E, ovako treba... > Plovila

Aluminijumski Camac

(1/44) > >>

STG:
Ljudi dobih ideju da se manem plastike i napravim alu camac dimenzija slicnih Dunasu...
Ako neko ima neki predlog,projekat,ideju,mozda neki drugaciji crtez dobro bi mi doslo....
Majstori,varioci,izvolite....

kemppi:
Aluminijum je interesantan za brodogradnju jer ima 1/3tezine celika,otporan je na koroziju,jer sa Kiseonikom iz vazduha na svojoj povrsini formira obnovljiv sloj Al2O3 oksida koji ga stiti od dalje korozije,ima dobru plasticnost(mogucnost deformisanja,oblikovanja)bez opasnosti od slabljenja mehanickih osobina,neotrovan je,otporan na vecinu kiselina(ali ne i na baze,sto u brodogradnji nije vazno),dobro podnosi niske temparature,jer mu se padom temperature cvrstoca(napon tecenja) povecava,pa mu je to prednost u odnosu na celik i plastiku,moze se reciklirati.Dugorocno je isplativiji,jer sa manjom tezinom plovila velika je usteda u gorivu,a potrebna je i manja snaga motora,brzina korozije je priblizno 100 puta manja nego kod celika,mnogo mu je manja brzina zamora materijala u odnosu na celik i plastiku.
Postoji hemijski cist Al 99.9%,koji se koristi u prehrambenoj industriji,tehnicki cist Al 99.5% koristi se za neodgovorne delove(ukrasne lajsne,elektro vodovi...).Cist  Al ima najbolju otpornost prema koroziji,dobru zavarljivost i plasticnost,ali malu zateznu cvrstocu,napon tecenja,tvrdocu,zato mu se dodaju legirajuci elementi da bi mu se popravile mehanicke osobine,pa se legirani Al koristi za odgovorne konstrukcije.
Legirajuci elementi su Cu,Mn,Si,Mg,Zn,Li,Cr...,najvecu cvrstocu imaju legure sa Cu i Zn,ali su u brodogradnji neprihvatljivi zbog galvanske korozije izmedju njih i Al,pa je izbor suzen na legure Mg,Mn i Si,jer su ovi elementi u elektrohemijskom nizu blizu Aluminijuma,pa je mala razlika elektrodnog potencijala(manji je napon)izmedju njih.
Mn-kao legirajuci element ne rusi znacajno korozionu otpornost i dodaje se max. do 1.5% u Al,jer preko toga nema efekta u poboljsanju mehanickih osobina(od legure AlMnMg 3004 se prave konzerve za pice)
Si-malo poboljsava mehanicke osobine,nema uticaja na korozionu otpornost.
Mg-najveca cvrstoca od toplotno neobradivih legura(0.8%Mg povecava cvrstocu kao 1.25% Mn)moze se dodati u znacajnoj kolicini.Sa dodavanjem Mg naglo se povecava cvrstoca,preko odredjene granice opada koroziona postojanost,cvrstoca blago raste,plasticnost se smanjuje(legura postaje krta),zavarljivost opada,tako da je jako bitan procenat legure,ove legure se mogu ojacati hladnom deformacijom.
Postoje specijalne legure koje se koriste u brodogradnji,pa ih proizvodjaci narucuju direktno iz valjaonice,a posto ti pravis jedan camac,najbolje je da kupis table lima od neke standardne legure iz siroke potrosnje,koja ce zadovoljiti zahteve(legure 5XXX i 6XXX).Za dno i stranice pogodna je legura 5754.5083.5086.a za ojacanja se koriste Al. profili koji se prave od legure 6063,koja ima manju cvrstocu od legure 5XXX,pa moras stavljati deblje profile,ili od table lima serije5XXX iseci flahove i vinkle,sto je skuplje ali bolje resenje.
usamogradnji ljudi najcesce prave camce od cistog Al. koji ima slabe mehanicke osobine,pa da bi imao dobru konstruktivnu nosivost lim mora biti debeo,a samim tim i tezak,slab mu je napon tecenja(cvrstoca Re N/mm2)i velika plasticnost(mogucnost oblikovanja) sto daje rezultat da posle i najmanje deformacije lim ne moze da se vrati u prvobitni polozaj,pa posle par godina eksploatacije camac izgleda sav izlupan i deformisan.Posto je Al skuplji od celika,a i varenje takodje da bi se postigao pozitivan efekat gradnje,tj. da bi seinvesticija dugorocno isplatila veoma je bitno da se odabere adekvatna legura.

Misha D:
to se zove odgovor :good:

LSI:
Kemppi, svaka čast na odgovoru!
Iz njega se mnogo može naučiti. Nadam se da će Goranče umeti da iskoristi sugestije na pravi način.

zoke:
TACAN I PRECIZAN DGOVOR-Uglavnom se te legure al koriste u avijaciji (ergal) ali ljudi to je preskupo za nas dzep uostalom udjite u galeriju slike koje sam postavio kraj splava je gliser koji je od al-legure star preko 30 god oldtajmer pa pogledajte placen papreno a super stanje i po njegovom prednjem dijelu se hoda normalno bez ostecenja

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju