Nautika opšta... > Nautički priručnik

Još malo o sidrenju - namenjeno početnicima i onima koji misle da znaju sve

(1/22) > >>

LSI:
Sidrenje je veština kojom svi ladjari treba da ovladaju. Sigurno je da ćete se naći u prilici kada ćete poželeti da se zaustavite na nekom zaklonjenom mestu da biste se okupali, pecali, ručali ili prenoćili. Ali po lošem vremenu, ili u slučaju kvara motora, možda ćete biti prinudjeni da se udaljite od obale da biste se usidrili bezbedno. Sidrenje je lak zadatak ako sledite nekoliko jednostavnih pravila.

1. Prilaz

Izaberite prostor na kome nema drugih plivila u blizini i nema nekih podvodnih prepreka. Dobro je poznavati konfiguraciju dna, da li ima nekih podvodnih instalacija, cevi ili kablova. Treba odrediti dubinu i vrstu dna (preporučuje se sidrenje na mestim na kojima je dno peskovito ili muljevito. Proračunajte potrebnu dužinu sidrenog konopa. Opšte pravilo je da je potrebno sedam puta dubina na mestu sidrenja plus dužina od površine vode do mesta na ladji na kojem će sidro biti pričvršćeno na pramcu. Pričvrstite konopac na pramcu na dužini za koju verujete da je dovoljna za sidrenje. Zatim usmerite plovilo pramcem u pravcu suprotnom od vodene struje ili pravca vetra (zavisi šta je snažnije). Motor treba da radi na leru i kada se ladja zaustavi na mestu gde želite da se usidrite počnite da spuštate sidro.

2. Sidro spuštajte polako

Kada se lajda zaustavila, a vi na sebi imate sigurnosni prsluk za spasavanje, spustite sidro lagano vertikalno ispod pramca. Ne pokušavajte da ga zabacite - mogli biste da oštetite konopac.
Dok spuštate sidro, ladja bi trebalo da nošena strujom lagano krene nizvodno unazad što će pomoći sidru da lepo legne. Ukoliko plovilo ostane na istom mestu na kojem ste počeli da spuštate sidro može da se desi da sidro ostane uspravljeno kada dotakne dno, lanac može da se obmota oko sidra i da onemogući njegovo ukopavanje u mulj. Ako se ladja ne kreće sama od sebe, ubacite u brzinu unazad i laganim gasom pomerite se od sidra otpuštajući konopac.

3. Konopac treba da bude zategnut

Ovo drži pramac u pravcu sidra, što će obezbediti da  se sidro, lanac i konopac ne zamrse. Ako je vetar pojačan možda ćete morati da ubacite u brzinu i uz lagani gas krenete uzvodno i smanjite brzinu kojom vas struja ili vetar udaljavaju od mesta sidrenja.

4. Učvrstite sidro

Sa opruženim sidrenim konopom, u zoni u kojoj za plovilo ima dovoljno prostora za laka zanošenja, učvrstite konopac i dozvolite sidru da se ukopa i ladja zaustavi. Obmotajte konopac jedno dva kruga oko kuke. Kada osetite da se sidro više ne kreće, uz mali gas pomerite ladju još malo unazad. Ovo će pomoći sidru da se bolje ukopa. Ovo je posebno važno na mestima gde na dnu ima naslaga peska ili trave. Kada ste sve to obavili obratite pažnju na nekoliko orijentira sa raznih strana ladje kako biste kasnije lako uočili da li se ladja pomera.

5. Podizanje sidra

Kada je sidro ispravno postavljeno ne bi trebalo da mude teško da se podigne. Ipak, radite to pažljivo, noseći na sebi prsluk za spasavanje. Udurženi težina sidra, struja i pokreti mogu da zaljuljaju naročito manja plovila. Sidro treba podizati vertikalno koliko god je to moguće, pazeći da njime ne oštetite korito broda. Prilikom vadjenja odmah operite ostatke mulja sa sidra i lanca, pre nego što sidro odložite.

Treba da znate koja vrsta sidra vam je potrebna.

Kada se odlučite za jednu vrstu, onda uzmite u obzir oblik i veličinu vašeg plovila, kao i karakteristike mesta na kojima ćete se sidriti, jačinu struja i td. Vodite računa o izboru debljine sidrenog konopca.

Postoje sidra za sve tipove dna i za različite namene. Kako je na forumu bilo u više navrata pisano o vrstama sidara i koje najviše odgovara kojoj vrsti poldoge, neću sada to ponavljati. Ali zato bih hteo da skrenem pažnju na nešto što treba uvek imati u vidu.

Kad god možete, nemojte se sidriti preko krme.
Sidrenje preko krme na rekama može da bude veoma opasno i može da dovede do potapanja čamca. Na krmi je obično zakačen vanbrodski motor od više desetina kilograma. Tu je i rezervoar sa gorivom, kao i niz drugih stvari koje su vam više ili manje potrebne ali se tu nalaze.
Sve to dovodi do toga da je krma često malo dublje uronjena u vodu. Kako je krma obično zasečena, za razliku od pramca koji je ili "v" oblika ili podignut poput kljuna kod tabanaša, vodena struja zatezanjem sidrenog konopca krmu još više povlači na niže i često je dovoljan i manji talas da napuni vodom korito broda i dovede do potapanja.


Napomena:
Zaboravio sam u žurbi da napišem da je osnova ovog teksta jedan tekst iz Boating World Magazine-a a ja sam samo malo prilagodio tekst izbacujući neke komentare i opise sidara.

srsa:
Лепо и јасно објашњено.  ok  ok  ok

Pingvin44:
Ili parkirajte brod u bastu i imacete samo obavezu kosenja trave oko njega par puta godisnje....

LSI:

--- Citat: Pingvin44  31, 03, 2012, 13:49:42 posle podne ---Ili parkirajte brod u bastu i imacete samo obavezu kosenja trave oko njega par puta godisnje....

--- Kraj citata ---

Gde bi na kraj bio da nismo ovakvi? Nož u ledja čeka iza svakog ugla.

zoki novus:
A sa cime se usidri u basti?

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju