Moja Ladja
E, ovako treba... => Majstorije i popravke - Uradi sam.. => Temu započeo: Bećar 23, 07, 2012, 13:25:56 posle podne
-
Poštovani forumaši
Na sajtu nisam primetio da se neko bavio ovim "problemom".
Naime,interesuje me šta se gubi pomeranjem krmene daske u stranu ?
Prilikom vožnje ,sa daskom na centralnoj poziciji ,čamac je nakrivljen,blago "vuče " u levo...
Pomeranjem daske u desno dobilo bi se na balansu(koliko toliko),samim tim i na održavanju pravca,da ne pričam o sada ispravljenom laktu i bez grčeva u istom...
Pomerenu dasku sam viđao na pasarama Jugoplastike .Nisam čuo neke zamerke na upravljivost čamca
(http://img163.imageshack.us/img163/9556/amac.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/163/amac.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
-
Pomeranjem daske možete samo da učinite da se bolje osećate, da kod duge vožnje manje zamarate ruku i telo zbog položaja u kojem sedite.
Ali meni se čini da svako pomeranje motora iz centralne pozicije dovodi do više ili manje izmenjenih karakteristika plovidbe.
Propeler svojim obrtanjem potiskuje vodu iza čamca i duž bokova i dna se stvaraju strujnice koje oplakuju bokove i dno korita.
Čim motor nije u sredini ove sile se razlikuju pa može da se javi potpritisak s jedne i natpritisak s druge strane (ovome treba dodati i uticaj smera obrtanja propelera - levi ili desni propeleri). Posledica toga je da će čamac početi da skreće sa pravca i da će biti potrebno stalno korigovati pravac.
Baš me zanima kako će drugi komentarisati vaše pitanje? Možda me neko i demantuje?
-
Becarac , to je cista fizika i poznavanje vektora...
da uprostim najvise sto mogu na camcu imas 3 bitna vektora
2 Vektora su ti na pramcu
1 vektor na krmi
ova dva vektora sto su na pramcu su otpor vode, kada ides pravo oni se manifestuju kao jedan vektor cim krenes da skreces postaju dva vektora... Pozicija tog vektora (ili mnozina ) je paralelna i poklapajuce sa osom camca
vektor na krmi ti je potisak motora ...
e sad razmatramo situaciju da ides pravo .. u tom slucaju se od krmenog vektora (motora) oduzima vektor (zbirni ) sa pramca ... posto su vektori paralleni i poklapajuci primenjuje se prosta matematika...
ukoliko je taj vektor pozitivan camac ide napred ...
e sad ako ti pomeris krmeni vektor levo ili desno (pomeris motor) onda vise nije Aritemtika vec prelazis u Geometriju....
recimo da si camac pomerio u levo , onda levi vektor pramca se oduzima od vektora krme i tu je sve jasno ali imas i desni vektor koji ce morati da se uracuna u jednacinu sto ce dovesti do skretanja camca u DESNU stranu ... da bi sprecio skretanje u desno motor ces morati da okrenes malo levo da bi u zbitu vektora dobio ponovo vektor koji je paralelan i poklapajuc sa osom camca , kako bi camac isao pravo ... cela ova akcija ima rezultat vecu potrosnju goriva ako zelis da ides istom brzinom kao u prvom slucaju....
e sad ... da bi dobio nesto pametno u celu jednacinu moras dodati svoju tezinu i tezinu camca, pa onda izracunati gde UVEK moras da sedis a gde motor da pomeris tako da ti camac bude u savrsenom paralelnom polozaju na vodu ... pa onda proracuni propinjanja motor i slicno... i svaki put kada pomeris dupe proracun mora ponovo da se radi a motor ponovo pomera...
drugim recima ostavi motor tu gde jeste , ako vec sedis sa leve strane pomeri motor par santimetara da desnu i to je to, nikako u sam cosak....
srbija je puna ljudi koji prkose fizici mani se tih genija koji pomeraju motore levo ili desno , cudim se kako se neko vec nije setio da brodski motor pomeri skroz levo pa da na sredini ima mesta za sto za rucavanje ...
