Autor Tema: VHF - šta je to?  (Pročitano 1907 puta)

0 članova i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže LSI

  • Drekavac sa Srednjih voda
  • ********
  • Poruke: 6670
  • Pol: Muškarac
    • LSI
  • Brod tip: AQ 575
  • Marina: Nautički klub "Stari Slankamen"
  • Veličina: 5,75 m
VHF - šta je to?
« poslato: 23, 04, 2017, 11:03:32 pre podne »
Имао сам мало времена па сам одлучио да вам преведем текст о VHF радио-станицама. Много тога вам је вероватно познато али можда ћете пронаћи нешто што нисте знали. Ако имате времена за читање, изволите:

Šta je VHF?

Najpopularniji način komuniciranja s drugim čamcima je preko visokofrekventnog (VHF) radija. Naučite kako VHF radi, osnove iz frekvencija koje vidite na svojim VHF uređajima i razumite razlike među lokacijama.

U tečničkom smislu VHF je sličan načinu na koji komercijalne stanice (BBC Radio 1, Klaskik FM i td) emituju. Ima prednost da je oprema relativno jednostavna, pa zato i kompaktna i jeftina.

Da bi obezbedili da pomorci ne izazovu interferenciju s drugim korisnicima radija, deo radio spektra odvojen je posebno za ovu grupu i da bi stvar maksimalno pojednostavili frekvencije su dodeljene brojčanim kanalima. Na primer, Kanal 16 (obično se u stranoj literaturi označava kao Ch 16) u osnovi označava frekvenciju od 156.800 MHz, mada će retko biti potrebno da to znate.

Kako radio ne poznaje geografske i političke granice, da bi se obezbedilo brodovima koji plove međunarodnim vodama da mogu uvek komunicirati, VHF pomorski opseg je isti u celom svetu.

Postoji 55 međunarodnih pomorskih kanala, približno toliko privatnih kanala (alociranih na lokalnoj osnovi za potrebe komercijalnih organizacija) i nekoliko jedinstvenih nacionalnih kanala.

SAD i Kanada koriste donekle drugačiju raspodelu pomorskih kanala, koristeći istu frekvenciju ali uz nešto više simpleks nego dupleks kanala.

Nacionalni kanali uključuju WX (vremenske) kanale u SAD, ribarske kanale u Norveškoj i pomorske kanale M i M2 u UK (V. Britanija). Da biste bili sigurni da je vaš radio usaglašen s lokalnim kanalima, obratite pažnju pri kupovini da odaberete opremu odobrenu u zemlji gde nameravate da je koristite.

Domet: Na kom rastojanju će raditi vaš VHF?

Mnogi kupci se raspituju o dometu (distanci) na kom radio može komunicirati i to je najčešće pitanje, s najtežim odgovorom.

Radio putuje u obliku talasa, slično svetlosti. Kao što se svetlost reflektuje, slabi ili čak i zaustavlja na nekim objektima. Čest odgovor na pitanje o dometu je „možete pričati s onim koga vidite“ (ovo je poznato kao domet u zoni vidljivosti) i to je uopšteno dobro uputstvo.

Setimo se da radio-signal polazi iz radio antene (ne iz samog radija) i zato će viša antena omogućiti da „vidite“ dalje. Isto pravilo važi i za prijem signala, mada su antene baznih stanica postavljene na visoke stubove i mnogo su jače, što je još jedan uticajan faktor.

Jača, snažnija svetlost dalje se vidi i jasnije i isto važi i za radio.

Snaga se meri u vatima (skraćenica je W) i što je snaga veća veći je domet stanice, ali nije baš tako jednostavno. Čak i veoma slabe stanice mogu dobaciti daleko. Snaga može pomoći da poboljša kvalitet signala i prevaziđe neke prepreke.

Setimo se, više snage znači brže skraćenje života baterije ručne stanice i nepunjive baterije.

Uvek pođite od najmanje snage pa na više.

Sva fiksirana podešavanja imaju najmanje dve postavke snage, 1W i 25W. Ručne stanice imaju različite nivoe snage, Ikomovi (ICOM) su obično 2,5W do 5W kao standard, uz 6W iz dodatne baterije.
Kako VHF putuje pravolinijski, kao svetlost, dok se udaljavate od kopna zakrivljenost Zemlje onemogućava talasima da stignu do vas. Ovo se dešava na oko 35-50 milja (56-80 km) od obale. Ako imate potrebu za komunikacijom na većem rastojanju, morate pronaći neki drugi način za to.


Šta treba imati na umu kod odabira VHF brodskog radija?

Radio je važan element bezbednosti svih pomoraca koji izlaze na vodu, bilo da se radi o pučini ili o kopnenim vodenim putevima. VHF brodske stanice koriste se za razne namene uključujući: kontakti s lukama i marinama, pozive spasilačkim službama ili brod-kopno i brod-brod komunikaciji.

Nekada je teško znati koju stanicu odabrati zbog velikog broja modela i njihovih karakteristika.

Ovde ćemo proći kroz nekoliko važnih razmatranja pri izboru VHF brodskog prenosnog ili fiksnog radija.

Zašto mi je potreban VHF?

Prvenstveno za komunikaciju vezano za bezbednost s obalskom stražom i drugim čamcima i brodovima.

Koji tipovi VHF radija su raspoloživi?

Postoje ručne i ugrađene radio stanice.

Ručne VHF stanice su male, prenosne i pogodne za mala plovila bez sopstvenog izvora napajanja; ili u hitnim slučajevima kao zamena fiksnog radija ili kao lične stanice posade i koriste se u javnom saobraćaju.

Ugrađene radio-stanice su trajne, fiksirane i idealne kao glavni radio. Nude veće domete od ručnih zbog dodatne snage, obično od 25W i sa spoljašnjom antenom.

Šta je najbolje za mene?

Razmislite zašto vam je potreban VHF. Ako plovite na malom čamcu, na ski-džetu ili kajakom, prostor se javlja kao jedan od faktora i plivajuća, ručna stanica s dugovečnom baterijom mogla bi biti poželjna za celodnevne aktivnosti.

Ručna stanica koristi se jednostavno u kriznim situacijama zahvaljujući prečicama, intuitivnoj upotrebi interfejsa i jednostavnosti upotrebe. Jasan ekran i pristojno trajanje baterije takođe su važni.

DSC ručni radio omogućava kontakt s jednostavno opremljenim plovilom pomoću jedinstvenog MMSI broja ili slanje poziva u pomoć s vašim identitetom i lokacijom pritiskom na jedno dugme.

Za izlaske kruzerima ili RIB-ovima na otvoreno more, niskobudžetni fiksirani radio većeg dometa valja uzeti u obzir.

Veliki motorni brodovi ili jedrilice koji plove dalje od obale, kao i gore, trebaće stanicu većih dometa, tako da će za njih izbor fiksiranog radija biti bolje rešenje. Veća plovila mogu izabrati između duplih kontrola i daljinskog upravljanja. Sve jahte i motorni brodovi trebalo bi da u obzir uzmu AIS, bilo da je to samo prijemnik ili transponder klase B.

Sve novije fiksirane brodske VHF stanice imaju mogućnost DSC poziva, što omogućava da pozovete druge čamce, brodove, obalske stanice jednim pritiskom na dugme. Kad je povezana s GPS-om, DSC karakteristika uključuje: davanje lokacije uz razne mogućnosti grupnog pozivanja. Neke nude mogućnost povezivanja daljinskog mikrofona i rade kao interfonska garnitura na plovilu.

Neki radio uređaji imaju ugrađene sirene za maglu povezane sa spoljnom brodskom sirenom. Neke imaju ugrađene odzive koji rade kao javni adresari.

Fiksirane stanice potrebno je instalirati, uključujući i povezivanje s napajanjem, VHF antenom i GPS-om. Iako je sve prilagođeno za „sam-svoj-majstore“, može se desiti da vam bude neophodna pomoć ovlašćenih dilera. Dobro razmislite pre instalacije. Ako je prostor ograničen, rešenje s „crnom kutijom“ može omogućiti ugradnju modernog uređaja daleko od pogleda, a da bude moguća kontrola uređaja prenosnim radijom.



Koje karakteristike su mi potrebne?


1.   Jednostavnost upotrebe?
Većina ručnih VHF radija nudi osnovnu funkcionalnost. Druge nude dodatke kao što je DSC. Složenije funkcije su razvijene i ugrađene u savremene fiksirane i ručne uređaje. Važno je imati na umu da u slučaju opasnosti želite radio jednostavan za upotrebu kojim se lako rukuje i kontroliše.


2.   Vodootpornost?

Nemojte da vas zbune podaci o vodootpornosti. Daleko su poželjnije potapajuće stanice (IPX7) od onih koje podnose prskanje kao stanice koje su u klasi IPX4.

3.   Nepotopivost
Jedan od najznačajnijih rezultata razvoja poslednjih godina jeste tehnologija koja omogućava da ručne stanice plivaju. Tako, ako se desi da slučajno ispustite stanicu preko ivice, ostaće na površini vode i moći ćete da je dohvatite. U dodatku, neke ručne stanice imaju i izvore stroboskopske svetlosti tako da ih je lakše uočiti u vodi.

4.   Mogućnost ATIS programiranja?
Ako idete u inostranstvo na kontinentu, postarajte se da je vaš uređej ATIS programabilan. To može da vam uradi diler kod kog ste kupili uređaj.

5.   Dual / Tro praćenje i skeniranje (Dual/Tri Watch & Scan)
Uređaj koji gledate trebalo bi da ima mogućnost dvostrukog ili trostrukog praćenja za skeniranje kanala dok pratite kanal 16 kao i kod prilagođenih funkcija skeniranja tako da možete nadzirati sve kanale kako ne biste propustili poziv.


