Moja Ladja
E, ovako treba... => NAUTIČKA DISKUSIJA => Temu započeo: Dule 14, 01, 2009, 22:12:23 posle podne
-
Da li neko ima iskustva ili saznanja o tome koliko su čamci na reci u stvari bezbedni od udara munje?
Čitao sam skoro neku statistiku i... kazu da nismo bezbedni iako sam ja bio ubedjen u suprotno i nisam se obazirao na to da li grmi ili ne grmi. Zatvorim ceradu i nastavim da pecam ili da plovim kao da se ništa ne dešava.
Naišao sam i na reklamu za neki uredjaj koji detektuje munje :).
E sad da li nas plaše da bi prodali detektor ili... oni o njoj kazu sledeće:
Novi produkt na trzistu je sprava koja je direktno povezana sa pojavljivanje munja a zove se "'THE STRIKE ALERT". Ovaj personalni detektor munje je velicine pejdzera koji otkriva munje i nadolazecu oluju. Ova spravica otkriva munje na daljini od 40 milja (oko 60km.) i njegove LED diode svetla pokazuju otprilike na kojoj udaljenosti od vase pozicije se munje nalaze. Takojde vam pokazuje da lli se oluja priblizava prema vama ili se udaljava od vase pozicije.
I naravno tu je link http://www.strikealert.com/ProductInfo.htm (http://www.strikealert.com/ProductInfo.htm)
Bilo je tu i nekoliko saveta:
1. Nemojte da pokusavate da pobegnete od oluje ili da cekate na vodi da prodje. Krenite ka najblizoj mogucoj obali. Dodjite jako blizu obale, nadjite mesto gde mozete vezati camac i izadjite na obalu. Nadjite zaklon. Ako je moguce nadjite neku zgradu, garazu za camac ili bilo kakav zaklon. Ako nema nikakve zgrade ili kuce u blizini, ispod drveta je bolje nago biti na otvorenom, mada se ispod drveta desio veliki broj smrtnih slucajeva. Cak 14 %. svih osoba ubijenih od munje se desio dok su stajali ispod drveta. Izbegavajte usamljena drva na otvorenom.
2. Ako ne mozete stici do obale, stanite u sredinu camca i sagnite se najnize sto mozete. Zapamtite da su najvise tacke prve na udaru groma u vecini slucajeva.
3. Nemojte da koristite nikakve zicane elektricne aparate u slucaju oluje. Iskljucite sve takve uredjaje.
4. Nemojte da se igrate sa Majkom Prirodom.
-
kolko se ja razumem u struju i munje a zavrsio sam elektrotehnicku .. mislim da ce munja da trazi najbrzi nacin da sidje u vodu ...
kod otvorenih plovila (camac, gliser) glava je dok stojite najblizi provodnik , dok je kod zatvorenih obrnuto... mislim da nije tolika frka ako smo ui zatvorenom...
a najvise volim kada sajt kaze :
The world's first convenient, dependable and easy-to-use personal lightning detector.
mada treba pogledati i ovo:
http://www.cdc.gov/nasd/docs/d000001-d000100/d000007/d000007.html (http://www.cdc.gov/nasd/docs/d000001-d000100/d000007/d000007.html)
a evo ih i uputstva :
(google language tools namerno ostavljam ovko da se i vi malo smejete, razumecete sta su hteli da kazu u svakom slucaju )
* ?????? ? ?????? ?????? ?? ?????, ??? ?? ???? ??????????. ??? ???? ?????? (??????) ?? ????????, ?????? ????? ? ?????. ??????? ???? "?????-?? ???????" ???? ??????!
* ?????? ???? ? ???? ? ????. ?? ??????? ?? ? ????.
* ????????? ???????, ??????? ?? ????, ??????, ??????? ??? ????? ?????????? ?? ????, ???? ?? ????, ?? ??? ? ???? ????????? ??????? ????????? ???????. ???? ???? ??????? ???? ???? ???? ??? ???? ?????? ?????? ???????????? ????? ?? ?????????? ??????.
* ?????? ???? ? ?? ????????? ??? ???????? ?????? ??????????? ??????, ?????????? ?????, ????? ??????? ?????.
* ????, ???????? ??? ????????? ????? ?????? ? ?????? ??????? ??????? ??? ??? ???? ??? ??????? ??????? ?? ????.
* ?? ?? ?? ?????? ??????, ?????? ???????? ???????? ?? ???? ????? ?????? ????? ????????? ?? ?????? ??????? ?? ????. ?????? ?? ? ?????? ?? ??? ?????????? ?????????? ?? ?????? ? ???? ?????. ??????: ?????? ?????? ? ??????? ????????? ?? ?????????? ?? ??????. ????? ?? ????? ?? ??? ??????, ???? ???? ?????, ????????? ??????????? ???????? ??????? ???? ????? ???? ?? ???? ? ???? ?? ???????. ??? ??????? ?????? ?? ?? ???????? ???? ???? ???? - ???? ?????? ???!
* ???? ?? ??????? ?? ?? ????????? ???? ?? ?? ????? ???????? ? ????????????? ?????????? (??) ? ???? ?????. ????? ????????? ???????? ???? ??? ??????????? ???????? ??????????? ???? ???????? ???????? ??? ?? ????????? ? ???????? ?????? ? / ??? ??. ?? ??????? ???????? ? ?????? ???? ????? ??? ?? ???????? ????.
* ??? ?? ????, ??? ??????? ????? ?? ??, ??????? ??????????, ????? ??? ??????????? ??????? ? ????????? ???????????? ?? ??????? ????? ?? ????????.
-
Nemam skoro nikakvog iskustva, Bogu hvala. Ali po nekoj zdravoj logici, dovoljno bi bilo privezati se uz obalu i uz visoka stabla. Mislim da cu posle pokretanja ove teme staviti i mali sator u camac, jer sam kao kamper nebrojeno puta preziveo velike oluje! A evo sta sam ja nasao
http://www.ribarska.com/izdvajamo/munja/munja.htm (http://www.ribarska.com/izdvajamo/munja/munja.htm)
Poenta ovog topika je munja koja je ozbiljan ubica i Vi se nalazite u veoma opasnoj situaciji ako se nadjete u camcu na otvorenoj vodi. Na velikoj vodi mozete biti najvislja tacka kilometrima unaokolo i sanse da vas pogodi munja su veoma velike u odnosu na uobicajene situacije.
MINIMIZIRAJTE VASE SANSE DA BUDETE NA UDARU MUNJE
1. Posedovanje CB radio stanice (NOAA vremenski kanal) tako da mozete biti pravovremeno informisani o nadolazecoj oluji. Mnoge radio stanice imaju ovaj kanal kao standardni. za oko 150 $US i manje od toga mozete posedovati par radio stanica kao na primer nove MOTOROLA T6300 i T6310.
2. Novi produkt na trzistu je sprava koja je direktno povezana sa pojavljivanje munja a zove se "'THE STRIKE ALERT". Ovaj personalni detektor munje je velicine pejdzera koji otkriva munje i nadolazecu oluju. Ova spravica otkriva munje na daljini od 40 milja (oko 60km.) i njegove LED diode svetla pokazuju otprilike na kojoj udaljenosti od vase pozicije se munje nalaze. Takojde vam pokazuje da lli se oluja priblizava prema vama ili se udaljava od vase pozicije.
Ova spravica se moze kupiti za otprilike 80 $US i mozete je videti na www.strikealert.com (http://www.strikealert.com)
3. Pazite na gomilanje velikih kumulus oblaka. Jednom kada ovi oblaci dosegnu visinu od oko 30.000fita oni pocinju da crne i da dobijaju drugaciji oblik i dobar su pokazatelj da se oluja sprema.
4. Pazite na udaljeno sevanje i udare groma. Ponekad mozete cuti udare groma pre nego vidite sevanje munje. Grom se moze cuti na daljinu od oko 5 milja (7km.) od oluje. Ako vidite munje na daljinu najbolje je da pakujete i sklanjate, ako cujete grom na daljinu budete spremni u tom slucaju na brz pokret. Gromove koje cujete u daljini su ne dalje od 5 milja udaljeni. Ako se krecu prema vama brzinom od samo 20 milja na sat (oko 35km/h) bice kod vas u roku od samo 15 minuta. U tom slucaju najbolje se brzo sklanjajte odmah u slucaju da ste udaljeni vise od 15 minuta voznje do obale. U stvari tipicno je da se munje pokazuju na udaljenosti od jedne milje (1.7)km. od centra oluje pa u tom slucaju imate i manje vremena da se sklonite.