-
Becar, ne pomeraj motor. Camac se balansira rasporedom tereta. Cak i dodavanjem balasta ako treba. U pitanju je plovnost i stabilitet camca. Da nije tako camci ne bi bili simetricni vec asimetricni pa bi i motor mogao da bude sa strane a ne u centru.
Ako ti je problem rucica uzmi produzetak (ima da se kupi), savij ga tako da rucica stoji gde ti odgovara pa ces dobiti i komfor.
upravo , ili ponesi laptop na camac pa racunaj svaki put kada sednes :)
-
Hvala na odgovorima.Nisam ni sumnjao u stručnost forumskog kadra thumbup
-
Sta bre fala.Ko je ovu dvojicu upoznao ni pakao mu nece tesko pasti,a ti ''fala'' lol lol ha
-
roll4 roll4 hi
-
Jos da sam se i ja umesao,da bude komplet nutss,al nisam.Sedi na desnu stranu pa ce da vuce u desno sajkaca
-
Hvala na odgovorima.Nisam ni sumnjao u stručnost forumskog kadra thumbup
ne ljuti se ali to je zaista osnovna fizika :) stavi motor na cenatr sebe levo gorivo i namirnice desno i to je to thumbup
-
Elan je na svojoj pasari predvideo kacenje motora van ose kobilice. k5
-
(http://mynautics.com/AD_DATA/IMG/elan/pasara_kvarnerplastika/Elan_f0ae087f856c33ff44a9732364fff249481f6a96204150.35719803.jpeg)
-
Kapetane, to što si ti postavio je Kvarnerplastika, a ovo je Elan sa motorom montiranim van uzdužne ose
(http://www.tourist-channel.sk/chorvatsko/pics/lod_378ck.jpg)
-
Kapetane, to što si ti postavio je Kvarnerplastika, a ovo je Elan sa motorom montiranim van uzdužne ose
(http://www.tourist-channel.sk/chorvatsko/pics/lod_378ck.jpg)
da li ti stavrno zastupas teoriju da motor bez gubitka snage , brzine, bez povecanja potrosnje moze da se montira van ose ?
-
ne ljuti se ali to je zaista osnovna fizika
Kapetane ,gde si ti prepoznao ljutnju u mojim rečima j1
Slika kaže da fabrički konstruktori smatraju da može.
Mada ako se stavi ova krmena daska,još si u dobitku sa snagom
(http://img171.imageshack.us/img171/774/28252777.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/171/28252777.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
-
114
Za krmene daske - kako tako...ali ova na poslednjoj slici je najbolje postavljena .... 456 samo je malo povećana potrošnja
uz smanjeni otpor.. flasica f85 i garantovan dobitak snage... kgk
-
Kapetane ja nisam strucan po tom pitanju.Ali ipak imam poverenje u projektante
elana.Pogotovu sto sam imao jednu takvu pasaru i super je isla.
-
ne ljuti se ali to je zaista osnovna fizika
Kapetane ,gde si ti prepoznao ljutnju u mojim rečima j1
Slika kaže da fabrički konstruktori smatraju da može.
Mada ako se stavi ova krmena daska,još si u dobitku sa snagom
(http://img171.imageshack.us/img171/774/28252777.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/171/28252777.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Potkrala se pravopisna-gramatička greška.Ovo je Krmeća daska sajkaca
-
Kapetane ja nisam strucan po tom pitanju.Ali ipak imam poverenje u projektante
elana.Pogotovu sto sam imao jednu takvu pasaru i super je isla.
1 gubitak snage
2 losija upravljivost
3 povecana potrosnja
ako bas hoces da vidis kako taj camac izgleda u orginalu pogledaj ovu sliku :
(http://www.burzanautike.com/assets/images/097/plov0006/097-plov0006-6404-0.jpg)
to sto je daska ravna ne govori da mozes motor da stavis gde hoces...
evo ista pasara sa kabinom
(http://i1115.photobucket.com/albums/k545/brule45/DSC02789.jpg)
-
Kapetane,Ti meni pokazujes kako je izgledao camac koji sam imao ?