Druga razmatranja


1.   Snaga
Snaga se može iskoristiti za poboljšanje kvaliteta signala i za prevazilaženje nekih prepreka. Setite se, više snage na izlazu traži više snage na ulazu, što skraćuje vek baterije ručne stanice ili nepunjivih baterija. Uvek podesite na najmanju snagu i onda povećavajte po potrebi. Na ugrađenoj stanici trebalo bi očekivati bar 25W snage emitovanja a na ručnoj najmanje 5W.
Neki kanali (15, 75 i 76) rade sa samo 1W. To bi trebalo da bude podešeno na vašoj stanici automatski.

2.   Vek baterije ručne stanice?
Ako vas brine trošenje baterije, treba imati nekoliko stvari u vidu. Dobra li-jonska baterija treba da obezbedi potrebe normalnog dana na vodi. Alternativno možete koristiti rezervnu bateriju ili set nepunjivih baterija ili možda priključak na 12V.

3.   Tehnologija za aktivno uklanjanje buke
Ako znate da ćete biti u bučnom okruženju kao što je na nekom motornom kruzeru možda bi trebalo razmisliti o setu s tehnologijom za aktivno uklanjanje buke. Neke od najnovijih stanica imaju ugrađenu ovu mogućnost da se otkloni buka koja digitalno uklanja pozadinsku buku i jasno emituje samo vaš glas. Aktivno uklanjanje buke poboljšava i ulazni signal čime povećava kvalitet glasa.

4.   Snimanje poslednjeg poziva
Ako se vaš kruzer/jedrilica nađe u grupi ili učestvuje u regati funkcija snimanja poslednjeg poziva, raspoloživa na nekim uređajima, automatski čuva poslednji dolazni poziv za izvesno vreme. Ovo je veoma važno za razjašnjavanje informacija, dozvoljavajući ljudima mogućnost da preslušaju poruku bez da traže njeno ponavljanje.

5.   Da li mi je potrebna licenca za upotrebu VHF radija?
Licenca za operatera brodskog kratkotalasnog radija ostaje zakonska obaveza za upotrebu brodskog VHF-a. Sve radio stanice zahtevaju da plovilo i korisnik poseduju odgovarajuću licencu. Licenca plovila je nešto kao registraciona nalepnica za vozila, a istovremeno je i uslov za dobijanje MMSI broja, koji je jedinstveni identifikator vašeg plovila. Korisniku je potrebna radio „vozačka dozvola“ i postoje dve vrste.
Samo za VHF, SRC (sertifikat za rad na kratkim talasima) osposobljava korisnike za primenu radio etike i procedura. VHF upotreba je prilično neposredna; međutim, na kursu učite i o digitalnom selektivnom pozivanju (DSC) i procedurama u opasnim situacijama.

Pre kupovine, proverite!

1.   Pribor?
Ako kupujete ručni VHF radio, uređaj bi trebalo da dođe u kompletu s punjačem, baterijom, trakom za nošenje i antenom. Ali ako ste ozbiljan korisnik ili polu-komercijalni korisnik, možda ćete poželeti da vidite da li radio koji kupujete ima neophodni korisni prateći pribor. Postoje li slušalice, kasete ili mikrofoni?

2.   Garancija i podrška?
Garancija je zagarantovani mir u glavi, kad kupujete uređaj koji diler i proizvođač podržavaju tako što će obezbediti da ono što navode da uređaj radi i može u pogledu kvaliteta i izrade. Neki prizvođači daju trogodišnje garancije.



Tekst preuzet sa:
http://www.ybw.com/vhf-marine-radio-guide/icom-news/new-icom-guide-to-choosing-a-vhf-marine-radio-1334
http://www.icomuk.co.uk/Choosing-a-VHF-Marine-radio
http://www.ybw.com/

Tekst preveo: Lazar Stanojević
Beograd, 23.04.2017.


NAPOMENA:
Počevši od septembra 2017. godine britanska Obalska straža prelazi na nove VHF kanale.
Trenutno u upotrebi su VHF kanali 23, 84 i 86 za potrebe prenosa bezbednosnih informacija i medicinskih saveta.
Ove dve službe od septembra će raditi na novim VHF kanalima: 62, 63 i 64.

VHF kanal 10 za MSI i kontrolu zagađenja ostaje u upotrebi.

Ova izmena je posledica primene izmena u Aneksu 18 (Brodski VHF) Regulacija Radiosaobraćaja [Appendix 18 (Marine VHF) of the Radio Regulations].

Više o tome na:
http://www.ybw.com/news-from-yachting-boating-world/changes-to-vhf-channel-numbers-to-contact-uk-coastguard-47232#S1W651OlUspdCEwG.99

« Poslednja izmena: 23, 04, 2017, 11:29:36 pre podne LSI »