Moja Ladja
E, ovako treba... => Oprema => Elektronika => Temu započeo: Pera GARMIN 13, 01, 2009, 15:51:35 posle podne
-
Dobro, dobro, evo počeću i o autopilotu...
Na garmin.rs smo postavili link na web verziju izveštaja sa prve ugradnje Garmin GHP-10 autopilota.
http://www.navodi.com/Saveti/Uredjaji/GarminGHP-10autopilot/GarminAutopilot.html (http://www.navodi.com/Saveti/Uredjaji/GarminGHP-10autopilot/GarminAutopilot.html)
(http://www.navodi.com/Saveti/Uredjaji/GarminGHP-10autopilot/01.jpg)
Specifičnost Garmin autopilota u odnosu na ostale proizvođače je odsustvo senzora položaja kormila i tzv. Shadow drive sistem za prepuštanje kontrole nad kormilom.
Ali da krenem od početka: osnovni preduslov za korišćenje autopilota je da imate hidraulični sistem za upravljanje na brodu. Autopilot je ustvari jedna kompjuterski kontrolisana hidraulična pumpa koja na osnovu različitih parametara pumpa ulje i zakreće kormilo u potrebnu stranu. Pumpu kontroliše centralna jedinica koja odlučuje na koju stranu da skrene na osnovu zadatih parametara plovidbe (željeni kurs, isprogramirana ruta ili trackback navigacija sa GPS uređaja) i informacija o trenutnom kursu i manevru prikupljnih sa spoljnih senzora (kompas, žiroskop).
Prvi autopiloti su naravno korišćeni na moru. Sa kompasa su dobijali informaciju o trenutnom tj. odstupanju od željenog kursa i na osnovu toga su okretali pramac ka zadatom kursu. Potom je stigla veza sa GPS uređajima koji su mogli da proslede informaciju o isprogramiranoj ruti i poziciji i smeru u odnosu na traženu rutu, što je omogućilo kompleksniju navigaciju. Trackback funkcija na GPS uređajima dovodi širu primenu autopilota na reku. Za razliku od rute koja vodi kroz limitiran broj tačaka spojenih pravom linijom, Trackback vas vodi po liniji kretanja koja može sadržati veliki broj tačaka i time preciznije opisati željenu putanju. Upravo to je funkcija koja vam i u klasičnoj navigaciji na reci najčešće treba, da vas vrati nazad putanjom kojom ste se dovezli :)
GARMIN GHP-10 izdvajaju već pomenute specifičnosti: senzor za položaj kormila je zamenjen brzim senzorima i komjuterom koji računaju poziciju kormila na osnovu protoka ulja i kretanja broda, dok shadow-drive momentalno isključuje autopilot kada pomerite kormilo, i uključuje ga ponovo kada ga pustite. Opremljen je magnetnim senzorom kursa i žiroskopom za merenje ugaonih ubrzanja i opterećenja, a povezuje se na obrtomer da bi znao u kom režimu rada je motor. Ovakva komunikacija mu omogućava precizno izvođenje manevara i u rečnom toku, koji ostalim autopilotima često predstavlja problem.
-
Tema daljnske komande su me nevele da razmišljam u ovom smeru:
Fly by Wire (Letenje pomocu žica) je sistem razvijen za vaduhoplovstvo pre mnogo godina, osnovni zadatak tog sistema je da se smanji pre svega fizicki napor pilota a kasnije i da kompijuter sam moze da upravlja avionom...
Takav sistem je još pre par godina primenjen na velikim brodovima ali i luksuznim jahtama, sada je on dostupan i za manje brodove pa i čamce.
Šta je ustvari fly by wire: Krenućemo od samog motora gde je menjanje smera reseno hidrauličkom polugom na koja je povezana na električnu pumpu od 12 v.
(http://www.lusty-blundell.co.nz/webfiles/LustyBlundellNZ/webpages/images/30960/HL12500B_md.jpg)
(http://mmyc.com/images/LAM150.JPG)
Dalje se sistem vezuje na autopilot kompijuter i regulator brzine i pravca:
(http://www.tecnautic.com/images/fadexbox_1.gif)
Sistem se usmerava i kontroliše putem žiroskopskog pokazivača pravca i magnetnog kompasa:
(http://www.tecnautic.com/images/hg3.jpg)
(http://www.tecnautic.com/images/H2183.gif)
I naravno kontrole:
(http://www.tecnautic.com/images/IMG_5334e.gif)
Dalje je sve pitanje mašte, sistem bi mogao da se poveže na odgovoravajući GPS uređaj i laptop i da vas lađa vozi gde treba....
-
autopilot je stvarno nezamenjljiv alat i pomoc u voznji na duzim rutama (pogotovo na jedrilicama po vecem moru). na reci nisam imao prilike da ga koristim ili probam.
