Autor Tema: Изум који је промијенио бродове  (Pročitano 5780 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Профа

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 2136
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com & www.mojaladja.net
    • http://www.mojaladja.net/
Изум који је промијенио бродове
« poslato: 01, 02, 2012, 10:07:14 pre podne »
Изум који је промијенио бродове- ПРОПЕЛЕР- БРОДСКИ ВИЈАК-

Иако се доста расправљало о овом изуму на нашем форуму морамо се подсјетити неких историјских чињеница.
Савремено поморство које данас познајемо сплет је низа изума и околности које су се можемо рећи у неким тренутцима и поклопиле. Појавом парних машина и погона на бродовима постављало  се још једно питање на који начин то најефикасније употребити .

Josip Ressel изумитељ је  радио на осмишљавању начина кориштења те нове погонске енергије. Један од тих начина искориштавања парног погона био је и потпуно нови, можемо рећи револуционарни систев пропулзије који би енергију требао искориштавати пуно ефикасније и тако  непрактичне  лопатице на  боквима бродова послати у историју.На пропелеру је Ресел почео радити већ на самом почетку својих студија 1812.

Животна ситуација никада није допуштала потпун и предан истраживачки рад, пропелер је своју прилику дочекао тек с Реселовим ступањем у шумарску службу у Словенији. Прве експерименте Ресел је направио у Словенији и то на ријеци Крки близу Костањевице. Након што се увјерио да његов изум има смисла, 1826. шаље своју молбу у Царски патентни уред у Бечу, с објашњењем изума и молбом за заштиту патента. Лиценцу је добио у фебруару сљедеће године. Пропелер је у патентном заводу заведен као "бесконачни вијак који може погонити пловило и напријед и назад".

Године које су сљедиле  Ресел је искористио за унапређење свог изума. Добар дио усавршавања односио се и на експериментирање с материјалима и с обртницима-ковачима који су били спремни и довољно вјешти да би извели нешто тако необично.
На почетку је своје покусе радио на малим рибарским пасарицама, а пропелер је био покретан руком. Како се усавршавао пропелер, тако је и Ресел све више радио на повезивању бродског парног строја-машине и осовине пропелера. То је и успио, када је 1829. г.  парну бродицу Civetta опремио пропелером.

Експеримент је изведен..., али с каквим исходом?  Наиме, експеримент  с пропелером је прошао више него добро. Мала Циветта је запловила Тршћанским заливом накрцана с четрдесетак људи и постигла је фантастичну брзину од 6 чворова. И колико му је то могло помоћи у унапређењу изума, толико му је проблем с парним котлом који је експлодирало - одмогло. За панику и врискове дама и господе који су се одједном нашли у облацима паре и дима, није оптужен прави кривац, већ "проклета новотарија"-пропелер!

Полиција је направила истрагу и одлучила да је најсигурније да се том лудом изумитељу онемогући да понови такво нешто. Тако су Ресселу забрањени даљњи покуси. Будући да су му експерименти забрањени, писаних трагова нема, али постоје неке, релативно вјеродостојне претпоставке да је обавио још читав низ успјешних експеримената.

Једну деценију касније дошло је  до"изума" пропелера и у другим дијеловима Европе. Након тога почиње његова масовнија употреба у поморству. Прво је, како то обично бива, ушао у војну употребу, тако да већ 1866. бродови с пропелером одигравају најважнију улогу у једној битки. Била је то битка код отока Виса.

Откриће пропелера, како се касније показало, значило је прекретницу у поморском саобраћају. Уз пару, пропелер је тај који је једрењаке заувијек послао у повијест. Пропелеру можемо захвалити на многочему. Тјерајући бродове испред себе, превезао је милионе тона добара и милионе и људи, али је једнако тако, попут већине добрих и великих изума искориштен у оне, не тако племените, ратне сврхе. Можда је најпрепознатљивији  као погонско средство једног од најразорнијих поморских оружја - торпеда.

Недоумица и њено рјешење

Велика открића обавзетно уз себе вуку и оне мање лијепе ствари као што су свађе и покушаји крађе заслуга, а и такође питање ко је био први. Истина  је да се нешто као пропелер видјело и прије. Ријеч је о чувеној подморници "Корњача" Давида Бусхнелла из 1775. г. која је те руком покретане "пропелере" користила за погон по хоризонталној и вертикалној оси.

 Реселов пропелер из 1827. је био први заиста ефикасни и заштићени патент који брод чини оваквим каквим га и ми данас познајемо, с пропелером уроњеним дубоко на крми испред кормила.

Ипак Ресселу се покушало "придружити"подоста људи.Познајући британску глад за новим, жељу за првенством у поморству и добро разрађену мрежу шпијуна, не чуди да је врло брзо након Реселових јавних експеримената пропелер "изумљен" и у Енглеској. Многи Енглези ће и данас рећи да је изумитељ пропелера Францис Петит Смитх. И Швеђани су се такођер уплели у ту игру, тврдећи да је изумитељ пропелера Јохан Ериксон.

Истина је да су и један и други конструирали пропелер и да су њихови изуми били ефикасни, али су се одиграли тек неколико година након што је Ресел пловио Civettom по Тршћанском заливу. Енглез је каснио 9, а Швеђанин чак пуних 12 година.

О пропелеру: http://hr.wikipedia.org/wiki/Brodski_vijak
Текст:Иво Боговић,БерзаНаутика,бр.062
Профа

Van mreže Профа

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 2136
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com & www.mojaladja.net
    • http://www.mojaladja.net/
Odg: Изум који је промијенио бродове
« Odgovor #1 poslato: 01, 02, 2012, 10:08:28 pre podne »
....
Профа

Van mreže Профа

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 2136
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com & www.mojaladja.net
    • http://www.mojaladja.net/
Odg: Изум који је промијенио бродове
« Odgovor #2 poslato: 01, 02, 2012, 10:08:47 pre podne »
...
Профа

Van mreže Профа

  • Administrator
  • Kapitalac Dunavski
  • *****
  • Poruke: 2136
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com & www.mojaladja.net
    • http://www.mojaladja.net/
Odg: Изум који је промијенио бродове
« Odgovor #3 poslato: 01, 02, 2012, 10:09:06 pre podne »
...
Профа