Moja Ladja

E, ovako treba... => Brodski motori => Temu započeo: STG 15, 03, 2013, 13:11:07 posle podne

Naslov: Struja na brodu
Poruka od: STG 15, 03, 2013, 13:11:07 posle podne
Koliko je bezbedno ostavljati 220 bez nadzora?
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: STG 15, 03, 2013, 13:21:04 posle podne
Nisam pitao sta je opasnije,vec koliko je bezbedno ostavljati 220 bez nadzora,tj zasto ljudi to rade...

Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: oblak 15, 03, 2013, 13:27:44 posle podne
Gorance, pa greju motor protiv smrzavanja. Dal je bezbedno, nista nije potpuno bezbedno al postoje norme koje treba ispostovat, presek i kvalitet instalacije, osiguraci itd  kao i na gajbi. Ja kad idem od kuce na gasim struju u celoj kuci...isto tako ostavim automobil sa ukopcanom klemom na akumulator.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Misha D 15, 03, 2013, 13:31:11 posle podne
u nekim marinama prikljucak na 220v i cela ta instalacija je cesto uradjena povrsno, naravno zbog ustede i sto lokalci to bolje znaju nego provereni majstori. Pre 3 god u susednoj marini su vlasnicima stradali skupi el.uredjaji jer je doslo do nekog kvara , a nisu postojale odgovarajuce sklopke da to sprece.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: STG 15, 03, 2013, 13:35:54 posle podne
Naravno da sve treba ispostovati sve oko instalacija,ali sam video da na dosta mesta u Evropi,u krstenim marinama nije dozvoljeno ostavljati 220...
Pomenuli ste stanove u kojima se ne tako retko bas zbog instalacija desi nekakav pozar,zamislite to isto na reci,sa vise spoljnih uticaja.
Nisam rekao da nije moguce,vec da nije preporucljivo.
Prosetam po marini,pogledam kako ljudi ostavljaju struju,kablove,uzas zivi...
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Misha D 15, 03, 2013, 13:51:08 posle podne
Prosetam po marini,pogledam kako ljudi ostavljaju struju,kablove,uzas zivi...
A jos je lepse kada ti isti kablovi dodiruju vodu. sha
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: STG 15, 03, 2013, 13:57:38 posle podne
Ljudi nemaju ideju koliko je sve to opasno,sta i kako treba ili znaju i svesno rizikuju.Nemam pojma sta je gore.
E bas nam takve teme trebaju na forumu,da se ljudima jasno kaze sta i kako bi trebalo uraditi,ovde je rec o struji,tj elektro instalacijama.
Hajd sad,neki elektricar neka zapodene novu temu.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 15, 03, 2013, 14:11:51 posle podne
A koji su to samogaseci kablovi?
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: STG 15, 03, 2013, 14:13:32 posle podne
Automatski,tj padajuci/samogaseci osiguraci?
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 15, 03, 2013, 14:21:00 posle podne
Samogasiv je malo nesretan naziv za provodnik. Bolje reci negorivi ili vatrootporni.
Taj prah bi trebalo da je puder koji se gura u kablove radi izbegavanja trenja pri manipulaciji i polaganju kabla posto je ta izolacija u negorivim kablovima podlozna ostecenjima.
http://www.fks.co.rs/fks/maticna/energet/negorivi/nhxhx.htm (http://www.fks.co.rs/fks/maticna/energet/negorivi/nhxhx.htm)

Postoji i ono sto je samogasivo fakat:
http://www.indmanager.edu.rs/site/pdf/b-12.pdf (http://www.indmanager.edu.rs/site/pdf/b-12.pdf)


