Nautika opšta... > Iskustva sa vode
Opet Gliseri Vs Deplasamnci pa malo i o sikljama i jedrilicama SPOJENO
SALE NB:
Gliser ima optimalnu potrošnju pri najmanjoj mogućoj brzini na kojoj održava stabilan režim glisiranja, a da motor radi na obrtajima gde ima povoljan obrtni momenat.
Prevedeno na naški: Izglisiraš, sačekaš da se čamac izravna na vodi ( da se pramac spusti i bude prividno paralelan sa krmom), tada vratiš gas u položaj koji ti je dovoljan da održavaš tu brzinu, podesiš trim, i to je to.
Podrazumeva da je čamac opremljen dovoljno jakim motorom, i da je težina odnosno putnici u čamcu pravilno raspoređeni.
Drugi režim u kojem imaš povoljnu potrošnju je deplasmanska plovidba do brzine korita. U tom režimu motor radi na leru ili malo iznad, a brzine se kreću između 7 i 12km/h, ovisno o dužini, težini i obliku korita.
Primer mog Elana 495 sa dvotaktnim Evinrudeom 50ks u plovidbi Dunavom nizvodno:
Potrošnja pri 9km/h, 1100 o/min....... 4l/sat
Potrošnja pri 45km/h, 4500 o/min.......15l/sat
Za 127km od Lida do Golupca , ako glisiram, mi treba 2,8 sati i 42 litra goriva.
Ako plovim polako, treba mi 14 sati i 56 litara goriva.
Naravno, u praksi, kada želim da plovim polako, ja ugasim Evinrude, upalim pomoćni motor Honda 2ks, i pri istoj brzini od 9km/h trošim cca 0,5l/sat. Tako bi mi do Golupca trebalo cca 8-9 lit/goriva. Ali ja ne mogu da taljigam 14-15 sati do dole, to možda može da se izdrži na velikom brodiću, ali na manjem čamcu - ubistvo!
LSI:
Ova dva teksta koje su napisali Sale i Dule trebalo bi da svima nama posluže kao obavezna lektira!
Njihova objašnjenja su i razlozi zašto se ja nadam da ću posle svih radova ipak moći da izglisiram sa mojom 25-icom. Suština je u tome da se negde stigne za najkraće moguće vreme kada je to potrebno.
A kad čovek ima vremena - ma može i bez motora da se pusti da ga nosi struja...
A razlika u potrošenom gorivu je stvarno zanemarljiva na ovim relacijama koje mi imamo na našim rekama.
espresso:
evo jedne male ilustracije.
dakle, gliser je dugacak 9.25m, sirok 3.2m i tezak 4.75 tona.
pogone ga dva benzinca od po 260ks.
na slikama se vidi da motori rade na oko 3350 rpm a a brzina je oko 45km/h.
plovidba Dunavom uzvodno.
u ovakvom rezimu potrosnja je oko 50 litara na sat, odnosno 25 litara po motoru.
od Donjeg Milanovca do Beograda (cca 200 km) tim tempom mi treba nesto vise od 4 sata plovidbe.
znaci da je plovilu potrebno cca 1 litar goriva za predjeni kilometar.
u plovidbi nizvodno, malo stedim na obrtajima, tako da istu brzinu postizem na 3200 rpm, a potrosnja ne prelazi 40 litara na sat.
zakljucke izvucite sami.
STG:
--- Citat: LSI 28, 03, 2012, 13:38:02 posle podne ---Ova dva teksta koje su napisali Sale i Dule trebalo bi da svima nama posluže kao obavezna lektira!
Njihova objašnjenja su i razlozi zašto se ja nadam da ću posle svih radova ipak moći da izglisiram sa mojom 25-icom. Suština je u tome da se negde stigne za najkraće moguće vreme kada je to potrebno.
A kad čovek ima vremena - ma može i bez motora da se pusti da ga nosi struja...
A razlika u potrošenom gorivu je stvarno zanemarljiva na ovim relacijama koje mi imamo na našim rekama.
--- Kraj citata ---
LSI,mislim da je nesto pogresno shvaceno.
Slazem se,nekome je sustina i jeste da se,kada je to potrebno,stigne za sto manje vremena...
Relacije na nasem delu Dunava su prilicno duge,bar tekve mogu da budu.
Ono sta se govori slovencu jeste da je bolje ostaviti postojeci motor na mestu,i pored mnogi bi rekli velike potrosnje.Ta potrosnja nije velika,cak je u par primera dokazano bas drugacije-da se trosi manje nego motor od 10ak ks...A pored toga,uvek imas snage u rezervi,ako zatreba.
LSI:
--- Citat: gorance 28, 03, 2012, 14:09:52 posle podne ---...
A razlika u potrošenom gorivu je stvarno zanemarljiva na ovim relacijama koje mi imamo na našim rekama.
--- Kraj citata ---
LSI,mislim da je nesto pogresno shvaceno.
Slazem se,nekome je sustina i jeste da se,kada je to potrebno,stigne za sto manje vremena...
Relacije na nasem delu Dunava su prilicno duge,bar tekve mogu da budu.
Ono sta se govori slovencu jeste da je bolje ostaviti postojeci motor na mestu,i pored mnogi bi rekli velike potrosnje.Ta potrosnja nije velika,cak je u par primera dokazano bas drugacije-da se trosi manje nego motor od 10ak ks...A pored toga,uvek imas snage u rezervi,ako zatreba.
[/quote]
Goranče, hvala na komentaru ali mislim da nema nesporazuma.
Ja nisam komentarisao da li treba izvaciti fabrički projektovan i ugradjen motor ili ne. Po meni, to niko ne bi trebalo da radi osim ako nije veliki poznavalac tehnike i svega što je vezano za plovnosti upravljivost. Ja to svakako nisam i uvek bih zadržao originalni motor.
Ali nešto drugo je meni bilo u glavi čitajući Saletov i Duletov komentar, a to je da su razlike u potrošnji goriva u osnovi male ako se uporedi gorivo koje čovek potroši kada vozi nekom glisiraijaućom brzinom ili ako vozi u deplasmanskom režimu.
Sva razlika je u vremenu potrebnom da se stigne na neko mesto. Zato su blagosloveni oni koji imaju vremena na pretek - oni ne moraju da čekaju "carstvo nebesko" i mogu da uživaju u laganoj vožnji. Oni drugi, koji nisu te sreće, trebalo bi da odaberu snažniji motor kako bi za kraće vreme prešli put.
E sad - postavlja se pitanje cene tog snažnijeg motora. Jer nije to samo cena pri kupovini. Tu je i godišnja registracija, tj. porez po snazi, pa održavanje...
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
[*] Prethodna strana
Idi na punu verziju