-
Kapetane,Ti meni pokazujes kako je izgledao camac koji sam imao ?
aj mi onda reci da li si genijalno pomerio motor na levo ili desno ? i da li je u uputstvui pisalo stavite motor gde hocete ?
i ako su pomerao motor da li si primetio :
1 gubitak snage
2 losija upravljivost
3 povecana potrosnja
da te pitam da li si morao da krivis motor u voznji pravo necu ni da pitam znam da jesi ...
-
PREDAJEM SE! 25648
-
Kapetane
Ne bilo ti zapoveđeno ali objasni nam gubitak snage na motoru i povećanu potrošnju...
ZAŠTO ?!? ...kada je taj motor pomeren "samo"za 30 cm u stranu , i kada ostvaruje potisak po istoj uzdužnoj osi ,kao kada je u centru
-
Možda izraz "gubitak snage" nije odgovarajući.
Ja bih pre rekao: iskorišćenje snage motora.
Na početku objašnjenja koje je dao, Kapetan je pisao o silama i otporima. Isto je komentarisao i Dule.
Radi se o tome da kada se motor izmesti iz centralne pozicije čamac ima tendenciju da skreće i da biste održavali pravac morate da dodajete ili oduzimate gas, a verovatno i da zakrećete motor kako biste održavali pravac.
U takvoj vožnji snagu motora ne koristite za kretanje unapred već deo snage gubite na održavanje pravca.
A to automatski znači da trošite goriva više nego što bi bilo nužno.
-
Lazo,ako dozvoljavate...
U pitanju su čamci do 6-7 metara a ne tankeri od par hiljada brt.Kada im je kormilo okrenuto par stepeni oni su na velikom gubitku.
Kod nas je minimalno korigovanje i gubitak snage,ako ga ima, neprimetan je.MOŽDA na papiru ova Kapetanova tvradnja ima osnova ali na vodi se ne primećuje
I sami ste videli fotografije fabričkog rešenja.
Unapred zahvalan na komentarima hi
-
Da razrešimo misteriju.Motor van ose čamca nije nikad bilo fabričko rešenje.Motor sa strane je rešenje korisnika kome je smetalo da ruku drži iza leđa.Sa ove fotografije zaključak je da se vlasnik bavi ribolovom ,i da mu ta pozicija motora odgovara ,kako zbog polaganja mreže tako i zbog sopstvenog položaja prilikom izvlačenja mreže.Delujete mi zaista neozbiljno ,ako tvrdite da je motor sa strane fabričko rešenje.
Kad malo bolje razmislim po vašoj logici i motor sa boka čamca bi bio idealno postavljen ffff
-
@Bećar
Vi ste verovatno u pravu kad govorite o meri u kojoj izmeštanje motora iz centralne pozicije utiče na iskorišćenje motora i goriva. Ali i mi smo u pravu kada kažemo da u tom slučaju gubitaka ima.
Ovo je divna situaicja kada smo svi u pravu! Mislim da to ne treba kvariti daljom polemikom.
@IKA
Ilija, ja sam se pre više od 45 godina vozio u čamcu u kojem je motor bio pričvršćen na desni bok čamca i to gotovo kod sredine čamca. Odatle je išla duga osovina na čijem kraju je bio propeler koji je završavao u vodi iza krme. I to je bilo fabričko rešenje. Radilo se o fabrički proizvedenom vanbrodksom motoru (više se zaista ne sećam imena firme koja je proizvela taj motor), a čamcem se upravljalo kormilom sa dugom drškom i listom velike površine.
Dakle, moguća je i takva vožnja.
-
@Bećar
Vi ste verovatno u pravu kad govorite o meri u kojoj izmeštanje motora iz centralne pozicije utiče na iskorišćenje motora i goriva. Ali i mi smo u pravu kada kažemo da u tom slučaju gubitaka ima.
