Autor Tema: Који је чамац бољи - од алуминијума, од фибергласа или од полиетилена?  (Pročitano 954 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 6509
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
Много је писано на нашем и на другим форумима о томе који су чамци бољи - од алуминијума, полиестера ојачаног стакленим влакнима (фиберглас) или од полиетилена (о овима је најмање писано јер се тек однедавно од овог материјала праве озбиљнији чамци).

На сајту http://www.boatadvice.com.au/fibreglass-aluminium-or-plastic-boat/ нашао сам текст Дома Вајсмана (Dom Weisman) који је дао свој коментар на ту тему, а ја ћу покушати да мало слободније преведем његов текст како бих га прилагодио нашем подручју.

Данас се већина чамаца прави од ова три материјала. Фибергласа, алуминијума и ливене пластике. Тачно је да неке методе конструисања укључују и хибридне технологије као што су сендвич-технологије и вакум паковања али ми ћемо се бавити са само ова три материјала како бисмо их могли упоредити.

Сваки од ових материјала има своје плусеве и минусе и одмах да кажемо да не постоји савршен метод конструкције за све намене и окружења. Код већине чамаца, избор конструкционог материјала више је процес компромиса него тога да неки материјал баш заиста одговара за све.

Приликом куповине чамца, већина купаца треба да узме у обзир више опција а већина размишља о карактеристикама чамца. Не мислим ту само на максималну брзину. Док је то некима најважније, ретко ћете ићи највећом брзином, тако да су особине корита и мотора најважнији. Три главна момента о којима би купци требало да воде рачуна су:

1. Мекоћа проласка кроз таласе
2. Скретање (а да вам путници не испадну из чамца)
3. Стабилност приликом мировања.

Сем тога, следи листа, једнако важних ствари која се добија питањима: шта, где и како.
Шта ћу радити највећи део времена?
Који делови дизајна су ми најважнији?
Шта треба да могу?
Које временске услове ћу имати највећи део времена?

После свих тих, намеће се и питање: колико новца могу да потрошим?

Поред свих тих разматрања, нешто бих посебно препоручио. Кад инвестирате у нешто тако као што је чамац, нема ничег горег ако одлуку донесете на брзину јер ћете се често покајати због тога. Распитајте се о разним чамцима, упознајте њихове карактеристике. Чак се и чамци од истог материјала на води понашају другачије, зато прегледајте снимке тестирања и репортаже.
Ипак је то скупа инвестиција.

Хајде да се мало позабавимо свим овим материјалима.

Алуминијум је вероватно материјал број један за све Аустралијанце. Воле га због његове чврстоће и мале тежине.
Производи се у виду ваљаних или извлачених трака, какве обично виђамо на чамцима дужине испод 6 метара. Од алуминијумских плоча раде се чамци већих димензија. Чамци направљени од заварених алуминијумских табли су веома чврсти. Алуминијум долази у разним дебљинама, што су табле дебље, чамци су јачи.

Алуминијум дозвољава варијације у величини и организацији простора. Можете наћи чамац без кабине, с централном конзолом, за шетњу и шврћкање около. На њима је лако монтирати додатке по вашој жељи. За монтирање држача за пецарошке штапове или електричне уређаје није потребна нека посебна вештина.
Уз то, положај конзоле, положај седишта, обојено или необојено корито и дебљина корита, све се може прилагодити јер је у последње време веома велик избор могућности ојачања корита, могуће је добити тиши чамац који мекше клизи по води и лепше изгледа.

Алуминијумски чамци су супер тврди и згодни су људима који их користе на тешким теренима, уз стеновите обале и тамо где је велика могућност налетања на конструкције испод воде. Приликом утовара и истовара чамца на рампи, не треба нека посебна пажња јер се чамац неће оштетити због удара.

Ограничење код чамаца од алуминијума представља немогућност извођења свих углова као код чамаца од фибергласа. Зато чамци од алуминијума не плове као чамци од фибергласа.
Уз то, чамац од алуминијума је лак и таласи и вода га лако заносе. На плус страни, овакав чамац се лакше одржава и обично је јефтинији од чамца упоредиве величине од фибергласа. Тако можете добити више куповином чамца од алуминијума, који су у старту за нијансу јефтинији од чамаца од фибергласа.

Чамци од фибергласа су корак испред оних од алуминијума јер шта год радили, алуминијумски чамац не плови као чамац од фибергласа.
Код већине стаклопластичних чамаца ретко је потребно значајно успорити а тежина и осећај чврстине који нуди фиберглас потиче од тога што чамац меко пролази кроз воду и мање се заноси због таласа и плиме. За резултат то има мање пљускања и више удобности због углова које је могуће извести на коритима од фибергласа, што је тешко извести било којим другим конструкционим материјалом.

На чамце од фибергласа, као и на алуминијумске, лако је додати електронику јер се лако монтира директно на равну површину самоурезујућим прохромским завртњима. За постављање држача за штапове, потребно је само мало здраве памети и бургија.

Док је тежина стаклопластичног чамца једна од предности на води, о тежини треба водити рачуна кад се ради о транспорту на приколици. Ови чамци су често доста тежи од алуминијумских истих димензија.

Оштећење је исто нешто о чему треба мислити. На фибергласу су честе огреботине на кориту због непажљивог руковања. Сигурно се нећете залетати у стене или на рампу јер ћете скоро увек завршити с оштећењима.
Ипак, кад дође до поправки, док је за алуминијум потребна посебна опрема, фиберглас је много једноставније поправити употребом китова за поправке који се састоје од мата, стакленог влакна, катализатора и шмиргле.

Ако вам се деси да негде далеко од обале оштетите корито чамца од алуминијума, може бити велик проблем поправка на лицу места. Код чамца од фибергласа, уколико имате у резерви кит за поправку, мања оштећења можете поправити на лицу места и сами. Чак и врло груба поправка, може вам омогућити да се безбедно вратите кући.

Чамци од полиетилена су се недавно појавили.
Тихи су, не пљускају и стабилни су. Практично су непотопиви, корита су невероватно чврста, скоро несаломива и то су изненађујуће добри чамци.
Релативно су лаки и не захтевају никакво одржавање осим прања помоћу црева за воду.

Недостаци су ограничена опремљеност унутрашњости, слично као код алуминијума и осети се увијање испод ногу и услед удара таласа.

Па шта онда купити?

Ако желите лак чамац, купите алуминијумски.
Купите чамац од полиетилена ако желите чврст и трајан чамац за све намене.
Купите чамац од фибергласа ако желите изузетно понашање на води, леп изглед и удобност.





Van mreže Jova

  • Mornar
  • **
  • Poruke: 48
  • www.mojaladja.com
Davno pre mozda vise od 30 god.čitao sam čini mi se u SAMu ili Yu nautici o polietilenu visoke gustoce kao matreijalu buducnosti u nautici.Jedan mali camac cca 2m su tuklu cekicem,vukli autom po betonu,bacali ga sa visine a da na njemu nije bilo nikakvog ostecenja.

Van mreže Zoran T

  • Kapitalac Dunavski
  • *******
  • Poruke: 1349
  • Pol: Muškarac
  • www.mojaladja.com
Mozda tu malo naslov ne odgovara...ako je camac los u projektu moze biti i od zlata napravljen ali ce i dalje lose da plovi...taj polietilen nije bas nasao neku primenu za camce...najbolji odnos tezina/cvrstina ima vodootporni sper+epoksi i svakakve oblike mozes da radis al nije zgodno za neku serijsku ili masovnu proizvodnju...
Kad ne mozes sa drugarima na Dunav ni more nije lose!