Autor Tema: Dvosedi  (Pročitano 2367 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže skipper

  • Moderator
  • Talasožder Mali
  • *****
  • Poruke: 879
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Dvosedi
« poslato: 09, 09, 2009, 20:18:28 posle podne »
Dvosedi

Kod izbora dvoseda, postoji puno veći izbor klasa, ali gde morate voditi računa o željama, težini i fizičkim sposobnostima dve osobe. Navest ćemo samo najzanimljivije klase, opet prema više kriterijuma (užitak jedrenja, brzina, praktičnost, upravljivost, popularnost, dostupnost informacija na Internetu, dizajn, mogućnost jedrenja , cena, itd.)

Postoje 3 osnovne kategorije gde se možete pronaći:

-          dvosed bez trapeza (Tasar, RS200 i RS400,  Topaz Xenon, B14  - spada zapravo pod skiffove)

-          dvosed s jednim trapezom (420, 470, 505, FD, Fireball)

-          skiff sa jednim ili uglavnom 2 trapeza (29er, 49er, 12ft skiff, International 14, RS800)

U Engleskoj postoji još bar 50 klasa dvoseda, gde na državna prvenstva dolazi minimalno 30-tak jedrilica, ali su to klase popularne nažalost samo u Engleskoj.

Prvo ću dati pregled dvoseda bez trapeza i jednim trapezom, dok ću opis skiffova objaviti kao poseban tekst.

Da li vi možete jedriti na jedrilici sa trapezom? Ako ste iole spretni i nije vam teško dići se sa kauča po daljinski, i ako vam ne smeta povremeno kupanje u početku, bez problema možete izaći na trapez. Jedino što ćete morati potrošiti dodatnih 150-200 Eura za harnes (sedište). Jedrilicu bez trapeza ćete pre izabrati ako jedrite sa detetom koje još fizički nije dovoljno snažno ili ste u godinama i imate problema sa snagom i zdravljem.

Dvosedi bez trapeza:

Tasar – najzanimljivija jedrilica, izuzetno brza, lagana (samo 70 kg opremljena), jednostavna za jedrenje, bez spinakera, glisira u i niz vetar. Tasar je retka jedrilica koja ima zakretni jarbol (wingmast) koji nakon letanja jednostavno pomoću ručice zakrenete u novi položaj. U nekim smerovima jedrenja, bićete brži od nekih jedrilica sa trapezom. Na Tasaru uglavnom jedre mešoviti timovi.

RS200 i RS400 – najpopularnije klase u Engleskoj, odluku između RS200 i RS400 donet ćete prema težini. RS200 je namenjen lakšim timovima (do 120 kg), dok je RS400 više namenjen za raspon težina 140-160 kg. Jednostavni dizajn, asimetrični spinakeri, brzina i upravljivost na jakom vetru, te relativno pristupačna cena i agresivan marketing uticao je na popularnost. Možete ih pronaći i u ostalim europskim zemljama, pogotovo Italiji.

B14 – skiff bez trapeza, ali sa balkonima. Najbrža jedrilica bez trapeza, ali će vam trebati malo više vremena da naučite jedriti na njoj u poređenju sa Tasarom ili nekom RS jedrilicom. Osim u Engleskoj, gde postoji značajan broj jedrilica, jedri se najviše u Australiji.

Topaz Xenon – stabilan dvosed, sa velikim asimetričnim spinakerom, napravljen u tzv. „rotomoulded“ tehnologiji, otporan na udarce i ogrebotine, praktično ne treba održavanje. Nije brz kao gore navedene jedrilice, ali ćete možda u njemu proći bez kupanja na jakom vjetru. Idealna jedrilica za klupske regate vikendom, timsko jedrenje (3 protiv 3) ili školu jedrenja.


Dvosedi sa jednim trapezom:

420 – idealna jedrilica za učenje jedrenja na trapezu i sa spinakerom za decu i lakše odrasle osobe (110-130 kg zajedno). Pronaći ćete ih kod nas u bilo kojem klubu. Odličan izbor ako niste preteški.

470 – olimpijska klasa, verovatno najpopularniji i najpoznatiji dvosed, zanimljiv za jedrenje, brz, ali tehnički zahtevan. Namenjena za težine posade od 120-140 kg (ali to ne znači da jedna osoba može imati 85 ili više kg). Glavni nedostatak je loš kvaliteta gradnje jedrilica, same konstrukcije, jer nakon samo nekoliko sezona aktivnog jedrenja, trup će omekšati i više nećete moći jedriti brzo kao na novim jedrilicama (što nije možda bitno ako samo rekreativno jedrite).

470 sailing POL 55

505 – Odličan izbor ako ste prerasli 470, tj. vaša težina je između 150-180 kg (npr. 65-80 kg na kormilu i 90-100 kg na trapezu). 505 je najbrži dvosed sa jednim trapezom, pogotovo niz vetar zbog velikog spinakera (26-28 m2). Izrazito upravljiva jedrilica s kojom možete uspešno jedriti na jakom vjetru i velikim talasima. Za razliku od 470, građena je u sendvič konstrukciji, i ostaće čvrsta i nakon 20 godina ako je dobro održavana  (npr. nekoliko brodova iz 80-tih  godina još uvek se nađe među prvih 10 jedrilica na Svetskom prvenstvu). U 505 klasi jedre i olimpijski jedriličari (iz 470, 49er, itd), ali i rekreativni jedriličari kojima je jedrenje samo hobi. Svetska i Evropska prvenstva održavaju se na turistički atraktivnim lokacijama zanimljivim za godišnje odmore za cele porodice. 505 je tehnički najsloženija jedrilica na kojoj sve kontrole možete menjati za vreme jedrenja.

 505's at Play

FD – Flying Dutchman – slična jedrilica 505-ici, malo duža (ali i dosta teža), jedina koja ima toliko konopa i sistema kao 505. U vetar  je malo brža od 505, osim na jakom vetru, dok je niz vetar puno sporija zbog manjeg spinakera (iako je nedavno povećan spinaker). Nažalost popularnost FD-a je naglo pala kad je izgubio status olimpijske klase, a tome doprinosi i visoka cena samog broda. Idealna težina posade je slična kao i na 505. Za jedrenje je tehnički malo zahtjevnija od 505, tj. teže je pronaći optimalni trim za sve uslove.

Fireball – zanimljiva, ali pomalo i smešna jedrilica zbog dizajna trupa. Idealna težina posade oko 130-160 kg, popularna za mešovite timove. Fireball je nakon stagnacije krajem 80-tih i u 90-tim, doživio procvat zadnjih 10-tak godina. Nekad davno su se brodovi radili kod kuće od šperploče (u Sloveniji je napravljeno preko 200 jedrilica u kućnoj varijanti), mogli ste ih kupiti u kitovima, dok se danas proizvode od stakla koristeći epoxy smole. U Sloveniji postoji aktivna flota od 20-30 jedrilica. Nažalost ima premali spinaker, tako da nije toliko uzbudljiva niz vjetar.