Moja Ladja

E, ovako treba... => Vanbrodski motori => Tomos => Temu započeo: namcor 09, 08, 2012, 23:47:25 posle podne

Naslov: problem sa tomos 18
Poruka od: namcor 09, 08, 2012, 23:47:25 posle podne
tomos 18 sa kratkom nogom i camac titel 9 kada idem uz vodu i talasi udaraju u krmu,kada dam jači gas elisa kao da proklizava,deluje ka odaje iznad vodene linije cak se cuje i aspuh, kad smanjim gas sve  vrati u normalu šta je rešenje,upitanju je tretna elisa 225-225
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: IKA 09, 08, 2012, 23:52:34 posle podne
Koliko znam za Titel9 je preporučena duga osovina.Teško da će promena elise doneti poboljšanje
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: namcor 10, 08, 2012, 00:22:17 pre podne
jesi siguran da treba duga noga,meni se to dešava samo kada idem uz vodu ikada je su malo veći talasi kad je mirnija voda nema tog problema
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: LSI 10, 08, 2012, 07:54:45 pre podne
Qvin meri, da li je potrebna duga ili kratka osovina to ćete utvrditi prostim merenjem visine krmene ploče na mestu gde je motor pričvršćen.

Da ne biste tražili citiraću jedan ranije objavljeni tekst:

Postoje tri osnovne, standardne, dužine:
- kratka                  - 15" tj. 38,1 cm
- duga                    - 20" tj. 50,8 cm
- ekstra duga          - 25" tj. 63,5 cm.

Dužinu osovine merimo od ivice čeljusti za kačenje motora do donje ivice kavitacione ploče. Ta dužina treba da odgovara dužini, mereno po vertikali, od gornje ivice krmene ploče (kod nas je prilično odomaćen izraz: "zrcalo" koji se koristi u Dalmaciji) do najniže ivice dna.
Smatra se da odstupanje dužine osovine za +/- 1" tj. ako je osovina duža ili kraća za oko dva i po centimetra od visine krmene ploče neće uticati značajno na plovidbene karakteristike tj. na brzinu plovidbe i iskorišćenje snage motora.



Što se tiče problema koji ste opisali verujem da ima na forumu ljudi sa više iskustva koji mogu da objasne ono što se u vašem slučaju dešava. Sebi ću dozvoliti sledeći komentar.

Mislim da je Ika u pravu.
Ako je potrebna duga osovina, a vi imate kratku, vaš motor je visoko iznad donje linije korita. Prilikom talasa, zbog amplitude postoje zone kada je člamac na minimumu i kada je na vrhu talasa. Može da se desi da propeler praktično izadje iz vode manjim ili većim delom i da se vrti "u prazno".

Ili je ovo što ja mislim samo prazno lupetanje? Neka kažu oni koji bolje znaju - i mene zanima jer tako nešto sutra može i meni da se desi.
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: Labud 1258 10, 08, 2012, 08:20:55 pre podne
Kratka osovina ide na titel 9. Meni se tako nešto dešavalo kada je elisa bila previše brza pa se stvarao kavitacioni mehur, ali na drugom čamcu. Imali smo situaciju da je ladja u kanalima na punom gasu išla oko 10km/h sa tim povremenim "proklizavanjima" a kada smo izašli na Dunav, elisa je dobila više vode, mi smo i dalje išli 10km al uzvodnouz to da su "proklizavanja" nestala a motor je radio ravnomernije.

E sad, ne znam zašto sam ovo napisao ... 114
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: marke 10, 08, 2012, 08:25:36 pre podne
Kako je na Dunavu elisa dobila "vise" vode?  sha

 114
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: Labud 1258 10, 08, 2012, 08:28:57 pre podne
Kako je na Dunavu elisa dobila "vise" vode?  sha

 114

Išli smo uzvodno, veći otpor "više" vode 

114
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: namcor 10, 08, 2012, 13:35:01 posle podne
imeni se to nije dešavalo na dunavu nego na savi i to samo kada idem uzvodno elisa je teretna 225-225
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: Kapetan 10, 08, 2012, 13:52:43 posle podne
imeni se to nije dešavalo na dunavu nego na savi i to samo kada idem uzvodno elisa je teretna 225-225

zanimljiva tema oko dobijanja "vise vode" iako razlikujemo brzinu preko kopna i preko vode  , kada ide nizvodno inercija radi za camac, ali kada idemo uzvodno izgleda da inercija radi protiv camca...
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: marke 16, 08, 2012, 11:32:24 pre podne
Nema vise vode i nije ni otpror veci.

Cela masa vode se krece nizvodno nekom brzinom i na istom gasu i camac ide istom brzinom u odnosu na okolnu vodu.  Brzina te vodene mase se dodaje ili oduzima realnoj brzini camca kada se racuna brzina u odnosu na kopno.

Realna razlika je ako se ide blize obali ili u glavnom toku to moze da kvari merenje brzine ako se u jednom smeru ide tokom a u drugom uz obalu.

 114
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: Kapetan 16, 08, 2012, 12:37:54 posle podne
marke slazem se ali uvek sam lakse izglisirao nizvodno nego uzvodno... e to je ono sto me buni... ok nesto je manji otpor vazduha kada idem nizvodno ali opet ne bih rekao da je presudan...

ima li jos iskustava da je lakse izglisirati nizvodno nego uzvodno ili se to meni samo cini ?
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: Zoran Marinković 19, 08, 2012, 01:16:30 pre podne
 114
marke slazem se ali uvek sam lakse izglisirao nizvodno nego uzvodno... e to je ono sto me buni... ok nesto je manji otpor vazduha kada idem nizvodno ali opet ne bih rekao da je presudan...

ima li jos iskustava da je lakse izglisirati nizvodno nego uzvodno ili se to meni samo cini ?

Otpor vazduha RASTE povećanjem brzine, tako da je otpor vazduha veći kada ideš nizvodno nego uzvodno. A brzine kretanja u odnosu na površinu vode je kod istih rezima uvek ista ako zanemarimo otpor vazduha.

Ta razlika se i ne vidi toliko kod inače velikih brzina prilikom glisiranja jer je uticaj brzine toka vode procentualno mali u odnosu
realnu brzinu merenu GPS-om. (ako je brzina plovila na mirnoj vodi recimo 10 km/h  a brzina toka Dunava je oko 3,5 km/h ona je brzina
kretanja uzvodno na Dunavu 6,5 km/h a nizvodno 13,5 km/h pa je uticaj brzne toka reke izuzetno veliki, a naravno i otpor vazduha.
Ako plovilo ima brzinu kretanja recimo 45 km/h na mirnoj vodi onda su relativne brzine na toku reke 41,5 i 48,5 km/h pa je razlika uticaja brzine toka reke u odnosu na ukupnu brzinu znatno manja...)

Ono što češće može da prevari je uticaj smera vetra, ako duva, koji i te kako može da promeni cifre prilikom merenja, zavisno od površine
siluete i oblika plovila.

To su samo zakoni fizike, i jednaki su svuda pa i u nautici
Ti samo imaš lažni utisak da lakše izglisiraš nizvodno samo zato što je relativna brzina veća. Ljudska čila je lako prevariti.
Naslov: Odg: problem sa tomos 18
Poruka od: marke 28, 08, 2012, 09:08:09 pre podne
Mozda je stvar u talasima ako je vetar pravio talase oni su mozda pomogli da se izglisira. 114