Cemu sluzi tih dva tri metra lanca odmah iza sidra?
Boro, i ja sam novi brodovlasnik i imao sam ista ili slična pitanja. Mislim da sam savladao nešto od gradiva, pa da pokušam da to podelim sa drugima.
Lanac se kači na sidro iz dva razloga:
- da bi sprečio kidanje kanapa usled struganja o oštro kamenje i druge oštre predmete na dnu i
- kako bi svojom težinom držao sidro priljubljeno za dno.
Na taj način obezbedjuje se da se sidro ukopa i da pod dejstvom vodene struje (ili ako vetar pomera plovilo) ne dodje do podizanja struka sidra i ono ostaje ukopano u mulj (pesak).
Da nije lanca, konopac koji je lakši, podigao bi se od dna i povukao sidro na gore, pa bi se sidro otkačilo.
(Hteo sam da uz odgovor dodam u prilogu i jedan od tekstova koje imam na ovu temu ali svi su veći od 201 kB; ako želite, mogu ih dostaviti na privatnu adresu - javite!).
Inače, i za lanac se preporučuje da bude dužine najmanje kao i dužina plovila, mada na malim i lakim plovilima to nema velikog uticaja.
Što se tiče dužine kanapa, tu se u literaturi i u praksi sreću razna mišljenja.
Vrlo je rašireno mišljenje da je potrebno da konopac sidra (sidrenjak) bude 2-3 puta duži od dubine vode ali ja sam našao podatke da se preporučuje da konopac bude 5-6 puta duži od dubine vode!
Velikom dužinom konopca opet se postiže da konopac od vrha sidra ide ka površini vode i do plovila pod malim uglom (podsećam: da bi sidro ležalo ukopano u mulj ili pesak).
Skraćivanje konopca dovodi do toga da je ugao izmedju dna i kanapa veći i veća je verovatnoća da se sidro otkači (iskopa iz mulja) i pri slaboj struji ili vetru.
Manje dužine kanapa preporučuju se za vrlo mirne vode, za vreme bez vetra i za sidrenje u lukama, kako se konopci ne bi upetljavali sa konopcima kojima su zakačena sidra drugih plovila.
Inače, o sidrima i sidrenju bilo je dosta pisano ranije na forumu - treba pogledati u temi: Nautički priručnik...