E, ovako treba... > NAUTIČKA DISKUSIJA
poređenje cena za brodiće od 3mm i 4mm lima
IKA:
nije problem u limu. Za kupca.
Problem je variti lim od 5 mm pa majstori ubede kupca da je nepotrebno. A tek im je muka od boljeg (brodskog) lima. Tu vec treba velika vestnina u varenju. A malo njih je spremno da plati i strucnog varioca.
Obican lim od 3 mm vare i priuceni najjeftinijim aparatima i elektrodama.
Ovaj duhoviti komentar u jednoj drugoj temi me je pokrenuo da sa komšijinog kompjutera( trenutno sam bez interneta) postavim upoređenje za izradu brodića od lima.
Prvi komentar na Duletovu konstataciju je;, Dule drži se ti ekonomije.Ova tvoja tvrdnja je prihvatljiva samo za ekonomiste i one koji ne žele da shvate prave razloge ,.
Kao prvo-variti lim od 3mm 4mm ili 5mm je sasvim identično,štaviše lakše je variti deblji lim.Postupak se ne razlikuje.
Razlika u zavarivanju takozvanih ; brodskih limova ; je u vrsti elektrode koja se koristi.Za brodski lim se koriste ; bazične elektrode, dok se trgovački čelik zavaruje rutilnim elektrodama.Elektrode se razlikuju u samoj oblozi ,dok je sam postupak i način zavarivanja identičan.Elektrode se drže i vuku pod istim uglom.Za bazičnu elektreodu je potreban aparat sa promenljivim polaritetom,što danas zadovoljava svaki ,pa i najjeftiniji invertorski aparat.,i sama cena takvog aparata nije basnoslovna ,te ga svaki pa i kućni majstor poseduje.
Ovo poređenje ,će pokazati da nisu majstori ti koji odlučuju o debljini i kvalitetu lima koji će se upotrebljavati.
Krenimo redom
Za brod koji trenutno radim,upotrebljeno je 10 tabli lima dimenzije 1500*6000mm
Ako se radi od lima 3mm težina table je 216kg----po sadašnjoj ceni 2160kg--------200080 din
------------------------4mm--------------------288kg-----------------------------2880kg--------266770
------------------------5mm--------------------360kg-----------------------------3600kg--------333460
U pitanju je trgovački lim.
Dakle razlika samo u limu je između 3mm i 4mm 66762 približno 650e
Nadalje ,samo rezanje poskupljuje utoliko što je potrošnja reznih ploča povećana povećanjem debljine lima.Do sada ,ja sam utrošio 42 ploče ( tržišna vrednost ploče je oko 200 din)Sa jednom pločom izrežem oko 9m reza( lim 3mm) 6m ( lim 4mm) Dakle lim 4mm traži dodatnih 15 ploča.
lim 4mm traži zavarivanje elektrodama debljine 3,25mm dok lim 3mm može da se zavaruje i sa elektrodom 2,5mm
razlika u ceni je ,u zavisnosti od proizvođača između 400 i 6oo din. po kutiji. Za elektrode odokativnom metodom treba dodati plus 100e
Samo ukrućenje oplatnih limova u slučaju korišćenja 4mm lima zahteva i povećanje dimenzija rebara i konstruktivnih elemenata,kako se ne bi desilo da jači lim deformiše flah koji se kod nas uglavnom, koristi za ukrućenja.
Zbirno,sam materijal,za brodić veličine 10*3m bio bi skuplji od 4mm u odnosu na 3mm oko 1000e.Ta razlika bi bila još 30% veća ako bi se radilo od brodskog lima,obzirom da su bazične elektrode skuplje od rutilnih za oko 30%.
Za dalju analizu ,potrebno je napomenuti da konačna cifra zavisi od cene koju majstor zaračuna za svoj rad.I tako dobijamo cenu od 5500 e za brodić;OGI;
E sad pitajte vlasnika da li bi kupio OGI da mu je cena bila 6500e.
