Moja Ladja
The world of sailing - Svet jedrenja => Iskustva => Temu započeo: skipper 09, 09, 2009, 19:43:11 posle podne
-
Kobilica, zapravo peraja je uvek iza jarbola zato što se teži što bolje uskladiti težiste jedrilja sa težistem peraje ili kobilice. U tim težištima deluju sile koje čine spreg koji zakreće jedrilicu u odnosu na vetar. Kako se menjaju jedra, njihov otklon i geometrija, tako se menja i težište jedrilja a time i taj spreg sila tako da se jedrilica ne ponaša jednako u svim uslovima (uglovima i jačinama) vetra. Svakoj jedrilici pri jedrenju teži se izbalansirati ta težišta da bi se ona kretala u zadatom kursu, bez korekcije kormilom tj. sa minimalnim otporom.
Zbog pomerljivosti težišta jedrilja nemoguće je jednoznačno definisati rastojanje izmedju jarbola i peraje-kobilice. U anglo-saksonskoj literaturi se to rastojanje naziva LEAD i izražava se u procentima dužine vodene linije. Prava je umetnost optimalno ga definisati pri projektovanju jedrilice. Postoje neki iskustveni optimumi za različite kombinacije (pun profil riga-duga kobilica, frakcionalni rig-duga kobilica, pun profil riga-kratka kobilica i frakcionalni rig-kratka kobilica), od kojih se polazi, a optimiziranje se vrši u odnosu na prosečne uslove u kojima će jedrilica da jedri. Zato ne postoji unuverzalno dobra jedrilica, a težnja da se to postigne se vidi na regatnim jedrilicama gde je moguće podužno podešavanje riga i nagiba jarbola a u novije vreme i podužno podešavanje balastne peraje.
-
U vetar pri punim jedrima mozes znati da li trebas da dotrimas jarbol.
I da se brod ne naginje vise od 25stepeni.
Fino podesavanje jedrima ako ni to ne pomaze onda ugao jarbola.
A ako ni jedno ne pomaze pomeraj jarbol.
Ako te vuce previse u vetar onda teziste jedara ide napred.
Ako u vetar ides a moras da teras jedrilicu kormilom u vetar onda pomeri teziste ka krmi.
U vetar se proba jer tada su najvece sile otpora koje dolaze do izarazaja.
Sve te stvari se osete na kormilu u tim uslovima kada pustis kormilo ona treba sama da ide.
E sad o tom fine tuningu mogu jos ali bi tema bila mnogo dugacka.
-
E sad o tom fine tuningu mogu jos ali bi tema bila mnogo dugacka.
ima mesta u MySql bazi :) rokaj :)
-
Mala dopuna, u podvodnom dijelu je to teziste podvodnog lateralnog plana, a ne sama kobilica.