Никад нисам био нешто посебно загрејан за једриличарење али ево, радим неки текст о Америчком купу...
Гледам снимак па не верујем... 
Какве су то конструкције!? 
Како то лети!? Јер ове једрилице заиста више не плове. Оне лете.
Погледајте ове сличице:
Uh LSI pa od svega si uzeo da pises o temi koju ne znas a koja je jedna od najinteresantnijih i tehnicki najzahtevnijih regata. Ali ajde da ti malo pomognem.
Kup Amerike a ne Americki kup je regata koja je prvi put odigrana daleke 1851. Borba je bila izmedju novog sveta i starog, odnosno izmedju ekipa iz NY yacht cluba i engleske aristokratije. Trka je odrzana oko Isle of White. Amerikanci su dosli ja jahtom koja se zvala Amerika i bila je dizajnirana po uzoru na morskog psa. Kako su englezi pretrpeli poraz u svojim vodama da bi se oduzili amerima dodelili su kao pehar stari cajnik, koga su nazvali Cup Amerike upravo po prvoj jedrilica koja ga je osvojila. Taj dogadjaj je zvanicno prvi put da je za neke prvo mesto dodljen trofej. Tako da je jedrenje prvi trofejni sport. Narednih stotinak godina niko nije uspeo da odnese "Old Mug" iz NYYC. tek je 1983 Australia II uspela da osvoji kup. O istoriji kupa mozemo da pisemo par dana, cak je i film snimljen na tu temu.
http://www.imdb.com/title/tt0105824/?ref_=fn_al_tt_1AC (America's Cup) je u svetu jedrenja isto sto i formula 1 u svetu automobilizma. Novac koji se ulaze u sindikate (timovu u AC se zovu sindikati) je ogroman. Posto je pehar prenosiv sistem je tako napravljen da branilac trofeja mora da prihvati izazivaca i definise pravila. U ovome je cela fora AC-a. Branilac pehara definise pravila, mesto gde ce se jedriti, kakve jedrilice ce se koristiti itd itd. AC je uvek okupljao sam vrh svetskih industrijalaca i jedrilicara. Ima tu jos dosta detalja i finesa.
Kako je na juznoj polulopti Moth classa postala pravi bum poceo je razvoj velikih hidrokrilaca. Naravno Hydropter je bio jedan od prvih ali je to potpuno drugi vid jedrenja. Hydropter je napravljen za obaranje ocean going rekorda dok je AC takmicenje izmedju bova u priobalnim vodama i zalivima. Prvi koji su uspeli da AC72 (2013 se jedrilo na trimaranima od 72 stope) su novozelandjani. Ovo je pocetak modernog AC-a.
Malo o tehnici 72-ce. Jedrilica je trimaran. Naravno sve do poslednjeg elementa kao sto su nosaci kamera je napravljeno od karbona. Na jedrilicu postoje dva kormila sa hidrokrilima na kraju pera. Po pravilima klase nagib ovih krila je fiksan i mogao se stelovati pre trke, ali u toku trke nije dozvoljeno da se modifikuje. Na sredini broda su postojala dva pomicna krila. Krila su pomicna po visini tako da se u toku jedrenja koristi zavetrinski kako bi se postigao ekvilibrium sila. Sile na ovim krilima su dostizale 8-10 tona sto ne zvuci mnogo ali kada pogledate debljinu tog krila i dimenzije shvaticete da su ta krila remek dela inzenjeringa. U toku jedrenja 3 krila su u svakom trenutku u vodi i obezbedjuju dovoljan uzgon da brod bude iznad vode. Pomicna krila su mogla da se steluju i po napadnom uglu krila. Kada je brzina manja napadni ugao se povecavao kako bi se postigla sila dovoljna da se brod izdigne iz vode. Ovo je slicno kao kod flapsova na avionu. Inace cela prica oko hidrokrila je ista kao i prica o krilima na avionu samo krecu kroz vodu. Jedro na ovim zverima je "kruto". Geometrija jedra se steluje hidraulikom. Posto je ovo sportsko jedrenje ne postoji nikakav motor na brodu pa se sva energija dobija iz misica dela ekipe na grind-u. U svakom slucaju tek sa postavljanjem krutih jedara se dobio dovoljan uzgon na jedru da se izadje iz vode u stabilan let. Jos jedna stvar kod krutog jedra je sto ovi brodvi stalno jedre orcu posto su toliko brzi da je prividan vetar uvek veci od stvarnog. Brzine koje dostizu su od 20kn uz vetar do 40-45 niz vetar. Ogranicenje stvarnog vetra je oko 23kn. Ovo ogranicenje je nastalo zato sto niz vetar ovi brodovi dostizu duplu brzinu vetra, odnosno za 23kn vetra brod bi mogao da dostigne 46kn, a na 50kn dolazi do kavitacije vode na krilima i naglog gubitka uzgona i uranjanja u vodu. Trenutno se dosta istrazivanja fokusira na stvaranju super kavitirajucih profila koji bi obezbedili dovoljno uzgona pri brzinama vecim od 50kn. Naredna generacija AC brodova je katamaran od 45ft. Ova promena je nastala iz zelje da se smanje troskovi i da se omasovi AC.
Ima tu jos dosta da se pise o Luj Viton kupu, o tehnici, o intrigama kako su NZ team izgubili 2013 posle ogromnog vodjstva.......
Ja sada nemam vremena, samo sam nabacao i izvinjavam se na greskama ako ima neka, posto me mrzi da citam ponovo.
Sto se tice VG-a, u ovom slucaju nema tu nista sa pramcem. Krilo generise silu u dva pravca. Jedna sila se protivi naginjanju broda usled sile vetra, a druga je horizontalna i deluje ka vetru. Odnosno ne da vetru da bocno gura jedrilicu sa kursa. Cela jedrilica je jedan prelepi balans sila u prirodi i kada se to shvati sve je to logicno i jednostavno. Na offshore brodovima koji dugo plove jednu bandu su nakretne kobilice, one su doprinele da se mogu savladati jaci vetrovi sa postojecom povrsinom jedara, a samim tim su ubrzali brodove. Posto je svrha kobilice da se protivi bocnom suljanju jedrilice kada se ona nakrene gubi se njena primarna svrha, prvi korak su bili samo svertovi koji su se uranjali u vodu. Ovo je evolucija tih svertova. Do koje je granice sve to otislo moze se videti da su sajle koje drze jarbol morale da budu izbacene van broda kako bi mogle da izdrze naprezanja i budu razumne debljine u isto vreme. Da su ih ostavili unutar granica broda verovatno bi bile toliko debele da ne bi imalo nikakvog smisla.
Kao sto napisah na pocetku izbrao si temu koja je tehnicki jako zahtevna. A istoriju mozes da nadjes na netu do detalja. Ja sam cak imao vodne linije Amerike, uramljene ali su mi ostale u Srbiji.
Pozdrav