Kada se vodi polemika oko spremnosti naručilaca da dodaju 1000e za brodić ,da bi bio urađen od 4mm lima,znajte da majstori ne menjaju cenu za ruke.
Razlika od 1000e ne posmatra se kroz procenat.Tu razliku naručioci posmatraju kroz drugu prizmu.
Dozvoliću sebi slobodu da odlučim umesto njih,pa da zaključim.Ako sam nekako skupio 5500e ,za te pare hoću takav brod.Ako majstor ponudi kraći i uži ,ali od lima4mm,radije se odlučuju za 3mm.
Tek kad siti,shvate gladne( po onoj narodnoj; sit gladnom ne veruje) tek tada će oni koji imaju shvatiti koliko je za gladne 1000e.
Osim čuvenog Kapetanovog slučaja sa Draganom,nisam nikada( verujem i da neću) čuo da je neki majstor odbio da nekom uradi brod ,ako je naručilac tražio da bude od debljeg i brodskog lima.To što je nekom majstor sugerisao da ; može ; od 3mm je priča koja može da se priča u narednih 10 godina i neće biti ispričana.
Za primer ,neka posluži izrada Zorterovog čamca.Na uštrb veličine smanjena je debljina lima.
Nevezano za ovu analizu,bilo bi preporučljivo da se usredsredimo da svako komentariše oblast u kojoj je stručan,U protivnom ekonomisti komentarišu( kritikuju majstore) metalsku granu,tekstilci znaju sve o građevini,mašinci razglabaju o elektronici,informatičari su najbolji poznavaoci kozarstva stri
Citat--Obican lim od 3 mm vare i priuceni najjeftinijim aparatima i elektrodama.
možda pokušaju da naprave ogradu ili neku policu.Ako hoće čamac ? teško da je ovo tačno
Kapetan:
ne radi mu net...
kada je krenuo da radi ovaj novi brod posto sam znao da je "mojih" dimenzija odmah sam ga pitao koji je lim i... odustao ...
zorter:
Iko, potpuno si u pravu.
Kad kupac dodje po gotov brod on ne vidi debljinu lima već veličinu broda, kao i novi kupac ako ga prodaje.
Tako je i meni bila važna funkcionalnost i veličina čamca zbog nadogradnje, a 10 ću ga sigurno koristiti. Možda i više ali ako za to vreme ne napravim nešto bolje i veće (dovoljno je samo šire), pa nek ide život.
popeye:
U svakom slucaju ovo sto je napisao Ika je vrlo poucno ako je tako ( mislim na cenovnik ).
Ja sam razmisljao o samogradnji, ali sam odustao citajuci tekstove na ovu i slicne teme.
Nikada nisam bio siguran na cemu sam.Mada moram da priznam da sve cene koje su navedene,
i nisu toliko velike za plovilo u celiku.Moramo se sloziti da je to najveci i najtezi deo posla.
Malo se polemise o tome zasto to plovilo ispadne nekoliko puta skuplje u fulu ( iskljucujuci motor ).
Moje zapazanje je da sve ostalo sto radite, je nista drugo nego dranje. Jedan isti posao se naplacuje dosta skuplje ako je namenjen nautici.I to bez blama 4587.Raznu opremu necu ni da navodim, znate i sami.
I pored svega, uz dobru organizaciju i iskustvo( uradi sam....nadji povoljne zanatlije ), samogradnja moze
da bude dobra i ekonomski isplativa. flasica
maverick:
Iko svaka čast za tekst...samo tko daje toliko novaca za korito...za motor ...za opremu...bemu miša ...dao bi jos 2000 da bude od debljeg lima jer mislim da to povecava trajnost....taj brod izadje gotov cca 20 000 onda 2000 u startu i nije bas neka velika razlika u cijeni ...ili ja tako mislim
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
Idi na punu verziju