E, ovako treba... > Tehnike i saveti...
Zanima me kako savladati (strah ili tremu) kod pristajanja
skipper:
Zanima me kako savladati (strah ili tremu) kod pristajanja. Doživeo sam letos par neprijatnih situacija da sam bio na brodu kod drugara kada mornar u Marini pocinje da se dere( brze ,brze ajde ajde itd) i naravno pocinju greske. Čovek se uspaniči i počinju greške.
Kad je tisina i bez panike sve je OK.
Imam par svojih mišljenja.
Tu može pomoci samo vezba..da stekneš samopouzdanje, da brod počne da sluša tebe a ne "kako on hoce".
Problem je s našim mornarima. U većini slučajeva nema kulture komunikacije. On ima osećaj da ako je ponovio već stotini neiskusnih nautičara kako da pristanu, da će svi koji sledeći dođu to već znati. Pokušaj se ne obazirati previše na njihovu viku. Nekada će oni i biti u pravu, ali ti moraš sakupljati iskustva da bi učio. Moraš nažalost nekada i pogrešiti. Važno je ne demoralisati se, razmišljati o svojim postupcima kritički i izvlačiti pouke, pamtiti situacije. Pre samog pristajanja razmisli dobro šta i kako želiš izvesti, ali pokušaj predvideti i drugačije događaje - ako nešto ne ispadne baš kako si planirao - za koje takođe trebaš imati neki rezervni plan (npr šta ako te vetar bočno zanese više na jednu ili drugu stranu ili bokom pristaneš predaleko od obale, itd).
Nije problem samo komunikacija mornara prema nautičaru, već i obratno.
Npr. nekim nespretnim manevrom stvorimo problem u vezu. Posle se treba svima koji su tu pomagali da se reši, s nekoliko ljubaznih reči zahvaliti. I mornaru koji je možda vikao i psovao. Takav postupak obično ljude iz urlajućih zveri pretvara u prijatelje.
Kada je situacija kritična i neko nam svojom pomoći uštedi oštećenje broda ili moguće i veće probleme, flaša vina, poziv na čašu vina ili sličan gest, vrlo su dobrodošle.
Koliko god govorili da nam nije važno da dobijemo "hvala" ako nekome pomognemo, ipak sa gorčinom primetimo kako je naša pomoć prošla neprimećeno i ako "hvala" izostane.
I nikada ne radi nešto što ti dovikuju s obale ili broda (levo-desno, kormilo kontra, više-manje gasa ...) a da tebi to što bi napravio nije potpuno bistro u glavi. Kao što rekoh, pre manevra mora ti biti potpuno jasno šta želiš, moraš predvideti ponašanje broda i kako to izvesti, sa svim detaljima. I čim ti krene nešto "naopako" odnosno ne slaže se s tvojim scenarijem, odustani od manevra na vreme i ponovi. U suprotnom to obično završava loše (zapetljan u drugim sidrenjacima ili "nezgodno" naslonjen na neki brod). Uverio sam se puno, puno puta (priznajem, nekada i na sopstvenoj koži) da ako se puno ljudi petlja to ne ispadne dobro. Nije nikakva sramota ponavljati manevar. Uostalom, tako i učiš o kretanju i ponašanju broda na malom prostoru.
Ni presporo i prebrzo. Brod mora imati neku brzinu da bi se njime moglo upravljati. Ako si prespor voda i vetar ga nose kud oni hoće a ako si prebrz (a nisi još vešt) šteta može biti velika. Malo vežbe kao u auto školi, sat vremena po crti gore-dole, pa sat-dva ulaska u parking itd. Zašto je to normalno vežbati s autom koji je daleko upravljiviji i da se neuporedivo bolje kontroliše od broda, a nije za brod?
Dakle, dobro razmisli, razbistri u glavi i samo hrabro. I sretno!
Kako bi svladao tremu, strah, paniku, dobro se pripremi pre pristajanja da ti i posada budete potpuno sigurni u ono što treba uraditi. Ako nemaš uigranu posadu, pre dolaska na vez zaustavi brod. Svima na brodu objasni kako želiš pristati, a zatim im objasni njihove zadatke. Neka pripreme kanope, a ti proveri da li su ispravno postavljeni za dodavanje/bacanje, neka ekipa stavi bokobrane, a jednog zaduži da sa slobodnim/nevezanim bokobranom posebno pazi na mogući dodir/udar u susedni brod. Kada je tebi i svima na brodu potpuno jasno što treba uraditi i kada je sve pripremljeno, polako kreni na vez. Slušaj upustva mornara, ali se nemoj obazirati na njegovu dernjavu ili glupe primedbe. Ti upravljaš brodom i odgovoran si za njega, a ne on. Ukoliko zbog npr. vetra ili nečeg drugog, ne ide sve onako kako si planirao, bez kompleksa se vrati, ponovno planiraj i pokušaj ponovo.