No, to je neka druga tema koja nema veze sa brodskim motorima zimi.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 15, 03, 2013, 14:42:07 posle podne
Daleko sam ja od strucnjaka.
Dule imas li ti naizmenicnu instalaciju na brodu a da je fabricka?  Isto bih pitao i Mishu D.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 15, 03, 2013, 15:02:29 posle podne
Na sta je povezano glavno uzemljenje?
Koji je bio presek fabricke instalacije?
Koliki su ti automatski osiguraci?
Jel ti sve to na 220 radi samo preko pretvaraca?
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: IKA 15, 03, 2013, 15:17:03 posle podne
Fidova sklopka bi trebalo da je neizostavni deo instalacije.Toliko je bezbedna da me u kući već nervira izbacivanjem kod i najbanalnije neispravnosti na instalaciji.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 15, 03, 2013, 15:21:27 posle podne
Dakle sama instalacija se ne razlikuje mnogo od onoga sto imamo kod kuce sem sto su provodnici verovatno negorivi. Presek provodnika je isti. Osiguraci su manji (10A a ne 16A) ali i to je verovatno jer svaki potrosac ima svoj osigurac a i svetla su manje snage nego sto su sijalice kod kuce. Verovatno da za svaku uticnicu imas odredjeno ogranicenje koliki potrosac sme da se ukljucuje i to sigurno ili pise cak i na njoj ili pored nje ili pise u papirima od broda koji se dobiju pri kupovini od fabrike.
Imas li spolja uticnicu (agregatsku/industrijsku), nazovi je kako god hoces.
Kada iskljucis pretvarac na brodu da li se preko sklopke automatski dovod prebaci na tu uticnicu?
Bilo bi zanimljivo znati na sta je prikljuceno to glavno uzemljenje posto je bilo mnogo rasprave o tome gde je najbolje prikljuciti ga a ponarovito jer tvoje korito nije metalno...
Funkcija fidove sklopke je prosta. Pri bilo kakvoj promeni na nuli iskljucuje fazu ili tri faze, kako gde.
Zamislite da ostanete bez nule ali su vam zato sve tri, ili jedna faza prisutna?
Znam jednu registrovanu marinu u Zemunu koja nema fidovku uopste. Kazu jeftinije bez fidovke. Pa dobro....
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: oblak 15, 03, 2013, 15:28:18 posle podne
Kod mene na Baylineru su uzemljenja povezana na jednu klemu ispod same industrijske uticnice. Nisu spojena ni na sta... Svaki potrosac koji radi na 220V ima svoj osigurac. Potrosaci koji rade na 12/220V (bojler, frizider..) imaju duple osigurace. Frizider ima rele koji kad dobije 220 prebaci sam sa 12 na 220V. Bojler ima dupli grejac. Gajtani uglavnom do 1,5 kvadrata...dal su samogasivi nemam pojma, ako plane znacu lol
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Misha D 15, 03, 2013, 16:36:27 posle podne
Daleko sam ja od strucnjaka.
Dule imas li ti naizmenicnu instalaciju na brodu a da je fabricka?  Isto bih pitao i Mishu D.
imam, a dobio sam i projekat izvedene instalacije na holandskom  sha, u nacrtane elektro simbole u shemi se bas i ne razumem.  no125
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 15, 03, 2013, 17:16:00 posle podne
Elektrosimboli verovatno nisu na holandskom pa ih i nije problem procitati.
A bilo bi zanimljivo videti je jer je to prakticno projekat izvedenog stanja elektroinstalacija na jednom Linsen brodu. Meni bi bilo zanimljivo da vidim.

Na utičnicama ne piše ništa.
Imam industrijsku utičnicu i kabl za nju kada se uzima struja van broda a preko nje uključujem i agregat.
Struja spolja isključuje sklopku za pretvarač.
Mozda ne pise na uticnicama ali pise u projektu broda, knjizi, uputstvu za koriscenje. Negde je proizvodjac rekao sigurno koliko maksimalne snage daje ta uticnica. Verovatno je dao i preporuku kolike snage i te sijalice smeju da budu. Nije ni svako grlo za svaku sijalicu.
Tu sklopku koja prebacuje  pretvarac/spoljno napajanje ti okida faza a mguce i nula(?) sa obale.

Ima tu svasta nesto da se prica. Od odabira osiguraca koji postoje posebno za naizmenicnu struju posebno za jednosmernu (iako su ovi za jednosmernu struju dosta skuplji a svi kazu da mogu da se koriste ovi za naizmenicnu i da je isto). Pa onda izrada neke valjane distribucije i odabira logicnog i prakticnog mesta za tu distribuciju. Semiranje i izrada razvodnog ormana. Zastita/uzemljenje. Odabir provodnika. Terminali na kraju provodnika. Polaganje provodnika. Zastita provodnika (creva, kanalice). Odabir potrosaca. Sklopka za obala/brod ko hoce 220 na brodu. Pa baterijska polja i odabir pravih.
Naravno da to moze bilo ko....