-
vidim da je tema davno zaspala a mene zivo zanimaju neke osnovne stvari
kao i svaki pocetnik u nautici rovarim po forumima i e-bay u potrazi za informacijama.
u prvom postu se navodi da autopilot moze da se montira samo u slucaju da plovilo ima hidraulciki sistem upravljanja.
da li postoji autopilot koji moze da se montira na plovilo koje ima vanbrodski motor?
u slucaju da postoji tako nesto, sta sve ide u kompletu?
-
Srećko,
Informacija o mogućnmosti montaže na hidraulično upravljanje je malo zastarela :)
Mada je Dunja zbog tog limita dobila hidraulično upravljanj: glavu volana i cilindar za vanbrodski motor, nešto poput:
http://www.motomarine.it/catalog/boat-controls-and-steerings/steering-systems/ultraflex-hydraulic-outboard-steering-systems/hydraulic-steering-system-gotech-/11303# (http://www.motomarine.it/catalog/boat-controls-and-steerings/steering-systems/ultraflex-hydraulic-outboard-steering-systems/hydraulic-steering-system-gotech-/11303#)
U međuvremenu je Garmin izbacio GHP12, autopilot koji može da pogoni bilo koji drive unit, uključujući i mehaničke.
Octopus ima odlična mehanička rešenja za vanbrodske motore koji se montiraju paralelno na postojeći sistem upravljanja, ili menjaju postojeću glavu volana koja pokreće sajlu. Pogledaj detalje na:
http://www.octopuseurope.com/index.php/products/power-boat-drives/outboard-engined-boats/cable-steering (http://www.octopuseurope.com/index.php/products/power-boat-drives/outboard-engined-boats/cable-steering)
-
tiler pilot .. cena oko 350 evra fcc Beograd...
ja ga imam na rudi kormila ali isto tako moze i na drsci motora da se montira (produzi se drska sa sipkom )
Evo kako radi ... Ja sam u par navrata isao sa njim do Golubca i veruj mi bez njega mi ne pada na pamet..
Sailing with simrad tp10 tiller pilot (http://www.youtube.com/watch?v=YUgLGAaZv3s#ws)
-
@Pera GARMIN: koliko od prilike kosta ovaj hidraulicki sistem i da li je kompatibilan za sve vanbrodske motore? to me zanima u slucaja da zamijenim motor nekada.
takodje koliko kosta GHP12? cesto pronalazim ovakve uredjaje po internetu ali cini mi se nikada u kompletu. ili je u pitanju samo control unit ili "igla". koliko je "all inclisive"?
ako sam dobro razumio autopilot radi po principu kursa. vezivanje za navigaciju i plovidba po unaprijed uradjenoj putanji je druga prica? eek
@Kapetan: moze li ovo nekako da se montora iza plovila, da ne smeta? i ovo je varijanta plovidbe po kursu, ili sam sad sve loncice polupao? tamburanje
-
Tiler pilot moze i po kursu a moze i po putanji ali onda plus ploter i komp. Iza tesko... mislim moze al skuplja dara nego mera...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
-
Cena Djole, cena i to sa sve ploterom tuto kompleto.... sha
-
350 za kurs sa ploterom ne znam... laptop 250 evra... i teraj na kraj sveta...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
-
Cena Djole, cena i to sa sve ploterom tuto kompleto.... sha
Hidraulika ne znam koliko je u lokalu, kataloška cena ovog kompleta iz Motomarine-a je oko 850-900EUR i ima ih za različite snage motora.
Bolja ponuda jeftinijih setova (za manje snage motora) je u SVB-u: http://www.svb.de/en/outboard-engine-steering-system.html (http://www.svb.de/en/outboard-engine-steering-system.html)
Garmin ima dve verzije autopilota:
GHP10 komplet sa Garmin hidrauličnom pumpom za hidraulične komplete upravljanja poput ovoga gore. Sastoji se od kontrolne jedinice (ekrana), compass ball-a (senzor smera i kretanja broda), ECU - kontrolne jedinice pumpe i "shadow drive" elektroventila za automatsko isključivanje pilota kad se pomeri volan.
GHP12 komplet za hidraulične sisteme sa solenoidima ili već ugrađenom el.pumpom i/ili elektro mehaničke sisteme upravljanja, koji se sastoji od kontrolne jedinice, compass ball-a i ECU kontrolne jedinice pogona (pumpe ili el.motora).
Ako postoji hidraulika na brodu, GHP10 je bolje rešenje zbog izuzetno visoke efikasnosti Garmin el.hidraulične pumpe.
Aktuelne cene Garmina ne znam napamet...
-
zahvaljujem na informacijama. cini mi se da cu prvo morati da odlucim sta da radim sa motorom i upravljackim sistemom da ne bude dupliranja....