Moja Ladja
Nautika opšta... => Iskustva sa vode => Temu započeo: Kapetan 23, 10, 2011, 16:42:10 posle podne
-
E ovako ... Dosta cesto sa nekim idem u taglja , i uvek se pitam kakvi su efekti na potrosnju i brzinu ...
Ukoliko samo jedan motor radi , jasno je da ce tome kome radi motor potrosnja skociti ,ali sta se desava ukoliko oba motora rade?
Koliko je tegalj ekonomican ?
Ono sto praktikujem jeste da recimo ako Broker ili marke tegle mene (zadnja dva teglja) jeste da ostavim moj motor u brzini i da pokusam da nadjem neki odnos da su camci samo vezani a da se ne vuku , ali to je jako tesko ubosti...
da li se dva spojena broda ponasaju kao jedan sastav ili nekako drugacije ?
-
Prilikom plovidbe od Beograda do plaže Raj sa Knezom i Mišom imali smo mali kvar koji smo odmah otklonili.
Ali smo kratko bili privezani bočno uz Magdalenu brod od 10-tak metara.
Nakon što je "kvar" otklonjen, Knez nam je ponudio da narednih sat-dva, budemo njegovi gosti na brodu.
"Uslov" je bio da upalim motor i podesim brzinu kako on kaže.
Nakon što smo odradili FINE TUNING, a to je bilo dosta ispod one brzine obrtaja koje bi motor imao da sam se spuštao sam,
prešli smo na Magdalenu i uživali u društvu Kneza i njegove kćerke, kao i u plovidbi na gornjoj palubi sa koje je vidik predivan.
Ovim putem još jednom se zahvaljujem Knezu i Mishi-D koji su odmah uočili neki (jedini) problem koji je Varalica II imala u 1000km puta.
:drinks: :friends:
-
Ako su sva relativno gabaritno slična plovila i pritom usklade obrtaje po kanapima će se videti da su ono samo prislonjeni jedan uz drugi. Tada se sa jednog mesta može upravljati pri čemu komande imaju nešto slabiji odziv. Što se potrošnje tiče nisam primetio razliku ali brzina takvog sastava je nešto manja nego kada si sam. Ovo je moje iskustvo od ovogodišnje plovidbe gde smo od 700 km sigurno dobrih 600 bili uvezani. Po zategnutosti kanapa posebno krmenog možeš videti koji od dva plovila vuče a koji je vučen pa ili vučenom povećati obrtaje ili ovom drugom smanjiti. Kod Tegljenja većeg ili plovila sa havarisanim motorom ili na osetno manjem broju obrtaja potrebno je osloboditi krmu tegljača a tegljenog ispustiti više ka pramcu. To je u ostalom česta slika na reci kod velikih brodova
-
Tegalj je praktican kada se jedan od kapetana zeli malo odmoriti ili otici do wc kod duze plovidbe. Inace, bez obzira na bokobrane i kanape, talasi od brodova-hotela i vecih glisera mogu naparaviti neplaniranu stetu, a upravljivost je smanjena. Oba motora moraju raditi i biti uskladjeni jer ukoliko jedan brodski motor stoji postoji i jos jedna negativna posledica za motor koji ne radi: kako je kopca(menjac) u neutralnom polozaju dolazi do slobodnog okretanja elise i osovine na suvo.
-
ako ja bez teglja idem 5km na sat i recimo onaj sa kim se teglim takodje , zasto onda u teglju idemo sporije ? da li je samo zbog sabijanja vode izmedju dva trupa ?
-
:smile:
Nemam baš nikakvog iskustva u ovakvim aktivnostima pa imam jedno pitanje (možda i glupo...)
Šta se dešava ako jedno plovilo vuče drugo u formaciji jedan iza drugog na dužem kanapu (kao remorker i šlep)
da li je to pravilno ili ne, ako ne onda zašto ne...
Par puta sam imao prilike da dovučem po nekog komšiju kada im motori otkažu poslušnost. Pokušavao sam da idemo jedan
pored drugog i nije mi se svidelo udaranje metalnih korita po mom plastičnjaku, da ne pominjem komplikovanije povezivanje...
Imao sam utisak da sam mnogo lakše išao kada sam ih vukao desetak metara iza. Da li je to samo utisak ili je stvarno tako.
-
uvek se vezu plastika i plastika i metal i metal .. nikad se to ne mesa...
i naravno UVEK ili gume ili BOVE ... da se camci ne dodiruju ...
sto se tice voznje iza... znam da to neki praktikuju ali ja nisam ljubitelj sem kada slepam pomocni camac... iz prostog razloga sto taj koji se slepa nema nikakvu upravljivost i ako ovaj prvi iz nekog razloga stane ....