5. Ne postoji camac koji je zasticen od munje. U stvari fiberglas camci su potencijalno gori za munje sa obzirom da ih mogu privuci mada ni aluminijumsku camci nisu nikako zasticeni jer su jedine visoke tacke u na vodi.
6. Kada munja udari u kucu ili zgradu ona je ponekad napravljena od grafita...isto kao i vas stap za pecanje.
Imajte to na umu.
AKO STE UHVACENI U SRED OLUJE SA MUNJAMA...STA ONDA?
1. Nemojte da pokusavate da pobegnete od oluje ili da cekate na vodi da prodje. Krenite ka najblizoj mogucoj obali. Dodjite jako blizu obale, nadjite mesto gde mozete vezati camac i izadjite na obalu. Nadjite zaklon. Ako je moguce nadjite neku zgradu, garazu za camac ili bilo kakav zaklon. Ako nema nikakve zgrade ili kuce u blizini, ispod drveta je bolje nago biti na otvorenom, mada se ispod drveta desio veliki broj smrtnih slucajeva. Cak 14 %. svih osoba ubijenih od munje se desio dok su stajali ispod drveta. Izbegavajte usamljena drva na otvorenom.
2. Ako ne mozete stici do obale, stanite u sredinu camca i sagnite se najnize sto mozete. Zapamtite da su najvise tacke prve na udaru groma u vecini slucajeva.
3. Nemojte da koristite nikakve zicane elektricne aparate u slucaju oluje. Iskljucite sve takve uredjaje.
4. Nemojte da se igrate sa Majkom Prirodom.
OSTALI MALI SAVETI
1. Biti pripremljen i preduhitriti oluju je najbolje. Imajte radio stanicu sa vremenskim kanalom kod sebe. Umesto novog stapa i masinice investirajte novac u jednu od ovih sprava.
2. Imajte dugacak komad kanapa kod sebe u slucaju da morate vezati camc za obalu bez doka. Najmanje 20 metara treba imati u camcu.
3. Uvek obavestit nekoga gde idete na pecanje pogotovu ako idete nocu i deo gde cete najverovatnije biti.
4. Zvuci veoma prosto, ali stalno pazite na vreme. Gledajte ka horizontu i budite obazrivi na svaku promenu. Lose vreme moze izgledati veoma daleko, ali nemojte nikada biti sigurni u to.
Mit koji je uobicajen je da munja ne udara u vodu.
Ne da munja samo udara u vodu, vec moze da bude privucena velikom i dubokom vodom. Voda je odlican provodnik elektriciteta, tako da voda mnogo bolje sprovodi elektricitet u zemlju nego drvo ili suva zemlja. Svake godine munja udari na na stotine ljudi koji plivaju u vodi, ili su u camcu.
Zapamtite da nijedna riba nije vredna reskirati zivot zbog nje.
STATISTIKA U AMERICI
Broj ljudi usmrcenih od strane prirodnih nepogoda od 1940-1980:
*
Munja..........7741 (189 godisnje)
*
Tornado......5268
*
Poplava.......4481
*
Oluja............1923
Prosecan broj ljudi koje godisnje udari munja u Americi je izmedju 600 i 1000
Lokacija udara munje:
*
Nepoznato...........40%
*
Otvoreno polje....27%
*
Ispod drveta.......14%
*
Na vodi.................8%
*
Golf igralista........5%
*
Teska masinerija.3%
*
Na telefonu..........2%
Najcesci meseci udara munje:
*
Jun............21%
*
Jul.............30%
*
Avgust....22%
Doba dana:
70% se dogadja izmedju podneva i 6 sati popodne.
Jacina udara munje je oko 100 miliona volti. Radi poredjenja svecica u kolima ima jacinu izmedju 15 i 200 volti.
