Moja Ladja

E, ovako treba... => Majstorije i popravke - Uradi sam.. => Temu započeo: Bećar 23, 07, 2012, 13:25:56 posle podne

Naslov: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 23, 07, 2012, 13:25:56 posle podne
Poštovani forumaši
Na sajtu nisam primetio da se neko bavio ovim "problemom".
Naime,interesuje me šta se gubi pomeranjem krmene daske u stranu ?
Prilikom vožnje ,sa daskom na centralnoj poziciji ,čamac je nakrivljen,blago "vuče " u levo...
Pomeranjem daske u desno dobilo bi se na balansu(koliko toliko),samim tim i na održavanju pravca,da ne pričam o sada ispravljenom  laktu i bez grčeva u istom...
Pomerenu dasku sam viđao na  pasarama Jugoplastike .Nisam čuo neke zamerke na upravljivost čamca

(http://img163.imageshack.us/img163/9556/amac.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/163/amac.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: LSI 23, 07, 2012, 14:13:47 posle podne
Pomeranjem daske možete samo da učinite da se bolje osećate, da kod duge vožnje manje zamarate ruku i telo zbog položaja u kojem sedite.

Ali meni se čini da svako pomeranje motora iz centralne pozicije dovodi do više ili manje izmenjenih karakteristika plovidbe.
Propeler svojim obrtanjem potiskuje vodu iza čamca i duž bokova i dna se stvaraju strujnice koje oplakuju bokove i dno korita.

Čim motor nije u sredini ove sile se razlikuju pa može da se javi potpritisak s jedne i natpritisak s druge strane (ovome treba dodati i uticaj smera obrtanja propelera - levi ili desni propeleri). Posledica toga je da će čamac početi da skreće sa pravca i da će biti potrebno stalno korigovati pravac.

Baš me zanima kako će drugi komentarisati vaše pitanje? Možda me neko i demantuje?

Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 23, 07, 2012, 16:02:09 posle podne
Becarac , to je cista fizika i poznavanje vektora...
da uprostim najvise sto mogu na camcu imas 3 bitna vektora

2 Vektora su ti na pramcu
1 vektor na krmi

ova dva vektora sto su na pramcu su otpor vode, kada ides pravo oni se manifestuju kao jedan vektor cim krenes da skreces postaju dva vektora... Pozicija tog vektora (ili mnozina ) je paralelna i poklapajuce sa osom camca
vektor na krmi ti je potisak motora ...

e sad razmatramo situaciju da ides pravo .. u tom slucaju se od krmenog vektora (motora) oduzima vektor (zbirni ) sa pramca ... posto su vektori paralleni i poklapajuci primenjuje se prosta matematika...

ukoliko je taj vektor pozitivan camac ide napred ... 

e sad ako ti pomeris krmeni vektor levo ili desno (pomeris motor) onda vise nije Aritemtika vec prelazis u Geometriju....

recimo da si camac pomerio u levo , onda levi vektor pramca se oduzima od vektora krme i tu je sve jasno ali imas i desni vektor koji ce morati da se uracuna u jednacinu sto ce dovesti do skretanja camca u DESNU stranu ... da bi sprecio skretanje u desno motor ces morati da okrenes malo levo da bi u zbitu vektora dobio ponovo vektor koji je paralelan i poklapajuc sa osom camca , kako bi camac isao pravo ... cela ova akcija ima rezultat vecu potrosnju goriva ako zelis da ides istom brzinom kao u prvom slucaju....


e sad ... da bi dobio nesto pametno u celu jednacinu moras dodati svoju tezinu i tezinu camca, pa onda izracunati gde UVEK moras da sedis a gde motor da pomeris tako da ti camac bude u savrsenom paralelnom polozaju na vodu ... pa onda proracuni propinjanja motor i slicno... i svaki put kada pomeris dupe proracun mora ponovo da se radi a motor ponovo pomera...

drugim recima ostavi motor tu gde jeste , ako vec sedis sa leve strane pomeri motor par santimetara da desnu i to je to,  nikako u sam cosak....

srbija je puna ljudi koji prkose fizici mani se tih genija koji pomeraju motore levo ili desno , cudim se kako se neko vec nije setio da brodski motor pomeri skroz levo pa da na sredini ima mesta za sto za rucavanje ...

Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 23, 07, 2012, 19:00:06 posle podne
Becar, ne pomeraj motor. Camac se balansira rasporedom tereta. Cak i dodavanjem balasta ako treba. U pitanju je plovnost i stabilitet camca. Da nije tako camci ne bi bili simetricni vec asimetricni pa bi i motor mogao da bude sa strane a ne u centru.

Ako ti je problem rucica uzmi produzetak (ima da se kupi), savij ga tako da rucica stoji gde ti odgovara pa ces dobiti i komfor.

upravo , ili ponesi laptop na camac pa racunaj svaki put kada sednes :)
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 23, 07, 2012, 19:10:05 posle podne
Hvala na odgovorima.Nisam ni sumnjao u stručnost forumskog kadra  thumbup
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: HOGAR 23, 07, 2012, 19:13:18 posle podne
Sta bre fala.Ko je ovu dvojicu upoznao ni pakao mu nece tesko pasti,a ti ''fala''  lol lol ha
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: HOGAR 23, 07, 2012, 19:14:58 posle podne
 roll4 roll4 hi
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: HOGAR 23, 07, 2012, 19:17:20 posle podne
Jos da sam se i ja umesao,da bude komplet  nutss,al nisam.Sedi na desnu stranu pa ce da vuce u desno  sajkaca
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 23, 07, 2012, 23:05:16 posle podne
Hvala na odgovorima.Nisam ni sumnjao u stručnost forumskog kadra  thumbup

ne ljuti se ali to je zaista osnovna fizika :) stavi motor na cenatr sebe levo gorivo i namirnice desno i to je to thumbup
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Zoran 23, 07, 2012, 23:28:55 posle podne

                Elan je na svojoj pasari predvideo kacenje motora van ose kobilice. k5
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 23, 07, 2012, 23:51:27 posle podne
(http://mynautics.com/AD_DATA/IMG/elan/pasara_kvarnerplastika/Elan_f0ae087f856c33ff44a9732364fff249481f6a96204150.35719803.jpeg)
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: SALE NB 24, 07, 2012, 00:17:38 pre podne
Kapetane, to što si ti postavio je Kvarnerplastika,  a ovo je Elan sa motorom montiranim van uzdužne ose

(http://www.tourist-channel.sk/chorvatsko/pics/lod_378ck.jpg)
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 24, 07, 2012, 00:30:04 pre podne
Kapetane, to što si ti postavio je Kvarnerplastika,  a ovo je Elan sa motorom montiranim van uzdužne ose

(http://www.tourist-channel.sk/chorvatsko/pics/lod_378ck.jpg)

da li ti stavrno zastupas teoriju da motor bez gubitka snage , brzine, bez povecanja potrosnje moze da se montira van ose ?
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 24, 07, 2012, 07:19:56 pre podne
Citat
ne ljuti se ali to je zaista osnovna fizika
Kapetane ,gde si ti prepoznao ljutnju u mojim rečima  j1

Slika kaže da fabrički konstruktori smatraju da može.
Mada ako se stavi ova krmena daska,još si u dobitku  sa snagom

(http://img171.imageshack.us/img171/774/28252777.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/171/28252777.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Zoran Marinković 24, 07, 2012, 16:06:40 posle podne
 114

Za krmene daske - kako tako...ali ova na poslednjoj slici je najbolje postavljena .... 456 samo je malo povećana potrošnja

uz smanjeni otpor.. flasica f85 i garantovan dobitak snage... kgk
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Zoran 24, 07, 2012, 17:32:35 posle podne

           Kapetane ja nisam strucan po tom pitanju.Ali ipak imam poverenje u projektante
elana.Pogotovu sto sam imao jednu takvu pasaru i super je isla.
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 24, 07, 2012, 17:54:10 posle podne
Citat
ne ljuti se ali to je zaista osnovna fizika
Kapetane ,gde si ti prepoznao ljutnju u mojim rečima  j1

Slika kaže da fabrički konstruktori smatraju da može.
Mada ako se stavi ova krmena daska,još si u dobitku  sa snagom

(http://img171.imageshack.us/img171/774/28252777.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/171/28252777.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)


Potkrala se pravopisna-gramatička greška.Ovo je Krmeća daska  sajkaca
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 24, 07, 2012, 20:04:11 posle podne

           Kapetane ja nisam strucan po tom pitanju.Ali ipak imam poverenje u projektante
elana.Pogotovu sto sam imao jednu takvu pasaru i super je isla.

1 gubitak snage
2 losija upravljivost
3 povecana potrosnja

ako bas hoces da vidis kako taj camac izgleda u orginalu pogledaj ovu sliku :

(http://www.burzanautike.com/assets/images/097/plov0006/097-plov0006-6404-0.jpg)

to sto je daska ravna ne govori da mozes motor da stavis gde hoces...

evo ista pasara sa kabinom

(http://i1115.photobucket.com/albums/k545/brule45/DSC02789.jpg)
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Zoran 24, 07, 2012, 20:06:24 posle podne

             Kapetane,Ti meni pokazujes kako je izgledao camac koji sam imao ?
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 24, 07, 2012, 20:33:44 posle podne

             Kapetane,Ti meni pokazujes kako je izgledao camac koji sam imao ?

aj mi onda reci da li si genijalno pomerio motor na levo ili desno ? i da li je u uputstvui pisalo stavite motor gde hocete ?
i ako su pomerao motor da li si primetio :

1 gubitak snage
2 losija upravljivost
3 povecana potrosnja

da te pitam da li si morao da krivis motor u voznji pravo necu ni da pitam znam da jesi ...
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Zoran 24, 07, 2012, 20:38:00 posle podne

    PREDAJEM SE! 25648
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 24, 07, 2012, 20:48:07 posle podne
Kapetane
Ne bilo ti zapoveđeno ali objasni nam gubitak snage na motoru i povećanu potrošnju...
ZAŠTO ?!? ...kada je taj motor pomeren "samo"za 30 cm u stranu , i kada ostvaruje potisak po istoj uzdužnoj osi ,kao kada je u centru
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: LSI 24, 07, 2012, 21:04:57 posle podne
Možda izraz "gubitak snage" nije odgovarajući.

Ja bih pre rekao: iskorišćenje snage motora.

Na početku objašnjenja koje je dao, Kapetan je pisao o silama i otporima. Isto je komentarisao i Dule.
Radi se o tome da kada se motor izmesti iz centralne pozicije čamac ima tendenciju da skreće i da biste održavali pravac morate da dodajete ili oduzimate gas, a verovatno i da zakrećete motor kako biste održavali pravac.
U takvoj vožnji snagu motora ne koristite za kretanje unapred već deo snage gubite na održavanje pravca.
A to automatski znači da trošite goriva više nego što bi bilo nužno.
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 24, 07, 2012, 21:48:16 posle podne
Lazo,ako dozvoljavate...
U pitanju su čamci do 6-7 metara a ne tankeri od par hiljada brt.Kada im je kormilo okrenuto par stepeni oni su na velikom gubitku.
Kod nas je minimalno korigovanje i gubitak snage,ako ga ima, neprimetan je.MOŽDA na papiru ova Kapetanova tvradnja ima osnova ali na vodi se ne primećuje
I sami ste videli fotografije  fabričkog rešenja.

Unapred zahvalan na komentarima   hi
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: IKA 24, 07, 2012, 21:58:34 posle podne
Da razrešimo misteriju.Motor van ose čamca nije nikad bilo fabričko rešenje.Motor sa strane je rešenje korisnika kome je smetalo da ruku drži iza leđa.Sa ove fotografije zaključak je da se vlasnik bavi ribolovom ,i da mu ta pozicija motora odgovara ,kako zbog polaganja mreže tako i zbog sopstvenog položaja prilikom izvlačenja mreže.Delujete mi zaista neozbiljno ,ako tvrdite da je motor sa strane fabričko rešenje.
Kad malo bolje razmislim po vašoj logici i motor sa boka čamca bi bio idealno postavljen ffff
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: LSI 24, 07, 2012, 22:14:07 posle podne
@Bećar
Vi ste verovatno u pravu kad govorite o meri u kojoj izmeštanje motora iz centralne pozicije utiče na iskorišćenje motora i goriva. Ali i mi smo u pravu kada kažemo da u tom slučaju gubitaka ima.
Ovo je divna situaicja kada smo svi u pravu! Mislim da to ne treba kvariti daljom polemikom.

@IKA
Ilija, ja sam se pre više od 45 godina vozio u čamcu u kojem je motor bio pričvršćen na desni bok čamca i to gotovo kod sredine čamca. Odatle je išla duga osovina na čijem kraju je bio propeler koji je završavao u vodi iza krme. I to je bilo fabričko rešenje. Radilo se o fabrički proizvedenom vanbrodksom motoru (više se zaista ne sećam imena firme koja je proizvela taj motor), a čamcem se upravljalo kormilom sa dugom drškom i listom velike površine.
Dakle, moguća je i takva vožnja.
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Kapetan 24, 07, 2012, 23:12:43 posle podne
@Bećar
Vi ste verovatno u pravu kad govorite o meri u kojoj izmeštanje motora iz centralne pozicije utiče na iskorišćenje motora i goriva. Ali i mi smo u pravu kada kažemo da u tom slučaju gubitaka ima.
Ovo je divna situaicja kada smo svi u pravu! Mislim da to ne treba kvariti daljom polemikom.

