrlo ohrabrujući. Ipak, još uvek relativno malo ljudi koristi motore koje mi u razgovoru najčešće nazivamo "minikote" što je samo naša verzija jednog od svetski poznatih brendova: MINN KOTA. Osim ove firme, ima i drugih koji nude slične motore.

Ove motore ljudi koriste najčešće za vozikanje tamo-amo tokom ribolova. Na internetu ćete pronaći engleski izraz za ovu vrstu vožnje: "trolling".
Medjutim, ovi motori bi mogli da posluže i kao pomoćni motori.
Uvreženo je mišljenje da se ovi motori mogu koristiti samo na stajaćim, mirnim vodama. Moje je mišljenje da i na našim rekama ovi motori mogu da posluže, u slučaju kvara glavnog motora, da nas bezbedno uklone sa plovnog puta i da pomoću njih za kratko vreme stignemo do obale.

Ipak, verovatno je da bi kod nas najveću koristi od ovih motora ipak imali oni koji plove kanalskim sistemom i na jezerima.

Čuo sam rašireno uverenje da se tim motorima ne može dugo ploviti. To nije sasvim tačno i zavisi od pravilnog izbora i načina korišćenja motora.

Koji motor i kako odabrati zavisi od nekoliko stvari.

Pre svega, treba znati da postoje motori koji se montiraju na pramac i oni koji se postavljaju na krmu.
Pramčani motori obezbedjuju bolju upravljivost čamcem i pogodiniji su za veća plovila.

Treba znati i da se ovim motorima može upravljati pomoću ručice ali i daljinski, pedalom koja je kablom povezana sa motorom. Ovo je korisno jer su ruke slobodne ali kao i sve i ovo ima svoje pristalice ali i one kojima se ne dopada (dodatni kablovi koji se vuku po palubi...).

Prilikom izbora treba voditi računa i o dužini osovine, tako da odgovara visini pramca ili krme. Loše odabrana visina može da dovede do kavitacionih problema ili da se motor ne može koristiti u plitkim vodama. Osovine se danas rade od specijalnih materijala tako da su praktično nesalomive i često imaju doživotnu garanciju.

Kako odabrati snagu motora?
Kad se govori o ovim motorima u vidu treba imati potisak koji taj motor može da ostvari obrtanjem propelera.

Koji potisak treba da ostvari motor ne zavisi samo od veličine, već i od težine plovila.

Evo dve male tablice koje mogu da pomognu prilikom izbora (ostavio sam američke jedinice zbog okruglih cifara ali valja znati da je funta težine približno 0,5 kg; ostavio sam jedinicu za potisak u funtama - LB zato što je obično tako data oznaka na motorima):


MAXIMUM težina (LB)-------------- MINIMUM potisak (LB)
------1500------------------------------------------ 30
------2000------------------------------------------ 40
------2500 ------------------------------------------50
------3000 ------------------------------------------60
------3500------------------------------------------ 70
------4000------------------------------------------ 80
------4500------------------------------------------ 90
------5000----------------------------------------- 100

Postoji nepisano pravilo da je za svakih 50 kg težine potrebno obezbediti 2 LB (funte) potiska.


Dužina plovila (FT)--------(m)--------------MINIMUM potisak (LB)
------12'-14'----------(3,65-4,30)---------------------35
------14'-16'----------(4,30-4,90)-------------------- 40
------17' -----------------(5,20)------------------------50
------18' -----------------(5,50)------------------------55
------19' -----------------(5,80)------------------------65
------20'------------------(6,10)------------------------70
------21' -----------------(6,40)------------------------80
------22'+--------------(6,70 + ) --------------------80-101

Kad se govori o težini plovila treba imati u vidu težinu samog plovila ali i težinu kompletne opreme i putnika.


Ostaje pitanje autonomije - koliko dugo se možete voziti takvim elektromotorom?

Valja znati da postoje tri tipa motora. Oni koji rade na 12 V, 24 V i 36V.

Ovo znači da na čamcu treba da imate bar jedan akumulator koji obezbedjuje 12 V ili dva ili tri da biste povezivanjem obezbedili napone od 24 V i 36 V.