Sanse da vas ubije munja:
1 : 2.000.000 osoba
Sanse da dobijete na lutriji:
1: 5.000.000
izvori informacija:
*
National Lightning Safety Institute Website
*
National AG Safety Database Website
*
NASA Website
*
West Virginia Lightning
*
www.stats.org (http://www.stats.org)
*
www.motorola.com (http://www.motorola.com)
*
www.strikealert.com (http://www.strikealert.com)
-
http://www.varalicar.com/forum/viewtopic.php?p=22402&sid=a5b0110d7efa60f130fd518576604bd0 (http://www.varalicar.com/forum/viewtopic.php?p=22402&sid=a5b0110d7efa60f130fd518576604bd0) :shout:
-
Mislim da je metalni čamac zaštićen sto posto (faradejev kavez).
ako bude oluje na regati mozete kod mene na kaficu :)
-
da mi budemo sigurni idmeou kabinase da pijemo kafu :)
-
imamo vlagootpornu blazujku .. ali do tada ce biti sundjer presvlake i sve ostalo :)
generalno mislim da je ista stvar kao u kolima.. sve dok nemas direktan kontakt sa metalom sve ok... ja koliko vidim na ovim sajtovima taj gromobran sluzi samo da "bude vislji" od coveka koji uspravno stoji ...i nista drugo... digni radio antenu i vrh joj zavij u alu foliju i ako zvekne grom kroz antenu ce da sprzi radio i da ode i mulj...
-
Pravo da vam kazem nisam razmisljao na tu temu, ali racunam da kod plasticnih camaca u kabini nije frka. Sto se tice prilaska obali i nalazenju mesta za sidrenje, to mi deluje logicno, ali cisto iz razloga da se na vreme sklonis od oluje i nadjes garazu za camac :this:. Drvece bih u svakom slucaju izbegavao.
Za regatu ne brinem, ako pocne da grmi, svi cemo kod kapetana u kabinu izolovanu musemom :smile:.
-
evo nekih proverenih informacija:
svi proizvodjaci camaca, za svaki model camca koji proizvode imaju predvidjenu zastitu za ublazavanje posledica udara groma. na jedrilicama je to metalna ploca koja se nalazi na spoju trupa i kobilice. kod motornih brodova je ista ta ploca smestena u kalup trupa. najcesce se spominje bakar. mnogi preporuciju da ukoliko imate mogucnosti obavezno u vodu spustite sidro koje je na lancu, makar pola metra u vodu, kako bi ono i lanac dodatno sproveli eletricitet u vodu. ukoliko ste vezani u marini ili na plutaci, ovo je veoma prakticno i mudro resenje.
u praksi sam imao prilike da na otoku Visu vidim italijansku jedrilicu koja je pretrpela direktan udar groma u jarbol u toku plovidbe. posledice su bile sledece: gasenje motora, ostecenja svih elektricnih uredjaja koji su u trenutku udara groma bili ukljuceni (autopilot, gps, stradao je alternator, brodske baterije, jarbol delimico ostecen, prohromska ograda broda ozbiljno savijena i jos kojekakva sitnija ostecenja. sreca je da de u trenutku udara na palubi bio samo skiper koji je kontrolisao rad autopilota, u olujnom odelu i gumenim cizmama. posada se nalazila u kabini i niko nije bio u direktnom dodiru sa metalom. u luku Vis doteglio ih je brod lucke kapetanije.
drugi slucaj se desio mom prijatelju kada je vracao motorni brod sa sajma u Kotoru za Split. u hvarskom kanalu ga je uhvatilo nevreme, grom nije udario direktno u brod, vec u more sa desne strane broda. stradao je samo desni motor i nista vise. moze se reci da je dobro prosao.
-
znaci umesto gromobrana musema i sedeti u kabini dok ne prodje :)
deal :) :dance1:
-
predlažem da napravimo jedan kavez za krabe, pa u nedostatku kraba može poslužiti i kao Faradejev prekriven mušemom :wizard:
-
predlažem da napravimo jedan kavez za krabe, pa u nedostatku kraba može poslužiti i kao Faradejev prekriven mušemom :wizard:
ne treba nam kavez unecemo zrnu u moju kabinu i sedeti u njoj :) taman dva kaveza i nista nam nece faliti :)
-
Zaboravio sam da napomenem da spustanje sidra na lancu ima smisla samo ukoliko postoji kontakt izmedju lanca i metalne vodjice na palubi. Ukoliko vam se lanac nastavlja kanapom o tome morate voditi racuna. Kanap naravno nece sprovesti elektricitet u vodu.
