Nautika opšta... > Radarska navigacija

Šta je to radar, čemu služi i kako se koristi?

(1/5) > >>

sheki011:
E pa ovako, dragi forumaši.
RADAR je skraćenica od engleskih reči RAdio Detecting And Ranging, što bi na našem jeziku značilo Radio otkrivanje i merenje udaljenosti.
Da vas ne davim istorijom uređaja kako je, gde i zašto nastao, ukratko ću pokušati da vam objasnim na kom principu radi.
Radar radi na principu elektromagnetnih talasa. Naime, meri vreme za koje će se odaslati elektromagnetni talas odbiti o čvrst predmet i vratiti do primopredajnika, te na osnovu toga na ekranu oslikati radarsku sliku, tj dati grafički prikaz izvršenih merenja.
Kroz priču sa ljudima, shvatio sam da veći deo njih zapravo nema predstave šta je to radar i doživljavaju ga kao "svevideće oko" koje vidi Boga pitaj šta sve ne.
Najprostije rečeno, radar vam zapravo da je prikaz vašeg okruženja iz ptičije perspektive.

Sad kreće lavina pitanja i pokušaj odgovra na njih...
1. Kako me ne vidiš na radaru?
- Radar je po definiciji POMOĆNO navigaciono sredstvo i kao takvo nije merodavno niti vas štiti od eventualne odgovornosti. Uvek treba pogledati kroz prozor šta se dešava ispred i oko vas. Nemaju svi objekti istu radarsku refleksiju, neki su takvog oblika da čak "rikošetiraju" elektromagnetne talase i kao takvi ne vrate se do primopredajnika pa ih radar uočava nepravilno ili ih ne uoči uopšte. Neki su pak toliko sitni da ih radar vidi kao obični šum...takvi odrazi se nazivaju još i "parazitima", "greškama","šum" i sl.
Radarska slika prepuna smetnji...talasi, dalekovod, odsjaj od barži
odraz ovakvog panja se ne razlikuje od čamca od 5m
2. Koliko daleko može radar da vidi?
- Na rekama ili u unutrašnjoj plovidbi, domet radara se kreće od 0,25km pa do 20km. Naravno, što je domet veći to je slika nepreglednija, što je domet manji to je slika oštrija. Neki optimum na kojem koristimo radar u svakodnevnoj plovidbi je od 0,5km do 2km u zavisnosti od gabarita plovila i gabarita plovnog puta kao i meteo uslova. Ukoliko nam je brod opremljen sa dva radara, onda jedan obično stavimo na manji domet (jasnija slika) a drugi na veći domet (čisto da vidimo šta nas čeka).
plovidba sa dva radara

3. Šta sve možeš da vidiš na tom čudu?
- Kao što sam već rekao, radar "vidi" sve ono od šta mu se elektromagnetni talas odbije i vrati nazad. U zavisnosti od kvaliteta samog radara, zavisi i kvalitet radarske slike. Prosečno dobar radar je u stanju da "vidi" obalu, drugi brod, čamac, panj koji pluta nizvodno, navigacionu bovu, pa čak i pelikana koji leti na nekih 10m iznad vode (iznenadili smo se kada smo to videli).
Pančevačko sidrište uzvodno sa jasno vidljivim usidrenim objektima na sidrištu i nizvodnim brodom koji nailazi u suret
smetnje izazvane ledenim santama prošle zime

4. Pa kako onda kažeš da nisi video čamac?
- Već rečeno, ali da pojasnim. Radar "hvata" sve i svašta, pa tako i razne smetnje. Smetnje mogu biti "odsjaj" od barži ispred/pored broda pa čak i samog broda, jaka kiša, jak sneg, razni panjevi i smeće koje pliva niz reku...Na tim "radarski obasjanim" objektima manjih gabarita ne piše šta je šta, pa je navigatoru nametnut Sizifov posao da gata u pasulj da li je ono čamac ili neka topola...
Radarska slika kanala za uzvodni ulzak u Rumunsku prevodnicu "Đerdap 1". Neka mi neko kaže koja od onih silnih tačkica nije čamac kuku

5.Pa dobro, jel' možeš da "izoštriš" sliku ?
- Da, naravno. Svaki radar poseduje tzv filtere kojim se delimično poništavaju lažni odsjaji. Postoji mogućnost smanjenja smetnji izazvanih talasima i kišom, ali primenom tih filtera, desi se da se obišu i odrazi manjih objekata...

6. Čuo sam da na tom radaru vidiš plovni put
- Netačno. Radar je u stanju da vidi oznake plovnog puta ukoliko su postavljene (navigacijone bove, radarski reflektori na stubovima mostova i sl), a na osnovu našeg radnog iskustva plovimo u plovnom putu ili se barem trudimo u njemu da zadržimo brod.
Sustizanje jednog uzvodnog broda i susret sa nizvodnim brodom kod Pupinovog mosta
Čekanje nizvodnog broda. Na nekih 400m od pramca je crvena bova a na nepunih 400m desno od broda je zelena bova. U desnom rukavcu se vidi radarski odraz nizvodnog broda

Ovo su neka pitanja i odgovori kojih sam se setio da su mi postavljena do sada, pa sam mislio da to podelim sa vama. Naravno, ako vas nešto dodatno zanima, tu sam da pokušam da odgovorim ukoliko znam.
Kako god, radar je jedno izvanredno pomoćno sredstvo za navigaciju i u spregu sa kvalitetnom kartom i žiroskompom omogućava nam bezbednu i lakšu plovidbu. Ipak, treba uvek imati na umu da smo mi ti koji upravljamo brodom a ne ovi uređaji, tako da je sva odgovornost i obaveza samo i isključivo naša!

Bećar:
Odlična tema i još bolja objašnjenja. Prvom prilikom kada budete plovili Savom,  postavite sliku raznoraznih čamaca i skutera koji plutaju-splavare pa da vidimo da li možemo da ih prepoznamo na radarskom ekranu.
Ako se uopšte i vide.
Odlična tema i objašnjenja

Bakara:
Šeki, ovo je vrlo korisno, hvala ti što si to podelio sa nama  thumbup

vepar:
Bilo bi interesantno da nam postavite radarske slike camaca, brodica 8-10m, skutera. Cisto da steknemo utisak koliko smo vidljivi. A jel postoji razlika na radarskoj slici u metalnog i plasticnog brodica?

Kolibri:
Pozdrav svima,
Šeki dobrodošao u sektor.
Po pitanju radara, sve što je Šeki napisao potpisujem, a moram da dodam samo jednu "sitnicu".
Verovali ili ne još uvek ima brodova koji nisu opremljeni sa radarima ili su lošeg kvaliteta i poluispravni.
Radar je kao uređaj obavezan samo u plovidbi u uslovima smanjene vidljivosti. Opet sa druge strane zakonska definicija USV
je rasteglijiva.
Prvi deo preporuka i saveta, u odnosu čamac- brod je pri kraju. Očekujem da će biti na sajtu UPLS od 25og do 30og.
Ko bude želeo neko objašnjenje ili bude imao neko pitanje, moći će na forumu da pita šta god ga bude interesovalo.

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju