Moja Ladja
E, ovako treba... => Elektro motori u nautici i ... => Temu započeo: zorter 29, 11, 2010, 21:11:31 posle podne
-
Nešto malo osnova o ispravljačima napona. Ne istorijat već principi rada tri osnovna tipa koji se najčešće sreću na tržištu. Naravno i najjednostavniji su konstrukciono. Svi imaju transformatore i šeme su uprošćene radi lakšeg razumevanja kako rade.
Prvi tip (i najprostiji) je ispravljač jednostranog ispravljanja.
Na dijagramu se vidi da je u funkciji napona uočljiva samo pozitivna poluperioda sa naponskom pauzom za vrednost negativne poluperiode.
Tako da napon ide od "0" do max vrednosti u blagom usponu i blagom padu do "0", pa vremenska pauza u istom vremenu koliko traje ova poluperioda. To je sve jedan ciklus i tako se ponavlja dok je ispravljač uključen.
Prva slika prikazuje kako izgleda ispravljeni napon bez filtriranja, a druga slika prikazuje kako taj isti napon izgleda ako se filtrira elektrolitskim kondezatorom.
-
Drugi tip ispravljača je takozvani ispravljač sa dostranim ispravljanjem. Samo ime kaže da ispravlja obe strane napona u odnosu na "0" (nultu) vrednost.
Dijagram prikazuje da u ovom slučaju nema praznine za vreme negativne poluperiode, pa je i napon stabilniji. Napon se kreće od "0" do max vrednosti u blagom usponu i ponovo u blagom padu do "0". Za vrednost negativne poluperiode se takodje napon kreće od "0" do max pozitivne vrednosti i to je yajedno jedan ciklus. Svi ovi ciklusi se ponavljaju dok je ispravljač uključen.
Naravno sa kondezatorskim filterom se postiže da se napon ne smanjuje do "0" nulte vrednosti kao i kod jednostranog ispravljača.
-
Treći tip ispravljača je sa četiri diode povezane u takozvani Gratz (Grec) - ov spoj. To su najstabilniji ispravljači jer se napon ispravlja preko dve diode pa je i dijagram "ravniji" nego na dvostranom ispravljaču. Napon ne pada na "0" (nultu) vrednost već samo do odredjene vrednosti i ponovo se podiže do max vrednosti.
Takodje kondezatorski filter još bolje "pegla" napon, pa je i ispravljen napon "ravniji".
-
Napominjem da su ovo najjednostavniji ispravljači.
Postoje i oni "pametni" koji u sebi sadrže i merno regulacionu elektroniku koja sama sebe kontroliše i ne dozvoljava da se ispravljač preoptereti, pregreje ili na bilo koji drugi način predimenzioniše. Oni mogu samo da se pokvare usled "zamora" komponenti ili nepravilnog priključenja na naponsku mrežu (220/380V).
Teško se popravljaju, jer se teško detektuje neispravan element (osim u dobro opremljenim radionicama), a i ni cena im nije zanemariva. Pogotovo sto vecina nema transformatore već su invertorski.
Ovi jednostavni ispravčljači su jeftini, dobro služe (ako se pravilno koriste), laki za popravku, imaju rezervnih delova.......
-
Jos nam samo reci gde ima da se kupe obicni ispravljaci ili stabilizatori napona i da li njega mogu da prikljucim na agregat i na punjac akumulatora?
-
Nešo, imaš ih po pijacama i naravno u RODI, METROU ......... svim mega marketima, u delu gde se prodaju auto delovi. :good:
-
Drugi tip ispravljača je takozvani ispravljač sa dostranim ispravljanjem. Samo ime kaže da ispravlja obe strane napona u odnosu na "0" (nultu) vrednost.
Dijagram prikazuje da u ovom slučaju nema praznine za vreme negativne poluperiode, pa je i napon stabilniji. Napon se kreće od "0" do max vrednosti u blagom usponu i ponovo u blagom padu do "0". Za vrednost negativne poluperiode se takodje napon kreće od "0" do max pozitivne vrednosti i to je yajedno jedan ciklus. Svi ovi ciklusi se ponavljaju dok je ispravljač uključen.