Ovo je divna situaicja kada smo svi u pravu! Mislim da to ne treba kvariti daljom polemikom.
pa nismo u pravu i gubici nisu zanemarljivi ...
svako ko ima dva motora na brodu ce vam to reci, da bi vozili sa jednim motorom morate dobrane do okrenete taj isti motor minimum 10-20 stepeni ... vektori kazu da ce gubitak brzine biti sigurno 10 % ako ne i vise... a onda morate da dodate gas , sto ce reci veca potrosnja ....
-
Еланове пасаре су се 70.-их година фабрички испоручивале са пострављеним носачем пенте на десној страни крмене даске. У таквом положају мотора, вероватно има губитака у искоришћености снаге мотора, али мислим да је то занемариво. Сви наши мотори троше више од фабричких карактеристика. Па ко још има мотор који је наштелован на фабричко подешавање, изузев оних потпуно нових до првог сервиса? А онда, знајући наше сервисере, штелују се према нахођењу тих "стручњака". И наравно све ово око "искоришћености" има смисла само ако је све идеално( стање корита, распоред терета, квалитет горива, исправна елиса...... ). ffff
-
Dosta zavisi od korita - kod morskih korita, recimo pasara, kobilica je masivna i dobro drzi pravac pa camac ima tendenciju da ide pravo. Pogotovo sto motor nije mnogo izmaknut iz ose camca tako da ni ugao za korekciju nije veliki. sha a0335
Gubitaka ima ali je ocigledno da nisu veliki jer je to praksa na malim radnim camcima na moru. Nijedan se barba nebi mucio da je toliko lose vec bi vratio motor na sredinu. umnik j1
Plus smejali bi mu se ostali ribari. ha hahaha stri
Naravno da nije idealno ali zadovoljava i nije velika razlika u potrosnji. cap ok
Kod tabanasa bi to bilo mnogo izrazenije a o gliserima da ne pricam zato to i nije praksa. no125
Kad ste u teglju ili kad vidite da mali gurac s boka vezan za barze gura uz dunav vidite da moze i tako iako nije savrseno. 114 k5
-
Dosta zavisi od korita - kod morskih korita, recimo pasara, kobilica je masivna i dobro drzi pravac pa camac ima tendenciju da ide pravo. Pogotovo sto motor nije mnogo izmaknut iz ose camca tako da ni ugao za korekciju nije veliki. sha a0335
Gubitaka ima ali je ocigledno da nisu veliki jer je to praksa na malim radnim camcima na moru. Nijedan se barba nebi mucio da je toliko lose vec bi vratio motor na sredinu. umnik j1
Plus smejali bi mu se ostali ribari. ha hahaha stri
Naravno da nije idealno ali zadovoljava i nije velika razlika u potrosnji. cap ok
Kod tabanasa bi to bilo mnogo izrazenije a o gliserima da ne pricam zato to i nije praksa. no125
Kad ste u teglju ili kad vidite da mali gurac s boka vezan za barze gura uz dunav vidite da moze i tako iako nije savrseno. 114 k5
6589 6589 6589 ok ok ok thumbup thumbup thumbup
-
Dule je 110% u pravu, u praksi se nekad primenjuju i nesavrsena resenja ako je na kratko vreme ili pruza druge pogodnosti.
Jos jedna stvar koja utice da na morskim camcima motor bude van centra zrcala:
Cesto su osovine motora krace od gaza same kobilice, (zadnja daska - zrcalo je srcolikog oblika) pa nije idealno ako elisa nema direktan dotok vode vec je zaklonjena iza kobilice. Kad se mrdne u stranu tu je gaz camca manji i voda nesmetano dotice do elise. 114
-
Cesto su osovine motora krace od gaza same kobilice, (zadnja daska - zrcalo je srcolikog oblika) pa nije idealno ako elisa nema direktan dotok vode vec je zaklonjena iza kobilice. Kad se mrdne u stranu tu je gaz camca manji i voda nesmetano dotice do elise. 114
To mi kaži.Razumljivo ,slikovito .A ne tamo neki vektori i nevidljive sile što guraju od pozadi... stri
May the Force be with you