-
to je sve ok. deo akumuliranog elektriciteta, ce preko vodjice lanac provesti u vodu, ako ne daj boze za to bude potrebe.
-
Zaboravi sam da napomenem da spustanje sidra na lancu ima smisla samo ukoliko postoji kontakt izmedju lanca i metalne vodjice na palubi. Ukoliko vam se lanac nastavlja kanapom o tome morate voditi racuna. Kanap naravno nece sprovesti elektricitet u vodu.
znaci bucnemo celo sidro u vodu i namotamo nazad jedno 3-4 metra tako da ceo lanac bude vlazan .. bolje ce provoditi struju... ujedno posle udara groma pokupiti okolnu ribu :)
-
Malo kasnim,ali da dodam nesto.Ovo cisto za one kojima je od skoro "recna voda usla u krvotok".
Nikada,ali nikada ne isplovljavajte kada nevreme vec pocne.Nemam iskustva kako to izgleda na Savi ali na Dunavu sam to doziveo vise puta.Talasi na polovini su i do dva puta veci nego blize obali,tesko je upravljati,visoki a uski camci su skloniji naglom naginjanju i prevrtanju....Mnogo stvari idu u prilog tome da se ostane na obali bilo kakva bila,bez obzira dali imate gde da se sklonite ili ne.Vidjao sam situacije a neki put i pomagao kada se neiskusni upute kuci sredinim Dunava i onda nastaju problemi.Nevreme se istutnji za sat dva pa onda pravac kuci.
-
@ Vlada 69
nikuda ne zurimo, a tvoje zapazanje je sasvim na mestu. imperativ za sigurnu plovidbu je detaljno proucena vremenska prognoza. prilicno je lakomisleno i neodgovorno isploviti ako postoji saznaje da moze doci do naglog pogorsanja vremena. time se dovodi u opasnost i plovilo i posada.
-
Naravo espresso.Ali ne mogu da verujem koliki je broj ljudi koji to ne prate.Ja sam to neiskustvo platio u mladosti.Medjitim nisu uvek ni prognoze stvar na koju se mozes osloniti-koliko su samo protivurecne i koliko su samo puta omasili.Ovim sam samo zeleo da upozorim one neiskusne a brzoplete da isplove.Treba i to shvatiti, ali ih i treba savetovati,pricati,pricati...Nista lepse nego kad vidis da ljudi lepo upijaju korisne stvari.
-
kakvi talasi? koliki talasi ? jel mogu ja tuda sigurno da prodjem mojom ladjom letos? nemojte da me plasite bre :)
-
a ja zakopao pracku .. reko nece mi trebati.... :wizard:
-
e bre Dule, necu vise da gledam krabe...buranija...
nego pravac u lov na drekavca :preved:
i nema NAPUSTAJ BROD
-
i nema NAPUSTAJ BROD
kako bre nema ? pa valjda i ja trebam da dam neki doprinos tome :)
-
kakvi talasi? koliki talasi ? jel mogu ja tuda sigurno da prodjem mojom ladjom letos? nemojte da me plasite bre :)
evo ilustracije talasa kod Donjeg Milanovca (vetar 3 - 4 bofora). snimljeno na regati "Kup Djerdapa" 2005. na zadnje dve slike se vidi moj stari Glastron 175 MX koji je svu silinu vetra i talasa "muski" izdrzao na sidru.
-
Dule,citam ovo i setih se.Cini mi se da nisam video na ovom forumu nista o sidrenju.Mozda nebi bilo lose da neko pokrene novu temu.Ne mislim samo ono-postaviti slike,seme ,nego i malo propratnog teksta(pogotovo iz iskustva).Imam nesto iskustva sa jedrenja i naravno sa Dunava ali mislim da ovde ima dosta iskusnijih da zapocnu ovu zanimljivu temu.
-
Vlado, rasplamsala se diskusija na http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,331.0.html
-
Ups :good:
-
Imao sam sreće da nisam doživeo baš extremne oluje na Dunavu.
Poslednjih nekoliko godina, intenzivno pratim vremesku prognozu na internetu i čim vidim nevreme, ne idem na vodu.
Onaj STRIKEALERT sam nabavio prošle godine i mogu reći da sam bacio 100EUR-a.. :diablo:
Barometar i malo iskustva su ZAKON!
