Moja Ladja
E, ovako treba... => Vanbrodski motori => Temu započeo: skipper 24, 02, 2009, 01:33:34 pre podne
-
Kako izabrati propeler?
Odabir propelera nije nikada bio lak posao, pa vam ovde donosimo nekoliko jednostavnih uporednih testova kako bi vam odluka o tome koji propeler koristiti u kojim uslovima, bila malo jasnija i lakša. Kako ovo nije doktorska disertacija o propelerima ( koju ionako na ovu temu nitko nikada nije ni napisao ) krenuće mo od pretpostavke da o propelerima ne znamo puno, a u nameri da nakon čitanja ovog teksta ipak sa malo više samopouzdanja možemo odabrati propeler ili se možda čak i uključiti u diskusiju o tome.
Recimo odmah na početku da je propeler sigurno jedan od najvažnijih faktora na svakom brodu i to onoliko važan koliko su važne dobre gume na automobilu. Obzirom da se o propelerima zna jako malo ili bolje reći sve što se zna dobiveno je postupkom pokušaja i promašaja, dok matematika tu i ne pomaže puno. Kod isporuke vanbrodskog motora obično dobivate univerzalni propeler, odnosno onaj koji je po mišljenju proizvođača najbolje izbalansiran u odnosu opterećenja i zahteva za brzinom. Faktori koji opterećuju naše plovilo su broj svih težina na plovilu, vetar, stanje vode i na kraju trenje trupa plovila. Ovi su faktori katkada povoljni, ali su češće jako nepovoljni. Sve ove negativne trendove na motor prenosi naš propeler koji ga zavisno od veličine i zakrivljenosti krilaca (takozvanog pitch-a) može jako opteretitiu koliko je pitch preveliki ili odvesti u overdrive ukoliko je pitch premali. Upravo tu smo došli u središte problema…naime jasno je da nije svejedno da li motor i propeler pokreću laki gumenjak ili neki brod težine nekoliko tona.
Definicija izbora propelera glasila bi: potrebno je izabrati onakav propeler čija zakrivljenost pri punom gasu omogućava maksimalni broj okretaja…u svim uslovima opterećenja…?!
Pitch propelera bi se slikovito mogao uporediti sa brzinama kod automobila pa sada možete razumeti da ne možete stalno voziti u prvoj brzini ili kretati iz treće brzine. Kako odrediti pravi propeler za svoj brod???
Ako očekujete laki odgovor na ovo pitanje…odgovor glasi…Nikako!!!
Jedino je rešenje isprobavati brod sa različitim propelerima, dok se ne dobije maksimalan broj obrtaja motora (prema tehničkim podacima!!!), a pritom paziti i na to da vam propeler ne vrti u prazno (overdrive). Zato je dobro sa prodavačem ugovoriti opciju da se propeler može besplatno zameniti ukoliko onaj isporučeni nije odgovarajući. Vidimo iz našeg jednostavnog testa da se odabirom odgovarajućeg propelera može dobiti i do 10 čv brzine ili ukoliko su nam potrebe usmerene na prevoz ljudi i opreme, da odabirom porivnog propelera možemo smanjiti opterećenja na motoru. Promena propelera na gumenjaku najčešće je vrlo jednostavna.
I na kraju još jedna vrlo važna informacija, naime kako je s vremena na vreme potrebno izbalansirati gume na automobilu, tako je i poželjno nakon svake sezone izbalansirati i naš propeler!
-
Evo jednog linka za skidanje programcica za proracun najadekvatnijrg propelera prema brodu.
http://www.sendspace.com/file/htjnw0 (http://www.sendspace.com/file/htjnw0)
-
Najjednostavnije je ako imate obrtomer, koji sam i ja poručio iz Cabelasa (induktivni univerzalac) i nadam se da radi na mojoj Yamahi F25.
Ako vaš motor radi na idealnih MAX obrtaja, ništa ne diraj sve je OK.. EXTRA.
Ako se motor zakucava u crveno, možete uzeti broj veću elisu.
Ako vam broj obrtaja pro WOT (100% gasa), padne za više od 200 obrtaja, vraćaj elisu jedan broj manjeg Pitch-a!
Test bi trebao biti radjen pri 85% maximalnog opterećenja, težine plovila (3 člana posade i oprema, u čamcu 5.25x1.4 u tabanu 1.9 š.preko svega). (barem ću ja tako podesiti moju elisu)
-
Koliko si platio taj obrtomer? Da li ide baš na sve motore, nezavisno od broja cilindara?
-
SenDEC Tach and Tach/Hour Meters (http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/readonly-item.jsp?id=015383&itemTemplate=products-found&cmCat=EOF)
Nisam ga još probao, a iskreno se nadam da će da radi.
-
SenDEC Tach and Tach/Hour Meters (http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/readonly-item.jsp?id=015383&itemTemplate=products-found&cmCat=EOF)
Nisam ga još probao, a iskreno se nadam da će da radi.
Mossi jesi probao sljaka li ?
-
Mali OFF, tj osvrt na pomenuti obrtomer:
Obrtomer koji sam nabavio je lepo radio dok je radio.. :scare: :wild: :sorry:
Plaćen oko 50e i crkao posle 50 sati rada. :sorry:
Tako da ne znam da li sam baksuz ili je to škart roba, u USA bih verovatno dobio drugi, ali nisam u USA (a baš se nešto ni ne guram).
Po pisanjima drugih korisnika, to se nije nikom desilo osim meni... :suicide:
E sad, to BEER or not to BEER??? tj dati ponovo 50e ili ne.
Moram da vam priznam da za to vreme 50-tak sat, motorni sati bi jako brzo prolazili.
A onih (servisnih) 100moto sati sam napravio na regati od 960km. Djerdap 2009.
Ali .. ALI samo 3 sata od tih 100 sam vozio pod punim gasom, preko 50 sati na 2000 obrtaja, a ostalo do 4000RPM !!!!
Kad sam došao kući pregledao sam ulje.
Potrošio .. ništa ili zanemarljivo.
Kvalitet.. ŽUTO, DOBRO!
E aj' sad budi pametan, tj bogat pa baci DOBRO ulje.. ili možda nije dobro, a meni se samo čini??? :nono:
:drinks:
-
E sad, to BEER or not to BEER??? tj dati ponovo 50e ili ne.
Silno gresis sinak, kaze se two beer or not two beer. :drinks:
-
Zorter,
da li mozes ovaj program ovde da stavis, ili na neki drugi link, posto ga nema vise na sendspace-u...
Hvala
-
Ja na brodu imam ovaj obrtomer, za sada radi odlično, a plaćen simbolično
http://www.aliexpress.com/snapshot/300507344.html (http://www.aliexpress.com/snapshot/300507344.html)