Ne znam  da li taj novi zakon koji prica o samogradnji trazi i valjan projekat elektroinstalacija napravljen od licenciranog elektroinzenjera. Mozda da im posalje neko mail sa upitom? :)
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: broker975fx 16, 03, 2013, 00:08:44 pre podne
Zaboravio sam jednu važnu stvar koja je bitna za brod ali je za kuću nebitna.
Svaki fabrički panel sa osiguračima za 220 v ima i REVERSED POLARITY indikator.
Ako se upali znači da faza ne ide preko osigurača. Ide nula.
Na brodu je sve verovatno dobro vezano, ali ako se na obalu vežete običnom viljuškom ili je neko tamo pogrešno vezao polove možete imati problem ako dodje do preopterećenja ili kratkog spoja.
Isti slučaj i sa agregatom.

Da to je meni Tihi namestio i sada ako lampica gori ja izađem i okrenem viljušku na obali, ova struja na 220v mi nije nikako jača strana, doduše da budem iskren ni ova druga
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: sale.m79 16, 03, 2013, 07:58:02 pre podne
Zato postoje prikljucnice( pro uto, uko tuko ili industriske da se ne mesa nula )Po meni najsigurniji nacin je nulovanje.FID je odlicna stvar a dali je koristite pravilno.Dali redovno pritiskate malo dugmence.
A i sad se postavlja pitanje postavljanje minus pola na oplatu broda za 12v.
I dali je masa iz naponske uticnice ( zemlja ) na istom potencijalu sa pontonom marine.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Misha D 16, 03, 2013, 08:00:33 pre podne
Miša bi mogao da  skenira svoju šemu i da je postavi.
Koristilo bi mnogima.
Tih shema ima nekoliko (za 12V,za 220V), od nedelje ci otici do broda da ih uzmem, ovih dana me lomi grip.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: slavkor 16, 03, 2013, 08:51:03 pre podne
Pozdrav, jako dugo se nisam javljao pa da iskoristim priliku bar malo da pomognem oko elektro instalacija.
 - Automatski osiguraci koji se koriste za kucne instalacije za naizmenicnu struju(220v) oznake C ,mogu da se koriste i za jednosmernu struju (12v). Sasvim korektno,licno sam koristio. A i dosta su jeftiniji od namenskih jednosmernih.
-Slazem se u potpunosti sa predhodnim tekstovima-savetima za elektro instalacije i jos da dodam -Treba lemiti sve kontakte- nikako luster kleme,uvrtanja zice,selotejp izolacija itd... sto sam vidjao po camcima. -Poz.-
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 16, 03, 2013, 09:45:39 pre podne
postoje hilzne koje se krimpuju kao zavrseci pf provodnika. Isto postoje i sasvim korektne izolovane spojnice koje se krimpuju. Ja licno ne volim lemljenje u instalacijama ove vrste. Fakat osiguraci i mogu i koriste se isti kao i za naizmenicnu. Ali postoje i oni za jednosmernu koje bi koristili da nisu skuplji. Ovako i ovi rade posao.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: sale.m79 16, 03, 2013, 10:22:00 pre podne
Samo krimpovanje u hilznu pa u stezaljku koja ima nazubljeni cesalj i osiguravajuci sraf.
Lot kod opterecenja i grejanja hoce da klekne i razlabavi kontakt.I svakako jednom godisnje dotegnuti srafove.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Kapetan 16, 03, 2013, 12:52:22 posle podne
pri koriscenju 220v na vezu prvo i osnovno je otici i raspitati se u upravi marine koji su uslovi i ogranicenja ... pa tek onda sve ostalo...
nama se desavalo na marini da su tri broda u isto vreme drzala upaljene klime celo leto i kad dodje neko i prikljuci malu brusilicu iskoce svi osiguraci ...