STRIKEALERT je jako osetljiva spravica, smeta mu mobilni, rad 4-taktnog motora, ...
Radi posao, ali puno je to para.. ne vredi to te novce.. da je jedno do 30e .. pa ajde de..
Imam digitalni barometar, e to je već sprava, kad pritisak počne da se survava, i oblaci počnu da se mrče.. bežžžž.
Meni je uglavnom lako.. ja sam za 20minuta u marini..
A i rekao sam.. ne idem ako vidim da će biti gadno.. :good:
Od nevremena, bežim u rukavac, a ne pod drva.
Drva padaju kao snoplje.. nikad ne znaš kad i koje će vetar oboriti..
-
Novi sam ovde ali dosta plovim.
U vezi gromova dodao bi moje licno iskustvo.
Imam mikrotinera i kada grmi bacim u vodu bakarnu pletenicu vezanu za osnovu jarbola u vodu.o
Obicno sam uvek na sidru,zbog jarbola.Inace sam citao u literaturi da metalni brodovi nemaju
problema kao plasticni.dDovoljno je zatvoriti se unutra i iskljuciti elektro uredjaje.
-
:good:
mene ako spici grom necu da se brinem ... em ce biti oma gotovo em nece drugi put ... barem slusajuci statistiku
-
:good:
mene ako spici grom necu da se brinem ... em ce biti oma gotovo em nece drugi put ... barem slusajuci statistiku
Kapetane, iako smo mislili da je ova tema ispričana, ja sam upravo na National Geographic pogledao emisiju o munjama. Iako nije bilo ništa o udaru munje u plovne objekte, bio je prilog o čoveku koga je tri puta tresnula!
Prvi put, kada mu je bilo 12 godina, držao se rukom za žičanu ogradu. Munja je udarila u ogradu nekih 200-300 m dalje od njega i prošao je sa jako ispečenim prstima.
Drugi put, kada mu je bilo oko trideset godina, na golf terenu ga je pogodila ali je preko golf opreme odjurila u zemlju i on je ostao praktično nepovredjen.
Treći put, sada već u pedesetim godinama, dok je čovek vozio auto, munja je zveknula u antenu na zadnjem delu auta.
Naravno da mu je spržila kompletnu električnu instalaciju ali ostao je nepovredjen.
Dakle, ta priča da neće grom dva puta - ne pije vodu. Eto, hoće i tri puta ali Baja je neuništiv.
-
:good:
mene ako spici grom necu da se brinem ... em ce biti oma gotovo em nece drugi put ... barem slusajuci statistiku
Kapetane, iako smo mislili da je ova tema ispričana, ja sam upravo na National Geographic pogledao emisiju o munjama. Iako nije bilo ništa o udaru munje u plovne objekte, bio je prilog o čoveku koga je tri puta tresnula!
Prvi put, kada mu je bilo 12 godina, držao se rukom za žičanu ogradu. Munja je udarila u ogradu nekih 200-300 m dalje od njega i prošao je sa jako ispečenim prstima.
Drugi put, kada mu je bilo oko trideset godina, na golf terenu ga je pogodila ali je preko golf opreme odjurila u zemlju i on je ostao praktično nepovredjen.
Treći put, sada već u pedesetim godinama, dok je čovek vozio auto, munja je zveknula u antenu na zadnjem delu auta.
Naravno da mu je spržila kompletnu električnu instalaciju ali ostao je nepovredjen.
Dakle, ta priča da neće grom dva puta - ne pije vodu. Eto, hoće i tri puta ali Baja je neuništiv.
Е тог срећника из National geographic што даље од мог чамца. Нек он преживљава негде друго.
-
Razmišljajući o ovoj temi, pronašao sam jedan engleski tekst u kojem je dato dosta saveta o gromobranskoj zaštiti plovila.
Generalno, metalna plovila većih gabarita su relativno bezbedna zbog brze disipacije (mnogo stručan izraz za mene, ali verovatno se misli na brz prenos elektriciteta sa broda u vodu).
Problem su manja plovila, posebno ako su od drveta ili plastike obzirom da su to izolacioni materijali.
Ono što mi je interesantno, to je zaštita malih plovila.
