Naj čuvenije zanimanje u Kladovu je bilo loc. Kroz Đerdapsku klisuru, nekada davno kada je Dunav bio samo Dunav, a ne akumulaciono jezero, brodove su sprovodili locovi. Locovi su bili “piloti” na brodovima koji su prolazili kroz Đerdap. Osiguravajuće kompanije nisu priznavale štetu na brodovima koji nisu imali loca. Bilo ih je dvadeset devet i ljubomorno su čuvali znanje o Đerdapu. Dok nije izgrađena brana – pričaju kapetani jedno od najcenjenijih zanimanja ovde je bilo zanimanje krmanoša, o kojima su pisali Vuk i prota Mateja. Jer, to su u stvari potomci nekadašnjih dumendžija, brodari-locovi, kako su se nazivali. I oni su od svojih očeva i dedova vekovima preuzimali posao takozvanih "vodenih pilota", čiji je posao uvek pratila opasnost. Ali je, ipak, jedino u njihovim rukama kormilo bilo sigurno, tako da su na putu kroz Đerdap zapovednici brodova svih zastava prepuštali komandu ovim ljudima, koji su zaista poznavali sve tajne prolaza klisurom. Ti ljudi posle izgradnje brane više ne postoje. Brodovi kroz Đerdap sada idu bez prepreka.
Na hiljade priča, legendi i podataka čovek naiđe kada plovi s ljudima kojima je Dunav mesto na kome se rađaju, žive i umiru, često odnoseći sa sobom i one tajne koje nikada neće biti zabeležene.
Dunav je neiscrpna priča još iz vremena Herodota koji je u petom veku pre nove ere plovio Dunavom koji se tada zvao Istros. Došao je do Đerdapa, ali dalje nije mogao.
Trajanova table se nalazi se na izlazu iz donjih kazana sa desne strane, mestu gde je Đerdap najuži.
- Uklesana je 133. godine pre naše ere . Ona predstavlja obeležje svih Trajanovih graditeljskih i imperatorskih ambicija i podviga. Natpis na tabli u prevodu glasi: "Imperator Cezar, božanskog Nerve sin. Nerva Trajan, Augustus Germanik, vrhovni sveštenik, zastupnik naroda po deseti put, otac domovine, konzul po četvrti put, savladavši planinsko i dunavsko stenje, sagradio je ovaj put."
Ovo se nekada zvalo, "usko grlo za brodove". Ali je izgradnjom Sipskog kanala 1896. dugačkog 2.133 metra , dubokog četiri i širokog 73 metra, omogućena bezbednija plovidba uz obilaženje đerdapskih stenovitih pregrada. Potom je uz Sipski kanal izgrađena i pruga pa su brodove vukle lokomotive, ali sve to nije bilo dovoljno za tempo kojim se brodarstvo razvijalo.
Upad Mađara u Panoniju prekinuo je plovidbu u usponu. A onda je došlo vreme krstaških ratova od 1096. do 1291, godine kada su se Dunavom prevozili krstaši s konjima.
Sa dolaskom Turaka staje i plovidba Dunavom. Sve tako reći do pojave parobroda. Na našem delu Dunava prvi parobrod je prošao 1834. godine. Zvao se "Agro". Imao je 52 konjske snage i 242 tone nosivosti. To je ujedno bio i prvi parobrod koji je prošao kroz Đerdap.
Tu su imali svoje agenture i Gestapo i Inteli džen servis.Inteli džen servis je imao u Đerdapskoj rečnoj upravi svoje ljude.
Pripremao ih je da spreče plovidbu nemačkih brodova kroz Đerdap i Sipski kanal.Ovde je Drugi svetski rat počeo 5. aprila četrdeset prve.