Za čamce ispod 16 stopa (ispod 4,90 m) dovoljno je imati jedan akumulator i 12V.
Za duža plovila potreban je veći napon.
Valja znati i to da sa 24V ili 36V imate bolje iskorišćenje snage motora i na vodi se može ostati duže. Dva akumulatora mogu da obezbede višesatnu vožnju motorom koji je predvidjen za rad na 12 V.

Potrošnja struje se odredjuje uvek pri punom gasu i od pravilnog izbora motora zavisi da li ćete imati autonomiju od jednog ili više sati.
Kvalitetni akumulatori i pravilno rukovanje i kontrola gasa obezbediće višesatnu vožnju čak i sa jednim 12V akumulatorom.

Danas se mogu kupiti specijalni punjači koji obezbedjuju da dok ste na vodi možete da dopunite akumulator. Ima ih od 6 ali češće od 10A. Ipak najčešće se akumulator dopunjuje tokom vožnje kada koristite standardni benzinski motor ili dok je čamac na vezu. Punjenje obično zahteva par sati što zavisi od vrste punjača.

Nove generacije ovih motora imaju dodatnu elektroniku koja proverava i pokazuje stanje napunjenosti akumulatora i predvidja vreme preostalo za rad. Takodje, ima i motora koji mere dubinu vode i pokazuju prisustvo riba. Postoje i motori koji rade na principu autopilota i upravljaju plovilom tako da se kreće uvek po istoj dubini kao da prati izohipse dna. Postoje i autopiloti koji održavaju pravac u slučaju vetra...

A sve to može da se kupi za 200-400 evra ili više ako izaberete motore sa pomenutom automatikom. Na cenu pri kupovini utiče i to da li ćete koristiti običnan ili specijalni akumulator namenjen za upotrebu na plovilima. Ali generalno - ne mora da bude mnogo skupo.

Imajući u vidu njihov tih rad i da nema zagadjivanja okoline izduvnim gasovima nije ni čudo što se sve više koriste. Očekujem da će i kod nas početi da se koriste više nego do sada.


Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #1 poslato: 24, 08, 2012, 10:39:34 pre podne »
Pored motora firme čije ime sam već pomenuo (Minn Kota) postoje i drugi, a medju poznatije (kvalitetnije) spadaju i:
- Watersnake - jedan od njihovih popularnih modela je: Watersnake Tracer FWTCS44TH-36 Trolling Motor
- Motorguide  - jedan od njihovih popularnih modela je: Motorguide Freshwater Bow Mount 46 lb.

Ovi motori su jevtiniji od Minn Kota motora u proseku za oko 15-20% ali sa našao vrlo dobre ocene date od strane zadovoljnih korisnika.


Da li sam negde napisao da možete uz motor da kupite i daljinski upravljač i da motorom upravljate sa distance bez kablova, kao TV? Mnogo zgodno.

Van mreže mossi

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 3179
  • Pol: Muškarac
  • Somborac
    • VARALICA II - AP323A
    • APATIN-Kampovanje-Pecanje-Plovidba
  • Brod tip: Pecaroški alu
  • Marina: Apatin
  • Veličina: 5.5m
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #2 poslato: 24, 08, 2012, 13:13:31 posle podne »
Imaš ovde svašta nešto, možda nisi video?
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/board,174.0.html

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #3 poslato: 24, 08, 2012, 14:35:34 posle podne »
Imaš ovde svašta nešto, možda nisi video?
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/board,174.0.html


Hvala, Mossi - promaklo mi je, a pomislio sam da bi tekst mogao biti interesantan ne samo za pecaroše.
Od viška ne boli glava.

Van mreže maverick

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1271
  • www.mojaladja.com
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #4 poslato: 24, 08, 2012, 14:45:19 posle podne »
interesantan je  thumbup mene zanima jer mi je potreban za vertikalu...u povratku kuci jedan dan uvijek radim vertikalu pa kad sam sam u camcu tesko mi se korigirati i pecati istovremeno

Van mreže njegos68

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1624
  • Pol: Muškarac
  • Krapolovac
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #5 poslato: 24, 08, 2012, 16:38:16 posle podne »
 a ti motori su dobri i za krivolov.. jedan takav motor i jedan bešumni agregat sa sondom i eto bešumnog masakra.. nažalost  taz

Van mreže sceka

  • DrinskoSavski Brčkaroš
  • ****
  • Poruke: 263
  • Pol: Muškarac
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #6 poslato: 25, 08, 2012, 00:07:13 pre podne »
LSI je zaboravio da pomene jos jednog proizvodjaca el.motora a to je Torqeedo.