-
:good:
Kap, to su bile situacije kada nije bila moguća priča o vrstama materijala, ne bih mogao da odbijem pomoć pa i da mi je to
zadnja vožnja u životu. Što se tiče upravljivosti nismo imali nikakvih problema - odvučem ga par metara uzvodno od njegovog veza i
on se uparkira veslajući.
Dok se nisu pojavili gurači, kao klinac na Tisi sam viđao samo remorkere. A nešto razmišljam - u velikim lukama na moru velike brodove
dovode do vezova lučki piloti remorkerima....
Sada skoro svi sklopovi barži imaju gurače - predpostavljam radi bolje upravljivosti...
-
ma naravno ako je pomoc u pitanju onda nema sta .... ja sam mislio nesto tipa ispjacnje kafe ili slicno ...
sto se remorkera ili tegljaca oni UVEK u inostranstvu imaju gume ... e sad ne verujem da je to jer nemaju para ali mislim da su se gume pokazale najbolje ....
(http://static.panoramio.com/photos/original/56757377.jpg)
(http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/11298/11298,1156201944,3/stock-photo-old-blue-thug-boat-1720568.jpg)
(http://farm5.static.flickr.com/4097/4785855851_3f19e225b4.jpg)
-
Zato sam ja i uzeo remorker da ne moram da kupujem bokobrane :)
-
sto se remorkera ili tegljaca oni UVEK u inostranstvu imaju gume ... e sad ne verujem da je to jer nemaju para ali mislim da su se gume pokazale najbolje ....
nema tih bokobrana koji bi izdrzali tu vrstu i jacinu pritiska. licno mi se automobilske gume nikada nisu svidjale na plovilima, ali izgleda da je vreme bokobrana od konoplje davno proslo
-
Biranje materijala,kada je pomoc ili posao u pitanju na radnim brodovima nije poznato,dakle pogresno si cuo. :)
Bokobrani ok,na radnom brodu gume naravno.Kudeljni bokobrani nisu zaboravljeni,odlicni su ali i veoma skupi.
Guraci su se pokazali kao bolji i bezbedniji iz mnogo razloga,a u lukama ima po koji tegljac da pripomogne,tj "boksira"...
-
znaci prvi zakljucak za tegalj uvek gume :good:
ok idemo dalje sta je sa potrosnjom mogu li se dva broda u teglju na optimalnom broju obrtaja kretati brze nego jedan na takodje optimalnom broju ?
sta ako drugi ima teretni motor , da li ovaj koji nema treba da kuva kafu i iskljuci svoj motor skroz ?
-
znaci prvi zakljucak za tegalj uvek gume :good:
ok idemo dalje sta je sa potrosnjom mogu li se dva broda u teglju na optimalnom broju obrtaja kretati brze nego jedan na takodje optimalnom broju ?
sta ako drugi ima teretni motor , da li ovaj koji nema treba da kuva kafu i iskljuci svoj motor skroz ?
Ja ponekad plovim u paru, kad su duže ture...
Ne moraju baš gume, može bilo kakav odbojnik, pa da ne izgleda kao plutajuća vulkanizerska radnja. Ono drveno ili od konopa što ste nazivali bokobranom, zove se još i talasnjača i žuljanica, ponekad lepo izgleda ali nije dovoljna, jer su svi osetljivi na svoju farbu :)
Drugi odgovor je "ne". Postoji univerzalno pravilo "dužina trči, širina koči", dva broda su iste dužine a širi sastav. Isto tako, prave talase koje ih medjusobno odbijaju, guraju u stranu, to se kompenzuje kormilom ali brzina pada. Kretanje vode između sastavljenih brodova nije laminarno već pri malim brzinama, turbulentno je, a time je i otpor veći.
Treći odgovor je "uglavnom ne", izuzev ako čovek štedi gorivo, u kvaru je, žene sede kod njega na pramcu i žele da slušaju talase...
Bolja varijanta je da namesti gas na "prijatan i ekonomičan" broj obrtaja, fiksira kormilo, i preuzme na sebe posluženje.
Da dodam, jednom prilikom sa plovio za Beograd u potiskivanom sastavu (skinuo vanbrodski motor straga, drugar se naslonio na nosač i natrimovali se konopima sa obe strane). Rezultat je bio preko svih očekivanja, bolji i od tegljenja i od cugija.
-
Da dodam, jednom prilikom sa plovio za Beograd u potiskivanom sastavu (skinuo vanbrodski motor straga, drugar se naslonio na nosač i natrimovali se konopima sa obe strane). Rezultat je bio preko svih očekivanja, bolji i od tegljenja i od cugija.
terza jel moze malo vise o ovome? u tom slucaju bi trebala brzina da se poveca i po nekim teorijama tu bi se onda videle ustede?
-
Ne moraju baš gume, može bilo kakav odbojnik, pa da ne izgleda kao plutajuća vulkanizerska radnja. Ono drveno ili od konopa što ste nazivali bokobranom, zove se još i talasnjača i žuljanica, ponekad lepo izgleda ali nije dovoljna, jer su svi osetljivi na svoju farbu :)
Na pogresan deo opreme mislis :) talasnjaca je nesto drugo, ovde su mislili bas na bokobrane od konoplje...
-
Cesto kad plovimo do boljevaca ili dalje, (3+h plovidbe) vezemo brodove "cugi" - bocni tegalj ali tako da je krma broda kojim se upravlja uvek izbacena pozadi kako ne bi gbili pravljivost...nekad su nam sva 4 motora upaljena, nekad samo dva (nije nase gorivo pa i ne razmisljamo o tome :) ) ali sam primetio da, posto su trupovi ovih nasih katamarana idealno ravni a naprek svans i nema "guranja" vode sa strane i ne dolazi do turbolencije niti nekog velikog usporavanja ali kad nam se veze neki brodic posebno sa V koritom onda se oseti razlika...naravno, kad su u upotrebi motori samo na jednom plovilu ostali su u leru ili podrignuti (vanbrodski) a kormilo u ravni sa osom...skoro smo se bas igrali, ja sam vukao gliserce ali je u povratk kolega bio za kormilom dok sam ja vrteo volan na gliseru sa ugasenim motorom levo - desno sto je poprilicno imalo uticaj na pravac broda...i dok mu nisam rekao nije skapirao zasto brod "seta" jer nije verovao da moze noga motora da se tako ponasa kao kormilo...
Takodje smo probali varijantu "guranja" broda prosle godine i stvarno je najbolja varijanta...brod (doduuse bez motora) od 65kvm je gurao camac 6m sa Hondom 10 bez ikakvih problema sto se upravljivosti tice a i brzine ako se uzme u obzir da je motor samo 10ks...
-
Ok, izgleda da sam pogrešno razumeo.
Elem, ne treba preterivati sa očekivanjima, dva broda sa jednim motorom ne idu brže od jednog broda sa istim motorom, ali razlika nije prevelika, samo je potrebno malko više vremena za zalet. Isto tako, to je kombinacija osetno efikasnija od plovidbe u cugiju. Čak sam spreman da tvrdim da jedan DMB koji tako gura dve ladje , bolje radi posao nego DMB na jednoj + tomos 4,8 na drugoj, cugi. Najbolje je bilo kada smo i mali motor nabacili nazad. To sam probao i tako sam ja doživeo, nisam imao nažalost tada GPS ili drugo sredstvo za objektivaan sud.
Loše strane su što je preglednost značajno manja, komplikovanije je vezivanje (traje duže da se naminca), mora se razvezivati pre pristajanja, manje ima skakutanja sa čamca na čamac (što je važno ako i na potiskivanom čamcu radi motor, i njega treba nadgledati), i interesantno, velika većina ljudi ne voli da im čamac bude potiskivan.
-
problem u potiskivanju je taj da 90 % camaca ne mozes lepo da namestis u tu vrstu sastava jer nemaju rogove ili nemaju paciji kljun ili se nesto trece ispreci ...
a reci mi oneko od oka. da li je potrosnja goriva kod potiskivanog sastava bila manja nego u nezavisnoj plovidni dva broda ?
-
Ne bih rekao da je manja potrosnja.
Pre svega,recni camci/brodici/brodovi,kako god,nisu pravljeni kao potiskivaci te je i prilicno suludo pokusavati ovakve manevre sa njima,nisam rekao da je neizvodljivo.
Samo cu pitati zbog cega? :)
Hteo si dzabe da plovis,imas jedrilicu,kraj price. :taunt:
Tegalj se radi zbog muke koja je nekog zaustavila/kvar/,posla ili druzenja na duzem putovanju.
Ni u jednom od tri navedena primera neces ni pomisliti koliko trosis.
Razumem ja da je kriza,ali bas tolika.... :)
-
:good:
Kap, jel' ti to planiraš da jedrilicom guraš čamce i brodove i mazneš lovu.... :lol: :lol: :diablo: :diablo: :diablo: :diablo:
-
gorance i zoki govorimo o teoriji, ja licno ne bih se usudio da budem u potiskivanom sastavu
-
Pomislice ljudi da je to OK,nemoj onda da unosiz zabunu. :)