Autori savetuju sledeće:
Pre svega, izbegavati da budete na otvorenoj vodi u vreme oluje.
Ako primetite da se oluja sprema - što pre potražiti zaklon na obali.
Dobro je privezati čamac za obalu koja bi trebalo da je viša od najviše tačke broda (dobro je ako ima i po neko drvo ali voditi računa da nije suviše blizu kako ne bi zbog oluje palo na plovilo.
Plovilo se može efikasno zaštititi gromobranskim sistemom koji se sastoji od: "antene" provodnika, držača, konektora i "uzemljenja" u vodi.
Na malim plovilima može se instalirati "priručni" gromobran.
Potrebno je na plovilu imati neku vrstu antene-jarbola, postavljenog na kabinu broda ili bliže pramcu, visine malo više ili makar toliko koliko je dovoljno da se oko čitavog plovila opiše zamišljena kupa sa vrhom na vrhu antene, pri čemu je ugao izmedju visine i stranica kupe 60o ali tako da stranice kupe ne dodiruju ni jedan deo plovila.
Vrh antene, slobodan kraj mora da bude najmanje 15 cm iznad najviše tačke na brodu i završetak treba da bude u vidu šiljka.
Kao gromobran može da posluži i radio antena pod uslovom da i antena i svi kondenzatori imaju provodljivost ekvivalentnu broju 8 AWG i ako su snabdeveni spojnicama koje se koriste za gromobransku zaštitu
Ako se koriste bakarni provodnici, njihov kvalitet treba da bude u skladu sa standardima.
U tekstu sam pronašao sledeće oznake:
- minimalna provodljvost ekvivalentna broju 8AWG;
- držači kabla treba da budu ne manje od broj 17AWG;
- bakarni kabel ili traka moraju biti bar broj 20 AWG.
Nemojte me sada odmah pitati: kakvi su to brojevi i šta znači AWG? To tek treba da prokljuvim ali verovatno su to neki medjunarodno utvrdjeni standardi koji važe u gromobranskoj zaštiti.
Od "antene" povući bakarni kabel (upredeni licnasti ili traku) toliko dug da njegov drugi kraj, za koji se zakači bakarna ploča površine približno 1/4 m2 ili nešto manje (u originalu piše: jedna kvadratna stopa). Ploča se spusti u vodu tako da bude potpuno uronjena, a kabel potpuno ispružen. Ukoliko je neophodno da kabel bude savijen, onda radijus na mestu savijanja treba da bude 20 cm.
Kada počne oluja sa grmljavinom, posada bi trebalo da se sklupča na sredini kabine ili u zadnjem, nižem delu plovila. Ne treba u rukama držati ništa metalno ili od grafita, a električne uredjaje (radio i sl.) bi trebalo isključiti.
Svi istureni metalni delovi plovila koji su u krugu od 2 m treba da budu povezani sa gromobranskom zaštitom.
Opisan sistem zaštite nije komplikovan, a verujem ni mnogo skup i mislim da nije potrebno neko specijalno znanje da bi ga bilo ko napravio.
Što se tiče ostalog, dodao bih da kad postavite "gromobran", skupite se u kabini, čekajući da oluja prodje, nije loše pomoliti se Bogu.
Ne znam da li će da pomogne ali sigurno neće da škodi!
-
DISIPACIJA = rasipanje
AWG = American wire gauge (http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge)
Precnik (presek) kabla.
-
Да ли је било несрећа од удара муња у пловила на Сави и Дунаву?
-
Nikada nisam čuo da je grom udario u plovilo na Dunavu....a gledao sam mnogo puta kako udara u drveće kraj obale.... ima jedan deo ispod Novog Sada,gde su stare vrbe uz samu obalu i tu redovno udara grom,ne znam šta ga tu privlači,ali su desetak vrba skroz spržene od gromova...
-
6. Kada munja udari u kucu ili zgradu ona je ponekad napravljena od grafita...isto kao i vas stap za pecanje.
Imajte to na umu.
www.strikealert.com (http://www.strikealert.com)
E svasta covek moze da procita po ovim sajtovima?!?!?!?
-
Да ли је било несрећа од удара муња у пловила на Сави и Дунаву?
nesreca nije , ali barze ispod pancevca su redovno na meti gromova