Ja sam npr. ove godine na svoj vez, na koji me čekaju kanopi, sve mi je pripremljeno i poznato, i na koji sam pristajao stotine puta, u jednom slučaju zbog ne previše jake košave uspeo pristati, na opšte oduševljenje publike, tek nakon pet pokušaja. Možda je to nekome bilo zabavno, ali meni sigurno nije, jer jedino ja znam kako mi se ponašao brod. Najvažnije mi je da sigurno pristanem, da sebi i drugima ne napravim štetu.
Najvažnije je ne zivcirati se, ne brzati i ne sramiti se ako neki pokusaj pristajanja ne uspe. U tom slucaju treba odustati na vreme i pokusati ponovo.
Ljudi i nakon mnogo godina iskustva ponekad ne mogu iz prve pristati brodom koji dobro poznaju. Nije to nista neobicno i lose.
Najgore je kad izgubis zivce jer tada stvari nisu vise pod krontrolom. Ili ako si presiguran u sebe. Treba znati priznati gresku. A ako si miran, strpljiv i na vreme odustanes ako vidis da ces se zeznuti sve je pod kontrolom i nema greske.
A toj sigurnosti najvise doprinosi iskustvo.
PS. Nikad dosta priprema za vez na sigurnom mjestu. Dakle, pripremiti opremu, rasporediti ljude na vreme, strpljivo.
Što se tiče vike mornara, a ti uzvrati. , a ako si još i fizički jači, zapreti mu. Obično kod galamdžija to jako pali. Znaš ono; "..samo da se iskrcam, polomit ču ti sve kosti...", napravi grubu facu i sevaj očima.
A posle se izvinjavaj !!! Važno je da pristajanje ispadne kako treba.
KNINDZA:
Mislim da je to manje vise ista stvar kao i sa kolima dok ih necuknes prvi put uvek si napet :)
Isto i sa brodom polako zveknes u splav i gotovo :D mislim da bi se i Kapetan slozio :D....
espresso:
od mornara na marini ocekujem da mi pokaze mesto i da prihvati konope. sve ostalo je moja iskljuciva odgovornost. vecinu stavova koje ste izneli sam iskusio na svojoj kozi. kod pristajanja i isplovljavanja, pod bilo kakvim uslovima, gledam da je na brodu sve na svom mestu i da svako od posade tacno zna sta je njegov zadatak. nikakva nervoza i zurba ne dolaze u obzir. ostalo je iskustvo i praksa.
@knindza
mislim da se bilo koji manevar sa plovilom ne moze porediti sa kolima.
deda:
Moj stari camac je sam isao na bovu,kazem mu: ajd na mesto i sve sam odradi,naravno sala ali mogao sam vezanih ociju da izvrsim taj manevar!Promenim motor i rsum!!!Prvo vatanje bove je uspelo iz sestog pokusaja!!!Trebalo mi je vreme da se naviknem na nove uslove.Kada sam promenio camac,e tu je bilo smeha!!!O tome sta se dogadjalo kada sam sa rucice presao na volan bolje da nepricam.Vremenom sve dodje na svoje mesto,a ,,savetnike,, ignorisem ili ga pozovem da dopliva do mene i sve sto prica pokaze prakticno!! :smile:
broker975fx:
Iako sam baš početnik za sada sam se dosta dobro snalazio sa pristajanjem a za to mi je svakako pomoglo nekoliko saveta iskusnijih koji su gore pomenuti. Na sadašnjoj marini kod pristajanja već vidim da će biti malo čupovo jer treba izbeći splav pored i njegove sajle a zatim snažno namotati i pristati uzvodno na moje mesto. Ako se to sporo uradi okret neće biti potpun a struja će me nositi na komšiski splav pa sam okret se mora izvesti pod određenim gasom. Idem sledeće nedelje da vežbam uplovljavanje i isplovaljavanje jer kada krene lepo vreme ostatak pontona je kafana pa ako ne uvežbam eto zabave gostima lokala :taunt: :taunt:
Navigacija
[0] Indeks poruka
[#] Sledeća strana
Idi na punu verziju