Broker,
Uh na brzinu samo, sto se tice "klasicnog" usisa kljucno ti je sledecih nekoliko stvari:
1. Vazno je da se dobro odabere mesto usisa na koritu tj. da ne bude negde gde ima dosta turbulencija vode tj. gde se ne pojavljuje vazduh u toku plovidbe, npr dalje od elise i od samih bokova broda, ako skiciras grubo svoje korito iz pticje perspektive, intuitivno ces sagledati koja su to losa mesta, a izmedju ostalog, slicnu preporuku sa sve skicama mozes naci i u uputstvima sonara jer i njima smetaju mehurici ili vazdusni dzep (naravno, vodimo se logikom pa necemo gledati varijante blize pramcu ako je motor pozadi).
2. Bitna je maksimalna visinska razlika izmedju usisa vode (od tacke vodene linije) i ulaza u pumpu i nju treba uporediti sa deklarisanom koju pumpa moze da povuce, mislim da se to zove "maximum head" na engleskom, ali proveri (takodje, proveriti koji protok vode je potreban motoru i uzeti u obzir da sa povecanjem te visine, smanjuje se protok pumpe, postoje krive pumpe za proracun). Ako ti je i pumpa ispod vodene linije, to je idealno i moze skoro svaki tip pumpe da se koristi. Ako je iznad vodene linije i ta visina je veca nego deklarisana na pumpi, pumpa nece moci dobro da povuce vodu, a i nece moci svaki tip pumpe da se koristi. Ako je iznad, onda mogu samo one pumpe koje mogu da povuku vodu i kada su prazne tj koje prave vakuum (npr mogu impelerska (danas najcesce), dijafragma (iako ne za ovu primenu), sa rotirajucim vodenim prstenom (uz izuzetak da mora da se ubaci samo toliko vode da se formira prsten), ali ne moze npr centrifugalna (kao sto je kaljuzna npr)). Ovde nije razmatrana visina samog usisa, npr ako je slucaj da je mnogo iznad vodene linije, u tom slucaju i to mora da se uzme u obzir za celu tu matematiku. Ima sigurno ko to moze bolje od mene da objasni, nije to moja struka.
3. Da bude odgovarajuci promer usisa koji trazi pumpa, takodje, i izlaz iz pumpe da bude odgovarajuci jer bilo koje suzenje bilo ispred, bilo iza pravi restrikciju, takodje, veliki broj krivina i kolena pravi dodatne restrikcije. O ovome bolje i detaljnije moze neko strucniji da isprica. U principu neke ozbiljne restrikicije sa puno krivina i slicno, trebalo bi kompenzovati debljim promerom cevi/creva/usisa.
4. Na kraju, bitno je proveriti sve spojeve od usisa do pumpe jer ako negde ulazi vazduh, onda se gubi vakuum koji pravi pumpa pa umesto sav vakuum da povuce vodu iz reke, deo vakuuma vuce vazduh kroz los spoj i onda nema punog protoka. Ovo je uostalom i najlakse proveriti, a pretpostavljam da to svi i radimo zbog potencijalno mnogo gorih posledica

.
Ima sigurno jos stavki kojih se nisam setio, ali ugrubo, obracanje paznji na ove stavke bi trebalo da resi vecinu "kljucnih" problema.