nekako sam smatrao , kao licnu moralnu obavezu,  da kad dodjem na marinu iscupam kablove brodova sa klimom ... neki se posle toga zalili da im se ucrvljalo sve u frizideru ... cudni ljudi ...
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 16, 03, 2013, 16:02:25 posle podne
Lepo je ako marina moze finansijski da podrzi brodove koji bi da se greju kvarcnim grejalicama na vezu, da bojlerima greju vodu, kuvaju na ringlama itd.
Ali to vuce mnogo vece ulaganje u samu instalaciju na marini. Pa angazovana snaga koja mora da bude odobrena od distribucije. Itd. Cisto sumnjam da u Beogradu postoje takve marine koje ce svakom brodu dati prikljucak na vezu takav da on moze komotno da ga koristi kao kod kuce za sve te potrosace bez da ugrozi bilo koga pa ni marinu koja bi onda sigurno svake zime, po postojecem tarifnom sistemu, ulazila u crvenu zonu pa i placala kWh struje mnogo vise. Mozda i gresim, u tom slucaju kapa dole.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: slavkor 16, 03, 2013, 16:14:10 posle podne
 Naravno, prihvatam svaku sugestiju po pitanju instalacije na brodu. Ja sam slabostrujas-elektronicar pa navikao sve da lemim.I opet uskoro sredjujem svoju instalaciju na brodu pa cu sve sto je moguce lemiti.
-Nadam se da ce nauticari staviti skenirane seme,na uvid.Uvek se nesto novo moze nauciti. -poz.
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Kapetan 16, 03, 2013, 17:24:02 posle podne
Lepo je ako marina moze finansijski da podrzi brodove koji bi da se greju kvarcnim grejalicama na vezu, da bojlerima greju vodu, kuvaju na ringlama itd.
Ali to vuce mnogo vece ulaganje u samu instalaciju na marini. Pa angazovana snaga koja mora da bude odobrena od distribucije. Itd. Cisto sumnjam da u Beogradu postoje takve marine koje ce svakom brodu dati prikljucak na vezu takav da on moze komotno da ga koristi kao kod kuce za sve te potrosace bez da ugrozi bilo koga pa ni marinu koja bi onda sigurno svake zime, po postojecem tarifnom sistemu, ulazila u crvenu zonu pa i placala kWh struje mnogo vise. Mozda i gresim, u tom slucaju kapa dole.
@pingvin miljan recimo ima sporet, klimu , frizider i sve ostalo na brodu ... ali je covek prvog dana dosao i rekao sta ocekuje i onda je formirana cena za njega i pojacana struja na nasem prstu ... e onda se jos par genijalaca setilo da bi to isto mogli da urade al da im ne povecaju cenu i naravno poiskakali su osiguraci ... zasto smo takav narod ne znam ...

@slavkor omiljena fora domacih majstora je da masu spoje na trup broda... naravno to je krajnje pogresno
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 16, 03, 2013, 18:23:59 posle podne
Molba za sve da ova tema sad ne ode u raspravu o pravilnom nacinu uzemljivanja brodova ili bilo cega na vodi. Znam nekoliko njih iz struke, sto ucenijih sto iskusnijih koji polomise koplja raspravljajuci o tome bez nekog zakljucka sa tackom. A fala Bogu i ovde je rasprava bilo o tome podosta.

Oblak rece da njegovo uzemljenje zavrsava negde napolju neprikljuceno ni na sta sto je pomalo cudno ali ko zna koliko puta je njego bayliner do sada sklapan i rasklapan. Treba videti gde ozbiljni proizvodjaci uzemljuju svoje instalacije i kako i primeniti isto. Zato jedva cekam da vidim te Linsenove seme.

Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Pingvin44 16, 03, 2013, 19:45:44 posle podne
Evo jednog sjajnog teksta na tu temu.
Ima o svemu pomalo pa i o galvanskim strujama, elektrolizi cak i o bakru u bojama i kako on utice na korito itd.
http://www.marinesurvey.com/yacht/ElectricalSystems.htm#Grounds (http://www.marinesurvey.com/yacht/ElectricalSystems.htm#Grounds)
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Terca 16, 03, 2013, 23:11:31 posle podne
Sad se već dotičemo i teme "galvanska korozija", teško ih je odvojiti... možda nije za ovu temu, to će već adimistratori rešiti.

Galvanska korozija je proces koji zahvata površine metala na različitim potencijalima (između kojih postoji "neki" napon) a potopljeni su u elektrolit.