Naravno sa kondezatorskim filterom se postiže da se napon ne smanjuje do "0" nulte vrednosti kao i kod jednostranog ispravljača.
Ovde na semi fali srednji izvod na trafou ovako je i dalje jednostruko ispravljanje s jednom diodom viska.
-
Ovde na semi fali srednji izvod na trafou ovako je i dalje jednostruko ispravljanje s jednom diodom viska.
u pravu je marke ... nesto tu ne stima
-
Ispravna sema:
-
Inace i napajanje sa grecom ima isti grafikon kao i dvostrano a grafikon kod greca je za trofaznu struju ispravljenu sa sest dioda:
-
Druze Marke i gospodine Zorteru. Kome sada da VERUJEM. :nono:
-
Drugi tip ispravljača je takozvani ispravljač sa dostranim ispravljanjem. Samo ime kaže da ispravlja obe strane napona u odnosu na "0" (nultu) vrednost.
Dijagram prikazuje da u ovom slučaju nema praznine za vreme negativne poluperiode, pa je i napon stabilniji. Napon se kreće od "0" do max vrednosti u blagom usponu i ponovo u blagom padu do "0". Za vrednost negativne poluperiode se takodje napon kreće od "0" do max pozitivne vrednosti i to je yajedno jedan ciklus. Svi ovi ciklusi se ponavljaju dok je ispravljač uključen.
Naravno sa kondezatorskim filterom se postiže da se napon ne smanjuje do "0" nulte vrednosti kao i kod jednostranog ispravljača.
Ovde na semi fali srednji izvod na trafou ovako je i dalje jednostruko ispravljanje s jednom diodom viska.
Da, u pravu si, moja greska!!! :suicide:
-
Inace i napajanje sa grecom ima isti grafikon kao i dvostrano .......
Da, i ovde je greska. :suicide:
Tako mi i treba kad pisem temu u kuci koja je puna dece, pa me ometaju.... :lol: :superstition: :lol:
Prednost Gratz-a je sto ne treba srednji izvod na transformatoru. Kad ima srednji izvod, Gratz je sufisan !
Hvala Marke na opomeni i ispravkama. :good:
-
Tako mi i treba kad pisem temu u kuci koja je puna dece, pa me ometaju.... :lol: :superstition: :lol:
cudo da nisi sprzio ni jedan kontroler do sada :taunt:
ko radi taj i gresi :good:
-
Tako mi i treba kad pisem temu u kuci koja je puna dece, pa me ometaju.... :lol: :superstition: :lol:
cudo da nisi sprzio ni jedan kontroler do sada :taunt:
ko radi taj i gresi :good:
Cuj, jedan .......... uf, bilo ih je ............. :wild:
-
Eh sad, pored svih grešaka potkrala se još jedna a to je način korišćenja.
Uglavnom mi je bila namera prikazati ispravljače koji se koriste za punjenje akumulatora, a to nisam objasnio.
Osnovna stvar je da se olovni akumulatori ne mogu puniti stabilisanim ispravljačima (ispravljači sa konstatnim, stabilnim naponom).
Olovni akumulatori se pune pulsno, da se dobije efekat desulfatizacije, pa se "peglani" napon uz pomoć elektrolitskih kondezatora, ne koristi za punjenje akumulatora. Sve ostalo je OK. Fabrički ispravljači koji se koriste kao punjači za akumulatore i nemaju kondenzatore koji filtriraju napon.
Iskreno rečeno, ne znam da li ovo pravilo važi i za NiMH i Li-jon baterije.
-
Još jedan savet !!!
Ukoliko su akumulatori mnogo prazni, nije dobro uključiti ih direktno na ispravljač jer je prvi strujni "udar" veoma jak i može oštetiti i ispravljač i akumulator.
Ima jedan veoma jednostavan način priključenja ispravljača (punjača) na prazan akumulator a da ne dodje do oštećenja.