Evo mojih prvih iskustava sa elektromotorom Torqeedo travel 503S.

Motor je montiran na čamac Zodiac 200 roll-up cadet.

Odmah na početku da se ogradim da u ocenjivanju ću da preskočim cenu koja i jeste i nije visoka (oko 1,500 Eur za nov motor).

Glavne prednosti ovog motora u odnosu na druge slične i na motore sa unutrašnjim sagorevanjem:

  • Baterija koja se montira na motor, težine 4kg
    ceo motor je rasklopljiv i veoma lak za transport i montažu
    Magnetni "kill-switch" prekidač rada
    vodeno nepropusan, može se ceo potopiti i da mu ništa ne bude (pogotovo bateriji)
    relativno tih
    ne zahteva nikakvo održavanje
    ugrađeni GPS uređaj koji daje osnovne podatke o stanju motora (brzina, kapacitet baterije, potrošnju i domet)
    Mogućnost fiksiranja pravca kretanja
U poređenju sa prethodnikom (Travel 801) je daleko napredniji i zreliji proizvod.

Što se tiče trajanja baterije moja iskustva su da posle 1,5 sat igranja dve osobe (deca, svako po 50kg) gde su ga maltretirali maksimalno, potrošili su sa 95% na 30% (oko 65%) kapaciteta baterije. Brzina postignuta na Savi (iznad Ostružnice) je bila oko 5,8 km/h (uzvodno, gumenjak opterećen sa 130kg). Vreme punjenja baterije (kod kuće) je oko 10h za potpuno praznu bateriju.

Sve u svemu, ja sam lično prezadovoljan motorom, ispunio je sva moja očekivanja (nema održavanja, nema neprijatnih mirisa od benzina i ulja, nema redovnih srevisa, zamena svećica, ...) Bezbedan je da se da i deci jer poseduje "kill-switch" koji je magnetni i vraća se u sekundi na svoje mesto, imate dostupne na displeju sve podatke vezane za motor i plovidbu, da više ne nabrajam idealan motor za pomoćni čamac.

Ono sto je mene privuklo je baterija, tezine 4kg, koja se lako montira i demontira, tako da je ja posle dana na vodi donesem kuci, dopunim i vratim za sledeci dan.

Mnogo vise detalja oko samog motora mozete naci na sledeca dva mesta:

- Katalog proizvoda Torqeedo sa detaljnim objasnjenjima: https://www.torqeedo.com/images/kataloge/TQ_Katalog_2012_EN.pdf

- Video prikaz motora:



Jos jedna stvar koja me je odusevila (mada je verovatno necu nikad iskoristiti) je mogucnost koriscenja savitljivog solarnog panela koji omogucava ceo dan voznje po, naravno, suncanom danu.

[/url]

Ukoliko nekoga zanima još nešto, slobodno pitajte.

Pozdrav, Sceka
« Poslednja izmena: 25, 08, 2012, 10:49:19 pre podne od strane sceka »

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 7053
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Odg: Malo o električnim motorima
« Odgovor #7 poslato: 25, 08, 2012, 06:25:52 pre podne »
Sceko, motori ovog tipa meni su se učinili bližim onome što smo čitali u Duletovim tekstovima dok je eksperimentisao na svom brodu.
Rekao bih da su to "pravi" elektromotori koji mogu da se koriste kao glavni pogonski motori. I po svojim cenama ovi motori su daleko od onih o kojima sam ja pisao.

A mogu samo da vam zavidim (u pozitivnom smislu) na motoru koji imate - mnogima od nas bi takav motor bio pravo rešenje ali ili ne znamo za tako nešto ili ne shvatamo ozbiljno sve mogućnosti i prednosti.

U svakom slučaju, drago mi je što smo se vratili ovoj temi o elektropogonu i posebno mi je drago što ste svojim primerom i iskustvom dali svoj doprinos ovoj temi.

Mislim da je dobro da ljudi znaju za sve mogućnosti i da počnu da menjaju način mišljenja o nekim stvarima.