Meni su poznata tri modela kako ona nastaje:

1. međusobno povezani metali različitih elektrohemijskih osobina (npr. bronza i čelik), koji na svom spoju imaju tzv. kontaktni potencijal, a kada se potope u nedestilovanu vodu, imamo zatvorenu strujnu konturu i elektrolizu kao posledicu. To je milijardu puta na forumu opisano, i rešava se postavljanjem žrtvenih anoda, površina matala na nižem ptencijalu od ostalih (npr. cink, magnezijum) koje će "kontrolisano" stradati.

2. proticanje struje kroz (metalnu) oplatu broda (naravno da se ovo ne dotiče plastike...), često se desi da ljudi koriste metalnu oplatu broda kao negativni provodnik(-), a tom prilikom zbog konačno male (a ne nulte)  otpronosti čelika dolazi do pada napona  duž oplate (pad napona = razlika potencijala).
Tako se inicira još jedan strujni krug, kroz elektolit (rečnu ili morsku vodu), a posledica je galvanska korozija. Zato u praksi NIKAD ne bi trebalo da se oplata broda koristi kao negativni provodnik. Minus pol sa akumulatora i oplata motora JESU već spojene uvek, a tako je spojena i oplata broda... ali tu vezu treba ostaviti u toj jednoj tački, kako se ne bi stvarala kontura (krug) po kojoj bi struja tekla po oplati (OBAVEZNO povratni provodnik do minusa akumulatora). I o tome je već napisano dosta.

3. treći model je posledica činjenice da je na energetskim prevaračima često uzemljenje spojeno na negativni ptencijal na DC strani (kao na gornjoj šemi), a samim tim i sa trupom broda. Sa druge strane, uzemljenje iz elektrodistribucije jeste spojeno sa obalom/vodom/metalnim pontonom za koji je čamac privezan. To sad daje strukturu za galvansku koroziju gde su kroz vod uzemljenja spojene elektrode (metalna oplata čamca i npr. ponton ili drugi čamac) u elektrolitu (rečna voda)...
Taj problem se rešava galvanskom izolacijom, (npr. umetanjem izolacionih transformatora koji sprečavaju protok DC glavanskih struja).

Ne znam kako je to rešeno u svetu (još manje kod nas), da li je galvanska izolacija normalno deo strujnog priključka u marini ili pak na brodovima...
Ali ja bih obavezno to ubacio u čamac, ukoliko se planira da je on duže vreme piključen u toku godine na elektrodistribuciju sa obale.... naročito za čamce sa metalnom oplatom,  i ponegde ogrebanom farbom.

Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Kapetan 17, 03, 2013, 10:02:22 pre podne
vredi malo zaviriti i u nasu Biblioteku :


Brodski elektricni uredjaji
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,6810.0.html (http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,6810.0.html)

Ilustrovani brodski elektriscni prirucnik
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,6374.0.html (http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,6374.0.html)

Nautička elektrika i električka Biblija
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,6063.0.html (http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,6063.0.html)

i za kraj knjiga koja sve objedinjuje
http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,4784.0.html (http://www.mojaladja.com/forum/index.php/topic,4784.0.html)

i sve to u nasoj biblioteci :)
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: maverick 17, 03, 2013, 13:02:34 posle podne
Potpuno je bezbedno ako je instalacija dobra a osigurači pravilno odredjene snage. Osim toga, svi priključci na vezu imaju osigurač od 10A, marina čuvara...
Ako se desi kratak spoj osigurač iskoči.
Pa i kuće ostavljamo na par dana i duže pa ništa.
Naravno, glupo je ostavljati uključena grejna tela sa otvorenim grejačima. Kvarcne grejalice su naročito opasne. Uljne radijatore ostavljaju mnogi na brodovima i u svetu. Oni su bezbedni. Ne mogu izazvati požar.

pošto mi struka, uljni radijator uopce nije bezbjedan, 0.9 posto se samozapali ako ostane dovoljno dugo ukljuceno...danas i vjerojatno vise kad je navala kojekakvih proizvoda iz kojekakvih zemalja
Naslov: Odg: Struja na brodu
Poruka od: Misha D 20, 03, 2013, 16:05:58 posle podne
imam oko 30tak shema elektrike za razne potrosace i napone, a ovako izgleda jedna od njih. Ko hoce detaljnije neka dodje do moje marine, celo prolece je pred nama.