Na bilo koji pol (+ ili -) se serijski (redno) veže sijalica (50-100W u zavisnosti od napona i jačine akumulatora), i tako se otpočne punjenje. Ako je akumulator potpuno prazan intezitet svetla će biti jak. Kako se akumulatori pune, intezitet svetla slabi. Kada intezitet svetla bude mali, prekidačem se (sa položaja OFF prebacuje u položaj ON), premošćava sijalica i akumulator se tako priključuje direktno na punjač i nastavlja se punjenje dok se akumulator ne napuni.
Za akumulatore za auto, dovoljna je sijalica od fara (12V/55W). Za opciju 24V, takodje je dovoljna sijalica od fara (24V/55W). Ukoliko sijalica pregori usled velike struje povlačenja (ponaša se kao osigurač) punjenja, dovoljno je staviti dve sijalice, seriski i tako priključiti punjač.
Na ovaj način se štiti i akumulator i ispravljač (punjač).
-
Kod tebe je sve OK. :good:
-
Da bi se baterije od 48 volti potpuno napunile treba da dostignu 55V. (12v baterija kad se puni treba da dostigne 13.8V). To sto je samo trafo i graetz nije problem dok je baterija povezana jer ona pegla napon i sve udare pri naglom opterecenju. Za pogon motora je to OK ali kao stalni punjac trebalo bi imati neku kontrolu punjenja na punjacu. S dobrom kontrolom punjenja baterije bi bile sasvim pune a ne prepunjene ili skoro pune.
-
Dule, ja mislim da bi bilo potrebno nabaviti samo cetri diode od 100A, i to bi moglo. Dobio bi ispravljac 48V/200A.
Koliko se secan taj aparat ima trafo od 150A, sto znaci da bi mogao na kratko (minut/dva), da ga opteretis do 200A, nece crcci ni trafo ni diode, a uz dobar ventilator i na duze.
Samo da znas da su namotaji tih aparata (sekundar) aluminijumski i da se lako zagreju. Ti aparati bez ventilatora ne mogu dugo da rade. Dok nisam ugradio ventilator, zastitni termostat je iskljucivao aparat posle dve-tri elektrode, a sad, sa ventilatorom, mogu ceo dan da varim i ne iskljucuje se.
@Marke,
ne secam se da li diode (bez kondezatora) podizu nesto napon iza gretza u odnosu na napon sekundara. Ako podizu, dobio bi tacno onoliko (otprilike) koliko mu treba za punjenje akumulatora.
-
Citat:
"@Marke,
ne secam se da li diode (bez kondezatora) podizu nesto napon iza gretza u odnosu na napon sekundara. Ako podizu, dobio bi tacno onoliko (otprilike) koliko mu treba za punjenje akumulatora."
Dioda spusta napon za 0.6 V ako ih ima dve u kolu kao u Grecu imas manji napon za 1.2V
-
A koji ventilator si stavio?
Bilo koji. Samo da radi na 220V posto nisam nasao neki koji bi radio na 48V. Imao je elisu sa dva pera. Vazno je samo da duva preko namotaja.
Dioda spusta napon za 0.6 V ako ih ima dve u kolu kao u Grecu imas manji napon za 1.2V
Znaci elektroliti podizu napon, a njih ovde nema. Onda bi bilo dobro dodati jos namotaja, bar do 55V (ne mora do 58V).
-
Tako je Zorteru posto instrument ocitava efektivni napon (da ne komplikujem sa objasnjenjem) ali su vrhovi napona par volta visi i oni pune akumulator pulsno na malo veci napon.
-
Tema je zaista zanimljiva.
Posto vidim da ima poznavaoca ove teme, mene zanima kako da otprilike saznam koliko moze ampera trafo da isporuci?
Samo znam da se prikljucuje na 220v na izlazu ima 26v a sem toga znam da ima veze debljina zice i poprecni presek jezgra.
Ja ga vec koristima ali nemam neke potrosace koji bi puno trosili.
-
Nemo, ako je transformator fabricki (pravilno projektovan) dovoljno je da izmeris debljinu zice i da u tablicama nadjes koju struju mogu da propuste. A ako je homemade, proveri i povrsinu jezgra pa mu je onda max opterecenje ona manja vrednost.
Nadam se da si me razumeo !!! :good: :drinks:
-
Hvala Zorter.
Nesto sam slicno nasao na netu. To je fabricki trafo.