E, ovako treba... > Elektronika

Autopilot

(1/3) > >>

Pera GARMIN:
Dobro, dobro, evo počeću i o autopilotu...

Na garmin.rs smo postavili link na web verziju izveštaja sa prve ugradnje Garmin GHP-10 autopilota.
http://www.navodi.com/Saveti/Uredjaji/GarminGHP-10autopilot/GarminAutopilot.html


Specifičnost Garmin autopilota u odnosu na ostale proizvođače je odsustvo senzora položaja kormila i tzv. Shadow drive sistem za prepuštanje kontrole nad kormilom.

Ali da krenem od početka: osnovni preduslov za korišćenje autopilota je da imate hidraulični sistem za upravljanje na brodu. Autopilot je ustvari jedna kompjuterski kontrolisana hidraulična pumpa koja na osnovu različitih parametara pumpa ulje i zakreće kormilo u potrebnu stranu. Pumpu kontroliše centralna jedinica koja odlučuje na koju stranu da skrene na osnovu zadatih parametara plovidbe (željeni kurs, isprogramirana ruta ili trackback navigacija sa GPS uređaja) i informacija o trenutnom kursu i manevru prikupljnih sa spoljnih senzora (kompas, žiroskop).

Prvi autopiloti su naravno korišćeni na moru. Sa kompasa su dobijali informaciju o trenutnom tj. odstupanju od željenog kursa i na osnovu toga su okretali pramac ka zadatom kursu. Potom je stigla veza sa GPS uređajima koji su mogli da proslede informaciju o isprogramiranoj ruti i poziciji i smeru u odnosu na traženu rutu, što je omogućilo kompleksniju navigaciju. Trackback funkcija na GPS uređajima dovodi širu primenu autopilota na reku. Za razliku od rute koja vodi kroz limitiran broj tačaka spojenih pravom linijom, Trackback vas vodi po liniji kretanja koja može sadržati veliki broj tačaka i time preciznije opisati željenu putanju. Upravo to je funkcija koja vam i u klasičnoj navigaciji na reci najčešće treba, da vas vrati nazad putanjom kojom ste se dovezli :)

GARMIN GHP-10 izdvajaju već pomenute specifičnosti: senzor za položaj kormila je zamenjen brzim senzorima i komjuterom koji računaju poziciju kormila na osnovu protoka ulja i kretanja broda, dok shadow-drive momentalno isključuje autopilot kada pomerite kormilo, i uključuje ga ponovo kada ga pustite. Opremljen je magnetnim senzorom kursa i žiroskopom za merenje ugaonih ubrzanja i opterećenja, a povezuje se na obrtomer da bi znao u kom režimu rada je motor. Ovakva komunikacija mu omogućava precizno izvođenje manevara i u rečnom toku, koji ostalim autopilotima često predstavlja problem.

KNINDZA:
Tema daljnske komande su me nevele da razmišljam u ovom smeru:

Fly by Wire (Letenje pomocu žica) je sistem razvijen za vaduhoplovstvo pre mnogo godina, osnovni zadatak tog sistema je da se smanji pre svega fizicki napor pilota a kasnije i da kompijuter sam moze da upravlja avionom...

Takav sistem je još pre par godina primenjen na velikim brodovima ali i luksuznim jahtama, sada je on dostupan i za manje brodove pa i čamce.

Šta je ustvari fly by wire: Krenućemo od samog motora gde je menjanje smera reseno hidrauličkom polugom na koja je povezana na električnu pumpu od 12 v.





Dalje se sistem vezuje na autopilot kompijuter i regulator brzine i pravca:



Sistem se usmerava i kontroliše putem žiroskopskog pokazivača pravca i magnetnog kompasa:





I naravno kontrole:



Dalje je sve pitanje mašte, sistem bi mogao da se poveže na odgovoravajući GPS uređaj i laptop i da vas lađa vozi gde treba....

espresso:
autopilot je stvarno nezamenjljiv alat i pomoc u voznji na duzim rutama (pogotovo na jedrilicama po vecem moru). na reci nisam imao prilike da ga koristim ili probam.

Srecko Sojic:
vidim da je tema davno zaspala a mene zivo zanimaju neke osnovne stvari

kao i svaki pocetnik u nautici rovarim po forumima i e-bay u potrazi za informacijama.

u prvom postu se navodi da autopilot moze da se montira samo u slucaju da plovilo ima hidraulciki sistem upravljanja.
da li postoji autopilot koji moze da se montira na plovilo koje ima vanbrodski motor?

u slucaju da postoji tako nesto, sta sve ide u kompletu?

Pera GARMIN:
Srećko,
Informacija o mogućnmosti montaže na hidraulično upravljanje je malo zastarela :)
Mada je Dunja zbog tog limita dobila hidraulično upravljanj: glavu volana i cilindar za vanbrodski motor, nešto poput:
http://www.motomarine.it/catalog/boat-controls-and-steerings/steering-systems/ultraflex-hydraulic-outboard-steering-systems/hydraulic-steering-system-gotech-/11303#

U međuvremenu je Garmin izbacio GHP12, autopilot koji može da pogoni bilo koji drive unit, uključujući i mehaničke.
Octopus ima odlična mehanička rešenja za vanbrodske motore koji se montiraju paralelno na postojeći sistem upravljanja, ili menjaju postojeću glavu volana koja pokreće sajlu. Pogledaj detalje na:
http://www.octopuseurope.com/index.php/products/power-boat-drives/outboard-engined-boats/cable-steering

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju