znaci prvi zakljucak za tegalj uvek gume :good:
idemo dalje sta je sa potrosnjom mogu li se dva broda u teglju na optimalnom broju obrtaja kretati brze nego jedan na takodje optimalnom broju ?
sta ako drugi ima teretni motor , da li ovaj koji nema treba da kuva kafu i iskljuci svoj motor skroz ?
Ja ponekad plovim u paru, kad su duže ture...
Ne moraju baš gume, može bilo kakav odbojnik, pa da ne izgleda kao plutajuća vulkanizerska radnja. Ono drveno ili od konopa što ste nazivali bokobranom, zove se još i talasnjača i žuljanica, ponekad lepo izgleda ali nije dovoljna, jer su svi osetljivi na svoju farbu :)
Drugi odgovor je "ne". Postoji univerzalno pravilo "dužina trči, širina koči", dva broda su iste dužine a širi sastav. Isto tako, prave talase koje ih medjusobno odbijaju, guraju u stranu, to se kompenzuje kormilom ali brzina pada. Kretanje vode između sastavljenih brodova nije laminarno već pri malim brzinama, turbulentno je, a time je i otpor veći.
Treći odgovor je "uglavnom ne", izuzev ako čovek štedi gorivo, u kvaru je, žene sede kod njega na pramcu i žele da slušaju talase...
Bolja varijanta je da namesti gas na "prijatan i ekonomičan" broj obrtaja, fiksira kormilo, i preuzme na sebe posluženje.
Da dodam, jednom prilikom sa plovio za Beograd u potiskivanom sastavu (skinuo vanbrodski motor straga, drugar se naslonio na nosač i natrimovali se konopima sa obe strane). Rezultat je bio preko svih očekivanja, bolji i od tegljenja i od cugija.