pa nismo u pravu i gubici nisu zanemarljivi ...

svako ko ima dva motora na brodu ce vam to reci, da bi vozili sa jednim motorom morate dobrane do okrenete  taj isti motor minimum 10-20 stepeni ... vektori kazu da ce gubitak brzine biti sigurno 10 % ako ne i vise... a onda morate da dodate gas , sto ce reci veca potrosnja ....
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: srsa 25, 07, 2012, 06:53:56 pre podne
Еланове пасаре су се 70.-их година фабрички испоручивале са пострављеним носачем пенте на десној страни крмене даске. У таквом положају мотора, вероватно има губитака у искоришћености снаге мотора, али мислим да је то занемариво. Сви наши мотори троше више од фабричких карактеристика. Па ко још има мотор који је наштелован на фабричко подешавање, изузев оних потпуно нових до првог сервиса? А онда, знајући наше сервисере, штелују се према нахођењу тих "стручњака".  И наравно све ово око "искоришћености" има смисла само ако је све идеално( стање корита, распоред терета, квалитет горива, исправна елиса......  ).   ffff
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: marke 26, 07, 2012, 10:09:26 pre podne
Dosta zavisi od korita - kod morskih korita, recimo pasara, kobilica je masivna i dobro drzi pravac pa camac ima tendenciju da ide pravo. Pogotovo sto motor nije mnogo izmaknut iz ose camca tako da ni ugao za korekciju nije veliki. sha  a0335
Gubitaka ima ali je ocigledno da nisu veliki jer je to praksa na malim radnim camcima na moru. Nijedan se barba nebi mucio da je toliko lose vec bi vratio motor na sredinu.  umnik  j1

Plus smejali bi mu se ostali ribari.  ha  hahaha   stri
Naravno da nije idealno ali zadovoljava i nije velika razlika u potrosnji.  cap  ok
Kod tabanasa bi to bilo mnogo izrazenije a o gliserima da ne pricam zato to i nije praksa.  no125
Kad ste u teglju ili kad vidite da mali gurac s boka vezan za barze gura uz dunav vidite da moze i tako iako nije savrseno.   114  k5
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: srsa 26, 07, 2012, 11:12:09 pre podne
Dosta zavisi od korita - kod morskih korita, recimo pasara, kobilica je masivna i dobro drzi pravac pa camac ima tendenciju da ide pravo. Pogotovo sto motor nije mnogo izmaknut iz ose camca tako da ni ugao za korekciju nije veliki. sha  a0335
Gubitaka ima ali je ocigledno da nisu veliki jer je to praksa na malim radnim camcima na moru. Nijedan se barba nebi mucio da je toliko lose vec bi vratio motor na sredinu.  umnik  j1

Plus smejali bi mu se ostali ribari.  ha  hahaha   stri
Naravno da nije idealno ali zadovoljava i nije velika razlika u potrosnji.  cap  ok
Kod tabanasa bi to bilo mnogo izrazenije a o gliserima da ne pricam zato to i nije praksa.  no125
Kad ste u teglju ili kad vidite da mali gurac s boka vezan za barze gura uz dunav vidite da moze i tako iako nije savrseno.   114  k5

 6589  6589  6589  ok  ok  ok  thumbup  thumbup  thumbup
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: marke 26, 07, 2012, 15:18:12 posle podne
Dule je 110% u pravu, u praksi se nekad primenjuju i nesavrsena resenja ako je na kratko vreme ili pruza druge pogodnosti.

Jos jedna stvar koja utice da na morskim camcima motor bude van centra zrcala:
Cesto su osovine motora krace od gaza same kobilice, (zadnja daska - zrcalo je srcolikog oblika) pa nije idealno ako elisa nema direktan dotok vode vec je zaklonjena iza kobilice.  Kad se mrdne u stranu tu je gaz camca manji i voda nesmetano dotice do elise. 114
Naslov: Odg: Pozicija krmene daske
Poruka od: Bećar 27, 07, 2012, 11:02:51 pre podne

Cesto su osovine motora krace od gaza same kobilice, (zadnja daska - zrcalo je srcolikog oblika) pa nije idealno ako elisa nema direktan dotok vode vec je zaklonjena iza kobilice.  Kad se mrdne u stranu tu je gaz camca manji i voda nesmetano dotice do elise. 114

To mi kaži.Razumljivo ,slikovito .A ne tamo neki vektori i nevidljive sile što guraju od pozadi... stri


May the Force be with you