Evo sta ja znam
Genaker, je asimetricni spinaker, postoji gradacija od 0-6. Code 0 je najplici i od najlakseg materijal i koristi se na bonaci ili par kn vetra. Code 6 je olujni. Jedan rogalj se kaci na bastun(kosnik, bitno je koji jer je jedro asimetricno skrojeno) drugi na vrh jarbola (ponekad 7/8) treci na krmene koloturnike pa na vinceve floka. Na skota izmedju roglja jedra i koloturnika se obicno kace barberi(ne znam sprksi izraz) koji sluze da se, kada je code 0 dignut, skota(jedro) privuce sto vise brodu i omoguci ostriju plovidbu. Ovo je jako dobro resenje jer na 1kn pravog vetra moze da se dohvati i do 3kn brzine i jedri pomocu prividnog vetra (ovo je moje iskustvo sa regatnih brodova nisam siguran da vazi za krstase ne jedrim na njima). Postoji nekoliko nacina pakovanja,
- rucno(bowman skuplja i ubacuje u vrecu), Code 0 se u najvecem broju izvedbi rola ali danas se sve vise i ostali rolaju,
- retriver, postoji par izvedbi, jedna je da se kanap zakaci za kraj koji je vezan za bastun i da se daljinski otkaci sa bastuna a zatim tim kanapom dovuce do otvora na palubi pa u brod. Druga, meni draza je da se usiju dva ili tri okca na jedro i tanak kanap prolazi kroz njih i zaveze se na jedru(posebno se za njega napravi mesto za privez) kada se da komanda spustanja samo se vuce taj kanap koji skupi jedro i isprazni ga. Postoje resenja da se ovaj kanap stavi na glavni vinc ali ovo je za veeelike genakere. ima jos tumacenja i izvedbi retrivera usled losih prevoda i jezickih interpretacija.
- Carapa, svima poznata
- Kiwijibe, profesionalci ga obozavaju, dok se jedri jednim bokom pred bovu se digne genova, zatim se leta ali genaker ostane sa privetrinske strane i legne preko genove, zatim se kulturno samo spusti niz genovu u rupu.
.
.
.
Ima ih jos ko zna koliko koje posade ljubomorno cuvaju.
Skote se vezuju sa prednje strane straja i pri preletu jedro prolazi izmedju prednjeg straja i luff-a gennakera, slicno kao sa genovom, ali ako je genaker malo veci neko mora da ode na pramac i da vuce skotu jako brzo da stomak jedra ne bi otisao preko sopstvenog luff-a i napunio se vetrom. Ali kao sto rekoh sve se vise koristi roll pa je manevar preleta mnogo jednostavniji srolas, promenis kurs, odrolas.
! No longer availablehttp://www.euromarinetrading.com/karver/index.htmlJedan od gomile proizvodjaca rollgeneaker systema.
Izvnjavam se zbog losih termina ali ne znam srpske reci (mislim da ne postoje u velikom broju slucajeva)ili sam ih zaboravio. Ima tu jos sitnica da se pomene ali je kasno. Sutra se radi.
Koliko vidim jako slicno onome sto ti znas tango. Mozda sam ja suvise fokusiran na ragatno jedrenje gde se stvari menjaju nenormalnom brzinom u toku jedne godine a kamoli u zadnjih par godina a sitnice su jako bitne.
Kako god, s'obzirom za koju ti namenu treba to jedro sluzice ti. Vidim da si se nasao prozvanim ali ja sam samo odgovorio na post kapetana na pitanje sta ce da bude na jakom vetru. Mozda ne na prvom jedrenju ali ne bih se uzdao u njega na jakom vetru. Video sam kako pucaju nova jedra, koja su radjena u 3dl tehnologiji sa karbonskim i kevlarskim ojacanjima, kada se preopterete. Sve ima svoje granice.
Vidim da me prozivas na drugim psotovima ali me mrzi da pisem na drugom mestu, ako neko moze da pomeri ovaj deo posta neka pomeri.
Pricali smo o genovi koja se koristi u jedrenju u vetar gde je prividni vetar (citaj sile na jedru) znacajno veci od prividnog vetra koji se javlja na spinakeru koji se koristi za jedrenje niz vetar. Opstrujavanje genove i spinakera su potpuno razliciti. Samim tim poredjenje genove i spinakera nema nikakve veze. Profi jedrarnice za mene su northsails, quantum, sobstat, doyle a neka poljska radionica iz krakova, tesko. Krojevi jedara nisu napravljeni samo da bi se sprecilo cepanje vec da bi se smanjilo istezanje i promena geometrije jedra. Kako je nauka isla napred krojevi su se menjali. Neke jedrarnice vuku industriju, a neke su ostale sa tehnologijom od pre 10-15god. A ako te bas zanima kako deluju sile na jedru mislim da mi je negde u srbiji ostala ova knjiga pa ti je mogu dati da izucis.
http://www.amazon.com/Sail-Performance-Techniques-Maximize-Power/dp/0071413103/ref=sr_1_25?s=books&ie=UTF8&qid=1436307877&sr=1-25&keywords=sail+aerodynamicsImao sam jos par ali ne znam gde su, obicno ljudi ne vracaju pozamljene knjige. Za ovu sam siguran da je jos uvek kod mene. Tu mozes naci dosta toga i o silama i o krojevima. Ukoliko zelis da ti licno to objasnim i nacrtam to ce te kostati bar jedno pivo, mada mislim da moze da potraje.
Ovim cu zatvoriti svoje ucesce u raspavi oko home made jedara.
Sve najbolje, i dobro more
Pozzz