Ljeta više definitivno nema...nestalo je u par sati...zahlađenje od 20 stupnjeva ubacilo nas je u razmišljanja o dizanju i pospremanju brodice. Znamo li svi što treba učiniti i koje postupke provesti kako bi nas proljeće dočekalo s puno manje glavobolja. U nekoliko dijelova donijet ćemo vam opis jednostavnih postupaka oko konzervacije vanbrodskih motora i gumenjaka...
Prije svega će nam trebati minimalni popis stvari koje ćemo nabaviti kako bi naš plan za konzervaciju vanbrodskog motora tekao bez zastoja. Pretpostavlja se da mjesto i gumu s vodom imamo. Za ostalo nam treba:
- Sprej za konzervaciju
- Slušalice za priključak na vodu
- Specijalna mast za podmazivanje u morskim uvjetima
- Mazalica
Ukoliko radimo čistu konzervaciju motora bez izmjene cinkova, svijećica, impelera i ulja, ovih će nam nekoliko sitnica biti dovoljno. Krenimo dakle na ispiranje motora ( prije paljenja motora spojimo vodu preko slušalica ili direktno na motor ) koje će trajati cca 30-tak minuta. Dok traje rasoljavanje rashladnog sustava trebat će rastaviti cijev kontrolnog mlaza i dobro je očistiti od eventualnih zrnaca pijeska ili drugih nečistoća, tako da na kraju kontrolni mlaz bude snažan i ravan bez špricanja. Nakon 25 do 30 minuta ispiranja slijedećih par minuta treba isprati rashladni sustav pod većim okretajima motora. Dobro je lagano turirati motor kako bi pod pritiskom ispali svi kristali soli koji se katkada sasvim stvrdnu. Postoji mogućnost da veći kristali soli koji se nalaze priljepljeni na stijenkama ponovno začepe kontrolni mlaz, pa će ukoliko se to dogodi trebati ponovno očistiti izlaz kontrolnog mlaza.
Nakon rasoljavanja rashladnog sustava ostavimo da motor i dalje radi priključen na vodu i to na malo pojačanom gasu kako bi kroz usisnu granu u motor počeli ušpricavati sprej za konzervaciju. Istovremeno odvojimo dovod benzina iz rezervoara kako bi radom motora ispraznili benzin iz čašica karburatora. Sprej ušpricavamo do momenta dok se podignuti okretaji lagano ne počnu spuštati. Da bi se gorivo ispraznilo iz karburatora motor se treba ugasiti zbog nedostatka goriva, a nikako radi prekomjernog ušpricavanja spreja.
Svaka čašica karburatora na svom dnu ima i cijevčicu za ispust benzina koji se otvara vijkom koji je neposredno blizu cijevčice. Vijak treba odvrnuti ne više od 2 okretaja, u protivnom će otpasti. Kad benzin iscuri vijak se zavrne natrag kako je i bio.
Kad se motor ugasi ( napokon možemo ugasiti i vodu ) skinemo mu sve svijećice, okrenemo ključ kao da palimo motor te u svaki cilindar bogato ušpricamo sprej. Dovoljno je da svaki cilindar odradi 10-tak krugova, nakon čega je postupak unutarnje konzervacije gotov pa možemo vratiti svijećice na svoje mjesto. Ovaj postupak ( pražnjenje karburatora ) ne odnosi se na motore s direktnim ubrizgavanjem jer su njihovi sustavi hermetički zatvoreni pa tako nema ni isparavanja.
Vanjsko konzerviranje motora podrazumjeva pranje u slatkoj vodi, dobro sušenje i nakon toga špricanje spreja za konzervaciju po motoru i po električnim spojevima. U obzir dolazi i WD 40 za vanjsko konzerviranje. Kod pranja nastojte oprati i unutarnji dio poklopca motora.
Ostalo je još namastiti sve mehaničke djelove motora gdje su jaka trenja te na osovinama i ležajevima. Jednostavno mašču napunite svaku cicu na način da iz osovina i ležajeva iziđe sva prljava mast te da je zamjeni nova. Rastavite osovinu za upravljanje motora ( popularno nazvanu "letvu volana" ) te i nju dobro namastite. Upravljačka sajla je jedna od najosjetljivijih dijelova i obično zakazuje ukoliko se ne držite ovog važnog pravila.
Važno: Obavezno odvojite stopu od motora te podmažite osovinu. Nakon svega vratite stopu na mjesto. Ovo posebno vrijedi ukoliko ste vlasnik HONDA vanbrodskih motora sa direktnim ubrizgavanjem...!?
Uza sve navedeno dobro bi bilo promjeniti svijećice, cink protektore, impeler i ulje. Posebna zanimljivost je činjenica ( ovo iskustvo sam pokupio od starih meštara ) da se motorno ulje vremenom pretvara u kiselinu te tako počinje nagrizati bijelu kovinu. Preporuka glasi da se ulje mora mijenjati jednom godišnje bez obzira na prijeđene sate. Radi ove činjenice ulje mijenjajte isključivo ukoliko ste sigurni da motor ne ide u more prije ljeta.
I na kraju još jedno važno pitanje...što uciniti sa tankom? U svakom slucaju, ili ga napunite do vrha, ili ga izpraznite. Sigurno se pitate zašto... naime, benzin koji dugo stoji, a u dodiru je sa kisikom, postepeno se pretvara u vodu, pa mu se tako smanjuje i oktanska vrijednost. Zato mnogi motori u proljeće teško pale, pucaju ( prisutnost vode u benzinu) i kašljucaju pri prvom paljenju. Nakon što rezervoar stoji poluprazan više od pola godine stvorit će se dosta vode u benzinu. Zanimljivo, zar ne...?!